728 x 90

پشت مداح ”آتش به اختیار ”چه کسی است؟

مداح خامنه‌ای
مداح خامنه‌ای
 به‌خاطر دارید روز ۵تیر در مراسم نمایش عید فطر و قبل از سخنان ولی‌فقیه ارتجاع در حالی که روحانی و اعضای دولتش در صف اول نماز نشسته بودند یک مداح آتش به اختیار با آب تاب خطاب به وی خواند:

ای نشسته صف اول نکنی خود را گم

طی اقدام تو هستند هنوز این مردم

چندروزی تو مقامی به امانت داری

منصبت را نکند طعمه خود پنداری

و در ادامه در حالی که دستش را به طرف روحانی تکان می‌داد به وی وعده داد:

سیلی از کوخ نشین کاخ نشین خواهد خورد

و زمین خوار سر انجام زمین خواهد خورد.

این اشعار و آن مداح آتش به اختیار، از این جهت که هم مضحکه بود و هم یک نشانهٴ جدی از تشدید جنگ باندی در درون رژیم، معروف شد. مخاطب آن حملات با لحن بسیار تند، به روحانی کسی جز روحانی که در صف اول حضور داشت، نبود.

این حمله بلافاصله مورد اعتراض شدید باند روحانی قرار گرفت و کار به جایی رسید که حتی آخوند تقوی رئیس دستگاه موسوم به سیاست‌گذاری ائمه جمعه به صحنه آمد و از دست‌اندرکاران نماز جمعه سلب مسولیت کرد و گفت معمولاً رسم نیست که صحبتهای سخنرانان پیش از خطبه‌ها را کنترل کنیم. گرچه همان روز عید فطر خود ولی‌فقیه ارتجاع در به‌اصطلاح خطبه هاش از آتش به اختیار صحبت کرد و بدون اشاره به کنایه‌های آن مداح علیه روحانی گفت: «کار آتش به اختیار به‌معنای بی‌قانونی و فحاشی و طلبکار کردن مدعیان پوچ‌گوی پوچ‌اندیش و مدیون کردن جریان انقلابی کشور نیست».​​​

 

نتیجه این‌که در آن ایام کسی جز رسانه‌های دست چندم باند خامنه‌ای پای دفاع از این مداح نیامد. اما نکتة جالب این جاست که تقریباً 3ماه و نیم بعد از آن صحنه، خامنه‌ای شخصاً ، به دفاع صریح از این مداح برخاست.

روز 13مهر سایت حکومتی موسوم به باشگاه خبرنگاران جوان به‌نقل از ارگان حزب‌الله رژیم خبر داد که در مراسمی تحت عنوان شام غریبان در روز ۹مهر 96 خامنه‌ای به آن مداح گفت: «می‌دانم بعد از عید فطر خیلی شما را اذیت کردند و فشار آوردند، هم به شما و هم به شعرا؛ اما مطلقاً اعتنا نکنید. شما یک حرف کاملاً درست و محکمی زدید. تردید نکنید. من نظرم را همان موقع به اطرافیان هم گفتم. کار شما کاملاً درست بود. اصلاً محل نگذارید به این حمله‌ها و بدانید کار شما مؤثر است. شما روی این جوانها تاثیر دارید. این جمعیتی که امشب آمده بود تاثیر می‌پذیرد از شما».

رسانه‌های حکومتی از جمله خبرگزاری سپاه پاسداران روز 13مهر تصویر این مداح را در حال نوحه خوانی در حضور خامنه‌ای و عکسش در آغوش خامنه‌ای را به‌معنی تأیید مواضعش علیه روحانی منتشر کرده‌اند.

خامنه‌ای در دفاع از این مداح و رو در روی اظهارات روحانی و باندش گفته است «مسؤلان رده بالای دولتی آمدند پیش من و گفتند توهین شده؛ من گفتم خیر، هیچ اهانتی نبوده. خود بنده هم صف اوّلی هستم. صف اوّل یک نفر نیست که؛ ما هم مدعی بودیم و هم صف اوّلی».

خامنه‌ای در ادامه حرفهایش باز هم این مداح علیه روحانی و باندش را تهییج کرد و گفت: «هیچ خسته نشوید. سفت بایستید و خسته نشوید. من همیشه شما را دعا می‌کنم، اما سر قضیه عید فطر فقط دعا نبود؛ هم دعا می‌کردم، هم حمایت کردم و نکاتی را به آنهایی که باید می‌گفتم، گفتم».

خامنه‌ای به این ترتیب مستقیماً وارد صحنه می‌شود و روی آتش جنگ باندی بنزین می‌ریزد. این در حالی است که وی در همان روز عید فطر از ادامه کشمکشهای باندی ابراز نگرانی کرده و گفته بود: «نیروهای انقلابی باید بیش از همه مراقب نظم کشور، مراقب آرامش کشور، مراقب عدم سوء‌استفاده‌ دشمنان از وضعیت کشور، و مراقب حفظ قوانین باشند».

راستی چرا به‌رغم این همه روضهٴ وحدت، خامنه‌ای نمی‌تواند از جنگ باندی دست بکشد. این همان واقعیتی است که وقتی بعد از انتخابات که خامنه‌ای مجبور شد در ترس قیام از مهندسی برای بیرون کشیدن رئیسی از صندوق انتخابات دست بردارد و به روحانی تن بدهد، مقاومت ایران بر آن تأکید کرد که نتیجه نمایش انتخابات، تشدید و تعمیق شکافها و مخاصمات در رأس نظام را به‌دنبال خواهد داشت.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7a8a2179-662d-4309-bf8e-3adf80c64244"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات