728 x 90

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی روز هفتم مرداد ۹۶

نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
تنها عنوان مشترک روزنامه‌های حکومتی در روز شنبه هفتم مرداد مربوط به تکذیب دخالت خامنه‌ای در تعیین وزرای کابینه است.

آفتاب یزد: در اطلاعیه‌یی تشریح شد؛ دغدغه اصلی رهبر معظم انقلاب در خصوص کابینه

اطلاعات: شایعه انتخاب اعضای کابینه با نظر رهبری واقعیت ندارد

تجارت: با صدور بیانیه توسط دفتر رهبر انقلاب در خصوص انتخاب کابینه صورت گرفت؛ پاسخ به شایعات

جوان: پاسخ دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به شایعات اخیر؛ رهبر انقلاب در انتخاب کابینه ورود نمی‌کنند

در صفحات داخلی روزنامه‌ها متن این اطلاعیه درج شده است. که با تیتر آن در تناقض است:
کیهان: دفتر حفظ و نشر آثار رهبری تأکید کرد؛ انتخاب اعضای کابینه با نظر رهبری کذب محض است... رویه ثابت در همه دولتها، هماهنگی با رهبری در انتخاب وزیران دفاع، امور خارجه و اطلاعات بوده است، و این هم، حسب تکالیفی است که در قانون اساسی برای رهبری در امور سیاست خارجی و دفاعی- امنیتی تعیین شده است.
در خصوص برخی وزارتخانه‌ها مثل علوم، آموزش و پرورش و ارشاد اسلامی، رهبر انقلاب اسلامی حساسیتهایی دارند، چرا که انحراف در آنها، موجب ایجاد انحراف در حرکت کلان کشور به سمت آرمانها می‌شود... در خصوص اکثریت کابینه نیز در همه ادوار تا آنجا که از سوابق امر بر می‌آید نظری ابراز نمی‌کنند لکن همواره تأکید دارند که وزیران، افرادی کاری و به‌ دور از حاشیه باشند

در روزنامه‌های باند روحانی تلاش برای ناچیز نشان‌دادن تحریمهای جدید عنوانهای مختلفی را به خود اختصاص داده است:
آفتاب یزد: لاریجانی:‌رسانه‌ها اضطراب بلاوجه درباره تحریم جدید ایجاد نکنند

شرق: واکنش لاریجانی به تصویب کنگره آمریکا: حادثه سهمگینی نیست رسانه‌ها اضطراب بلاوجه ایجاد نکنند

جمهوری اسلامی: رئیس مجلس: تحریمهای جدید آمریکا مسأله تازه‌یی نیست، صدا و سیما و رسانه‌ها نباید اضطراب ایجاد کنند- نباید در دام تبلیغاتی آمریکایی‌ها بیفتیم می‌خواهند ما را عصبانی کنند

جمهوری اسلامی: به نظر می‌رسد، به‌دلیل سیاست خارجی هوشمندانه دولت روحانی و سیاست یکجانبه گرایانه دونالد ترامپ، این نه ‏ایران، بلکه آمریکاست که دچار انزوایی روزافزون می‌شود‎.‎

روزنامه‌های باند روحانی برای حفظ برجام حتی وضع تحریمهای همه‌جانبه را به نفع رژیم ارزیابی کرده‌اند:
آرمان: فصل موج‌سواری بر تحریم‌ها... اگر حتی ایران نتوانست در شورای امنیت کاری از پیش ببرد باید به دادگاه بین‌المللی لاهه مراجعه کند و موضوع بدعهدی آمریکا و تحریم‌های جدید را به آنجا ببرد. قطعاً تهران در شورای امنیت و پس از آن در دادگاه بین‌المللی لاهه به نتیجه خواهد رسید. اکنون با اعمال تحریم‌های جدید شرایط به نفع ایران و به زیان آمریکاست. ایران می‌تواند بر روی نقض تعهدات آمریکا و اعمال تحریم‌های جدید موج سواری کند و در این مسیر اتحادیه اروپا، چین و روسیه با او همراه خواهند بود.

آرمان: محمد هاشمی: آمریکا قدرت لغو برجام را ندارد... هاشمی با بیان این‌که اقدامات آمریکا روح برجام را نقض کرده است، اظهار داشت: برجام معاهده‌ای بین‌المللی و چندجانبه است و یک عضو به تنهایی نمی‌تواند آن را لغو کند. وی تصریح کرد: گرچه آمریکا به‌عنوان یکی از امضاکنندگان برجام به تعهد خود عمل نکرده، اما برای لغو برجام اختیار و قدرت لازم را ندارد. هاشمی خاطرنشان کرد: نقض روح و جسم برجام چندان تفاوتی ندارد و آنچه مسلم است بدعهدی آمریکا است که آنها هم پا را از این موضوع فراتر گذاشته‌اند و دیدیم هفته گذشته وزیر دفاع آنها گفت: هدف ما تغییر نظام ایران است.

در روزنامه‌های باند خامنه‌ای تلاش باند روحانی برای کوچک نمایی تحریمها مورد حمله قرار گرفته ست:
کیهان:‌بزک کنندگان دیروز آمریکا حالا می‌گویند عصبانی نشوید

کیهان: تحریف تحریم‌های جدید، فریب ملت و کمک به آمریکاست
مسئولان ایرانی به جای برجسته‌ کردن عهدشکنی‌های آشکار آمریکا که مصداق بارز خروج آنها از برجام است، می‌کوشند تحریم‌های جدید را تکرار گذشته و بی‌ارزش جلوه دهند. این نحوه برخورد به پیشبرد برنامه واشینگتن کمک نخواهد کرد؟

حمله به باند روحانی در عرصه‌های مختلف موضوعات متعددی را در روزنامه‌های باند رقیب به خودش اختصاص داده:
جوان: رئیس مجلس خبرگان: فتنه و براندازی مسأله‌یی نیست که فراموش شود

خراسان: انتقاد صریح علم‌الهدی از ریل گذاری دولت و مجلس برای دشمن

خراسان: گمرک سرانجام آمار منفی تجارت خارجی ایران در ۴ماه نخست امسال را منتشر کرد؛ کاهش صادرات ۹درصد رشد واردات ۲۴درصد

رسالت: رئیس مجلس خبرگان رهبری: افراد مرتبط با فتنه در سمتهای نظام گماشته نشوند

رسالت:‌صدیقی: شروط رهبری در برجام رعایت می‌شد این مشکلات را نداشتیم

روزنامه‌های باند روحانی هم در عرصه‌های مختلف به باند خامنه‌ای حمله کرده‌اند:
آرمان: محسن هاشمی: تهران را پیش خور کرده‌اند

آرمان:‌واکنش دادستان تهران به اظهارات بقایی، دوباره تکذیب، ابطحی: بقایی جوری حرف می‌زند انگار کهریزک در عهد دقیانوس بود

ابتکار: سیاسی‌کاری صدا و سیما به پاستور رسید، جام جم علیه پاستور و بهارستان

حمله به دولت حسن روحانی همراه با بن‌بست نظام در چنبرهٴ تحریمها مضمون بسیاری از مقالات روزنامه‌های باند علی خامنه‌ای است:
کیهان:‌باغ سرمازده: اکنون اما با تصویب آنچه به‌عنوان مادر تحریم‌ها در کنگره آمریکا تصویب شد، مشخص گردید که ظاهراً درختان باغ را سرما زده و شکوفه‌های آن را ریخته و دیگر امیدی به ثمر دادن این باغ نباید داشت.
برخی مسئولان دولت محترم که امضای وزیر خارجه آمریکا را تضمین قراردادی به این مهمی می‌دانستند اکنون که با چنین عهدشکنی از جانب آمریکا مواجه شده به ایراد سخنرانی پرداخته و می‌فرمایند که آمریکا همیشه عهدشکن بوده است و ما هیچ‌گاه به آمریکا اعتماد نداشته‌ایم و آدمی را در تحلیل و افکار خود حیران و سرگردان می‌سازند که دولتی که اعتماد به آمریکا نداشته چگونه هیچ تضمین محکمی از طرف مقابل نگرفته و به امضا و سخن وزیر خارجه آمریکا دل خوش کرده و اگر اینان به آمریکا اعتماد داشتند، اوضاع چگونه بود؟ اما نکته جالب‌تر این‌که هم‌چنان برخی از دولتمردان محترم، امید دارند که از این باغ سرمازده، محصول و میوه مرغوبی عایدشان شود و ظاهراً در پشت در این باغ، بست نشسته‌اند! ایشان اعلام می‌کنند که هنوز که اتفاقی نیفتاده و آنچه تصویب شده، چیزی جز همان تحریم‌های موضوعی قبلی نیست و باید منتظر باشیم تا مشخص شود آیا این قانون در مسیر نهایی شدن قرار می‌گیرد یا خیر!... سخن از مذاکره مجدد و بازنگری در برجام و مسائلی از این قبیل، بیرون رفتن از چاله و افتادن در چاه است... سؤال اساسی این است که چه زمانی کسی به خود جرأت نمی‌دهد با ایران با زبان تهدید سخن بگوید؟ زمانی که با پرتاب خودکار به سمت مذاکره‌کننده آمریکایی یا فرستادن نامه الکترونیک می‌خواهیم پاسخ رفتار عهدشکنانه دشمن را بدهیم و در مقابل تمام بدعهدی‌های دشمن، رفتار درخور و شایسته‌ای را انجام نمی‌دهیم یا زمانی که با شلیک موشک به مرکز فرماندهی دشمن، پاسخ ترقه‌بازی او را داده باشیم؟ کلوخ‌انداز را پاداش سنگ است! نباید خود را فریب داد و با ایجاد دوگانه‌های کاذب دولت با تفنگ و بی‌تفنگ، جنگ‌طلب و صلح‌طلب و... از مقابله با دشمن طفره رفت... دل بستن به برجام و امید به برجام‌های بعدی، سرابی است که دنبال کردن آن، جز خستگی و ناامیدی برای دنبال‌ کننده آن ثمری نخواهد داشت.

کیهان: قانون جدید در ۴بخش تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال می‌کند. در بخش اول، برنامه‌ موشکهای بالستیک ایران تحریم شده است.
که تا قبل از این قانون، تنها دو نهاد وزارت دفاع و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران متهم به توسعه سلاحهای کشتار جمعی بودند و ذیل دستور اجرایی ۱۳۳۸۲ شناسایی شده و تحت تحریم قرار گرفته بودند. اما در قانون جدید تمامی فعالیت‌های دولت ایران در زمینه موشکهای بالستیک تحریم شده و هر فردی که با این برنامه ارتباط داشته باشد تحریم می‌شود و در لیست تحریم آمریکا یا همان SDN List قرار می‌گیرد.
اینکه گفته می‌شود این تحریم جدیدی محسوب نمی‌شود محل تعجب است.

در بخش تحریم مربوط به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که دومین بخش تحریمی این قانون است، از رئیس‌جمهور خواسته شده است تا سپاه، دفاتر، افراد و نهادهای وابسته را مشمول تحریم‌های دستور اجرایی ۱۳۲۲۴ که مربوط به گروهها و سازمانهای تروریستی است، کند. در این قانون اشاره شده است که تا قبل از این سپاه ذیل دستور اجرایی ۱۳۳۸۲ تحریم شده است و در قانون جامع تحریم ایران‌ (سیسادا ۲۰۱۰) نیز مشمول تحریم‌های ثانویه بانکی قرار گرفته است. همچنین اشاره شده است که سپاه قدس ایران نیز به‌عنوان گروه حامی تروریسم مرتبط با دستور اجرایی ۱۳۲۲۴ تحریم شده است.
اتفاق جدید این است که تمام اجزای سپاه مشمول تحریم‌های ۱۳۲۲۴می‌شود. تحریم‌های مشخص شده در این دستور اجرایی دو بخش دارد؛ یکی این‌که خود این نهادها تحریم شده و در لیست تحریم آمریکا قرار می‌گیرند و دوم این‌که دایره وسیعی از افراد مرتبط با آنها که حامی آنها تلقی می‌شوند در لیست تحریم قرار خواهند گرفت. حتی در دستور اجرایی ۱۳۲۲۴آمده است که هر فردی که به‌نحوی همکاری با نهاد تحریم شده داشته باشد نیز تحریم خواهد شد. این تحریم تاکنون سابقه نداشته است.
اینکه هر فردی که یک نوع همکاری با آن داشته باشد مورد تحریم قرار گیرد کاملاً چیز جدیدی است. اجرای این بخش از قانون تعداد زیادی از ایرانی‌ها را در لیست تحریم آمریکا یا همان SDN قرار می‌دهد.
بخش دیگر تحریم‌های جدید به حقوق‌بشر در ایران ارتباط دارد. این اولین بار است که آمریکا با ابزار تحریم از فعالان حقوق‌بشر و فعالان سیاسی حمایت می‌کند. این بخش نیز تحریم جدید محسوب می‌شود.
بخش آخر تحریمی مربوط به سلاحهای متعارف است که در نوع خود بی‌سابقه است. طبق این بخش هر گونه ارتباط با فعالیت‌های ساخت سلاحهای متعارف ایران سبب تحریم شدن آن فرد خواهد شد. تا به‌حال این تحریم سابقه نداشته است و با توجه به جنس فعالیت‌های مربوط به سلاحهای متعارف ابعاد وسیعی خواهد داشت. طبق این بخش نیز تعداد افراد زیادی در لیست تحریم آمریکا SDN List قرار خواهند گرفت.
به‌طور خلاصه می‌توان گفت که تحریم‌های جدید این قانون سبب افزایش افراد قرار گرفته در لیست تحریم SDN List می‌شود.
افزایش تعداد افراد ایرانی لیست تحریم موجب گسترده شدن تحریم‌های ثانویه بانکی نیز می‌شود. این نکته ظریفی است که به نظر می‌رسد خیلی از تصمیم‌گیران متوجه آن نیستند.

کیهان: قانون مقابله با نقض برجام قبلاً تصویب شده؛ وقت‌کشی نکنید!
این خطاست که مجلس در مقابل نقض پیاپی برجام و اعمال تحریم‌های جدید، به جای تأکید بر اجرای «قانون اقدام متناسب و متقابل»، دنبال بررسی و تصویب طرحی جدید باشد.
به گزارش رجانیوز، در مقابل تحریم‌های جدید کنگره آمریکا، طرحی با عنوان «طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه» توسط مرکز پژوهش‌های مجلس تهیه شده است و قرار است روز شنبه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌ خارجی مجلس به بحث و بررسی گذاشته شود.
تا کنون دولت تنها در یک مورد اقدام آمریکا را نقض برجام دانسته است و آن تمدید قانون تحریم ایران (ایسا) به مدت ده سال دیگر بود. در آن مورد اقدام متقابل ایران محدود به چند اقدام بود که متأسفانه اقدام متناسب نبود. در سایر اقدامات هم که دولت اقدام متقابلی انجام نداد و اولین نکته‌یی که در بررسی طرح جاری در مجلس باید به آن توجه کرد این است که آیا خلأ قانونی برای مقابله با اقدامات خلاف برجام آمریکا وجود داشته است؟

کیهان: ادامه واکنش‌ها به اقدام خصمانه آمریکا؛ دولت غنی‌سازی 20درصدی را در دستورکار قرار دهد
تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران در مجلس نمایندگان ایران به‌رغم واکنش قابل تأمل و بعضاً تأسف‌آور برخی دولتمردان و نیز سانسور رسانه‌های زنجیره‌یی و بزک‌کنندگان برجام، اما واکنش قاطع دیگر مقامات و مسئولان کشورمان را به همراه داشت‌.
غیب‌پرور: اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران نشان‌دهنده «حماقت آمریکا» است
رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: آنها در طول چهار دهه کاری از دستشان برنیامد که انجام نداده باشند و از زمان امام (ره) تحریم‌های مادر خود را علیه ما وضع کردند و جنگ را نیز آنان توسط صدام و مرتجعین منطقه علیه ایران به‌راه انداختند و پس از جنگ نیز دشمنی‌های خود را ادامه دادند.
آنها فکر می‌کنند وقتی مردم، سپاه و دولت ما را تروریست بخوانند آیا منطقه برای آنها امن می‌ماند؟
مسعود جزایری سخنگوی ارشد نیروهای مسلح به دولت ترامپ هشدار داد که از این به بعد، بیش از گذشته نسبت به رویکردهای نظامی خود در محیط انقلاب اسلامی دقت و مراقبت داشته باشد.
محسن رضایی گفت: تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، یکی از بدترین نوع تحریم‌ها است و فصل سه آن، استراتژی براندازی جمهوری اسلامی است، و حتماً جمهوری اسلامی پاسخ این گستاخی را خواهد داد. این تحریم‌ها نشان‌دهنده بی‌اعتباری پیمانهای آمریکا است.

برخی روزنامه‌های باند خامنه‌ای به‌خاطر دعوای سهم‌خواهی به باند رقیب تاخته اند:
وطن امروز:‌ سرمقاله:‌مادر تحریم‌ها و پدر سیاست
خبرهای مهم ملی و منطقه‌یی پشت‌سرهم از راه می‌رسند. احتمالاً مهم‌ترینش خبر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از بازپخش سریال «دوباره ایران، دوباره تحریم» است. پل رایان گفته است: «لایحه‌ای که ما با اکثریت آرا تصویب کردیم یکی از گسترده‌ترین بسته‌های تحریمی در طول تاریخ علیه ایران است»! اشاره او به بسته‌ای است که به «مادر تحریم‌ها» مشهور شده که مجلس سنا هم یک روز بعد آن را تصویب کرد و به‌رغم اهمیت آن، واکنش خفیفی از جانب دولت حسن روحانی در پی داشته است.
انتظار همگانی این بود با توجه به اطلاع دولت از ارزیابی بسته تحریمی جدید در کنگره آمریکا، واکنش‌ها به این کنش خصمانه مطابق برنامه‌ریزی در عرصه دیپلوماسی در دفاع از منافع ملی ایرانیان جدی و حساب شده باشد اما ظاهراً برنامه‌یی برای تاثیرگذاری بر کنش خصمانه آمریکا در دست اقدام نیست. دولتمردان چه می‌کنند؟ اکنون به شما خواهیم گفت!
صدای سوت خمپاره و تیر و ترقه کل فضای رسانه‌یی زیست‌بوم مشترک اصلاح‌طلبان و کارگزاران را پر کرده است. کشته‌های سیاسی پشته شده‌اند و ریزش‌ها در شبکه‌های اجتماعی آشکارا نارضایتی خود را اعلام می‌کنند. جنگ بر سر «کابینه دولت دوازدهم» پس از پایان نمایش «ما همه با هم هستیم» در اوج است و مخلص کلام این‌که فعلاً مجال برای پیگیری تحریم‌های جدید و نقض برجام و رسیدگی به وضعیت نابسامان بانکها و کارخانجات تولیدی و بیکاری نیست. سرها در گریبان سیاست‌بازی حزبی است و رقابت برای تصاحب کرسی در کابینه تنگاتنگ! هنوز معلوم نیست اصلاحات برنده می‌شود یا کارگزاران! نمی‌شود پیش‌بینی کرد پشت انشقاق و قهر ناطق‌نوری چه ماجرایی است. بعضی هنوز به جمعیت بریده از 2حزب با اهداف نزدیک به ملی‌گرایی امید دارند و در جنگ 2گروه غالب، سهمی نیز برای آنها قائل هستند. باید منتظر ماند و صحنه را تماشا کرد.

اذعان به وضعیت از هم گسیخته اقتصادی اجتماعی در دعوای سهم‌خواهی از کابینه روحانی در روزنامه‌های هر دو باند حاکم به چشم می‌خورد:
رسالت: هرچه به تاریخ تحلیف و معرفی کابینه نزدیک می‌شویم، سهمیه طلبی برخی از احزاب پر رنگ‌تر و شایسته طلبی آنها کم رنگ‌تر می‌شود، تا جایی که برخی از سیاسیون، خجالت و حیا را کنار گذاشته و رسماً و علناً به رئیس‌جمهور می‌گویند ما باعث پیروزی شدیم، باید سهم خود را بگیریم.
شرایط کنونی دولت شرایط یک بیمار محتضر است که اگر طبیب حاذق انتخاب نشود، از دست خواهد رفت. این یک اغراق و بدبینی نیست، اخبار محرمانه هم نیست. دوست و دشمن می‌دانند که دولت ما، با کار و درآمد ش زندگی نمی‌کند، بلکه با فروش سرمایه‌اش زندگی می‌کند.
نفت خام، سرمایه ملت است. فروش نفت خام و واردات کالا، و متمرکز شدن هشتاد درصد اقتصاد کشور در دولت، و زمینگیر شدن بخش خصوصی و تعاونی، از نظر علم اقتصاد، حیات و زندگی نیست بلکه مرگ تدریجی است... پیش‌بینی 11میلیون بیکار در سال 1400از سوی وزیر کشور اعلان شده.
هزینه جاری دولت که پنج برابر هزینه عمرانی کشور شده و نسبت به قبل 90در صد افزایش یافته از گزارشات رسمی دولت به مجلس است.
راکد شدن بیش از 60در صد ظرفیت تولید کشور را هم رئیس اتاق بازرگانی اعلان کرده. همین موارد، برای تشخیص ورشکستگی یک دولت کافی است.

ابتکار: سرمقاله: کابینه‌ای باهزار امید و اگر.. !
به نظر می‌آید دهه پیش رو، سخت‌ترین دوران جمهوری اسلامی باشد. اقتصاد ایران گرفتار رکود است.
دخلِ این اقتصاد، خرجش را نمی‌زند. به نظر می‌رسد این اقتصاد استعداد اداره هشتاد میلیون ایرانی را نداشته باشد.
از یک طرف ضرورت اصلاحات جدی حس می‌شود و از طرف دیگر آمادگیِ التهابِ دورانِ گذار هم وجود ندارد. سقف این اقتصاد بر ستونِ منابعِ محدود طبیعی بنا شده است. این یعنی اقتصاد ایران، هنوز درآمد پایدار ندارد. از طرف دیگر این نظام اقتصادی، استعداد درآمد دیگری را هم ندارد و برای درمان آسیب هایش، بدون استفاده از نفت چشم‌انداز دیگری ندارد.
از دیگر سوی، این دولت دوران بسیار سختی را در عرصه بین‌الملل خواهد داشت. ترامپ و سعودیها هر لحظه بر خصومت خود می‌افزایند و شمشیر از رو بسته‌اند.
هیچ گاه، غلظت مواضعِ ضدِ ایرانیِ آمریکا، این چنین نبوده است. چندان سخن می‌گوید و موضع می‌گیرد گو این‌که عزمش برای جنگ با ایران جزم است. خاورمیانه نیز تبدیل به یک سرزمین سوخته شده است. بدیهی است که امنیت ما به امنیت منطقه گره خورده است. نمی‌توان در خاورمیانه‌ ناامن، به امنیت پایدار در ایران رسید.
در سیاست هنوز گرفتار پس لرزه‌ها و عارضه‌های اتفاقات ۸۸ هستیم و از مسائل آن رها نشده‌ایم. بارِ مطالبات آن نیز بر دوش دولت است.
در مسائل اجتماعی نیز بغرنج‌ترین حکایت را داریم. در این سالیان نهادهای اجتماعی هم پای تغییرات اجتماعی، بازسازی نشده‌اند؛ به همین سبب به‌راحتی در این حوزه، «مسائل» تبدیل به «بحران» می شوند. تنها در این بزنگاه، وقتی بیمِ تبدیل بحرانها به پدیده‌های اجتماعی می‌رود...

جهان صنعت: کاهش سرعت رشد نقدینگی، سیاستهای ناکارآمد اقتصادی دولت
سیاستهای اقتصادی دولت که در جهت کنترل تورم دنبال کرده بود مناسب نبوده است؛ این سیاست‌ها نه‌تنها از کارایی کافی برخوردار نبوده، بلکه فشار بر بخش‌ خصوصی را نیز بیشتر کرده‌اند.
سیاستهای فوق باعث کاهش قدرت سرمایه‌گذاری در بخش‌خصوصی شده و در کنار افزایش هزینه‌های این بخش، ساختار خصوصی کشور را متحمل فشار زیادی از سوی اوضاع اقتصادی کرده است. این سیاست‌ها در حالی اتخاذ شده‌اند که ریشه‌های ساختاری موجود در تورم نادیده گرفته شده و با وجود بحران در بخش‌های مولد هم‌چون صنعت و کشاورزی، هم‌اکنون شاهد سیر صعودی در شاخص نقدینگی هستیم. این در شرایطی است که نرخ سود بانکی نیز بالا بوده و این فعالیت‌های کاذب است که نقدینگی را تشدید می‌کند.
تا زمانی که این شفافیت وجود نداشته باشد‌ ، سیاستهایی که در زمینه کنترل نقدینگی به کار گرفته می‌شود مؤثر نخواهد بود.
در واقع سیاستهای غلط دولت باعث باقی ماندن رکود تورمی شده است و ملاحظه می‌شود با وجود نقدینگی بالا، تولید با رکود مواجه است. این در حالی است که کشور با بیکاری نیز مواجه است و این مشکلات تبعاتی را به همراه خواهد داشت که در سال‌های آینده خود را نشان می‌دهد. در شرایطی که نقدینگی افزایش یافته و میزان سرمایه‌گذاری نیز کاهش داشته و از سوی دیگر ضمن افزایش بیکاری، میزان واردات هم بیشتر شده است، به نظر می‌رسد آینده روشنی برای اقتصاد کشور در پیش نخواهد بود.
حجم بالای نقدینگی به‌عنوان یکی از تهدیدات بالقوه و خطرناک در اقتصاد کشور در حالی روز‌به‌روز رشد می‌کند که کارشناسان همواره از آن به‌عنوان یک بمب ساعتی در نظام پولی و بانکی کشور یاد می‌کنند که می‌تواند تبعات سنگینی برای اقتصاد ایران به‌دنبال داشته باشد.
مطابق جدید‌ترین بررسیها نقدینگی که به‌عنوان یکی از شاخصهای کلان اقتصادی در طول سال‌های گذشته با شیب صعودی در حال افزایش بوده و مرزهای هزاران میلیاردی را پشت سر گذاشته است، هم‌اکنون به رقم ۱۲۶۴تریلیون تومان رسیده است که زنگ خطری جدی برای اقتصاد کشور به‌شمار می‌رود. از سوی دیگر تنگنای اعتباری بانکها و کاهش قدرت تسهیلات‌دهی آنها با وجود نقدینگی ۱۲64هزار میلیاردی، همواره با انتقاد کارشناسان و صاحب‌نظران این عرصه همراه بوده است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c886d230-54e1-488d-8e55-5a05ded175d3"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات