728 x 90

”خودکشی فکری و فرهنگی“در حاکمیت آخوندی!

فرار مغزها و نخبگان از  ایران
فرار مغزها و نخبگان از ایران
فرار از جهنم رژیم آخوندی و سیل مهاجرت سرمایه‌های انسانی شامل متخصصين، تحصیل کردگان و افراد دارای صلاحیت خاص به کشورهای دیگر به‌ویژه اروپا و آمریکا هم‌چنان ادامه دارد.
واضح است که در درجه اول سرکوب، خفقان و شرایط سخت و پرفشار معیشتی، نخبگان کشور را وادار به مهاجرت از ایران می‌کند.
عوامل دیگری نیز برای خروج نخبگان وجود دارد، دلایلی از قبیل واگذاری مشاغل به عوامل رژیم نظیر پاسداران، بسیجیها و سایر افراد که با حاکمیت قرابت فکری دارند، محروم کردن نخبگان از ورود به مشاغل بالا، نداشتن مصونیت‌های سیاسی و اجتماعی جهت اظهارنظر حتی اظهارنظر علمی، حاکمیت باندهای وابسته به رژیم بر دانشگاهها و مراکز علمی کشور نيز از جمله عوامل برای فرار مغزها از کشور است.
دلیل دیگر که می‌توان برای خروج نخبگان از کشور ذکر کرد، عقب راندن کشور توسط نظام ولایت‌فقیه و ایجاد موانع رشد و توسعه کشور توسط این حاکمیت است به گونه‌یی که فضای فعالیت مطلوب برای نخبگان وجود ندارد.
خروج نخبگان از کشور باعث به هدر رفتن میلیونها دلار از منافع عمومی کشور می‌شود. رضا فرجی دانا وزیر سابق علوم کابینه روحانی در سال 92 آمار خروج نخبگان از کشور را 150هزار نفر در سال عنوان کرد و گفت: ”در شرایطی که کل بودجه دولتی ما ۱۹۲هزار میلیارد تومان و معادل ۷۰میلیارد دلار است با مهاجرت مغزها ۱۵۰میلیارد دلار به دنیا کمک می‌کنیم“. (خبرگزاری ایرنا 17دی 92)

روزنامه حکومتی خراسان در شمارهٴ 30مرداد 96 خود بر گسترش دامنهٴ مهاجرت نخبگان پرداخته و نوشته است که کار به جایی رسیده که دانش‌آموزان نخبه نیز ناگزیر به ترک کشور می‌شوند.
این روزنامه افزوده است: «آمارهای سالهای گذشته نشان می‌دهد که ۶۲‌ درصد از دانش‌آموزان مدال‌آور المپیادهای علمی ایران به خارج از کشور و عمدتاً به کشورهای توسعه‌یافته دنیا چون آمریکا و کانادا مهاجرت می‌کنند».

روزنامه حکومتی خراسان در این مطلب به‌نقل از معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تأکید می‌کند: «امروز بسیاری از دانش‌آموزان ما ترجیح می‌دهند بعد از اتمام دوره متوسطه، تحصیلات خود را در خارج از کشور ادامه دهند که این بسیار جای نگرانی دارد».
این کارگزار رژیم یکی از دلایل تمایل خروج دانش‌آموزان از ایران را آینده شغلی مبهمی که در انتظار آنان است می‌داند، زیرا دانش آموختگان دانشگاهی با بازار کار مناسبی مواجه نیستند و از طرفی گسترش دامنه بیکاری این افراد، برای دانش‌آموزان تداعی کننده این مسأله است که ممکن است در آینده آنها نیز نتوانند نیاز شغلی خود را برطرف کنند.

پیش از این در روز 4مرداد 96 خبرگزاری حکومتی ایرنا نیز در گزارشی به روند فزاینده خروج فارغ‌التحصیلان ممتاز کشور به دلایلی نظیر نیافتن شغل مناسب، ناتوانی در دامه تحصیل و... اشاره می‌کند که این روند در دولت آخوند روحانی نیز ادامه دارد. خبرگزاری رسمی رژیم اعتراف در این گزارش اعتراف کرده است که ایران در جذب نخبگان خارج از کشور «از قافله کشورهای همسایه هم‌چون ترکیه و جمهوری آذربایجان و امارات متحده عربی و غیره در منطقه آشوب زده کنونی» عقب است.

در یک اعتراف دیگر خبرگزاری حکومتی ایلنا در روز 16مرداد 96 به‌نقل از علیرضا زالی رئیس سازمان نظام پزشکی نوشته است که اکثر دانشجویان رشته پزشکی در ایران قصد مهاجرت دارند. وی دلیل مهاجرت را عدم امنیت شغلی و یاس و ناامیدی از آینده در میان دانشجویان رشته پزشکی ذکر کرده است.

بر اساس همین اعترافهای حکومتی، در حاکمیت نظام ولایت‌فقیه شرایط آن‌چنان برای دانش‌آموزان و دانشجویان دشوار است که از هر 125دانش‌آموز المپیادی ایران، 90نفر در دانشگاههای آمریکا تحصیل کنند و از هر 96دانشجوی اعزامی به خارج، تنها 30نفر به کشور باز گردند.

کارگزاران و رسانه‌های رژیم این وضعیت را با عباراتی چون «خودکشی فرهنگی» یا «خودکشی فکری» توصیف کرده‌اند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3436b8fc-10bb-4621-bad1-0fb02e7f4614"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات