728 x 90

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی روز ۳۱مرداد ۹۶

نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
عنوان مشترک روزنامه‌های حکومتی در روز سه‌شنبه آخرین روز مردادماه مربوط به اظهارات خامنه‌ای است که ابراز نگرانی از انزوای اجتماعی خود و اندیشه‌هایش را جار زده است:
ابتکار:
خامنه ای:‌ مسئولان به‌گونه‌یی عمل نکنند که جریان انقلابی تضعیف شود

اعتماد: خامنه ای: مسولان باید روحیه جهادی و انقلابی را تقویت کنند

مهم‌ترین عنوانهای روزنامه‌های باندهای موسوم به اصلاح‌طلب و شرکای روحانی به ترکیب دولت جدید روحانی و دعوای سهم‌خواهی اختصاص دارد:
آرمان: تحلیل سعید حجاریان از ترکیب کابینه دوازدهم؛ همه با هم کنار آمده‌اند- نه کسی را باقی گذاشته‌ایم و نه نیرویی تربیت کرده‌ایم – از ترکیب کابینه معلوم است که کفگیر روحانی به ته دیگ خورده

آفتاب یزد: معمای بیطرف

آفتاب یزد: کفگیر به ته دیگ خورده است، تحلیل حجاریان از کابینه دوازدهم

خراسان: پس لرزه‌های اعتماد به وزرا ادامه دارد؛ انتقاد صریح چهره‌های اصلاح‌طلب از فراکسیون امید

همدلی: از اعتماد به جهرمی تا افتادن بیطرف، رأی اعتماد به روایت حجاریان

«افزایش سهم 30درصدی زنان» هم وعده مهره‌های دولت روحانی به زنان است که عنوان برخی از روزنامه‌های این باند شده است. اما در مطالب همین روزنامه‌ها ادعاهای این چنینی روحانی رد شده است:
ابتکار: یک ماه سایه مناقشه بر چینش کابینه دوازدهم: برخاستن از دنده چپ و گردش به راست
اگر خوش‌بینانه به کابینه پیشنهادی رئیس‌جمهوری نگاه کنیم می‌توان گفت ادامه همان چرخ قبلی با چاشنی مضاعف محافظه‌کاری است و البته در جاهایی هم عقب‌گرد حاصل شده است؛
آنچه کابینه را در معرض انتقادهای فراوان قرار داد، ... نبود اقلیت‌های مذهبی و عدم حضور زنان بود.

دخالتهای رژیم در کشورهای منطقه موضوع مشترک در روزنامه‌های هر دو باند حاکم است:
آرمان:
اردوغان از مذاکره با ایران خبر داد؛ عملیات مشترک ایران و ترکیه علیه شبه‌نظامیان کرد

اعتماد: اتحاد جدید ایران و ترکیه – اردوغان: علیه پ ک ک و پژاک اقدام مشترک خواهیم کرد – قاسمی: رابطه ایران و ترکیه وارد فاز جدیدی شده است

تجارت: اردوغان خبر داد: عملیات مشترک ایران و ترکیه علیه «پ.ک.ک»

مردم‌سالاری: عملیات مشترک ایران و ترکیه علیه مواضع پ.ک.ک

برخی از بحرانهای داخلی رژیم و کشمکشهای جناحهای غالب و مغلوب موضوع مقالات و تیترهای صفحات اول تمام روزنامه‌های حکومتی شده است:
آفتاب یزد: روحانی حساب خود را از فریدون جدا کرد

آرمان: نامه مطهری به معاون قوه قضاییه: بهانه به دیگران ندهیم

جهان صنعت: نامه نایب رئیس دوم مجلس به اژه ای: چرا با درخواست محاکمه علنی محصوران مخالفت می‌شود

برجام در روزنامه‌های هر دو باند حاکم موضوع مقالات مختلف است
خراسان:
ظریف: اروپا بدون توجه به آمریکا مایل به ادامه برجام است

همدلی: اعزام نماینده آمریکا برای مجاب کردن اروپایی‌ها به نقض برجام، مأموریت ضد برجامی در وین

کیهان: آقای ظریف! برجام اگر بر اساس اعتماد بود پس چه می‌شد؟!
ظریف درباره اولویت‌های سیاست خارجی در دولت جدید اظهار داشت: یک اولویتی که دستگاه سیاست خارجی دنبال خواهد کرد حفظ برجام و جلوگیری از بدعهدی‌های آمریکاست. ما نباید اجازه دهیم آمریکا برجام را به هزینه ایران اجرا یا نقض کند.
تأکید وزیر خارجه بر «حفظ برجام به هر قیمتی» در حالی است که واکنش منفعلانه دولت یازدهم در قبال عمل نکردن آمریکا به تعهدات خود، این گزاره را در ذهن دولتمردان آمریکایی تقویت کرد که می‌توانند برخلاف تعهداتشان عمل کنند و مطمئن باشند که از سوی ایران، واکنش عملی مشاهده نخواهد شد... اظهارنظر ظریف در حالی است که در متن برجام هیچ راهکاری در خصوص بدعهدی طرف مقابل گنجانده نشد. در حقیقت یکی از دلایل اصلی دستاورد تقریباً هیچ برجام، اقدامات نقد دولت یازدهم در مقابل وعده‌های نسیه طرف مقابل و علی الخصوص آمریکاست.
سؤال این است که آیا بتن‌ریزی در قلب رآکتور اراک، خروج بیش از 12هزار سانتریفوژ از چرخه غنی‌سازی، توقف تحقیق و توسعه برای غنی‌سازی در فردو و خروج 9700کیلوگرم از ده‌هزار کیلوگرم اورانیوم غنی شده زیر 5درصد- که طی ده سال با تلاش دانشمندان هسته‌یی کشورمان به دست آورده بودیم- به‌دلیل بی‌اعتمادی به آمریکا بود؟!

اشاره به گوشه‌هایی از چپاول‌های باند رقیب در روزنامه‌های هر دو باند حاکم دیده می‌شود:
آفتاب یزد:
کاسبی به جای پرداخت وام به مردم

شرق: سه سال قبل وقتی خبر معامله یا تفاهم ٢٠ هزارمیلیاردی بین شهرداری تهران و مجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای انجام مجموعه‌یی از پروژه‌های شهری رسانه‌یی شد، دو طرف خود را ملزم به ارائه توضیح و شفافیت بیشتری غیر از آنچه در نامه منتشر شده وجود داشت، ندیدند.

اذعان به ساختار سیاسی مجلس ارتجاع به اشکال مختلف در روزنامه‌های حکومتی آمده که این هم یک جورش است:
شرق: مجتبی ذوالنور: در ایام انتخابات، گفتم از من می‌پرسند شتر گاو پلنگ چیست که من گفتم معنی‌اش این است که با لیست امید به مجلس بیایید، فراکسیون مستقل تشکیل دهید و بعد ستاد اصول‌گرایان معتدل را در انتخابات راه‌اندازی کنید.

روزنامه‌های باندهای موسوم به اصلاح‌طلب مواضع ضد و نقیضی علیه دولت جدید روحانی دارند. برخی خط‌ و نشان کشیده‌اند و بعضی گله و هشدار دوستانه داده‌اند:
آرمان:‌سرمقاله: اصلاح‌طلبان با کسی عقد اخوت نبسته‌اند
هر چند اصلاح‌طلبان در مجموع همراه و حامی دولت هستند اما دولت روحانی دولت اصلاح‌طلبان نیست و این جنبش سیاسی نمی‌تواند مسئولیت تمام عملکرد دولت‌ را برعهده بگیرد... نکته مهم آنکه، رئیس‌جمهور در سخنرانی‌های اخیر خود به این نکته اشاره کرد که آنچه در ایام انتخابات گذشت را فراموش کردیم. در ظاهر مخاطب این سخن اصول‌گرایان بودند که روحانی شعارهای انتخاباتی اصول‌گرایان را فراموش کرده و آماده همکاری با آنهاست اما با توجه به دیدگاه انتخاباتی روحانی، مخاطب اصلی این جمله، اصلاح‌طلبان و قشری از جامعه هستند. روحانی مدام یادآور می‌شود که او به اقتضای کارزار انتخاباتی، شعارهایی را مطرح کرد و وعده‌هایی داد، اما اکنون نمی‌توان به آن وعده‌ها جامه عمل پوشاند... نکته مهم آنکه، رئیس‌جمهور در سخنرانی‌های اخیر خود به این نکته اشاره کرد که آنچه در ایام انتخابات گذشت را فراموش کردیم. در ظاهر مخاطب این سخن اصول‌گرایان بودند که روحانی شعارهای انتخاباتی اصول‌گرایان را فراموش کرده و آماده همکاری با آنهاست اما با توجه به دیدگاه انتخاباتی روحانی، مخاطب اصلی این جمله، اصلاح‌طلبان و قشری از جامعه هستند. روحانی مدام یادآور می‌شود که او به اقتضای کارزار انتخاباتی، شعارهایی را مطرح کرد و وعده‌هایی داد، اما اکنون نمی‌توان به آن وعده‌ها جامه عمل پوشاند.
اکنون نه تنها نخبگان و ژنرال‌های جریان اصلاحات، بلکه رأی دهندگان به روحانی نیز از او دلگیر شده‌اند و مدام وعده‌های دکتر روحانی را در فضای مجازی به او یادآور می‌شوند. احساس بدنه اجتماع این است که فضای اکنون با فضای ایام انتخابات، تفاوت‌های بسیاری دارد، این موضوع هشدار دهنده است و ضرورت دارد دولتمردان به جو جامعه توجه کنند. نکته دیگری که دلخوری را در اقشار جامعه ایجاد کرده، این است که آنها تصور می‌کنند بخشی از اصلاح‌طلبان، اصلاح‌طلبی را رها کرده و با دولت همگام شده‌اند.

ابتکار: سرمقاله: هشیاری در نقد دولت دوازدهم
دور تازه‌یی از مطالبه‌گری آغاز شده که جنس آن با گذشته متفاوت است. دور تازه از دو سو فشارهای خود را وارد می‌کند؛ نخست، جریان مخالف رویکرد اعتدالی‌که لحظه‌ای از چالش‌زایی غافل نبوده و اکنون با قبول شکست در این مقطع از منازعات گفتمانی، با تأکید بر مطالبات فزاینده از دولت، بر گسل‌هایی تمرکز کرده که به‌زعم آنان خواهد توانست به پراکندگی در صف حامیان رئیس‌جمهوری بینجامد. دوم، برخی جریانهای حامی دولت که سلایق خود‌ را بر ملاحظات رئیس‌جمهوری ترجیح می‌دهند.
اما برخی جریانهای هوادار دولت نیز بدون ملاحظه آنچه رئیس‌جمهور روحانی در انتخاب وزیران کابینه دوازدهم به آنها توجه دارد، به فضایی دامن می‌زنند که از یک‌سو برای مخالفان جذاب است و از سوی دیگر می‌تواند به بروز تردید در اذهان عمومی به تدابیر رئیس‌جمهوری در انجام برنامه‌هایش بینجامد. بدتر این‌که مخالفان دولت بیان سلایق هواداران دولت را شکلی از سهم‌خواهی تعبیر کرده‌اند... دور تازه مطالبه‌گریها از دولت‌دوازدهم جنسی متفاوت از گذشته دارد. باید هوشیار بود.

در میان دعواهای سهم‌خواهی باند اصلاح‌طلب اذعان به ابتری و بی‌آیندگی این جریانهای از سوی نظریه پردازانشان انعکاس گسترده‌یی در روزنامه‌های این باند گرفته است:
ایران: تحلیل سعید حجاریان از ترکیب کابینه دوازدهم
سعید حجاریان دلیل رأی بالای مجلس به برخی وزرای پیشنهادی که مورد انتقاد جامعه بودند را سازش نمایندگان و فراکسیون‌ها با وزرای پیشنهادی دانست و گفت: «روحانی نیرویی بهتر از این وزرای پیشنهادی نداشت اگر داشت، معرفی می‌کرد. مسأله این است که کفگیر به ته دیگ خورده است و نه کسی را باقی گذاشته‌ایم و نه نیرویی تربیت کرده‌ایم.»
حجاریان با بیان این‌که بضاعت روحانی در مقطع فعلی در همین حد است، گفت: «چرا که ما از اول انقلاب تا به امروز کادرسازی نکرده‌ایم، اگر کادرسازی می‌کردیم، الآن کابینه بهتری داشتیم.»

فرصت‌طلبی‌مهره‌های باند موسوم به اصلاح‌طلب موضوع دیگری است که در روزنامه‌های این باند انعکاس یافته است:
شرق:
شتر گاو پلنگ چیست
مجتبی ذوالنور نماینده قم: در ایام انتخابات، به بهروز نعمتی گفتم از من می‌پرسند شتر گاو پلنگ چیست که من گفتم معنی‌اش این است که با لیست امید به مجلس بیایید، فراکسیون مستقل تشکیل دهید و بعد ستاد اصول‌گرایان معتدل را در انتخابات راه‌اندازی کنید.

اذعان به چشم‌انداز تیره وضعیت اقتصادی به‌دلیل ساختار دولتی و نقش سپاه در روزنامه‌های شرکای روحانی به چشم می‌خورد:
جهان صنعت:
پیرامون ترکیب اقتصادی کابینه دوازدهم
در حال حاضر سکان اقتصادی دولت در اختیار آقایان نوبخت، سیف و کرباسیان است و در حاشیه آنها آقایان دکتر نیلی و دکتر نهاوندیان حضور دارند.
اسامی دستیار ویژه رئیس‌جمهور و معاونت اقتصادی رئیس‌جمهور اگر‌چه القاب بزرگی هستند اما خالی از محتوا و قدرت هستند و عملاً دکتر نیلی و آقای نهاوندیان سهم چندانی در سیاست‌گذاری اقتصادی آینده نخواهند داش
در آینده کوتاه‌مدت اقتصاد ایران با بحرانهای بزرگی چون بحران بانکی، رشد اقتصادی پایین، بحران بدهی دولت، بحران اشتغال و بحران صندوق‌های بازنشستگی روبه‌رو است
متأسفانه آقای روحانی از بدو شروع فعالیت به جای تلاش برای ایجاد اجماع میان حاکمیت برای اصلاحات اقتصادی، درگیری با سپاه را شروع کرد و سپس تیمی اقتصادی برگزید که اعتقادی به اصلاحات اقتصادی سخت و قبول هزینه‌های آن ندارد. این شواهد خط بطلانی است بر تصوراتی که در مورد آقای روحانی و عملکرد ایشان در دوره دوم وجود داشت.
انتظار اقتصاددانان حامی دولت این بود که دولت جراحی اقتصاد ایران را هم‌اکنون شروع کند تا اقتصاد ایران بتواند تا شروع قرن جدید از مشکلات ساختاری رها شود و حرکت سالم خود به سمت توسعه را در قرن جدید کلید زند. با توجه به ترکیب محافظه‌کارانه کابینه می‌توان حدس زد که انتخاب‌های آتی تداوم وضع موجود و تعویق اصلاحات اقتصادی دردناک باشد و این امر موجب خواهد شد تا مشکلات اقتصادی در گذر زمان بزرگ‌تر شوند.
بنابراین در آینده‌ای نامعلوم حجم مشکلات آن‌قدر بزرگ می‌شوند که به شکل بحران خود را تحمیل خواهند کرد. در آن وقت دیگر البته خیلی دیر شده و درمان آن بسیار سخت‌تر و پرهزینه‌تر خواهد بود. به همین دلیل می‌توان حدس زد که برخی بحرانها تا پایان همین دولت سربر خواهد آورد و همین دولت اگر‌چه تلاش می‌کند تا از اتخاذ تصمیمات سخت پرهیز کند اما در نهایت ناگزیر از مواجهه جدی با این مسایل خواهد شد.

ابتکار: تله‌ای برای اقتصاد و دولت دوازدهم
حسین راغفر مطرح کرد: مادامی که فعالیت و رانت یک جریان خاص ادامه داشته باشد، هیچ اصلاح اقتصادی در کشور رخ نخواهد داد. آنچه که امروز شاهدش هستیم این است که آقای روحانی بارها و بارها اعلام کرده‌اند که برای تحقق رشد 8درصد نیازمند 800هزار میلیارد هستیم. این یعنی ما هیچ وقت به رشد 8درصد نخواهیم رسید. زیرا این رقم تقریباً 3برابر بودجه جاری کشور است.
تمام نظام سیاست‌گذاری اقتصادی ما تقریباً سه دهه است که در یک تله رانت قرار گرفته که فقط حافظ منافع صنایع خصوصی یا همان خصولتی‌ها است که صاحبان این صنایع نفوذ و قدرت بسیاری طی این سال‌ها به دست آورده‌اند. پتروشیمی‌ها، خودروسازی‌ها، بانکها و... از جمله این موارد هستند. وی عنوان کرد: البته در این بخش خصوصی که ذی‌نفوذ هستند از رانت‌های مختلفی استفاده می‌شود که یکی از آنها رانت منابع معدنی است که بتوانند انرژی ارزان بگیرند و بدون تلاش و خلاقیت و رقابت، خیلی ساده می‌توانند درآمدهای کلان به جیب بزنند. این همان روندی است که طی سه دهه گذشته و بعد از جنگ در کشور حاکم شده است.
دولت دوازدهم هم همان‌طور که در دولت یازدهم شاهد بودیم، قصد دارد خدمتگزار همین جریان باشد. مگر اتفاق خاصی رخ دهد و شناخت درستی از این جریان به دست بیاید و برای کوتاه کردن دست آنها از اقتصاد برنامه‌ریزی انجام شود.

ابراز وحشت از جوانان و فضای سایبری در روزنامه‌های هردو باند حاکم به‌نقل دادستان کل رژیم و جهرمی وزیر ارتباطات آمده است:
کیهان:
دادستان کل کشور: امروز فضای مجازی تبدیل به سیلی خانمان‌برانداز شده است
منتظری در همایش «پیشگیری و صیانت روحانیت» در رشت با تأکید بر ضرورت توجه جدی و همه‌جانبه دولت و رئیس‌جمهور و وزارتخانه‌های مرتبط، به فضای مجازی گفت: به‌عنوان کسی که بنا بر وظیفه قانونی خود از طریق معاونت فضای مجازی دادستانی کل به‌صورت مستمر و حتی ساعتی فضای مجازی را رصد می‌کند، دلسوزانه اعلام می‌کنم که یک قاضی کل یک بزرگراه را به‌خاطر یک تصادف و دو تصادف یا ده تصادف نخواهد بست اما شما بگویید، وقتی بزرگراهی که می‌توان از آن استفاده درست و بهینه کرد در اثر غفلت و کم توجهی تبدیل به قتلگاهی برای مردم، خانواده‌ها و جوانان می‌شود، چه باید کرد؟
آیا وقتی می‌گوییم که مقامات ذی‌صلاح و ذی‌ربط باید فضای مجازی را که به تعبیر مقام معظم رهبری تبدیل به قتلگاه شده و جوانان و خانواده‌ها و نوامیس ما را گرفتار کرده است مدیریت کنیم، حرف گزاف می‌زنیم؟
دشمن از طریق فضای مجازی، مبانی اعتقادی و اخلاقی جامعه ما را هدف گرفته و نباید تصور کنیم که آنها خواب هستند...
 
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/fd9940d9-00be-4d0c-a0bd-e0935e3ad3eb"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات