728 x 90

کنفرانس اقدامات بین‌المللی برای اجرای عدالت در مورد شهیدان قتل‌عام ۶۷

کنفرانس در حمایت از جنبش دادخواهی شهیدان قتل‌عام 67
کنفرانس در حمایت از جنبش دادخواهی شهیدان قتل‌عام 67
روز پنجشنبه 27ژوئیه، کنفرانسی در مورد وضعیت حقوق‌بشر در ایران و در حمایت از جنبش دادخواهی شهیدان قتل‌عام 67، از سوی انجمن حقوق‌بشری به‌قابیل دست نزنید، لیگ حقوق‌بشر ایتالیا و حزب رادیکال، با حضور نمایندگان هر دو مجلس و شخصیت‌های سیاسی و مدافع حقوق‌بشر در این کشور برگزار شد.

این جلسه که در دفتر انجمن به قابیل دست نزنید در شهر رم و به‌ریاست الیزابتا زامپاروتی از مسئولان این انجمن و حزب رادیکال ایتالیا برگزار شده بود، به‌طور زنده از رادیو رادیکال پخش شد.

سخنرانان کنفرانس رم عبارت بودند از:
جولیو ترتزی وزیر خارجه پیشین ایتالیا
سناتور استفانیا پتزوپانه نایب‌رئیس کمیتهٴ مصونیت سنای ایتالیا
سناتور لوئیجی کومپانیا عضو کمیسیون خارجی سنای ایتالیا
ماریانو رابینو عضو کمیسیون خارجی و کمیتهٴ حقوق‌بشر پارلمان ایتالیا
روبرتو رامپی عضو کمیتهٴ حقوق‌بشر پارلمان ایتالیا
نیکولا چیراچی نمایندهٴ پارلمان ایتالیا
دکتر ریکاردو نوری سخنگوی عفو بین‌الملل در ایتالیا
آنتونیو استانگو رئیس لیگ حقوق‌بشر ایتالیا
و اسماعیل محدث
سخنرانان کنفرانس رم ضمن محکومیت موج اعدام‌های جنایتکارانهٴ رژیم ولایت‌فقیه در داخل و دخالتهای تروریستی سپاه خامنه‌ای در منطقه، بر لزوم حسابرسی از رژیم و به‌ویژه تحقیقات بین‌المللی درباره قتل‌عام 67 و محاکمه عاملان آن که هم‌چنان در حکومت آخوندی در مسند قدرت هستند فراخوان دادند و بر حمایت خود از جنبش دادخواهی و فعالیت‌های مقاومت ایران در این راستا، تأکید کردند.

در شروع جلسه الیزابتا زامپاروتی طی سخنانی، گفت: «هدف این کنفرانس آگاه‌کردن اذهان عمومی در مورد قتل‌عامی است که در سال 67 در زندانهای ایران صورت گرفت و طی آن بیش از 30هزار زندانی سیاسی اعدام شدند. در آن کشتار افرادی شرکت داشتند که امروز هم در مسند قدرت هستند. (رژیم) ایران از نظر احکام اعدام به نسبت جمعیت رتبه اول را در جهان دارد و می‌بینید که این وضعیت در دوران روحانی بدتر شده است.
الیزابتا زامپاروتی، حمایت از جنبش دادخواهی شهیدان قتل‌عام 67
 الیزابتا زامپاروتی، حمایت از جنبش دادخواهی شهیدان قتل‌عام 67 

 

در جریان انتخابات اخیر (رژیم ایران)، آخوند رئیسی که از طرف خامنه‌ای به‌اصطلاح کاندیدا شده بود از اعضای هیأت مرگی بود که بر اساس فتوای خمینی در سال 67 بیش از 30هزار زندانی سیاسی (را اعدام کردند) ؛ اکثریت اعدام شدگان از مجاهدین خلق بودند. ما امروز در این کنفرانس می‌خواهیم به آنچه در سال 67 اتفاق افتاد بپردازیم و ببینیم که در شرایط کنونی وظیفه ما چیست و چه‌کار باید بکنیم.

در ادامه کنفرانس رم، فیلم کوتاهی درباره قتل‌عام 67 به نمایش درآمد. پس از آن جولیو ترتزی وزیر خارجه پیشین ایتالیا، پیام خانم مریم رجوی رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت به این کنفرانس را قرائت کرد.

جولیو ترتزی وزیر خارجه پیشین ایتالیا پس از آن در سخنرانی خود، اظهار داشت: «بسیار مهم است که در رابطه پیام خانم رجوی تعمیق کنیم و به اوضاع ایران و خاورمیانه نظر بیندازیم؛ جامعه جهانی اغلب این اوضاع را نادیده می‌گیرد اما به‌نظر می‌رسد که زمان بیداری فرا رسیده است. در طول تاریخ کسانی که دست به جنایت زده‌اند سرانجام به سزای اعمالشان رسیده‌اند و در مقابل عدالت قرار گرفته‌اند؛ اکنون زمان آن رسیده که مقامات رژیم ایران به‌خاطر جنایتشان در قتل‌عام 67 به پای میز عدالت کشیده شوند».

 جولیو ترتزی، حمایت از جنبش دادخواهی شهیدان قتل‌عام 67
  جولیو ترتزی، حمایت از جنبش دادخواهی شهیدان قتل‌عام 67 

 

آقای ترتزی در بخش دیگری از سخنانش به دخالتهای تروریستی رژیم در منطقه پرداخت، و گفت: « (رژیم) ایران همواره و بسیار فعالانه در بی‌ثباتی خاورمیانه نقش ایفا می‌کند و از سازمانهای تروریستی و شبه‌نظامیان شیعی حمایت می‌کند؛ بایستی با قرار دادن سپاه پاسداران در لیست سازمانهای تروریستی به این فعالیتها پایان داده شود».

سخنران بعدی کنفرانس رم، ریکاردو نوری سخنگوی عفو بین‌الملل در ایتالیا بود که در سخنانش، گفت: عامران و عاملان قتل‌عام (67) بعد از 29سال هم‌چنان از مجازات مصون مانده‌اند. اقوام و خویشاوندان قتل‌عام‌شدگان نیز که خواستار عدالت می‌شوند مورد تعقیب قرار گرفته و دستگیر می‌شوند؛ رژیم ایران به‌درخواست عدالت‌خواهی از طرف خویشاوندان قربانیان با خشونت جواب می‌دهد و آنها را بدون هیچ دلیلی به زندان می‌اندازد. اخبار ناگوارتر همراه با تصاویری که به‌تازگی منتشر شده نشان می‌دهد، رژیم ایران قصد دارد گورهای دسته‌جمعی را از بین ببرد تا آثاری از جنایت سال 67 باقی نماند و آنها را از خاطره‌ها محو کند».
 ریکاردو نوری، حمایت از جنبش دادخواهی شهیدان قتل‌عام 67
ریکاردو نوری، حمایت از جنبش دادخواهی شهیدان قتل‌عام 67  
سخنگوی عفو بین‌الملل در ایتالیا با تأکید بر وخامت وضعیت حقوق‌بشر و افزایش اعدامها در ایران بعد از توافق اتمی، اضافه کرد: به‌نظرم گسترش روابط اقتصادی و تجاری با (رژیم) ایران، اوضاع حقوق‌بشر را وخیم‌تر کرد. می‌بینیم که وقتی روحانی به ریاست‌جمهوری رسید سیاست خفه‌کردن صدای مخالفان، روزنامه‌نگاران، مدافعان حقوق‌بشر و حقوق زنان را در پیش گرفت.

پس از آن دکتر آنتونیو استانگو رئیس لیگ بین‌المللی حقوق‌بشر ایتالیا در سخنانش، گفت: رژیم ایران علاوه بر نقض حقوق‌بشر در داخل کشور، اصلی‌ترین حامی تروریسم بین‌المللی است و با کمک مالی به گروه‌های تروریستی در منطقه مانند حزب‌الله به بی‌ثباتی در منطقه دامن می‌زند. بسیاری از تحلیگران بر این واقعیت تأکید دارند که علت به‌وجود آمدن داعش در منطقه، سرکوب خشن و گسترده توسط شبه‌نظامیان شیعی تحت حمایت (رژیم) ایران که در نیروهای عراقی نفوذ کرده بودند، علیه مردم سنی در عراق بوده است.
 دکتر آنتونیو استانگو، حمایت از جنبش دادخواهی شهیدان قتل‌عام 67
دکتر آنتونیو استانگو، حمایت از جنبش دادخواهی شهیدان قتل‌عام 67 

وی سپس درباره قتل‌عام 67، گفت: متأسفانه جامعه جهانی سکوت کرده بود و این باعث شد که دست رژیم ایران در جنایت‌های بیشتر باز گذاشته شود؛ همان‌طور که مشاهده می‌کنیم اعدامها در این رژیم، به‌خصوص در دوران روحانی افزایش چشم‌گیری داشت. پیام خانم مریم رجوی می‌گوید که می‌توان این جنایت را در مراجع بین‌المللی پیگیری کرد. این وظیفه ما است که در این زمینه فعال بشویم. مثلاً دولت ایتالیا می‌تواند نزد مقامات کمیساریای حقوق‌بشر سازمان ملل خواستار این تحقیقات و سپردن عامران و عاملان این قتل‌عام به‌دست عدالت شود. ضروری است که این ارگان به حرکت در بیاید و عدالت برای این عمل ضدبشری که در سال 67 صورت گرفت بر قرار شود.

ماریانو رابینو عضو کمیسیون خارجی و کمیته حقوق‌بشر پارلمان ایتالیا در سخنرانی خود در کنفرانس رم، گفت: ابتدا می‌خواستم در رابطه با گردهمایی فوق‌العادهٴ اول ژوئیه در پاریس و سخنرانی‌های بسیار زیبایی که در آنجا صورت گرفت بگویم؛ این تجربه بسیار خوبی برای من بود. اما در رابطه با موضوع کنفرانس امروز به‌نظر من اکنون زمان آن رسیده است که از حرف گذشته و دست به‌عمل بزنیم. ما باید در کمیسیونهای خارجی مجلس نمایندگان و مجلس سنا، در رابطه با کشتار سال 67 و در رابطه با نقض حقوق‌بشر در ایران وارد بحث و اقدام عملی بشویم. بایستی با قطعنامه‌ها و جلسات استماع، این موضوع را دنبال کنیم. دیگر نمی‌توانیم اجازه بدهیم (رژیم‌هایی) تحت نام خدا حکومت کنند و به سرکوب و کشتار مردم دست بزنند.
 ماریانو رابینو، حمایت از جنبش دادخواهی شهیدان قتل‌عام 67
  ماریانو رابینو، حمایت از جنبش دادخواهی شهیدان قتل‌عام 67 
ماریانو رابینو در خاتمه تأکید کرد که دولت و شرکتهای ایتالیایی در مقابل نقض حقوق‌بشر، باید بر اصول حقوق‌بشر پافشاری کنند و حقوق‌بشر را فدای منافع تجاری و اقتصادی نکنند. بعد از توافق اتمی انتظار داشتند اوضاع عادی شود و (رژیم) ایران نقشی در ثبات منطقه داشته باشد؛ اما به‌عکس کشتار و سرکوب و اعدام و ناامنی افزایش پیدا کرد.

نیکولا چیراچی از دیگر نمایندگان پارلمان ایتالیا سخنران بعدی این کنفرانس بود؛ وی گفت: ما در اول ژوئیه در پاریس بودیم و من به‌دقت موضوعات مختلف را گوش می‌کردم؛ به‌خصوص بحث حقوق‌بشر و موضوع ایران که در یک منطقهٴ استراتژیکی قرار دارد.
 نیکولا چیراچی، حمایت از جنبش دادخواهی شهیدان قتل‌عام 67
 نیکولا چیراچی، حمایت از جنبش دادخواهی شهیدان قتل‌عام 67 
وی افزود: «من آماده‌ام که یک نامه سرگشاده اعتراضی را از هر دو مجلس ایتالیا و شخصیت‌های سیاسی امضاء کنیم و به نخست‌وزیر برسانیم تا در رابطه با موضوع حقوق‌بشر و سیاست خارجی‌اش در رابطه با (رژیم) ایران تجدیدنظر کند.

سناتور استفانیا پتزوپانه نایب‌رئیس کمیتهٴ مصونیت سنای ایتالیا در این جلسه، گفت: سال‌هاست موضوع ایران و جنبش مقاومت ایران را دنبال می‌کنم و هر بار که در تجمعات این مقاومت شرکت می‌کنم سرشار و سرزنده به خانه باز می‌گردم من در سنا، یک قطعنامه در رابطه با وضعیت حقوق‌بشر در ایران را با امضای سناتورها از گروه‌های مختلف به‌ثبت رسانده‌ام. رژیم ایران دست به اعدام در ابعاد بالا می‌زند، یک رژیم زن‌ستیز است که به‌طور گسترده زنان را سرکوب کرده و حقوق آنان را لگدمال می‌کند.
سناتور استفانیا پتزوپانه، حمایت از جنبش دادخواهی شهیدان قتل‌عام 67
سناتور استفانیا پتزوپانه، حمایت از جنبش دادخواهی شهیدان قتل‌عام 67 

سناتور پتزوپانه افزود: من به‌عنوان یکی از مسئولان حزب دموکرات و یک سناتور از حزب دولت احساس می‌کنم که بایستی صدایم را بلندتر کنم و به‌نظرم می‌توانیم به‌همراه هم هیأت‌های پارلمانی تشکیل بدهیم و از رؤسای هر دو مجلس بخواهیم که در رابطه کشتار 67گام‌های عملی بردارد.

در ادامه کنفرانس رم، سناتور لوئیجی کومپانیا عضو کمیسیون خارجی سنای ایتالیا به سخنرانی پرداخت و با اشاره به افزایش موج اعدامها در ایران تحت حاکمیت آخوندها، گفت: «فکر می‌کنم که این ارقام برای نشان‌دادن شکست سیاست اوباما کافی است و فکر می‌کنم وخامت شدید نقض حقوق‌بشر نتیجه آن سیاست غلط است.
سناتور لوئیجی کومپانیا، حمایت از جنبش دادخواهی شهیدان قتل‌عام 67
سناتور لوئیجی کومپانیا، حمایت از جنبش دادخواهی شهیدان قتل‌عام 67 

وی با اشاره به کارزارهای مقاومت ایران، از جمله کارزار دادخواهی، تأکید کرد: من بسیار خوشحالم که همراه با سایر همکاران پارلمانی در این کارزار در کنار مریم رجوی و در این راه هستیم.

سخنران دیگر کنفرانس رم روبرتو رامپی عضو کمیتهٴ حقوق‌بشر پارلمان ایتالیا بود که در سخنرانی‌اش، گفت: به این دلیل امروز این‌جا هستم که چند هفته قبل در گردهمایی بزرگ مقاومت ایران در پاریس شرکت داشتم برای دیدن یک خلق، یک خلق واقعی و دیدن رهبر آن خلق و جمعیتی از ایرانیان که در خارج هستند و برای ساختن یک ایران آزاد و دموکراتیک فعالیت می‌کنند. برای تغییر رژیم ایران و جایگزینی آن یک نیروی واقعی وجود دارد کسانی که می‌خواهند و عزم جزم کرده‌اند یک کشور دموکراتیک بنا کنند؛ این یک امکان واقعی است، دیر یا زود دارد ولی واقعی و شدنی است. به همین دلیل باید برای آن کار کرد و به این افراد کمک کرد و به آنها انرژی داد؛ باید هر کاری که لازم است انجام داده شود. ما بایستی فراحزبی کار کنیم و موضوع ایران را در سنا و در پارلمان دنبال کنیم. به‌خصوص در رابطه با (رژیم) ایران که در جهان رکورددار اعدام است و رژیمی است که با سرکوب و ترور و اعدام، حکومت می‌کند. ما باید از کسانی که برای آزادی و دموکراسی در ایران مبارزه می‌کنند حمایت کنیم.
روبرتو رامپی، حمایت از جنبش دادخواهی شهیدان قتل‌عام 67
روبرتو رامپی، حمایت از جنبش دادخواهی شهیدان قتل‌عام 67

آخرین سخنران کنفرانس رم، اسماعیل محدث به تاریخچه‌یی از نقض حقوق‌بشر در ایران توسط ر‌ژیم آخوندی و قتل‌عام سال 67 پرداخت و توضیح داد که این قتل‌عام بر اساس فتوای جنایتکارانهٴ خمینی به هیأت مرگ ابلاغ شد. کشتار زندانیان سیاسی نه تنها به‌منظور ازبین‌بردن تمامی زندانیان صورت گرفت، بلکه خمینی می‌خواست بدین وسیله جو ترور و وحشت در کشور به‌راه بیندازد. طبق آماری که توسط بعضی از مقامات سابق رژیم منتشر شده در تابستان 67 بیش از 33هزار نفر اعدام شدند.

وی با اشاره به انتشار نوار صحبتهای منتظری جانشین وقت خمینی با اعضای هیأت مرگ، افزود: (منتظری) به آنها در رابطه با این جنایات که در جمهوری اسلامی صورت می‌گیرد اعتراض می‌کند و می‌گوید، تاریخ از شما به‌عنوان جنایتکاران نام خواهد برد.

اسماعیل محدث در پایان تأکید کرد، اکنون زمان آن رسیده است که این جنایتکاران در مقابل عدالت قرار گیرند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/337afbd6-0be6-4e00-ae30-a0f6ed2f4133"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات