728 x 90

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی ۱۵آبان

نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
در صفحات اول روزنامه‌های رژیم روز دوشنبه 15آبان 96، تیترها و مطالب چشمگیر مربوط به انعکاس پر دود و دم پرتاب موشک از یمن به ریاض است:
کیهان:
گزارش کیهان از عملیاتی شدن تهدیدهای یمن/شلیک موشک انصاراله به ریاض. هدف بعدی، دوبی

شرق: شلیک به قلب ریاض
جوان: موشک یمنی در بزم شاهزاده کشی سعودی
ایران: شوک موشکی یمن به سعودی‌ها
اطلاعات: جعفری: امکان انتقال موشک به یمن وجود ندارد

در مورد موشک‌پرانی به ریاض، رژیم یک رویکرد دوگانه را در پیش گرفته، از یک سو از زبان مقامات و سرکردگان سپاه، دخالت خود در این ماجرا را انکار می‌کند و از طرف دیگر با دود و دم و رجزخوانی آن را در عمل به عهده می‌گیرد:
وطن امروز ـ 15آبان
فرمانده کل سپاه با اشاره به ادعای ترامپ درباره حمله موشکی یمن به عربستان و این‌که ایران را عامل این شلیک‌ها نامیده، گفت: ترامپ سخنان بی‌حساب، غلط و دروغ زیاد گفته و این نیز یکی از آن تهمت‌هاست.
وی در حاشیه مراسم ختم پدر سردار سلیمانی در مصلای تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به ادعای مسئولان آمریکایی درباره مشارکت ایران در اصابت موشک انصارالله یمن به فرودگاه عربستان گفت: مگر کسی از آمریکا سؤال می‌کند که شما چه چیزی در اختیار عربستان قرار می‌دهید؟».

کیهان خامنه‌ای در همین رابطه می‌نویسد:
«محمدبن سلمان علاوه بر فشار مالی و جنگ قدرت درون خانوادگی، از این پس باید موشکهای انصارالله را نیز در آسمان عربستان، شمارش کند.
در ارتباط با تغییر شرایط و عوض شدن اوضاع شبکه «بی‌بی‌سی» اعلام کرد، انصارالله قبلاً تهدید کرده بود قلب عربستان سعودی را می‌زد و همین کار را هم انجام داد.
در هر صورت، الآن این انصارالله و انقلابیون یمن هستند که تعیین می‌کنند کجا باید هدف موشک بالستیک دوربرد قرار بگیرد؛ شاید ریاض، جده، طائف و آرامکو هدف بعدی باشد و یا شاید هم انصارالله سر موشک را به سمت بندر شیشه‌ای‌تر و تمیز دوبی بچرخاند. در هر حال، اختیار در دست انقلابیون یمن است که چه بکنند!».

موضوع دیگری که به‌خصوص مورد توجه روزنامه‌های باند خامنه‌ای قرار گرفته، بحث تحریمهاست که شاخص آن ادامه کار توتال یا بیرون کشیدن آن از ایران است و این خودش را در تیترها و مطالب ضد و نقیض روزنامه‌های دو باند، خود را نشان می‌دهد:
جوان:
رئیس توتال: برای سرمایه‌گذاری در ایران منتظر تصمیم آمریکایی‌ها هستیم

ابرار اقتصادی: مقاومت توتال در برابر آمریکا
روزنامه کیهان تحت عنوان «توهم شکسته شدن سد تحریم یا واقعیت افزایش اهرم‌های فشار آمریکا» از جمله می‌نویسد:
«اندکی تأمل در اظهارات مدیران ارشد توتال درباره روند اجرایی این قرارداد در هفته‌های اخیر به خوبی نشان می‌دهد که نه تنها این ارزیابی و تحلیل مدیران ارشد دولت روحانی درباره قرارداد توتال صحیح نبوده است بلکه امضای این قرارداد، تقویت‌کننده ساختار تحریم‌های هوشمند علیه ایران بوده است و عملاً به ضرر کشورمان تمام شده است...
تصمیمات توتال درباره پروژه‌های خود در ایران به‌شدت متأثر از وضعیت تحریم‌هاست و در نتیجه، لغو قرارداد توسعه فاز 11پارس جنوبی با توتال در صورت بازگشت احتمالی تحریم‌ها اصلاً دور از ذهن نیست. در واقع، عملاً ایران برای باقی ماندن شرکتهای خارجی در اقتصاد کشورمان به‌شدت وابسته به حفظ برجام به هر قیمتی شده است، به‌گونه‌یی که حتی در صورت نقض شدید برجام و اثرات اقتصادی آن توسط آمریکا با وضع تحریم‌های جدیدی مانند قانون کاتسا که از 9آبان ماه (اواسط هفته گذشته) اجرایی شد، ایران هیچ واکنش قابل‌توجهی نشان نمی‌دهد و در مقابل این اقدامات آمریکا دست بسته می‌شود».

کیهان می‌افزاید: «لذا امضای قرارداد 5میلیارد دلاری با شرکت فرانسوی توتال برای توسعه فاز 11پارس جنوبی، نه تنها به‌معنای شکسته شدن سد تحریم‌های اقتصادی علیه ایران نبود، بلکه به‌دلیل آن که در چارچوب تحریم‌های هوشمند و با مدیریت و تأیید وزارت خزانه‌داری آمریکا صورت گرفته بود، تقویت‌کننده و تثبیت‌کننده ساختار تحریم‌های هوشمند علیه ایران است. به عبارت دیگر، با امضای این قراردادها با کشورهای اروپایی، یک ابزار جدید دیگر در کنار اهرم تحریم‌ها برای آمریکا در راستای اعمال فشار به ایران اضافه شد زیرا این قراردادها در چارچوب ساختار تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران بسته شده است و کاملاً تحت کنترل و مدیریت آمریکاست.
بر این اساس هر چه قراردادهای اقتصادی ایران با کشورهای مشخصی از اروپا بیشتر شود، قدرت اعمال فشار نرم آمریکا نیز افزایش می‌یابد و عملاً ایران راحت‌تر و بیشتر تحت فشارهای اقتصادی قرار می‌گیرد. صحبت ترامپ به اروپایی‌ها که گفت شما با ایران کار کنید و نگران تحریم‌های آمریکا نباشید از همین منظر قابل تحلیل است».

موضوع دیگری که «ایران» روزنامه ویژه دولت به آن پرداخته، ماجرای بابک زنجانی و دادگاه اوست. «ایران» در گزارشی با عنوان «20سال زندان برای شرکای زنجانی» می‌نویسد:
«قاضی مقیسه، قاضی شعبه 28دادگاه انقلاب گفت که حمید فلاح هروی و مهدی شمس، متهمان ردیف دوم و سوم پرونده فساد نفتی را هر کدام به تحمل 20سال حبس و استرداد اموال محکوم کرده است. از هروی و شمس به‌عنوان همدستان بابک زنجانی نام برده می‌شود. قاضی مقیسه گفت این حکم قابل تجدید نظرخواهی است...

حکم اعدام زنجانی در حالی تأیید شده است که هنوز بدهی 2میلیارد و 600میلیون یورویی او به شرکت نفت پرداخت نشده است. قاضی مقیسه در جلسه پانزدهم رسیدگی به اتهامات شرکای زنجانی، اعلام کرد: «در جلسه مواجهه زنجانی با شمس و فلاح هروی، وی صریحاً اعلام کرد پول دارم، اما یک ریال نمی‌دهم. این سخن ضبط شده است که حکم اعدام برای وی صادر شده و اجرای حکم به دست مسئولان است.»

حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور 28بهمن 95اعلام کرد که «حکم زنجانی قطعی شده، اما برای این‌که پول‌هایی که به جیب زده و غالباً هم در خارج از کشور است، به بیت‌المال برگردد تا اجرای استرداد پول‌ها، اجرای حکم اعدام انجام نمی‌شود.»
منتظری 27آبان امسال نیز در پاسخ به این‌که آیا واحد اجرای احکام زمانی را برای اجرای حکم (اعدام زنجانی) تعیین کرده است؟ گفت: «آنان به‌دنبال اجرای حکم هستند، اما مقدمات اجرای حکم باید فراهم شود...
با وجود به پایان رسیدن فرجام قضایی پرونده فساد نفتی، سرنوشت بدهی 2میلیارد و 600میلیون یورویی زنجانی به شرکت ملی نفت مشخص نیست. در این حال، شرکای ایرانی زنجانی نیز از سوی قاضی مقیسه به استرداد اموال محکوم شدند که بعید به نظر می‌رسد اموال آنان نیز کفاف بدهی‌ها را بکند...

کاظم پالیزدار، دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز آبان ماه 1394، یک برگ از دفتر سررسیدی با سربرگ بانک مرکزی را به رویت خبرنگاران رساند که طی 4خط در آن نوشته شده بود چندصد میلیون دلار ارز «هالک بانک» - ارزی ارزان که مختص خرید اقلام ضروری و دارویی بود- در اختیار بابک زنجانی قرار گیرد و در نهایت، سه وزیر اقتصادی و رئیس کل بانک مرکزی در دولت دهم پای این برگه را امضا کرده بودند. این کاغذ بدون شماره یا نوشتار مرسوم اداری، سند گویای حمایت دولت سابق از متهم میلیاردر نفتی بود. اما با وجود بازپرسی از این وزرا در پرونده زنجانی، فرجام این بخش از پرونده نیز مشخص نیست...»

نگاهی به سایر عناوین روزنامه‌های امروز به دادن تصویری جامعتر از آنها کمک می‌کند:
آفتاب یزد: فرمانده کل سپاه: رفتن سعد حریری خیلی هم بد نشد

ابرار: سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: نیازی به ساخت موشک با برد بیش از ۲هزار کیلومتر نداریم.

اقتصاد پویا: افشاگری مسؤل کارگروه سامانه پایش: می خواهند برای پروژه ۶۰میلیاردی مناقصه ۸۵۰میلیارد تومانی برگزار کنند

ایران:20سال زندان برای شرکای زنجانی

قدس: سپرده‌گذاران کاسپین در انتظار پاسخ رئیس‌جمهور

همدلی: جان مردم در جیب خودروسازان.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/81cc33af-fe62-4a12-93b7-8f81be349aaf"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات