728 x 90

اجلاس گروه دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا، سازمان ملل‌متحد را به تحقیقات پیرامون قتل‌عام سال ۶۷و محاکمه عاملان این جنایت بزرگ فراخواند

پارلمان اروپا
پارلمان اروپا
اطلاعیهٴ گروه دوستان ایران آزاد: در چهار سال اول ریاست‌جمهوری حسن روحانی بیش از 3000نفر اعدام شدند. رژیم ایران رکورددار بیشترین اعدامها در جهان است.

گروه دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا، کنفرانسی در مقر این پارلمان در استراسبورگ با شرکت دهها تن از نمایندگان پارلمان اروپا برگزار کرد.

در این اجلاس که روز چهارشنبه ۱۳سپتامبر، به ریاست ژرارد دوپره رئیس گروه دوستان ایران آزاد، برگزار شد، شخصیتهایی از جمله ریچارد چارنسکی، نایب رئیس پارلمان اروپا، خانم آنا فوتیگا، رئیس زیرکمیسیون امنیت و دفاع پارلمان اروپا و وزیر سابق خارجه لهستان، یوزو رادوش وزیر سابق دفاع کروآسی و خانم آنتیا مک اینتایر نایب رئیس حزب محافظه‌کار انگلستان و محمد محدثین مسئول کمیسیون امور خارجه شورای ملی مقاومت ایران شرکت داشتند.
 اجلاس گروه دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا سازمان ملل‌متحد را به تحقیقات پیرامون قتل‌عام سال ۶۷و محاکمه عاملان این جنایت بزرگ فراخواند
گروه پارلمانی دوستان ایران آزاد با صدور اطلاعیه‌یی درباره این کنفرانس اعلام کرد:
شرکت کنندگان در کنفرانس در پایان طی بیانیه‌یی شورای وزیران اتحادیه اروپا، کشورهای عضو و نماینده عالی اتحادیه اروپا، خانم فدریکا موگرینی را به پایان دادن به سکوت و انفعال در رابطه با نقض وحشیانه حقوق‌بشر در ایران فراخواندند. آنها به‌طور خاص، سازمان ملل‌متحد را به تحقیقات مستقل در مورد قتل‌عام 30000زندانی سیاسی در ایران در سال 1367 و آماده کردن زمینهٴ محاکمه مسئولان این جنایت فراخواندند.

این جلسه توسط ژرارد دوپره، نماینده پارلمان اروپا از گروه لیبرال و رئیس گروه دوستان ایران آزاد اداره می‌شد. این گروه از حمایت حدود 300تن از نمایندگان پارلمان اروپا از گروه‌های مختلف سیاسی و کشورهای مختلف برخوردار است.

در این جلسه، محمد محدثین مسئول کمیسیون امور خارجه شورای ملی مقاومت ایران که به‌عنوان سخنران مهمان شرکت داشت و شماری از نمایندگان پارلمان اروپا به بحث و گفتگو پرداختند.

سخنرانان ضمن اشاره به گزارش اخیر گزارشگر ویژه سازمان ملل‌متحد در مورد وضعیت حقوق‌بشر در ایران، که در ماده 7 اشاره به قتل‌عام سال ۶۷ دارد، مجمع عمومی این سازمان را که هفته آینده در نیویورک برگزار می‌شود، به تشکیل یک کمیته تحقیق درباره قتل‌عام فراخواندند و شورای امنیت سازمان ملل‌متحد را برای ارائه این پرونده به دادگاه جنایی بین‌المللی، طوری که عاملان این جنایت به پای میز عدالت کشانده شوند فراخواندند.

نمایندگان پارلمان اروپا تأکید کردند که بی‌تفاوتی نسبت به این جنایت بزرگ که از بعد از جنگ جهانی دوم بی‌سابقه بوده است، رژیم ایران را به ادامه اعدام های جمعی و نقض استانداردهای بین‌المللی تشویق کرده است. سکوت در برابر این جنایات اگر به‌خاطر منافع تجارتی است شرم‌آور است و اگر به‌خاطر توافق هسته ایست، ساده‌لوحانه است. رژیم از سکوت در برابر این بربریت پیام ضعف می‌گیرد.

به‌عنوان مثال در ماه ژوئیه 101زندانی اعدام شدند. کمیساریای عالی حقوق‌بشر سازمان ملل در سخنرانی افتتاحیه خود در شورای حقوق‌بشر سازمان ملل در روز ۱۱سپتامبر گفت: ”از آغاز سال جاری حداقل چهار کودک اعدام شده‌اند و حداقل 89کودک دیگر در انتظار مرگ هستند“.

در اطلاعیهٴ گروه ایران آزاد که در پایان کنفرانس در محل پارلمان اروپا در استراسبورگ منتشر شد هم‌چنین آمده است:
نمایندگان پارلمان اروپا که در کنفرانس شرکت داشتند، از برنامه ده ماده‌یی رهبر اپوزیسیون خانم مریم رجوی حمایت کردند. برنامه‌یی که به دموکراسی، حکومت غیرمذهبی، احترام به حقوق‌بشر، لغو حکم اعدام در ایران و صلح و آرامش در منطقه فراخوان می‌دهد. آنها تأکید کردند که، 38سال تجربه با این رژیم نشان داده است که تا زمانی که دیکتاتوری مذهبی حاکم است، سرکوب در ایران و تروریسم و بنیادگرایی در منطقه باقی خواهند ماند.

آنچه تحت نام انتخابات ریاست‌جمهوری در ماه مه در ایران برگزار شد کاملاً غیردموکراتیک بود چرا که هیچ نامزد مخالفی وجود نداشت. در طول چهار سال اول ریاست‌جمهوری حسن روحانی، بیش از 3000نفر اعدام شدند و این رقم رژیم ایران را به رکورد دار اعدام در جهان نسبت به جمعیت تبدیل می‌کند. روحانی اعدام کودکان را به‌عنوان حکومت قانون و قوانین الهی توصیف کرده است.

گزارشگر ویژه ‌ایران در سازمان ملل‌متحد در گزارش اخیر خود نوشت: 'بنا‌ به گزارشات بین مرداد و شهریور سال 1367، هزاران زندانی سیاسی، مردان، زنان و نوجوانان به‌وسیله فتوای صادر شده توسط ولی‌فقیه وقت آیت‌الله خمینی اعدام شدند... “

گزارش به سندی اشاره می‌کند که «نام مقاماتی را که مجری این اعدامها بوده و از آن دفاع می‌کردند، فاش می‌کند. از جمله وزیر فعلی دادگستری، یک قاضی کنونی دادگاه عالی، و رئیس یکی از بزرگترین بنیادهای مذهبی در کشور و نامزد انتخابات ریاست جمهوری».

گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل می‌افزاید: «به تازگی، برخی در بالاترین سطوح حکومت به این قتلها اذعان کرده‌اند. خانواده قربانیان حق دارند از حقیقت در مورد این رویدادها و سرنوشت عزیزانشان بدون ریسک مجازات با خبر شوند. آنها حق دارند که غرامت بگیرند، که شامل حق تحقیق مؤثر در مورد حقایق و افشای عمومی حقیقت است. به همین دلیل، گزارشگر ویژه از دولت خواسته است تا اطمینان حاصل کند که تحقیق کامل و مستقل در مورد این اتفاقات انجام شود.»

در اطلاعیه گروه دوستان ایران آزاد هم‌چنین آمده است: «نمایندگان پارلمان اروپا فدریکا موگرینی را به‌خاطر سکوت خود در برابر قتل‌عام سال ۶۷ و به‌طور کلی برای سکوت در مورد سرکوب زنان و نقض حقوق‌بشر در ایران مورد انتقاد قرار دادند». این سکوت از جانب نماینده عالی اتحادیه اروپا تنها آخوندها را به ادامه جنایات خود در ایران تشویق می‌کند. این برای اعتبار اروپا بسیار بد است. به نظر می‌رسد که او به جای این‌که حقوق‌بشر را در الویت بگذارد، مدافع بهبود روابط و کسب و کار با ایران است».

در پایان اطلاعیهٴ گروه دوستان ایران آزاد آمده است: «ما که نمایندگان منتخب مردم در پارلمان اروپا، هستیم، باید از ارزشهای اروپایی دفاع کنیم که شامل دموکراسی، حقوق‌بشر، حقوق زنان و جدایی دین از دولت می‌باشد.
نمایندگان پارلمان اروپا هم‌چنین از دولتهای اروپایی و اتحادیه اروپا خواستند تا روابط خود را با رژیم حاکم بر ایران، مشروط به توقف اعدامها و پیشرفت واضح در زمینه حقوق‌بشر بکنند».

ژرارد دوپره رئیس گروه دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا: ما از کارزار دادخواهی قتل‌عام زندانیان سیاسی در ایران حمایت می‌کنیم

ژرارد دوپره ر ئیس گروه دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا

همکاران عزیز،
از شرکت شما در جلسه گروه دوستان ایران آزاد در استراسبورگ ممنون هستم.

اوضاع ایران برای ما مایهٴ نگرانی بسیار زیادی است. در ماه ژوییه، بیش از ۱۰۰اعدام ثبت شده داشتیم. عفو بین‌الملل در ماه اوت گزارش مشروحی منتشر کرد و دولت روحانی را قویاً به‌خاطر نقض حقوق‌بشر محکوم نمود.

من چندین بیانیه مطبوعاتی در حمایت از زندانیان سیاسی در ماه اوت از سوی خودمان داده‌ام. ما بسیار نگران آنها هستیم چون تحت فشار زیادی از سوی رژیم هستند.

روحانی بعد از یک انتخابات قلابی برای دور دوم مجدداً رئیس‌جمهور شد. چون هیچ کاندیدایی از اپوزیسیون در انتخابات نبود. در چهار سال دوره اول وی، رژیم ایران به‌لحاظ تعداد اعدامها نسبت به جمعیت مقام اول را در جهان کسب کرد. روحانی از حکم اعدام به‌عنوان قانون الهی دفاع کرده است.

روحانی وزیر دادگستری خودش که عضو کمیسیون مرگ در تهران در قتل‌عام ۶۷ بود را با یک قاتل دیگر جایگزین کرد که او عضو کمیسیون مرگ در جنوب ایران بوده است. این فرد هم‌چنین در لیست سیاه اتحادیه اروپا به‌خاطر نقض حقوق‌بشر قرار دارد.
اجلاس گروه دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا سازمان ملل‌متحد را به تحقیقات پیرامون قتل‌عام سال ۶۷و محاکمه عاملان این جنایت بزرگ فراخواند
ما از کارزار دادخواهی برای قتل‌عام سی هزار زندانی سیاسی در ایران در سال ۶۷ که اکثراً از اپوزیسیون اصلی، سازمان مجاهدین بودند، حمایت می‌کنیم. این کارزار بین‌المللی توسط رهبر اپوزیسیون، خانم مریم رجوی آغاز گردید و اکنون به سراسر ایران گسترش پیدا کرده است. من می‌خواهم از خانم رجوی به‌خاطر چنین کارزار مهمی تشکر کنم.

مهمترین تحول درباره قتل‌عام ۶۷، انتشار یک گزارش توسط گزارشگر ویژه‌ایران در سازمان ملل، خانم عاصمه جهانگیر در ۱۴اوت ۲۰۱۷ بود. وی در این گزارش تأیید می‌کند که هزاران نفر در سال ۶۷ به‌دار آویخته شدند.

ما از فراخوان گزارشگر سازمان ملل برای یک تحقیقات کامل و مستقل حمایت می‌کنیم تا آن قاتلانی که مسئول آن جنایت علیه بشریت بودند به عدالت سپرده بشوند. این باید مسئولیت کمیسر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل باشد.

از طرف دیگر بسیار متأسفم که بگویم ما از سکوت خانم موگرینی درباره قتل‌عام ۶۷ و به‌طور کلی سکوت وی درباره سرکوب زنان و نقض حقوق‌بشر در ایران بسیار دلسرد شده‌ایم. این سکوت برای اعتبار اروپا بسیار بد است. به جای این‌که حقوق‌بشر را در اولویت کار خودش بگذارد، وی به نظر می‌رسد که یک وکیل برای بهبود روابط و تجارت با ایران شده است.

همان‌طوریکه قبلاً گفته‌ام، ما در پارلمان اروپا، نمایندگان منتخب مردم اروپا هستیم که باید از ارزشهای اروپایی دفاع کنیم یعنی دموکراسی، حقوق‌بشر، حقوق زنان و جدایی دین و دولت. ولی فکر می‌کنم که حداقل کاری که می‌توانیم بکنیم این است که از دولتهای اروپایی و اتحادیه اروپا بخواهیم تا روابط خودشان را با جمهوری اسلامی ایران مشروط به تعلیق اعدامها و بهبود واضح در حقوق‌بشر کنند. متشکرم

ریچارد چارنسکی نایب رئیس پارلمان اروپا: پیام من به مردم ایران این است که ما در پارلمان اروپا با شما هستیم و از شما تا رسیدن به آزادی حمایت می‌کنیم.

ریچارد چارنسکی نایب رئیس پارلمان اروپا

همکاران عزیز، آقای رئیس
خیلی متشکرم از این‌که این جلسه مهم را امروز تشکیل داده اید که توسط یکی از نمایندگان بسیار برجسته پارلمان اروپا (آقای دپره) برگزار شده است.

آقای رئیس من بسیار خوشحالم که بخشی از گروه دوستان ایران آزاد بوده‌ام که از حمایت صدها تن از همکارانم در این پارلمان برخوردار است.

بسیاری از ما در این گروه، عقاید متفاوت و حتی مخالف همدیگر در رابطه با مسائل داخلی و حتی درباره اروپا داریم از جمله با همکاران عزیزم از لهستان، ولی ما همگی در آرزو و رؤیاهایمان برای یک ایران آزاد و حمایتمان از اپوزیسیون دموکراتیک تحت رهبری خانم مریم رجوی متحد هستیم.
اجلاس گروه دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا سازمان ملل‌متحد را به تحقیقات پیرامون قتل‌عام سال ۶۷و محاکمه عاملان این جنایت بزرگ فراخواند
دوشنبه این هفته کمیسر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل گفت که ایران به نقض شدید آزادی عقیده و بیان ادامه می‌دهد. وی گفت که بدرفتاری با زندانیان به‌طور گسترده‌یی وجود دارد و قوه قضاییه کماکان افراد را به مجازاتهای بیرحمانه، غیرانسانی و تحقیر‌آمیز محکوم می‌کند، شامل قطع دست و پا و کور کردن. وی هم‌چنین تأکید کرد که ایران دارای بالاترین آمار گزارش شده درباره اعدامها نسبت به جمعیت می‌باشد.

به نظرم این گزارش مهمی از سوی سازمان ملل است که باید با اتخاذ سیاستهای محکم علیه این دیکتاتوری مذهبی دنبال شود. تا وقتی نقض حقوق‌بشر در ایران ادامه دارد، ما نمی‌توانیم رابطه معمولی با این رژیم داشته باشیم.

ما قویاً سیاستهای مماشات گرانه خانم موگرینی را محکوم می‌کنیم. وی به‌طور کامل سرکوب علیه زنان در ایران را نادیده می‌گیرد وی به ایران رفت تا در مراسمی برای روحانی که حتی یک زن وزیر هم در کابینه‌اش نیست شرکت کند. این واقعاً یک تناقض بسیار دردناک است! و او هنوز روحانی را یک مدره می‌نامد!

این سیاست چشم‌پوشی از نقض حقوق‌بشر در ایران و نادیده گرفتن رنج و درد مردم ایران یک فضاحت است و نباید به اسم ما انجام شود.

من عمیقاً نسبت به قتل‌عام سی هزار زندانی سیاسی در ایران در سال ۱۹۸۸نگران هستم. بسیاری از قربانیان از سازمان مجاهدین بودند.

بسیاری از آن جنایتکارانی که مسئول این قتل‌عام در تابستان ۱۹۸۸بودند، هنوز دارای بالاترین مواضع در این رژیم هستند. این شامل وزیر فعلی دادگستری می‌شود که اتفاقاً به‌خاطر نقض حقوق‌بشر در لیست سیاه اتحادیه اروپا قرار دارد.

بنابراین می‌خواهم از این فرصت استفاده کنم تا پیامی به مردم ایران بدهم که ما در پارلمان اروپا با شما هستیم و از شما حمایت می‌کنیم تا آزادی خودتان را به دست بیاورید.

خیلی متشکرم.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a6b9e8cf-1382-4bea-a609-16da6c213c08"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات