728 x 90

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی روز ۱۳شهریور ۹۶

نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
روزنامه‌های باند روحانی و شرکایش مهم‌ترین عنوانهای روزنامه‌های دوشنبه ۱۳شهریور را به برجام و فساد باند رقیب اختصاص داده‌اند:

آفتاب یزد: دلواپسان برجام باز هم با جاده خاکی زدند – گاف سایت اصول‌گرا و دیگر هیچ

ابتکار: قائم‌مقام محمد باقر قالیباف با اتهامات مالی بازداشت شد

تجارت: سخنگوی قوه قضاییه: بازداشت قائم‌مقام قالیباف

روزنامه‌های هردو باند حاکم سوز و گداز از مقاومت ایران به‌خاطر گزارش گزارشگر ویژه حقوق‌بشر در اظهارات سخنگوی وزارت‌خارجه و دادستان رژیم را انعکاس داده‌اند:

کاروکارگر:
سخنگوی وزارت‌خارجه:‌ گزارش جدید گزارشگر وضعیت حقوق‌بشر در ایران را به‌رسمیت نمی‌شناسیم

حمایت: دادستان تهران: هر چند وقت، گزارشی علیه ایران ارائه می‌شود و از جمله گزارش اخیر گزارشگر ویژه حقوق‌بشر است که منبع اصلی آن ادعاهای منافقین و اخبار شبکه‌های وابسته به آنان می‌باشد.

در روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع هم فساد باند رقیب و برجام مهم‌ترین عنوانها را به خود اختصاص داده است:

کیهان: تبرئه حرام خواران نجومی حفظ بیت المال به سبک دیوان محاسبات!

جوان: مجلس نجومی‌ها را تبرئه و طلبکار کرد! دیوان محاسبات مجلس از تبرئه نجومی‌ها خبر داد اما سخنگوی دستگاه قضا از صدور کیفرخواست برای ۲۰نفر از آنها!

رسالت: سخنگوی قوه قضاییه:‌ ۲۰مدیر نجومی دادگاهی می‌شوند- شرکت زیان ده را سود ده نشان دادند تا پول را بین خود تقسیم کنند- برخی در داخل ما با دشمنان نظام همنوا هستند

کیهان: بازی خطرناک «برجام ۲»
وطن امروز: هلو، هوو، هیلی!

 

اعتراف به ناکارآمدیها و اوضاع بحرانی اقتصادی و اجتماعی مضمون مشترک روزنامه‌های حکومتی است:

اعتماد: ۱۳معدنچی در واژگونی مینی‌بوس مصدوم شدند

خراسان: تعداد پزشک در ایران به نسبت جمعیت از افغانستان و تاجیکستان هم کمتر است؛ منافع صفنی؛ پشت پرده کمترین سرانه پزشکی منطقه

کیهان: معاون وزیر صنعت: ۴۰درصد صنایع داخلی راکد یا نیمه راکد هستند

کیهان: رسوایی رسانه‌هایی که برای حرف مفت پول می‌گیرند

همدلی: سیستان و بلوچستان دقیقاً آن جایی است که بی‌توجهی به بسیاری از شعارها را برملا می‌کند؛ از آرمانهای انقلاب تا مازراتیهای الماس پوش

روزنامه‌های نزدیک به دولت تلاش کرده‌اند با اشک تمساح و فرار جلو زهر نفرت اجتماعی از حادثه دلخراش تصادف اتوبوس را بگیرند اما ناگزیر شده‌اند به گوشه‌یی از واقعیتها اشاره کنند:

آرمان: بدیهی است به‌دلیل فشار زیاد افکار عمومی مسئولان آموزش و پرورش تلاش می‌کنند از زیر این فشار خارج شوند. پایگاه اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش خبری با عنوان «تعلیق اعزام اردوهای دانش‌آموزی تا بازنگری مجدد شیوه‌نامه برگزاری اردوها و بازدیدهای دانش‌آموزی» منتشر کرد. اما واقعیت این است که تنها سفرهای اردویی «درشب» تعلیق شده است. این تبلیغات نوعی بازی با افکار عمومی است.

ایران: از رنجی که می‌برند...
خانه «شیوا مبینی» دختر ١٧ساله مینابی که سه روز پیش در حادثه تصادف اتوبوس دختران فرزانگان جان داد
نمی‌توان در همان نگاه اول از شکل و شمایل خانه غافل شد. نه در دارد و نه پرده. نه چیزی که حائلی باشد بین محیط خانه با خارج از آن. محیطی که برای توصیف آن باید به‌دنبال کلمه‌ای جدید باشم تا نزدیک‌ترین معنا به خانه را پیدا کند. اما همین دو اتاق ۶متری و حیاطی کوچک شده محل رفت و آمد و جمع شدن داغداران است
دو اتاق کوچک که با پول کارگری به‌تازگی پدر برای بچه‌هایش ساخته است وسط اتاق را با یک چادر رنگی دو قسمت کرده‌اند مردها آنطرف نشسته‌اند و زن‌ها این طرف چادر. چند موکت پاره و یک آشپزخانه محقر همه دارایی پدر و مادر شیوا است.
پدرش می‌گوید که پول ندارد دیوار بزند. کارگر است و ماهی کمتر از ۵۰۰هزار تومان درآمد دارد. با همین پول کارگری شیوا را بزرگ کرده... مادر جیغ می‌زند و به‌صورتش چنگ می‌کشد. «حسرت یک رستوران به دل دخترم موند. می‌دونی نخوردن و نداشتن یعنی چه. یک نون رو چند قسمت کردم و بزرگشون کردم حالا می‌گن مرد. حالا کی مسئول مردن شیواست؟ چرا کسی نمی‌یاد حرفم رو بهش بزنم. اون مسئول آموزش و پرورش کجاست. ۳روزه دخترمون مرده کسی نبوده بگه شما چتونه. چی می‌خواین؟ اصلاً ببخشید دخترتون رو بردیم.»
یکی از میان جمع فریاد می‌زند: «فقیر که باشی عزت و آبرو هم نداری. به‌خاطر این نیامدن که فقیریم. آدم فقیر هر جا بره کسی قبولش نمی‌کنه.» گفتند که او خواهر شیوا است.
می‌گوید: «هر دفعه که می‌خواستن بچه‌ها رو به اردو ببرن زنگ می‌زدن و اجازه می‌گرفتن اما این بار زنگ نزدن. ما اصلاً رضایتنامه امضا نکردیم. اصلاً مسئولان نیومدن که ما ازشون بپرسیم که چرا بدون اجازه شیوا رو بردن.

روزنامه‌های باند موسوم به‌اصطلاح طلب در مورد ساختار واقعی قدرت در آینده ایران به روحانی هشدار داده‌اند:

ابتکار:
روحانی به این نکته هم باید توجه کند که با گذشت زمان جهت‌گیریهای آینده قدرت از منظر مفهمومی و از نظر هندسه بیرونی ترکیب قدرت، این مردم و نیروهای اجتماعی هستند که نقش کلیدی را بازی خواهند کرد... معادلات قدرت در ایران آینده در هسته مرکزی نیروهای اجتماعی و مدیریت نیروهای اجتماعی برای حفظ این ساختار قدرت مستقر است و اگر این نقطه تعادل از بین رود نمی‌توان به آینده ایران به‌دلیل حفظ نیروهای فرادولتی و ایجاد یک دولت کارآمد از منظر خواستگاه قدرت تکیه کرد.

یک روزنامه شرکای روحانی به ادعاهای سخنگوی قوه قضاییه در مورد رسیدگی پزشکی بیش از حد توان به زندانیان پاسخ داده است:

جهان صنعت:
قوه قضاییه مسوولیتش را انجام نداده است
فقط کسانی که در زندانهای مختلف ایران به‌سر برده‌اند، می‌توانند بفهمند که اوضاع درمانی و بهداریهایی که قرار است سلامتی زندانی‌ها را حفظ کنند، تا چه حد نامناسب و ضعیف است.
نگارنده که چند بار دستگیر شده و بازداشتگاهها و زندانها را در ایران تجربه کرده، می‌داند که چگونه افراد سالم وارد مراکز نگهداری زندانیان می‌شوند و با بیماریهای آشکار و پنهان، زندانها را ترک می‌کنند. اگر روزی گزارشهای داخلی ستاد کاهش آسیب رفتارهای پرخطر قوه قضاییه که وضعیت زندانیان را از نزدیک مشاهده می‌کند و بازتاب می‌دهد، منتشر شود، آنگاه حقایقی آشکار خواهد شد که احتمالاً خوشایند مقامات فعلی و پیشین قوه قضاییه نخواهد بود. از جمله این حقایق تهدیدات بزرگی در زمینه آسیب‌های جسمی و روحی است که سلامتی زندانیان را به مخاطره انداخته است.
به‌عنوان نمونه در زندان اوین- که سرآمد و ویترین زندانهای کشور است- برای حدود پنج هزار زندانی که گاهی آمار آن به هفت هزار نفر می‌رسد، تنها یک پزشک روز و یک پزشک کشیک وجود دارد. با این‌که بهداری اوین یک ساختمان نسبتاً بزرگ است ولی امکانات آن به‌شدت اندک و ناکافی است و هیچ‌گونه امکانات تخصصی یا پزشک متخصص در آن وجود ندارد. برای ملاقات با پزشک متخصص که زندانی باید به خارج از زندان منتقل شود هم علاوه بر مشکلات موافقت رئیس بازداشتگاه، رئیس بهداری و رئیس زندان اوین، باید وسیله نقلیه و زندانبان همراه هم وجود داشته باشد تا زندانی بتواند از اوین خارج و به یک مرکز درمانی خارج از زندان منتقل شود. این فرآیند معمولاً چند ماه به طول می‌انجامد
البته اگر سایر اطلاعاتی که در این‌باره نزد سایر زندانیان و بالاخص زندانیان غیرسیاسی وجود دارد، دریافت و بررسی شود، آنگاه ابعاد جدیدتر و دقیقی از وضعیت تأمین سلامتی زندانیان به دست می‌آید. تازه‌ این وضعیت به زندان اوین که از امکانات بسیار بیشتری نسبت به سایر مراکز نگهداری زندانیان در استانها و شهرستانهای کشور برخوردار است، مربوط می‌شود.
نگارنده از زندانیانی که در زندانهای مختلف، تحمل حبس یا بازداشت کرده و شرایط را از نزدیک مشاهده کرده‌اند، خاطراتی را شنیده که اوضاع را به مراتب وخیم‌تر و خطرناک‌تر نشان می‌دهد. بر این اساس فقط خدا می‌داند که ماهانه چند نفر در زندانهای کشور به‌خاطر نارسایی‌های بهداشتی- درمانی دچار بیماریهای صعب‌العلاج می‌شوند یا فوت می‌کنند
با این حال سخنگوی قوه قضاییه تأکید می‌کند که سازمان زندانها بسیار بیشتر از توانش به امور بهداشتی و سلامتی زندانیان رسیدگی کرده است. اما پرسش از قوه قضاییه این نیست که مقامات زندانها آیا بیشتر یا کمتر از توان‌شان برای این امر زحمت کشیده‌اند یا نه، پرسش آن است که آیا کار انجام شده کافی بوده و قوه قضاییه در حفظ سلامتی زندانیان که وظیفه ذاتی اوست، موفق بوده است یا نه.

 

ابراز نگرانی از چشم‌انداز برجام و رابطه رژیم با آمریکا موضوع حملات روزنامه‌های باند ولی‌فقیه به باند حسن روحانی است:

رسالت: آیت‌الله خاتمی: راهبرد آمریکا تغییر نظام از درون با نفوذ است
وزرای خارجه و دفاع آمریکا اعلام کرده‌اند که راهبرد آمریکا تغییر نظام از درون است، این سخن به‌معنای نفوذ است و نشان می‌دهد که دشمن به نفوذ امید دارد به همین علت باید مشخص شود که مصداق این نفوذ در عرصه‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی کدام است. تبیین این موضوع بسیار مهم بوده و این موضوع فراجناحی و مرتبط با اساس و کیان انقلاب اسلامی است.

کیهان: رئیس‌جمهور جوان فرانسه در جمع سفرای این کشور گفت: «هیچ جایگزینی برای برجام وجود ندارد». یک روز بعد سخنگوی وزارت‌خارجه فرانسه در کنفرانس خبری در تفسیر این سخن امانوئل مکرون گفت برجام در صورتی جایگزینی ندارد که مکملی داشته باشد. اگنس روماته اسپاین از رایزنی رئیس‌جمهور فرانسه با اعضای ۱+۵در آینده برای مذاکره در‌باره «مکمل برجام» خبر داد و تأکید کرد «مکمل برجام با کار ضروری در خصوص برنامه موشکهای بالستیک ایران در راستای اجرای دقیق برجام است»!. این سخنان مقامات فرانسوی در لفافه، روی دیگر ادعای صریح نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل است که در سفر به وین گفته بود «برجام تفاوتی بین مراکز نظامی وغیرنظامی قائل نشده است» سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا نیز در آستانه سفر نیکی هیلی به وین با متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم و اقدامات بی‌ثبات‌کننده در منطقه گفته بود «برجام باید بازنگری شود».
اما همزمان برای ترساندن ایران نیز روی طرح ادعایی جان بولتون نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل در‌باره خروج آمریکا از برجام معرکه گرفتند. متأسفانه اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی کشورمان نیز هیچ واکنش قاطعی در خصوص مذاکره در‌باره «مکمل برجام» و بازرسی از مراکز نظامی بر اساس برجام نشان ندادند جز این‌که بگویند اینها یک طنز است!... اما داستان بازی چیست و نیکی هیلی در وین به‌دنبال چه بود؟ خلاصه داستان از این قرار است که بر اساس بندهای ۷۴و ۷۵بخش دسترسی‌های برجام معروف به بخشQ، اگر آژانس نتواند در‌باره نگرانی‌های ادعایی خود در رابطه با فعالیتها و محل‌های اعلام نشده ایران که در پروتکل الحاقی ذکر نشده، به مدت ۱۴روز با ایران به توافق برسد، موضوع در کمیسیون مشترک به رأی گذاشته می‌شود و در صورت کسب ۵رأی از ۸رأی، ایران باید ظرف سه روز زمینه دسترسی و بازرسی صددرصد مراکز نظامی و غیرنظامی را به آژانس بین‌المللی اتمی فراهم کند... به دست آورد این برداشت و تفسیر است که: اولاً برجام هیچ تفکیکی بین مراکز نظامی و غیرنظامی قائل نشده است. ثانیا در تمامی بندهای برجام تصمیم‌گیریها در کمیسیون مشترک باید با اجماع باشد و تنها در این مورد گفته شده با ۵رأی تصمیم‌گیری می‌شود. این یعنی این‌که رأی ایران و چین و روسیه به حساب نمی‌آید و با رأی آمریکا و فرانسه و انگلیس و آلمان و اتحادیه اروپا (موگرینی) بازرسی از مراکز نظامی ایران درخواست خواهد شد و حق وتوی روسیه و چین در شورای امنیت نیز دور زده شده است.
۵- سیاست دولت آمریکا در شرایط کنونی به نظر می‌رسد در ظاهر ماهیتی متناقض دارد اما برخلاف ظاهر، از باطنی پیچیده و برنامه‌ریزی شده برخوردار است. از یک سوی ترامپ در ابتدای دولتش عناصر ضدایرانی و موافق جنگ و از مخالفان سرسخت برجام را به کار گرفت، اما اکنون با تشدید فشارها و تحریم علیه ایران، این افراد را کنار گذاشته است. با توجه به مطرح شدن «مکمل برجام» در این خصوص باید گفت اولاً این افراد در نگاه ترامپ از همان ابتدا تاریخ مصرف محدودی داشتند تا در سیاستی برنامه‌ریزی شده، سناریوی القاء جنگ علیه ایران در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری را با هماهنگی برخی در داخل ایران به اجرا درآورند و بتوانند با تاثیرگذاری بر فضای سیاسی - رسانه‌یی انتخابات، سیاست انفعالی در برابر آمریکا را ابقا کنند... اکنون با سخن گفتن از «مکمل برجام» همدم خروس آنها از پشت وعده پاره کردن برجام و هم دست چدنیشان از پشت دستکش مخملی نمایان شده است. هشدار چند ماه قبل رئیس‌جمهور آمریکا در ایالت اوهایو به ایران در‌باره پایبندی به برجام نیز نشان می‌دهد که رئیس‌جمهور آمریکا نگران خارج شدن ایران از برجام و به‌دنبال حفظ برجام است اما هدف اصلی آمریکا افزایش فشار بر ایران با استفاده از خلل و فرج برجام با عنوان «مکمل برجام» است که بر قدرت دفاعی ایران متمرکز خواهد بود و این همان «برجام ۲» است که رئیس‌جمهور قبلاً از برجام به‌عنوان الگویی برای مذاکره در خصوص مسائل منطقه از آن یاد می‌کرد!
۶- مطرح کردن «مکمل برجام» نشان داد فرانسه به نیابت آمریکا همانند مذاکرات هسته‌یی نقش ایفا می‌کند و ادعای این‌که برجام یک توافق بین‌المللی است و اروپایی‌ها از برجام و ایران حمایت می‌کنند، یک توهم بیش نیست.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/940eefea-46ac-4c94-a9e2-700b777e7768"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات