728 x 90

جاده‌های مرگ و بالا گرفتن اعتراضات اجتماعی

جاده‌های مرگ
جاده‌های مرگ
در کنار تمامی بحرانهای مرگباری که امروز میهن اسیرمان را در گرداب خود فرو برده است بی‌تردید باید از حوادث مرگبار جاده‌یی به‌عنوان یکی از اساسی‌ترین بحرانهایی که نظام ضد‌مردمی ولایت به مردم و میهن ما تحمیل کرده است نام برد. چرا که سایه این کابوس وحشت از ابتدای سرقت انقلاب ضدسلطنتی تا به امروز تصویر مرگ را در اذهان تمامی ایرانیان همواره زنده نگه داشته است.

در بی‌کفایتی و بی‌لیاقتی متولیان دزد و غارتگر رژیم قرون‌وسطایی ولایت که نه طرحی برای پیشگیری از حوادث رانندگی داشته و نه اساساً قادر به پیاده کردن طرحهای کارشناسانه و مردمی برای کاهش این‌گونه حوادث می‌باشند کافی است خاطرنشان کنیم که در حال حاضر رژیم ایران با ۸۰۰۰۰۰تصادف جاده‌یی در سال (یک و نیم برابر میانگین جهانی) از حیث آمار در رتبه اول مرگبارترین حوادث جاده‌یی در جهان قرار دارد و کارگزاران حکومتی به‌صراحت از حوادث و سوانح رانندگی به‌عنوان دومین عامل مرگ‌ومیر در میهن اشغال شده نام برده و خسارت انسانی ناشی از آن را بالغ بر ۱۵میلیون نفر مجروح و معلول با حداقل ۸۰۰هزار کشته عنوان نموده‌اند.

شاهد بر این مطلب خبرگزاری حکومتی ایسنا ۲۲اسفند ۹۵ تحت عنوان تصادفات علت ۲۰درصد بی‌سرپرستی‌ها می‌نویسد: «طبق اعلام مجلس در ۳۰سال گذشته ۱۵میلیون مصدوم ناشی ازحوادث رانندگی در ایران داشتیم. برخی معتقدند که هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی تصادفات رانندگی در حال حاضر بین شش تا هشت درصد تولید ناخالص داخلی ایران را شامل می‌شود در حالی که در برخی از کشورها این رقم ۱.۵تا ۲درصد است. سالانه حدود ۵۲هزارمیلیارد تومان به‌دلیل تصادفات رانندگی در ایران هزینه می‌شود و در مجموع حدود ۸۰۰هزارنفر در ۵۰سال گذشته در ایران بر اثرتصادفات رانندگی فوت کردند». ابعاد گسترده و وسیع قربانیان این‌گونه حوادث تا بدانجا است که رسانه‌های رژیم به صراحت عنوان می‌کنند «کمتر فردی در ایران هست که حداقل یکی از اقوام درجه یک یا دو او جان خود را در حوادث رانندگی از دست نداده باشد». (روزنامه حکومتی شهروند ۲۴فروردین ۹۴)

هر چند که رژیم ضد‌مردمی ولایت، در وحشت از گسترده شدن اعتراضات اجتماعی از ارائه آمار واقعی حوادث رانندگی در جاده‌های مرگ همانند سایر پدیده‌های اجتماعی خودداری می‌نماید اما مراجعه به همین آمار متتشر شده رژیم به‌خوبی بیانگر واقعیت هولناک و در عین‌حال دردناک قربانیان حوادث رانندگی تحت حاکمیت ولایت‌فقیه می‌باشد.

در تازه‌ترین نوع از این اعترافات ارگان تروریستی قدس موسو م به تسنیم ۱۳مهر ۹۶ با استناد به گفته‌های رئیس پلیس راهور رژیم به گوشه‌یی از آمار فاجعه‌بار تصادفات رانندگی تحت عنوان مرگ حدود نیم میلیون ایرانی طی ۱۸سال در سوانح رانندگی این چنین اعتراف می‌نماید: «از سال ۷۷ که نخستین آمارها در این بخش جمع‌آوری شد تا سال ۹۵ نزدیک به ۴۵۹هزار نفر از هموطنان‌مان بر اثر سوانح رانندگی کشته و بیش از ۴.۵میلیون نفر مصدوم و مجروح شدند».

ارگان تروریستی قدس در ادامه ضمن تأکید به این‌که «در حال حاضر نیز بخش اعظمی از ۱۲۰هزار تخت بیمارستانی فعال در کشور به مصدومان و مجروحان سوانح ترافیکی اختصاص دارد» اذعان می‌کند که: «روزانه ۴۳نفر بر اثر سوانح ترافیکی جان خود را از دست می‌دهند که ۵۰درصد از این تلفات در صحنه تصادف رخ می‌دهد». و در نهایت با یک فرار به جلو احمقانه با مقصر قلمداد کردن رانندگان بی‌پناه هم وطن به‌عنوان عاملان اصلی حوادث رانندگی اضافه می‌کند: «از میان ۳عامل اصلی بروز سوانح جاده‌یی که خودرو، جاده و راننده هستند، بزرگترین عامل تصادفات مسأله انسانی است و علاوه بر آن باید سرمایه‌گذاری جدی برای ارتقای استانداردهای وسایل نقلیه و هم‌چنین رفع نقاط حادثه‌خیز از جاده‌های کشور انجام داد».

شایان یادآوری است که حاکمیت دجال آخوندی همواره تلاش داشته و دارد تا در رسانه‌های حکومتی آمار تصادفات راهنمایی و رانندگی و به تبع آن حوادث مرگبار در جاده‌های کشور را ناشی از عوامل «انسان و خودرو» قلمداد کند تا به این وسیله ضمن سرپوش گذاشتن بر نارسائیها و استاندارد نبودن جاده‌ها، مانع گسترش اعتراضات اجتماعی هم بشود. این در حالی است که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان داخلی و بین‌المللی راه و ترابری، که بارها در رسانه‌های رژیم نیز به صراحت به آن اعتراف شده است رد پای حوادث و سوانح جاده‌یی را باید در نبود جاده‌های استاندارد و زیرساختهای ترابری، وجود وسائل نقلیه فرسوده و بعضاً از دور خارج شده، ساخت خودروهای بی‌کیفیت، نبود علائم ایمنی در راه‌ها و جاده‌های کشور، نبود آموزش‌های پایه‌یی در علم رانندگی، رشد جمعیت و افزایش آمار خودروها، فقدان و نبود نیروهای امداد رسانی و بالگرد هوایی برای انتقال مجروحان، اخاذی نیروی انتظامی از رانندگان، رد پای فقر و فشارهای اقتصادی بر جامعه که تماماً معلول حاکمیت فاسد ولایت‌فقیه می‌باشد جستجو کرد.

بررسی رسانه‌های رژیم در ارتباط با فجایع تأسف‌آور ناشی از تصادفات در ماههای اخیر به‌خوبی بیان کننده بن‌بست و ناتوانی همه‌جانبه رژیم در حل این معضل اجتماعی است که خود زمینه دیگری را برای اعتراضات اجتماعی و احقاق حقوق مردم از غارتگران حکومتی باز کرده است:
-ارگان تروریستی قدس موسوم به تسنیم ۴شهریور ۹۶: «جاده 'ازنا ــ شازند' در سالهای اخیر حداقل جان ۸۰۰نفر را در تصادفات گرفته و جزو مرگبارترین جاده‌های کشور است اما بی‌توجهی وزارت راه سبب شده چهارخطه کردن این محور تعطیل شود و مردم عزادار هم به وزیر راه در مورد بستن دائمی این جاده اولتیماتوم داده‌اند... با افزایش میزان تردد وسایل نقلیه سبک و سنگین و از طرفی عرض کم جاده، عدم‌نصب علائم هشداردهنده و عدم‌ایمنی جاده همواره تصادفات مکرری در این محور رخ می‌دهد که 'ازنا ــ شازند' را به‌ یکی از حادثه‌خیزترین جاده‌های‌ کشور تبدیل کرده است؛ عملیات اجرایی چهارخطه شدن این محور در سال ۹۱ آغاز شده ولی این پروژه با وجود وعده‌های بسیار مسئولان تاکنون پیشرفت چندانی نداشته و محور 'ازنا ــ شازند' هم‌چنان جولانگاه مرگ به‌شمار می‌رود و طی هفته گذشته نیز در یک تصادف خونین ۶نفر را به کام مرگ کشاند. در پی این تصادف خونین که ۲۸مرداد ماه رخ‌داد مردم داغدیده به‌نشانه اعتراض این جاده را بستند و به وزارت راه و شهرسازی و مسئولان کشوری هشدار داده‌اند اگر در سریع‌ترین زمان نسبت به حل این معضل مرگبار اقدام عملی نکنند این جاده را برای همیشه می‌بندند تا جانشان در امان باشد». چرا که «مسئولان اجرایی هیچ کفایت و لیاقتی برای برطرف کردن مشکل ندارند»

-سایت حکومتی موسوم به الف ۱۲شهریورماه ۹۶تحت عنوان تراژدی غمناک تصادفات جاده‌یی در فارس می‌نویسد: «چهار سال متوالی است که استان فارس رتبه اول در تصادفات جاده‌یی دارد. طبق گزارش پزشکی قانونی کشور که در اسفندماه ۹۵ منتشر شد استان فارس در تصادفات منجر به فوت نیز رتبه اول را به خود اختصاص داده است. مدیرکل پزشکی قانونی استان فارس چندی پیش گفته بود، ۱۴۵۸نفر بر اثر حوادث رانندگی در فارس در سال ۹۵ جان‌باخته‌اند و این آمار استان فارس را در سال ۹۵ در رتبه نخست کشور در مرگ ناشی از سوانح ترافیکی قرار داده است. آماری که در سال ۹۴، ۱۳۷۴نفر بوده و با افزایشی ۱۱/۶درصدی، آمار جان‌باختگان حوادث رانندگی در سال ۹۵ را به یک کشته در حدود هر ۶ساعت در استان رسانده است. ... به گفته مدیرکل پزشکی قانونی استان فارس در سال ۱۳۹۵، ۲۴هزار و ۹۰۰نفر مصدوم ناشی از تصادفات در فارس ثبت شده است که از این تعداد ۱۷هزار و ۹۴۴نفر مرد و ۶هزار و ۹۵۶نفر زن بوده‌اند. به بیان دیگر بر اثر حوادث رانندگی در فارس در سال ۹۵، روزانه ۷۵/۳نفر کشته و ۶۸نفر مصدوم شده‌اند.

-خبرگزاری حکومتی موسوم به مهر ۱۴مهرماه ۹۵ تحت عنوان اعتراض به تصادفات جاده سنندج-مریوان می‌نویسد: وقوع تصادفات بی‌پایان رانندگی در مسیر سنندج – مریوان به جایی رسید که جمعی از شهروندان مریوانی با حضور در مقابل فرمانداری این شهرستان نسبت به این موضوع و بی‌تفاوتیها اعتراض کردند. روز گذشته شماری از شهروندان مریوان با نشر گسترده تصاویر آخرین تصادف در جاده سنندج – مریوان، و با در دست داشتن کاغذ نوشته‌هایی به‌عنوان اعتراض در مقابل فرمانداری این شهرستان تجمع کرده و خواستار پاسخگویی در این خصوص شدند. این در حالی است که قرار بود حدود یک دهه قبل مسیر جدید جاده سنندج – مریوان احداث و به بهره‌برداری برسد که هر سال این وعده تمدید می‌شود و گذشت دو دهه و طی کردن عمر چندین دولت هم‌چنان این پروژه به سرانجام مشخصی نرسیده و تصادفات رانندگی قربانی می‌گیرد.

- خبرگزاری حکومتی موسوم به باشگاه خبرنگاران جوان ۱۷مهرماه ۹۵ در این باره نوشت: مردم شهر زیرآب مازندران در اعتراض به بستن جاده بین‌المللی و تصادفات متعددی در محور فیروزکوه – زیرآب رخ می‌دهد اقدام به مسدود کردن این جاده کردند.

-روز دوشنبه ۳آبان ۹۵ صدها تن از شهروندان پیرانشهر با تشکیل یک زنجیره‌انسانی به چند برابر بودن آمار قربانیان تصادفات جاده‌یی این شهر در مقایسه با سایر شهرهای کشور و بی‌اعتنایی رژیم آخوندی نسبت به جان مردم اعتراض کردند

این حرکت اعتراضی با پیام «من قربانی آینده هستم» برگزار شد و مورد استقبال گسترده سایر شهروندان در پیرانشهر قرار گرفت. بر اساس آخرین گزارشها زنجیره‌انسانی با حضور حدود ۳۰۰نفر مورد تهدید و حمله نیروی سرکوبگر انتظامی قرار گرفت و آنان به‌زور جمعیت حاضر را متفرق کردند. (منبع سایت مجاهد ۴ابانماه ۹۵)

-روزنامه حکومتی موسوم به ایران ۸شهریور ۹۵ تحت عنوان حراج جان در جاده‌های خراسان جنوبی می‌نویسد: «خراسان جنوبی را به زعفران و زرشک بیشتر می‌شناسند اما در چند ماه گذشته افزایش تصادفات و بالا رفتن آمار تلفات انسانی در جاده‌های این استان، سبب شده تا نام این استان این بار نه خاطر سوغاتیها و محصولات کشاورزی استراتژیکش، بلکه به‌دلیل جاده‌هایش که به جاده مرگ شهرت کرده بودند، سر زبانها بیفتد.

تیرماه امسال بود که پس از بالا رفتن آمار تصادفات و تلفات جاده‌های خراسان جنوبی در حرکتی خودجوش در شبکه‌های اجتماعی، مردم خراسان جنوبی با عضویت در پویش «مردمی اعتراض به جاده‌های مرگ» در خراسان جنوبی خواستار رسیدگی مسئولان به وضعیت اسفبار جاده‌های استان شدند. اعضای این گروه با شعار «همه فریاد کنیم تا صدایمان به گوش مسئولان برسد» اعتراض خود را به وضعیت جاده‌های استان اعلام کردند و پس از گذشت چهار روز، تعدادشان به پنج هزار نفر رسید».
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/87723c8f-b08d-4cc3-9e5f-01d18a808a6a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات