728 x 90

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی شنبه چهارم آذر

رسانه های حکومتی
رسانه های حکومتی
اغلب روزنامه‌های حکومتی در روز شنبه 4آذر اظهارات مداخله‌جویانه ولی‌فقیه ارتجاع و سرکرده سپاه پاسداران را در تیترهای اول و دوم خود انعکاس داده‌اند. عبارت «هر جا به حضور ما در مقابله با استکبار نیاز باشد کمک خواهیم کرد» از خامنه‌ای تیتر مشترک اغلب روزنامه‌ها از هر دو باند است:
آفتاب یزد:
فرمانده کل سپاه: به یمن کمک مستشاری می‌کنیم

کیهان: خامنه ای: هر جا به حضور ما در مقابله با استکبار نیاز باشد کمک خواهیم کرد

جهان صنعت: رسمیت بخشیدن به حضور مستشاری ایران در یمن برای اولین بار؛ اعتراف سردار

در روزنامه‌های همسو با روحانی حملات و هشدارها به او موضوع مطالب مهم و تیترهای صفحات اول شده است:
آرمان:
عبدالله نوری: مطالبات از رئیس‌جمهور را رها نکنید

آفتاب یزد: ابراهیم اصغرزاده: روحانی به نیروهای ضددموکراسی باج ندهد –نتیجه توجیه گری اصلاح‌طلبان در قبال دولت کرنش و بی‌تفاوتی است

شرق: روحانی از حق خود می‌گذرد؟. این روزها روحانی آشکارا از مردم کناره‌ می‌گیرد. زلزله کرمانشاه تجلی این کناره‌گیری و انزوا است.
شاید دولت روحانی در تلاش است به قدرت مطمئن‌تری پناه ببرد. هرچه هست دولت روحانی بیش از گذشته از مردم کناره می‌گیرد. شاید روحانی در این انزوا به‌دنبال سیاستی کلان‌تر باشد.

شرق: عارف: چرا مطالبات صنفی معلمان با برچسب ضدانقلاب روبه‌رو می‌شود... ما نمی‌خواهیم دولتی را که چند ماه از عمرش گذشته نقد کنیم، اما در جریان اصلاحات نگرانی‌هایی در باب نارضایتی مردم وجود دارد.

اعتماد: عبدالله نوری: جامعه باید مطالبات خود و ‏وعده‌های ریاست محترم جمهور را ‏پیگیری کند... وعده‌های انتخاباتی ‏درباره زنان و جوانان و اقلیتها چه شد؟ چرا ‏ارتقای مدیریتی زنان در ایران مشکل و مانع ‏دارد؟

در روزنامه‌های باند روحانی به‌رغم ادعای پیروزی خط رژیم در اجلاس سوچی، حرفهای دیگری مطرح شده است:
آفتاب یزد: هدف ایران، ثبات سوریه و حفظ حکومت بشار اسد است. اما هدف ترکیه هم‌چنان برکناری اسد است.
از طرف دیگر، موضع روسیه نیز محل بحث است. درست است که بشار اسد به‌تازگی به روسیه سفر و با پوتین دیدار کرده اما روسیه به نظر می‌رسد برای آینده سوریه نظراتی داشته باشد
روس‌ها از این به بعد به تحولات سوریه به‌صورت یک موضوع برای چانه‌زنی با قدرتهای غربی از جمله آمریکا به‌منظور پیشبرد منافع خود نگاه می‌کند... روسیه همواره سیاست معامله‌گرایانه‌ای دارد و نمی‌توان اطمینان داشت که سیاست روسیه در سوریه تغییر نکند. البته موفقیت روسیه در سیاست معامله‌گرایانه خود در سوریه منوط به‌نحوه عمل آمریکا و اروپاست و اگر مسکو نتواند از غرب امتیازی بگیرد هم‌چنان به مواضع کنونی خود در قبال سوریه ادامه خواهد داد.

جهان صنعت: چالشهای سوریه در پسا‌سوچی... سوریه پساسوچی آبستن برخی از مشکلات و حوادثی است که آن را وارد مرحله جدیدی می‌سازد که به‌معنای پایان بحران نیست.
از آنجا که مصالح و منافع آمریکا در نشست سوچی لحاظ نشده است، این می‌تواند چالشی برای نتایج نشست سوچی و ابتکارات مسکو برای حل بحران سوریه باشد.
چالش دیگری که متوجه سوریه پساسوچی است از سوی مخالفان اسد پیگیری می‌شود... به نظر نمی‌رسد که تغییر چندانی در مواضع مقامات آنکارا در قبال بشار اسد پیدا شده باشد. این وضعیت به‌معنای آن است که مواضع تهران- مسکو درباره بشار اسد مورد تأیید آنکارا نبوده و نیست.
از سوی دیگر، مواضع پاندولی مسکو نشان داده است که بقای بشار اسد برای آنها خط قرمز نیست و چه‌بسا که ممکن است از آن عبور کنند. به این ترتیب به نظر می‌رسد چالش جدی و مهم سوریه پساسوچی بیش از همه به عدم همخوانی نوع نگاه تهران با مسکو و آنکارا در ارتباط باشد.

بحرانهای اقتصادی اجتماعی موضوع برخی از دیگر عنوانهای صفحات اول روزنامه‌هاست:
ابتکار: سیر صعودی قیمت دارو ادامه خواهد داشت؟. قیمت داروها همگام با نرخ تورم، تغییر کرده و با قیمت‏های جدید عرضه می‏شود... این در حالی است که اواخر سال‏95، رئیس وقت سازمان غذا و دارو گفته بود: «وزارت بهداشت سیاست افزایش قیمت دارو ندارد و در سال آینده نیز افزایش قیمت نخواهیم داشت... در این میان، با گران شدن داروها وضعیت بیماران خاص اورژانسی‏تر می‏شود.
بیماریهایی نظیر‌ ام‏اس، دیالیز، هموفیلی و تالاسمی از جمله این بیماریها هستند. معضل اصلی مبتلایان به این بیماریها در کشور ما مشکل کمیاب یا نایاب بودن داروهای مورد نیازشان است که باعث شده مجبور به پرداخت هزینه‌های نجومی شوند.

اقتصاد پویا: مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران: قیمت نان را 32درصد افزایش دادند

اقتصاد پویا: عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هشدار داد: صدای ورشکستگی برخی صندوق های بازنشستگی به گوش می‌رسد

بهار: با وام 35میلیونی نمی‌شود خانه ساخت – خواسته اصلی زلزله‌زدگان این است که فراموش نشوند – کرمانشاه به 10درجه زیر صفر می‌رسد

تجارت: مدیریت ناکارآمد در بازار ارز

جوان:‌نان گران برای داخل گاز ارزان برای خارج

جوان: کم‌فروشی همزمان با گران‌فروشی نان!
در شرایطی که رئیس اتحادیه نانوایان و رئیس ستاد تنظیم بازار افزایش ۱۵درصدی قیمت نان را منصفانه می‌دانند؛ مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران از گران فروشی و کم‌فروشی همزمان نانوایان با مصوبه جدید ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان پرده برداشت و گفت: قیمت نان را به جای ۱۵درصد، ۳۲درصد افزایش دادند... بر اساس بخشنامه ستاد تنظیم بازار و مجوز اتاق اصناف ایران، قیمت نان بربری از 650به 750تومان، نان تافتون از 400به 460تومان، نان سنگک از 800به 920تومان و نان لواش از 210به 240تومان افزایش می‌یابد.

شهروند: خسارت 5600میلیارد تومانی- زلزله به اندازه 11سال بودجه استانی کرمانشاه خسارت اقتصادی وارد کرده است

بحرانهای منطقه‌یی و بین‌المللی نظام هم موضوع برخی دیگر از عنوانهای صفحات اول روزنامه‌هاست:
کیهان: آقای عراقچی آدرس غلط ندهید، انتظارات ایران از برجام برآورده شد یا آمریکا؟!

وطن امروز: رمز گشایی از مذاکرات 1+3؛ برجام تمام اروپایی!

ابرار: محمد بن سلمان: با حمایت ترامپ به‌دنبال ایجاد ائتلافی علیه ایران هستیم

برجام و بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در تهران موضوع مقالات روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع است:
کیهان: معاون وزیر خارجه: انتظارات از برجام برآورده شد- آقای عراقچی آدرس غلط ندهید/انتظارات ایران از برجام برآورده شد یا آمریکا؟!
عراقچی در حالی مدعی است انتظارات از برجام برآورده شده، که واقعیات در صحنه عمل نشان می‌دهد فقط محدودیت‌های این توافق به ایران رسیده و امتیازاتش برای آمریکاست و مقامات آمریکایی برخلاف ادعاهای قبلی خود مبنی بر پاره کردن، به‌دنبال بهره‌برداری بیشتر از برجام هم به‌عنوان الگو و هم به‌عنوان محتوا و تعمیم این خسارت محض به سایر حوزه‌های اقتدار ایران هستند.
عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و رئیس ‌ستاد پیگیری اجرای برجام با‌ اشاره به مهیا شدن شرایط خوب برای کشورمان در پسابرجام، افزود: البته آمریکایی‌ها بدعهدی‌هایی دارند اما در کل مشکل تحریم نداریم و باید از فرصت‌های به‌دست آمده استفاده لازم را ببریم.
مقامات ارشد دولت هم‌چنان اصرار دارند که به رویکرد پرخسارت «حفظ برجام به هر قیمت» ادامه بدهند. در مجموع به‌دلیل رعایت نکردن قواعدی هم‌چون «توازن تعهدات»، «همزمانی اجرای تعهدات»، «اخذ تضمین از طرف مقابل» و «پیش‌بینی برگشت‌پذیری امتیازات واگذار شده در صورت نقض عهد» که قاعده عقلی هر قرارداد عادی حقوقی است، برجام تقریباً و تحقیقاً هیچ دستاوردی برای ایران در پی ‌نداشت.

وطن امروز: رمزگشایی از مذاکرات 1+3
«فیل هوگان»، کمیسیونر کشاورزی و توسعه روستایی اتحادیه اروپایی در دیدار با اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور ضمن طرح دوباره پیشنهاد اتحادیه اروپایی برای تأسیس دفتر این اتحادیه در تهران، خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپایی مایل است دفتری در تهران داشته باشد
جهانگیری نیز در این دیدار اعلام کرد تأسیس دفتر اتحادیه اروپایی در تهران می‌تواند به توسعه روابط کمک کند و این موضوع هم‌اکنون در دستور کار وزارت امور خارجه کشورمان قرار گرفته است.
اگر چه صورت‌مسأله درباره تأسیس دفتر اتحادیه اروپایی در تهران چندان پیچیده به نظر نمی‌رسد اما در این‌باره 2نکته وجود دارد: ... نخست این‌که اصرار مزمن و مدت‌دار مقامات قاره سبز برای تأسیس دفتر اتحادیه اروپایی در تهران و پیگیری این موضوع از سوی احزاب و دولتهای مختلف اروپایی (اعم از سوسیالیست و راست میانه) نشان‌دهنده اهمیت آن برای سران اروپای واحد است. براستی هدف مقامات اروپایی از سال‌ها اصرار و پافشاری بر تأسیس دفتر اتحادیه اروپایی در تهران چه بوده و هست؟. نکته دوم این‌که اصرار مقامات قاره سبز مبنی بر تأسیس دفتر اتحادیه اروپایی در تهران طی هفته‌های اخیر تشدید شده است. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر به‌واسطه اظهارات دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، احتمال خروج واشینگتن از برجام به‌شدت افزایش یافته است... تأسیس دفتر اتحادیه اروپایی در تهران، در قالب سیاست غیراعلامی «رصد و مهار مستقیم ایران» قابل تحلیل است. «ایجاد ارتباط مستقیم و میدانی با جامعه ایران»، «الگوسازی اجتماعی، سیاسی و حقوقی در ایران»، «حمایت مستقیم از گروه‌های برانداز در داخل ایران»، «ایجاد ادبیات سیاسی جدید در ایران مطابق الگوواره‌های اروپایی»، «دموکراسی‌سازی به سبک غربی در ایران» و... از جمله اهدافی است که اروپای واحد در این‌باره دنبال می‌کند.

روزنامه‌های باند همسو با روحانی به حفظ برجام به‌خاطر جلوگیری از تشدید فشارهای جهانی و انزوای بیشتر رژیم توصیه کرده‌اند:
آرمان: برجام و معادله آمریکایی-آمریکایی
به‌طور طبیعی احیای 6قطعنامه پیشین شورای امنیت به‌نفع ایران نخواهد بود. رفتن مجدد پرونده هسته‌یی ایران به شورای امنیت نیز قطعاً به‌نفع ایران نیست، چون آمریکا از حق وتو برخوردار است. مکانیسم ماشه ادامه برجام را منوط به صدور قطعنامه جدید برای اجرا می‌کند و در صورتی که آمریکا قطعنامه جدید را مطابق با منافع خود تشخیص ندهد، وتو خواهد کرد و بر همین اساس برجام لغو می‌شود و 6قطعنامه پیشین باز خواهند گشت. این مکانیسم در صورتی برای ایران مؤثر می‌باشد که ایران بخواهد از برجام خارج شود. البته خروج از برجام دوباره می‌تواند باعث بروز اجماع بین‌المللی علیه ایران شود... خروج ایران از برجام باعث ایجاد سیستم جهانی یکپارچه‌ای علیه ایران می‌شود. ایران باید بکوشد که به‌ این مرحله کشیده نشود و آمریکایی‌هایی که به‌دنبال تحریک ایران برای خروج از برجام هستند، نتوانند پرونده ایران را دوباره به شورای امنیت بکشانند.

تشدید وخامت اوضاع اقتصادی و اجتماعی موضوع هشدارهای امنیتی روزنامه‌های هر دو باند حاکم شده است:
جوان:
چرا قدرت خرید کارگران هم‌چنان کاهش می‌یابد؟
باید برنامه‌ریزان به این مهم توجه کنند که تضعیف بیشتر توان قدرت خرید کارگران و افزایش هزینه‌های ضروری خانوارها از سوی دولتمردان بالاخره نه تنها تبعاتی مانند عمیق‌تر شدن رکود (به‌دلیل کاهش بیشتر تقاضا) را در پی خواهد داشت، بلکه مسائل امنیتی و آرامش روانی جامعه را نیز تحت‌الشعاع قرار خواهد داد

آرمان: بی‌اعتمادی بدتر از زلزله
متاسفم که بگویم کمک‌رسانی به مردم زلزله‌زده پیامی داشت که وزارت کشور و دیگر نهادهای دولتی باید درباره آن تحقیق کنند. پیام این بود که «اعتماد مردم نسبت به نهادهای دولتی برای کمک‌رسانی به‌شدت کم شده است.» این موضوع باید آسیب‌شناسی بشود... شما خط سیر عظیمی را در جاده منتهی به سرپل ‌ذهاب دیدید که کمکهای مردمی را به‌ این منطقه سرازیر کرده بود. باید ببینیم که چه هزینه‌هایی صرف شده است که از نقاط مختلف کشور مردم در این جاده‌ها راه می‌افتند تا به مردم زلزله‌زده کمک کنند.
می‌شود این موضوع را نادیده گرفت و مسئولان مربوطه هم آن را انکار کنند اما واقعیت چیز دیگری است و زیر پوست این حادثه اتفاق دیگری افتاده است که همان اتحاد مردم برای کمک و همزمان بی‌اعتمادی آنها به نهاد‌های مسئول مربوطه است.

روزنامه سپاه پاسداران در دعوای باندی یک فقره دیگر از قراردادهای میهن برباد ده دولت روحانی را رو کرده است:
جوان:
گزارش «جوان» از بی‌توجهی وزارت نفت به تزریق گاز و علاقه شدید به ارزان‌فروشی

ذبح 135میلیارد دلار به‌پای دلالان گازی
چند هفته پیش قرارداد فروش گاز به یک شرکت ایرانی - نروژی جنجال‌ساز شد، قراردادی که همان «کرسنت 2» است و وزیر نفت در پاسخ به انتقادات به‌گونه‌یی اظهارنظر کرد که گویا اگر گاز ایران به این شرکت نروژی فروخته نشود باید روی مشعل‌ها بسوزد. نکته قابل تأمل در این قرارداد، نقش‌آفرینی یکی از چهره‌های کرسنتی است که در قرارداد فروش گاز به شرکت کرسنت یکی از مهره‌های اصلی دلالان بوده است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/11543be8-686b-476f-8e76-30c38097acbf"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات