728 x 90

موج جدیدی از انزوا و فشارهای منطقه‌یی و بین‌المللی

سخن روز
سخن روز
حسن روحانی در مصاحبه تلویزیونی (سه‌شنبه شب 7آذر) خود، ضمن آن که دوباره برجام را خیلی حلوا حلوا کرد و آن را غیرقابل تخریب توصیف نمود، مدعی شد که در جریان کشمکش بین رژیم و دولت آمریکا، این آمریکاست که منزوی شده، «کل اتحادیه اروپا روبه‌روی آمریکا ایستاد» و در دنیا به‌جز دو سه کشور، هیچ کشوری از آمریکا و مواضعش در قبال رژیم و برجام حمایت نمی‌کند و «ما امروز رابطه بسیار خوبی با اتحادیه اروپا شروع کرده‌ایم... و با کشورهای منطقه، جز یکی دو کشور منطقه، ما امروز روابط بهتری داریم».

اما تحولات همین چند روز اخیر، دعاوی روحانی را تأیید نمی‌کند:
در رابطه با اروپا که فرانسه نقش جلودار را به‌عهده گرفته، ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه در گفتگو با تلویزیون «فرانس 24» صراحتاً گفت: «(رژیم) ایران شریک ما نیست. ما روابطی با (رژیم) ایران داریم که حول محور توافق هسته‌یی شکل گرفته، باید آن را با بحث و گفتگو درباره برنامه موشکی (رژیم) ایران تکمیل کنیم. هم‌چنین باید گفتگویی راهبردی درباره جایگاه ایران در منطقه؛ به‌طور ویژه درباره اقدامات بی‌ثبات‌کننده (رژیم) ایران در بسیاری از کشورها انجام دهیم». (1)

از سوی دیگر، تیلرسون وزیر خارجه آمریکا از شرکای اروپایی واشینگتن خواسته که برای رویارویی با تهدید ایران، به ‌آمریکا ملحق شوند. به‌گفته وی «آمریکا دیگر قصد ندارد مثل قبل روی توافق هسته‌یی با ایران و این‌که مفید است یا مضر، متمرکز بماند و با عبور از این مسأله، به‌دنبال تمرکز روی «مقابله با مجموعه تهدیدات ایران‌ » است. (2)

مایک پنس معاون رئیس‌جمهور آمریکا نیز اعلام کرد: در حال کار با کنگره برای تدوین طرحی در مورد برجام هستیم. پنس تصریح کرد: «حمایت (رژیم) ایران از تروریسم را تحمل نمی‌کنیم. پنس با اشاره به ‌هشدار ترامپ افزود: «همان‌طور که او گفت "هر قدر بیشتر ما این تهدید را نادیده بگیریم، این تهدید خطرناک‌تر می‌شود". (3)

بنا‌به‌گزارش دیگری معاون رئیس‌جمهور آمریکا در دیدارش با پادشاه اردن از او به‌خاطر تلاشهایش برای مقابله با نفوذ (رژیم) ایران قدردانی کرده است. (4)

در دیدار وزیر خارجه آمریکا با ولیعهد بحرین نیز اعلام شد: «دو طرف درباره مقابله با فعالیتهای مخرب ایران در منطقه و اهمیت حل و فصل مناقشات ادامه‌دار کشورهای حاشیهٴ خلیج [فارس] گفتگو کردند». (خبرگزاری سپاه پاسداران ـ 9آذر)

این واقعیتها و رویدادها نشان می‌دهد ادعای روحانی هم مانند ادعاها و آمار و ارقامی که او در زمینهٴ اقتصادی و درباره وضعیت معیشت مردم می‌دهد، نه تنها هیچ پایه‌یی در واقعیت ندارد، بلکه 180درجه با آن متفاوت است.

باند روحانی و شرکا، پیش از این خیلی روی شکاف و اختلاف بین سیاست آمریکا و اروپا بر سر برجام، تبلیغات می‌کردند، البته در همان زمان باند خامنه‌ای تأکید می‌کردند که در محتوا و راهبرد، اختلافی میان اروپا و آمریکا وجود ندارد، حتی آنها از تقسیم نقش بین این دو سخن می‌گویند و از جمله می‌نویسند: «اروپا کاملاً با آمریکا در برجام هماهنگ است و هر چه غیر از این گفته می‌شود یک دروغ کثیف است». (5)

اما حتی اگر روایت باند روحانی را هم بپذیریم، معنی حرف تیلرسون که «برجام دیگر مرکز ثقل سیاست آمریکا نیست... تمرکز روی مقابله با مجموعه تهدیدات رژیم ایران‌ » می‌باشد، این است که چنین شکاف مفروضی نیز بسته شده و آمریکا و اروپا در این زمینه کاملاً با هم همسو شده‌اند.

منظور از «مجموعه تهدیدات» که وزیر خارجه آمریکا به‌آن اشاره می‌کند، برنامه موشکهای بالستیک رژیم و نیز صدور تروریسم و دخالتهای رژیم در امور کشورهای منطقه است؛ افزون بر آن، به‌ یمن پیگیریهای مستمر مقاومت ایران که توانسته صدای مردم ایران را به‌گوش دنیا برساند، مسأله حقوق‌بشر هم در میان مسائل مربوط به‌ایران جای خود را در مطالبات جامعه بین‌المللی از رژیم باز کرده و رژیم از این بابت نیز تحت فشارهای زیادی، مشخصاً از جانب اتحادیه اروپا قرار دارد و در همین زمینه، رژیم با اکراه بسیار به مذاکره با یک هیأت اتحادیه اروپا و سپس مذاکره با هیأتی از پارلمان اروپا در تهران تن داد.

در این دو رشته مذاکره، موضوع مذاکرات، برنامه‌ موشکی، حقوق‌بشر و سیاست منطقه‌یی رژیم بوده است؛ این‌جا نیز عیناً مانند برجام 1، خامنه‌ای با سکوت خود از یک سو به دلواپسان میدان داده که با مخالف‌خوانیهای خود، این پیام انحرافی و امید واهی را به نیروهای رژیم بدهند که گویا خامنه‌ای با مذاکرات مخالف است و جلو آن را خواهد گرفت.

نگاهی به ‌برخی مطالب مهره‌ها و رسانه‌های باند خامنه‌ای می‌تواند تصویر جامعتری در قبال این موضوع به‌دست دهد:
خبرگزاری نیروی تروریستی قدس (تسنیم ـ 8آذر): «به‌ تبلیغ و ترویج برجام خاتمه دهید!... با امضای برجام گفته شد پرونده «پی‌ام‌دی» بسته شده و دیگر هیچ نهاد بین‌المللی ادعایی در این مورد ندارد، اما الآن هم آژانس و هم آمریکاییها و اروپاییها، دوباره مدعی بازدید از مراکز نظامی هستند و با پررویی تمام آن را پیگیری می‌کنند... آمریکاییها امروز در تدارک تنگ‌تر کردن حلقه محاصره هستند. آنها دنبال چراغ سبز در داخل می‌باشند تا تیر خلاص را بزنند».

روزنامه حکومتی دنیای اقتصاد 9آذر نیز «رفتارها و مواضع اخیر دولت آمریکا» را حاکی از «استراتژی جدید در حال تدوین آمریکا» می‌داند و خاطرنشان می‌کند: «طرح جدیدی هم که در کنگره تصویب شد، عملاً بیانگر بخشی از این استراتژی تقابلی است. بر اساس این استراتژی، ایران به‌لحاظ رسمی و قانونی تهدیدی برای آمریکا تلقی می‌شود».

مقاله مزبور بر پایه این تحلیل، نتیجه‌گیری می‌کند: «ورود به ‌مذاکرات جدید یا پذیرش فشارهای جدید آمریکا از سوی ایران، کاملاً کشنده و خطرناک و یک خطای استراتژیک است».

سؤال این است که خامنه‌ای به‌عنوان دیکتاتوری که حرف آخر را می‌زند، در میان این دو خط چه خواهد کرد؟ و به ‌کدام سمت خواهد رفت؟ در این مورد، اگر ‌چه هنوز موضوع صددرصد تعیین تکلیف نشده، اما موضع خامنه‌ای تاکنون عملاً حمایت از مذاکرات بوده است و به ‌احتمال بسیار این خط است که دارد پیش می‌رود. شاخص موافقت خامنه‌ای هم شرکت قوه قضاییه خامنه‌ای در مذاکرات مربوط به‌ حقوق‌بشر با هیأت اتحادیه اروپاست که حتی برای رژیم از موشکی و منطقه‌یی هم حساستر و خطرناکتر است.

بنابراین سر و صداهای دلواپسان را باید جیغ و فریادهای طبیعی ناشی از خوردن زهر تلقی کرد؛ اما به‌قول معروف «آنچه البته به‌جایی نرسد، فریاد است».

پانویس: ـــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ سایت حکومتی رویداد 24 ـ 9آذر
2روزنامه حکومتی جوان ـ 9آذر
3 ـ خبرگزاری حکومتی ایسکا نیوز ـ 7آذر
4 ـ سایت حکومتی خرداد ـ 7آذر
5 ـ روزنامه حکومتی رسالت 9آذر)
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/95997990-9695-4e76-9a5b-34cba78da0da"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات