728 x 90

رژیم در میان «تعلیق و ضربه» برجام

اظهارات مقامات و مهره‌ها و رسانه‌های حکومتی
اظهارات مقامات و مهره‌ها و رسانه‌های حکومتی
اظهارات مقامات و مهره‌ها و رسانه‌های حکومتی در مورد تحولات حول برجام، تصویر روشنی از بن‌بست نظام ارائه می‌دهد.

در حالی که رسانه‌های حکومتی از دود و دم در مورد غیرممکن بودن بازدید از سایتهای نظامی رژیم پر است، بروجردی رئیس کمیسیون امنیت مجلس ارتجاع می‌گوید: «آمریکاییها مرتب به‌دنبال بهانه‌جویی هستند و فشارهایی را به مسئولان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وارد می‌کنند. هرگونه اجازه برای بازدید از مراکز نظامی منوط به تصمیم شورای عالی امنیت ملی است». (فارس- ۱۳شهریور)

در همین حال به‌رغم تشدید تحریمها توسط آمریکا ظریف وزیر خارجه دولت آخوند روحانی ضمن ادعای بی‌نیازی به آمریکا گفته است: «اروپا، برجام را بدون آمریکا هم ادامه می‌دهد. « وی در دفاع از برجام و توجیه وضعیت موجود رژیم افزوده است: «برجام گچ دستمان را باز کرد، قرار نبود پینگ‌پنگ هم یادمان دهد». (خبرآنلاین-۱۴شهریور)

در همین حال یک رسانه باند خامنه‌ای رژیم را در برابر آمریکا خلع‌سلاح شده توصیف کرده و از جمله نوشته است: «وقتی حسن روحانی با اجرا برجام، مرکز مهم و نفوذ ناپذیر فردو را برای همیشه تعطیل نمود! در قلب رأکتور اراک بتن ریخت! ذخایر اورانیوم ۳/۵و ۵درصد را که حاصل دسترنج متخصصان هسته‌یی بود، به ثمن بخس به روسیه ارسال کرد! معنی آن خلع‌سلاح ایران، در مقابل شیطان بزرگ است!». (پایگاه خبری البرزبان- ۱۳شهریور)

در همین حال یک کارشناس از باند روحانی نوشته است:
«منادیان «راه سوم» راهکاری با عنوان (اعلام عدم پایبندی، تعلیق و ضربه) پیشنهاد داده‌اند. مطابق این راهکار، رئیس‌جمهور آمریکا در ماه اکتبر، برخلاف دو بار گذشته، «عدم پایبندی نظام» به تعهدات برجامی خود را اعلام خواهد کرد. اما - با هماهنگی کنگره و رهبریت حزب جمهوریخواه - از بازگرداندن تحریمهای هسته‌یی و تحمیل مجدد آن بر ایران در مدت ۶۰روز خودداری خواهند کرد. به عبارت دیگر، ما را ناقض برجام خواهند خواند، اما تحریمهای هسته‌یی یک‌جانبهٴ کنگره را احیا نخواهند کرد و وضعیت «تعلیق» را کماکان نگه خواهند داشت. سپس، به بهانه‌های مختلف - از جمله برنامه موشکهای بالستیک و عملکرد نظام در منطقه - فشارها و ضربات متنوع و متعددی را طی زمان به نظام وارد خواهند آورد».

این کارشناس حکومتی با ابراز نگرانی از چشم‌انداز پیش روی نظام افزوده است: «این راه سوم برای آمریکا دست‌کم دو فایده در بر دارد؛ اول این‌که اعلام عدم پایبندی نظام (حتی بدون احیای مجدد تحریمها) فضای «بلاتکلیفی» را برای سرمایه‌گذاران خارجی تداوم خواهد بخشید و ممکن است این امر در نهایت موجب دلسردی نظام و خروج داوطلبانه آن از برجام شود. دوم این‌که اعلام عدم پایبندی نظام این فرصت را به جریان متخاصم آمریکا و رسانه‌های همسو خواهد داد تا به‌منظور اثبات «عدم پایبندی» تدریجا سیاهه‌یی از کوچکترین تخلفات فنی نظام، اظهارات تند مقامات، فعالیتهای موشکی و عملکرد «نامطلوب» نظام تهیه کرده و به واسطه آن رفته‌رفته اجماع بین‌المللی موردنظر خود را به‌منظور بازگرداندن فضای پیش از برجام ایجاد کنند». (شرق- ۱۴شهریور)
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6c0e9b76-f6d0-413d-901b-188217aee973"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات