728 x 90

تغییر سیاست، گامهای عملی و وحشت رژیم

ملک سلمان پادشاه عربستان - تیلرسون وزیر خارجه آمریکا
ملک سلمان پادشاه عربستان - تیلرسون وزیر خارجه آمریکا
با این‌که فقط 10روز از اعلام استراتژی و سیاست جدید آمریکا توسط رئیس‌جمهور این کشور می‌گذرد، مراحل اجرایی آن با سرعت شگفت‌انگیزی دارد طی می‌شود؛ از یک سو در کنگره لوایحی در دست تدوین است تا تحریمهای جدیدی علیه رژیم آخوندی به‌خاطر ادامه پروژه‌های موشکی و صدور تروریسم و دخالت در کشورهای منطقه اعمال کنند. از سوی دیگر تیلرسون وزیر خارجه آمریکا سفر منطقه‌یی خود را با هدف اعلام شده مقابله با نفوذ مخرب رژیم ایران در کشورهای منطقه به‌ویژه در عراق، از عربستان آغاز کرده است و در همین حال حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق نیز در ریاض به رهبران عربستان و وزیر خارجه آمریکا پیوسته و مذاکرات سه جانبه‌یی را پیش می‌برند. این جریان که خبر از یک تغییر عمده در آرایش سیاسی منطقه می‌دهد، وحشت شدید رژیم را برانگیخته است.

تلویزیون رژیم 30مهر 96 دراین رابطه گزارش داد:
«مجری: آمریکا وزیر خارجه‌اش را به ریاض فرستاده تا به گفته خبرگزاریهای غربی عراق و عربستان را برای مقابله با نفوذ منطقه‌یی ایران به هم نزدیک کند. شاه سعودی و نخست‌وزیر عراق ساعتی قبل در نشست مشترک با تیلرسون اسناد تشکیل کمیته همکاری عربستان و عراق را امضا کردند.
جزئیات کمک عربستان به عراق در قبال این همکاری هنوز اعلام نشده است. خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس خبر امضای این اسناد را گفت و اعلام کرد: کاخ سفید می‌خواهد با کمکهای ریاض به بغداد، عربستان و عراق را به سنگری برای مقابله با نفوذ ایران در کشورهای منطقه تبدیل کند.
وزیر خارجه آمریکا که دیداری طولانی با شاه سلمان و دیگر مقامات عربستان داشته، چندین‌بار ایران را به بی‌ثبات کردن منطقه متهم کرد و از تبعیت کامل سعودی‌ها از سیاستهای ترامپ سخن گفت.
تیلرسون: با مقامات عربستانی درباره نقش ایران که امنیت منطقه را بر هم می‌زند و سیاست جدید رئیس‌جمهور آمریکا گفتگو کردم.
جبیر: ما درباره مسائل مختلف از جمله روند صلح خاورمیانه و سوریه و خطر ایران برای منطقه و اوضاع در یمن گفتگو کردیم.
مجری: عادل الجبیر اذعان کرد که آمریکا برای اهداف ضدایرانی تلاش کرده بغداد و ریاض را به هم نزدیک کند.
حیدر العبادی هم در ریاض گفت: می‌خواهیم از گذشته فاصله بگیریم».
هم‌چنین آخوند روحانی روز 1آبان 96 درهمین رابطه گفت: «چرا به دست و پا افتاده‌اند و مرتب در منطقه گردش می‌کنند و در این خانه و آن خانه را می‌زنند. امروز عظمت اسلام و جمهوری اسلامی ایران در منطقه از هر زمان دیگری بیشتر است. در عراق، سوریه، لبنان، شمال آفریقا و خلیج‌فارس کجا بدون نظر ایران می‌شود اقدام سرنوشت سازی انجام داد؟ دلیل این مسأله آگاهی و وحدت ملت و هوشیاری رهبری است و این‌که ما همه کنار هم هستیم و اگر فاصله بگیریم، ... پس ما نباید بگذاریم اعتماد بین مردم و حاکمیت صدمه بخورد. دولت، قوه مقننه، قوه قضاییه، نیروهای مسلح و در رأس آن رهبری همه با هم حاکمیت کشور هستیم و فکر نکنیم اگر به بخشی لطمه زدیم بخش دیگر تقویت می‌شود، بلکه همه حاکمیت فرو می‌ریزد». (تلویزیون رژیم اول آبان 96)

شبکه 2تلویزیون رژیم 30مهر 96 با اشاره به این گفته ترامپ که آمریکا برای فشاربه ایران نیازی به اروپا ندارد گفت: «آخرین اظهارنظر برجامی رئیس‌جمهور آمریکا. ترامپ می‌گوید به متحدان آمریکا گفته برای فشار آوردن به ایران به کمک آنها نیازی نداره... . همزمان وزیر خارجه آمریکا هم که یکبار دیگه به منطقه آمده تا شاید با پروژه نخ‌نمای ایران هراسی بتونه همراهی این کشورها رو با مواضع ضدایرانی آمریکا به دست بیاره، یکبار دیگه بحث تحریمها علیه ایران رو پیش کشید و از همراهی سعودی‌ها با آمریکا در سیاستهای ضدایرانی خود خبر داد.

شبکه خبر رژیم هم روز 30مهر 96 موضعگیری ظریف وزیر خارجه رژیم آخوندی را منعکس کرده است. ظریف گفته است: «در مورد سفر آقای تیلرسون به منطقه متأسفانه آمریکاییها نمی‌خوان بعد از سالها اشتباه اصلاح بکنن دیدگاه خودشون رو که اونکه در منطقه باعث ثبات و آرامشه و مبارزه با تروریسم هست جمهوری اسلامی هست».

همین شبکه اضافه کرد که: «به گزارش منابع خبری وزیر خزانه‌داری آمریکا تا چند روز آینده راهی منطقه و از جمله عربستان خواهد شد».

روزنامه حکومتی رسالت- اول آبان 96نیز در همین رابطه می‌نویسد: «کاخ سفید از طرح کورکر- کاتن حمایت می‌کند / خیز کنگره آمریکا برای نقض رسمی برجام.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده طرح جدیدی که نمایندگان مجلس سنا برای تغییر برجام پیشنهاد داده‌اند خواستار ابدی‌سازی محدودیت‌های ایران در برجام، بازگشت خودکار تحریم‌ها علیه ایران و بازرسی از سایت‌های نظامی است. این طرح که توسط «باب کورکر»، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا و «تام کاتن»، سناتور ارشد آمریکایی و بنا‌ به پیشنهاد «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای «اصلاح» برجام تهیه شده است».
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/114d9790-18d6-4ef7-9d64-903e761068c7"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات