728 x 90

کاتسا چیست؟ سیلاب یا سونامی!

کاتسا ـ اجرای قانون تحریم‌های گسترده علیه سپاه پاسداران
کاتسا ـ اجرای قانون تحریم‌های گسترده علیه سپاه پاسداران
کاتسا (caatsa) کلمه‌یی اختصاری از عبارت Countering America's Adversaries Through Sanctions Act به‌معنای قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم است.
بر اساس قانون کاتسا، اموال و دارایی‌ شرکت‌ ها و افرادی که در فهرست تحریمها قرار گرفته‌اند در آمریکا بلوکه شده، شرکت‌ ها و افراد آمریکایی امکان معامله با آنها را نداشته و این افراد امکان ورود به آمریکا را نخواهند داشت. این مقدمه و قدم اول است.
این قانون ـ کاتسا ـ چهارم مرداد ۹۶در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد و ۱۱مرداد ماه توسط ترامپ امضا شد.
بر اساس قانون کاتسا دولت آمریکا موظف است ظرف ۹۰روز این‌ ها را علیه ایران اعمال کند.
وزارت خزانه‌ داری آمریکا فهرستی از مقامات و شرکت‌ های ایرانی را در فهرست تحریمها قرار داد که تحریم شدن آنها به‌دلیل ارتباط با سپاه پاسداران و هم‌چنین در راستای اجرای قانون یا تحریم کاتسا اعلام شده است.

کاتسا ـ 90روز بعد از امضای ترامپ

صبح نهم آبان معادل 31اکتبر 2017یعنی 90روز بعد از امضای ترامپ فهرستی از افراد و مؤسسات وابسته به سپاه در لیست تحریم کاتسا رفت.

کاتسا چیست؟ سیلاب یا سونامی!
کاتسا ـ بازتاب رسانه‌های حکومتی از کلکسیون تحریم...

سایت حکومتی ایران در همین روز نوشت:
«در فهرست افراد حقیقی این تحریم اسامی چون علی‌اکبر احمدیان، عبدالله عراقی، پرویز فتاح، احمد فروزنده، محمد حجازی، محمدعلی جعفری، محمدرضا نقدی، رستم قاسمی، مرتضی رضایی، یحیی رحیم صفوی، حسین سلیمی و حسین طائب به چشم می‌خورند. هم‌چنین در بخش افراد حقوقی و شرکتها هم نام مجموعه‌های دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج)، نیروی مقاومت بسیج، بنیاد تعاون سپاه، شرکت فناوری آب‌های عمیق، مؤسسه مهندسی فاطر، قرارگاه سازندگی قائم، قرب کربلا، قرب نوح، شرکت حرا، دانشگاه امام حسین (ع)، مؤسسه مهندسان مشاور ایمن سازان، شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا)، سازمان جهاد خودکفایی نیروی هوافضای سپاه، نیروی هوافضای سپاه، فرماندهی موشکی الغدیر سپاه، سازمان جهاد خودکفایی سپاه، قرارگاه سازندگی نوح، مؤسسه مکین، بانک مهر، شرکت سرمایه‌گذاری مهر اقتصادی ایرانیان، مؤسسه عمران ساحل، شرکت اورینتال اویل کیش، مؤسسه راه ساحل، مؤسسه رهاب، مؤسسه مهندسان مشاور ساحل، شرکت مهندسی نفت و گاز سپانیر، شرکت مهندسی سپاسد، شرکت تهران گسترش و شرکت تایدواتر خاورمیانه ذکر شده است». (1)

کاتسا ـ استارت ماشین تحریم‌ها

در مقدمه و تعریف کاتسا آمده است: بر اساس این قانون «اموال و دارایی‌ شرکت‌ ها و افرادی که در فهرست تحریمها قرار گرفته‌اند در آمریکا بلوکه شده، شرکت‌ ها و افراد آمریکایی امکان معامله با آنها را نداشته و این افراد امکان ورود به آمریکا را نخواهند داشت...»
اما سؤال این است آیا این قانون فقط محدود به بلوک اموال و سرمایه در آمریکا می‌شود؟ این موضوعی است که برخی از رسانه‌های داخلی وابسته به سپاه برای جلوگیری از ریزش و وحشت مزدورانشان مطرح می‌کنند اما یک روزنامه دیگر حکومتی پرده را کنار زده و می‌گوید:
«متأسفانه تصور بعضی رسانه‌ها و مسئولان داخلی ان است که این تنبیهات به ممنوعیت سفر به آمریکا یا بلوکه شدن اموال در آمریکا محدود می‌شود. اگر ‌چه این موارد درست است ولی مهم نیست.
قبل از اضافه شدن این برچسب، هر شخص حقیقی یا حقوقی ای که با اعضای اس دی ان لیست کار می‌کرد نهایتاً از چرخه دلار قطع می‌شد. ولی حالا که این برچسب اضافه شده کسی که با این نهادهای برچسب‌دار کار می‌کند خودش به اس دی ان لیست می‌رود و حالا بقیه باید مواظب باشند با این نهاد تازه در لیست رفته همکاری نکنند که ناگاه از چرخه دلار کنده نشوند. این تفاوت اصلی کاتسا با تحریمهای قبلی و عامل اهمیت برچسب SDGTاست. در واقع به‌زودی موجی از ورود افراد تازه به اس دی ان آغاز می‌شود که جرم آنها همکاری با افراد برچسب‌دار است. اکنون صرفاً شاهد استارت زدن ماشین هستیم.» (2)

کاتسا چیست؟ سیلاب یا سونامی!
کاتسا ـ استارت تحریم‌ها...
 
یعنی با این قانون وقتی شرکت «الف» به‌علت ارتباط مالی و وابستگی به سپاه از چرخهٴ دلار و معامله حذف می‌شود موضوع به همین جا ختم نمی‌شود، بلکه شرکت «ب» یا هر فرد و نهاد دیگری که نه با سپاه که با شرکت «الف» هم همکاری کند مشمول همین مجازات و تحریم می‌شود. البته باز این همه داستان نیست چون بسیاری از شرکتها و مؤسسات مالی وابسته به رژیم که نمی‌دانند «ب» هم در تحریم است، با اولین تماس و تبادل مالی در لیست تحریم می‌روند و این ماجرا تا انهدام کامل سپاه و نهادهای وابسته و نیمه وابسته و... ادامه دارد.

کاتسا ـ سیاه‌چاله‌یی که سپاه و سپاه نشان را می‌بلعد

کیهان خامنه‌ای از فرط غیظ و غضب ناشی از انزوای بی‌نظیر اصلی‌ترین ارگان سرکوب، ضمن تعریف سیاه‌چاله و مادر تحریم‌ها می‌نویسد:
 
 کاتسا چیست؟ سیلاب یا سونامی!
کاتسا ـ سیاهچاله؛ وحشت رسانه‌های حکومتی از کاتسا
 
«سیاه‌چاله چیزی است که تمام اشیا نزدیک به خود را به درون سیاه‌چاله می‌کشد... با توجه به آن که سپاه یک نهاد رسمی و دارای روابط نظام‌مند با ساختارهای دولتی و غیردولتی است، سبب می‌شود تا بخش زیادی از حاکمیت اعم از دولت یا سایر قوا و نهادها به درون لیست تحریمی بروند. این اتفاق همانند یک سیاه‌چاله عمل می‌کند و تعداد زیادی از نهادها که قابل پیش‌بینی نیست را تحریمی می‌کند. حتی قابل تصور است که بانک مرکزی که در برجام از تحریم خارج شد دوباره به لیست تحریم بازگردد.
بعد از برجام... فقط بانکهای کوچک حاضر به پذیرش ریسک همکاری شده و همکاری می‌کردند... حالا فرض کنید به یک دفعه چند هزار فرد و نهاد ایرانی وارد این لیست تحریمی ‌شوند. طبیعی است که در آن زمان هیچ بانکی ولو کوچک حاضر به همکاری با نظام نشوند. پس شرایط به قبل از برجام و یا حتی بدتر از آن برمی‌گردد...» (3)

کاتسا ـ مادر تحریم‌ها

استفاده مستمر از کد «مادر تحریم‌ها» از نشانه‌های وحشت و نگرانی باند خامنه‌ای و عاملی برای مقابله با باند روحانی در جنگ قدرت است. می‌گویند کاتسا «مادر تحریم‌ها» است چون محدود به سپاه نمی‌شود. از سپاه شروع می‌شود، اما یک قدم بعد یا هم‌زمان هزاران شرکت و پیمانکار وابسته و مدیر نجومی و... خلاصه اقتصاد غارتگران را ویران می‌کند و بعد هم دو عصای زیربغل نظام یعنی تروریسم و سرکوب را تحت عنوان ممنوعیت فعالیت موشکی و حقوق‌بشر می‌زند.

 کاتسا چیست؟ سیلاب یا سونامی!
کاتسا ـ بازتاب رسانه‌های حکومتی از مادر تحریم‌ها
یکی از روزنامه‌های حکومتی در مطلبی تحت عنوان «آخرین هشدارها درباره کاتسا» می‌نویسد:
«این قانون که به جهت گستردگی در ایران از آن با عنوان «مادر تحریم‌ها» یاد می‌شود، تحریم‌های جدیدی در حوزه سلاحهای متعارف، سپاه، نیروی قدس، حقوق‌بشر و موشکی علیه ایران وضع کرده است که شدیدترین بخش آن مربوط به تحریم‌های سپاه است.» (4)
همین رسانه روز بعد ضمن تشریح بند 4و عواقب مادر تحریم‌ها در این بند می‌نویسد:
«اما بخش 5تحریم کاتسا که مربوط به تحریم سپاه است نمایی کامل‌تر از زمینگیر کردن اقتصاد ایران را نشان می‌دهد. بر اساس این بخش از کاتسا، ابتدا سپاه و تمام دفاتر و نهادهای مرتبط با سپاه و همین‌طور تمام شرکتهای همکار سپاه در فهرست تحریم SDN قرار می‌گیرند. سپس افراد و نهادهایی که به نوعی با سپاه همکاری می‌کنند به موجب دستور اجرایی 13224باید در لیست تحریمی SDN قرار بگیرند. به موجب این دستور اجرایی ابعاد تحریم جدید بسیار زیاد و خارج از تصور است. به‌عنوان نمونه بیش از 5هزار شرکت اقتصادی خصوصی با قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) همکاری می‌کنند که بر اساس دستورالعمل جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا خطر قرار گرفتن آنها در این فهرست جدید تحریمی همه آنها را تهدید می‌کند. یا این‌که اگر بانک مرکزی یا بانک ملی به این شرکتها خدماتی ارائه و وزارت‌خارجه آمریکا این همکاری را شناسایی کند توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا در فهرست تحریمی SDN قرار می‌گیرد.» (5)
یک روز بعد کیهان خامنه‌ای ضمن اشاره به مادر تحریم‌ها و نقش فلج کننده آن در نظام نوشت:
«یکی از حاضران درباره قانون کاتسا موسوم به مادر تحریم‌ها سؤال کرد و این‌که آیا همان‌گونه که دولتی‌ها مطرح می‌کنند، کاتسا مسأله مهمی نیست؟ و شریعتمداری گفت؛ کاتسا یک تحریم هرمی است و لیست موسوم به SND را کامل کرده است. لیست SND مربوط به شخصیت‌های حقیقی و حقوقی است که تحریم شده‌اند و بر اساس کاتسا، همه کسانی که با افراد و شرکتهای این لیست رابطه دارند نیز مشمول تحریم‌ می‌شوند.» (6)

کاتسا ـ وحشت ارگان سرکوب از سرانجام کار

رسانه‌های باند روحانی هم بخشی از وحشت سرکردگان نظام را از مچاله شدن بدنهٴ نظامی و تضعیف و تخریب سپاه بازتاب داده است. روزنامه حکومتی ابتکار وابسته به باند روحانی در وحشت از عاقبت کار در مادر تحریم‌ها می‌نویسد:
«متعاقب این اقدام در بخش ششم قانون کاتسا به بهانه‌های مرتبط با حقوق‌بشر تحریم‌هایی علیه ایران اعمال خواهد شد و در مهمترین قسمت یعنی در بخش پنجم قانون کاتسا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تمامی زیر مجموعه‌های پرسنلی و سازمان آن مورد تحریم واقع خواهند شد. این امر از آنجا حائز اهمیت جدی است که سپاه پاسداران به‌عنوان بخشی مهم از بازوی نظامی و دفاعی کشور به میزان زیادی تحت فشار بین‌المللی قرار گرفته و به همین بهانه تا میزان زیادی تصمیم بر آن است که از دامنه عملیاتی برون مرزی آن جلوگیری شود. از سوی دیگر علاوه بر سپاه تمامی ‌بخش‌های مالی، حقیقی و حقوقی که به نوعی با سپاه مراوده داشته باشند نیز مورد شمول تحریم‌های جدید آمریکا قرار می‌گیرند.» (7)

 کاتسا چیست؟ سیلاب یا سونامی!
کاتسا ـ‌ تخریب بدنه نظامی نظام
 
اما پاسدار غلامرضا جلالی، رئیس ارگان موسوم به سازمان پدافند غیرعامل صریح و بی‌تعارف وحشت سپاه و سران نظامی و غیرنظامی و همهٴ مزدوران ولایت را به نمایش گذاشت. وی هشتم آبان ضمن مصاحبه با شبکه دو تلویزیون حکومتی گفت:
«... هر کسی که با سپاه کار بکنه تحریم میشه مثلاً شما فرض کنید قرارگاه خاتم داره تو کشور ما خیلی پروژه انجام میده مثل سد و نیروگاه و پالایشگاه انجام میده خب اینها رو که خودشون انجام نمی‌دهند بخش زیادی‌اش شرکتهای بخش خصوصی هستند که انجام می‌دهند اونها میگند وقتی که سپاه آمد توی لیست تحریم قرارگاه خاتم هم توی لیست تحریمه وقتی هر کسی با قرارگاه خاتم بکنه اونها هم میرن تو لیست تحریم یعنی مثلاً پنج هزار شرکت دارند با قرارگاه خاتم سپاه کار می‌کنند یعنی پنج هزار تا شرکت مورد تحریم واقع می‌شوند... در واقع اینجا دیگه تحریم سپاه نیست پس ما می‌مانیم سر یک دو راهی که یا سپاه بایستی داخل کشور تحریم داخلی بشه موشکی، وزارت دفاع، نهادهای انقلابی دیگه تحریم بشوند یعنی ما خودمون به‌دست خودمون تحریم کنیم و نگذاریم توسعه پیدا کنند یا چی؟. مثلاً شما فرض کنید وزارت نیرو به پادگانهای سپاه برق میده و آب میده بعد سپاه میخواد قبضش رو پرداخت کنه به بانک میگند خب بانک آمده خدمات داده به سپاه پس بانک باید تحریم بشه، وزارت نیرو برق داده بعد وزارت نیرو تحریم میشه بنابراین این یک تحریم بسیار خطرناک اقتصادیه...»

کاتسا چیست؟ سیلاب یا سونامی! 
کاتسا ـ تحریم بسیار خطرناک اقتصادی

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح رژیم هم از چند روز قبل با آه و ناله نگرانی خودش را از اجرایی شدن قانون کاتسا و بارز شدن صف‌بندی و تضاد اصلی در جامعه یعنی تضاد بین مردم و مقاومت سازمان‌یافته‌اش با تمامیت نظام و ارگانهای سرکوبگرش بیان کرد. وی گفت:
«آمریکا روش سخت و جنگی را در آخر لیست خود قرارداده و تحریمها را به اول لیست خود آورده است در لیست آمریکایی‌ها طیفی از عملیات و قوانین و تهدیدها دیده می‌شود. نمونه آن قانون کاتسا است. بر طبق این قانون قرار است بین مردم و حکومت شکاف به‌وجود بیاید». (8)
سرکرده کل سپاه پاسداران هم با سراسیمگی و اضطراب گفت:
«امروز آنها تحریمهای کاستا را به بهانه توان موشکی و حقوق‌بشر اجرا می‌کنند. البته سپاه و توان موشکی بهانه است و آنها اقتصاد کشور را هدف قرار داده‌اند...» (9)
پاسدار جعفری به‌طور ضمنی اعتراف می‌کند که تحریم سپاه، تحریم نظام غارت، تحریم جیره‌خواران ولایت و اقتصاد نظام چپاولگر آخوندی است.

کاتسا ـ آغاز و فرجام

 
 کاتسا چیست؟ سیلاب یا سونامی!
کاتسا ـ افشای 42مرکز موشکی سپاه پاسداران توسط مقاومت ایران

علاوه بر افشای هزاران سند و اثبات نقش کنترلی سپاه در پیشبرد سیاست هسته‌یی رژیم و آثار بسیار مخرب پاسداران در منطقه و جهان توسط مقاومت ایران، در زمستان 1388خانم رجوی موضوع لیست‌گذاری و تحریم کامل سپاه پاسداران را رسماً مطرح و پیگیری کردند. خانم رجوی گفت:
«سپاه پاسداران و همه شرکتها و مؤسسات وابسته به آن، که بخش اعظمی از اقتصاد ایران را به کنترل خود درآورده است، باید در لیست تروریستی قرار گرفته و مورد تحریم کامل قرار گیرند» (10)
در طول دو دهه گذشته مقاومت ایران به‌طور مستمر و در دهها کتاب، جزوه، مقاله، کنفرانس مطبوعاتی بر نقش سپاه پاسداران در سرکوب، صدور تروریسم و بنیادگرایی و پروژه تولید بمب اتمی تأکید کرده و خواستار گنجاندن آن در لیستهای تروریستی شده است.

کاتسا چیست؟ سیلاب یا سونامی!
کاتسا ـ‌ کتاب سپاه پاسداران، ارتش بنیادگرایی و تروریسم

در این میان می‌توان به کتاب «سپاه پاسداران، ارتش بنیادگرایی و تروریسم» به قلم آقای مهدی ابریشمچی اشاره کرد که در 22آبان 1387در یک کنفرانس مطبوعاتی (در سالن کلوپ خبرنگاران فرانسه) توسط مسئول کمیسیون صلح شورا معرفی شد. هم‌چنین می‌توان به انتشار کتاب‌های «امپراطوری اقتصادی سپاه پاسداران»، «کمپهای آموزش تروریستی در ایران» و «چگونه رژیم ایران به جنگ سوریه سوخت می‌رساند» از انتشارات نمایندگی شورای ملی مقاومت در آمریکا اشاره کرد که حاوی جزییات بسیار دقیقی راجع به ساختار و کارکردهای سپاه پاسداران به زبانهای فرانسه و انگلیسی است.

 کاتسا چیست؟ سیلاب یا سونامی!
کاتسا ـ معرفی کتاب ظهور امپراتوری مالی سپاه

در این فاصله مقاومت ایران با تلاشی شبانه روزی از هر امکان و فرصتی برای کنار زدن موانع و تلاشهای رژیم جهت جلوگیری از تحریم و لیست‌گذاری سپاه استفاده کرد و راه مماشات و زدوبند با سپاه و شرکتهای غول‌آسای وابسته به سپاه را که منافع کلان اقتصادی داشتند بست.
یازدهم اردیبهشت 96شورای ملی مقاومت طی اطلاعیه‌یی ـ ضمن برشمردن آثار مخرب و زیانبار سپاه در ایران و جهان‌ـ نوشت زمان حسابرسی از اختاپوس پاسداران و اجرای عدالت فرا رسیده است. در بخشی از اطلاعیه دبیرخانه شورای ملی مقاومت نوشته است:
«... سپاه با نقض آشکار قطعنامه‌های شورای امنیت به کشورهای منطقه به‌طور غیرقانونی سلاح صادر می‌کند. مطابق گزارش بان کی‌مون، دبیرکل سابق ملل متحد، در ژانویه 2017، سپاه اقدام به ارسال گسترده سلاح به یمن کرد. سپاه پاسداران به‌طور گسترده بمبهای کنار جاده‌یی را که در صنایع نظامی تولید می‌شود برای حمله به نیروهای ائتلاف در عراق ارسال می‌کرد.
سپاه پاسداران با پشتیبانی خامنه‌ای مفاصل اصلی اقتصادی ایران در عرصه‌های مختلف را در کنترل دارد و سالانه دهها میلیارد دلار درآمد خارج از کنترل ارگانهای رسمی به دست می‌آورد. این عرصه شامل نفت و گاز، صدور و ورود کالا و هم‌چنین خدمات شهری و کشاورزی و غیره را شامل می‌شود. سپاه با ایجاد شرکتهای مختلف و هم‌چنین در کنترل گرفتن برخی از اسکله‌های کشور ثروتهای مردم ایران را غارت و هزینه‌های جنگ و تروریسم خود را تأمین می‌نماید. یکی از ارگانهای اقتصادی وابسته به سپاه پاسداران قرارگاه خاتم‌الانبیاست که حدود 150هزار کارمند دارد.
اکنون با گذشت 38سال جنایت و تروریسم در داخل و خارج ایران، زمان حسابرسی توسط مردم ایران و اجرای عدالت فرا رسیده است. اولین قدم ضروری، قرار دادن سپاه در لیست تروریستی سازمان ملل‌متحد و آمریکا و اروپا و کشورهای منطقه و اعمال تحریمهای همه‌جانبه علیه آن است. قدم بعد این است که بازوی جنگ و جنایت ولایت‌فقیه از کلیه کشورهای منطقه و به‌خصوص سوریه، عراق، یمن و لبنان باید اخراج شود. این تنها راه دستیابی به صلح و آرامش در منطقه است.» (11)
آری! تحریم اصلی‌ترین ارگان سرکوب و غارت و چپاول در میهن، مقدمه و سرآغاز سیلابی‌ است که با همت و ایستادگی مقاومت ایران و یاران اشرف‌نشان در سراسر جهان به راه افتاد و با خیزش ارتشی از گرسنگان و بیکاران و جوانان اوج می‌گیرد. سیل خروشانی که با غیرت زنان و مردان و غارت‌شدگان میهن که در هیأت یک سونامی بزرگ به سمت ولایت پلید فقیه و تبارش سرازیر خواهد شد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1-روزنامه حکومتی ایران ـ دهم آبان 1396 (جزئیات تحریم جدید آمریکا علیه ایران)
2-رسانهٴ حکومتی دولت بهار و شرق ـ نهم آبان 1396
3-کیهان خامنه‌ای ـ نهم آبان 1396
4-روزنامه حکومتی وطن امروز ـ نهم آبان 1396
5-روزنامه حکومتی وطن امروز ـ دهم آبان (تیتر: چرا کاغذ‌پاره شد)
6-کیهان خامنه‌ای ـ یازدهم آبان 1396
7-رسانه حکومتی ابتکار ـ دهم آبان ماه 1396
8- پاسدار باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح رژیم ـ 8آبان
9-پاسدار محمدعلی جعفری ـ سایت حکومتی مهر نهم آبان 1396
10-مریم رجوی ـ سوم اسفند 1388
11-دبیر دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران ـ 11اردیبهشت 1396 (اول مه 2017)
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/060b2c8b-695b-41c9-9c65-bea49e2ae626"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات