728 x 90

چشم اندازهای تیره در انتظار برجام

برجام زهرخوران رژیم- آرشیو
برجام زهرخوران رژیم- آرشیو
در حالی که رسانه‌های باند روحانی و شرکا خبر از «حمایت قاطع اروپا از برجام» (1) و «اروپا پشت برجام، آمریکا در انزوا» (2) می‌دهند سایر منابع حکومتی چشم‌انداز تیره‌تری از موقعیت نظام و آینده برجام می‌دهند:
تلویزیون رژیم روز 13مهر به‌نقل از منابع آگاه (!) گفت: رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد به‌زودی با اعلام عدم پایبندی به برجام کار تجدید آن را به زمین کنگره بیندازد که در این صورت سرنوشت برجام پیچیده‌تر خواهد شد. برخی محافل و رسانه‌های آمریکایی بر این باورند که ترامپ در واقع می‌خواهد با تحویل یک برجام زخمی به کنگره و حفظ ظاهر آن عملاً تحریمها علیه ایران را تشدید کند.

و همین منبع روز 12مهر چنین گزارش کرد: پایگاه اینترنتی شبکه سی.ان.ان در گزارشی خبری تحلیلی اعلام کرد وزیر امور خارجه آمریکا در حال رایزنی با کنگره است تا قوانین را طوری تغییر دهند که نیاز نباشد ترامپ هر سه ماه یک بار برجام را تأیید کند. ... .‌رئیس‌جمهور آمریکا قرار است ضمن اعلام نظر خود درباره برجام آن را در غالب بازنگری در سیاستهای کلی آمریکا در قبال ایران ارائه کند. از این رو به گفته برخی مقامات آمریکایی رکس تیلرسون وزیر خارجه و اعضای کنگره در تلاشند تمرکز فشار به ایران را از طریق موضوع هسته‌یی به موضوعات دیگر بکشانند. ... . معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم می‌گوید باید به جای لغو برجام از راه دیگر برطرف کنیم. ... . وی البته افزوده که اتحادیه اروپا به فعالیتهای دیگر ایران انتقاد دارد که جای بحث دربارهٴ آن برجام نیست.

در همین حال یک رسانه حکومتی دیگر نوشته است: «تلاشهای تیلرسون و کورکر ممکن است با مخالفت اعضای کنگره از قبیل سناتور تام کاتن جمهوری خواه مواجه شود. تام کاتن روز گذشته در شورای روابط خارجی آمریکا ضمن مخالفت با تأیید پایبندی ایران به توافق هسته‌یی اعلام کرد این توافق تهدیدی مستقیم برای امنیت ملی آمریکا به‌شمار می‌رود. او تأکید کرد ترامپ با تکیه بر تهدید خروج از توافق هسته‌یی، هم‌چنان باید بر اصلاح این توافق تأکید کند.

کاتن گفت جهانیان باید بدانند که ما جدی هستیم و می‌خواهیم از توافق خارج شویم و حاضریم بار دیگر تحریمهایی علیه ایران اعمال کنیم» (بازارخبر- 12مهر).

و یک رسانه باند خامنه‌ای افزوده است «اگر کنگره تصمیم بگیرد که توقف موقت تحریمها علیه ایران ادامه پیدا کند مسیر جدیدی به روی آمریکا باز می‌شود و آن هم افزایش فشارها به ایران برای انجام مذاکره مجدد است. جان کری در آخرین مقاله خود در روزنامه واشینگتن پست در این باره نوشته است: وزرای خارجه کشورهای اروپایی به او گفته‌اند در صورت ماندن آمریکا در برجام با این کشور برای مقابله با آنچه سایر «رفتارهای نادرست ایران» خوانده شده، همراهی خواهند کرد!...» (رجانیوز- 12مهر)

و کیهان خامنه‌ای روز 13مهر در یادداشت روز خود نوشت: «فرض کنید واشینگتن در تغییر مفاد برجام برای به دست آوردن امتیازات بیشتر و دائمی کردن محدودیتها و وارد کردن موضوع موشکی و مسائل منطقه‌یی به برجام تکمیلی موفق نشود. حتی در این صورت نیز کاخ سفید از جنجال اخیر دست خالی بیرون نمی‌رود».

زیر نویس:
------------------
(1): ایران- 13مهر
(2): تجارت- 13مهر.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7fa8090a-3ca2-4972-9e5c-56dba6132c24"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات