728 x 90

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی سه‌شنبه ۲۱آذر

نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
روزنامه‌های حکومتی روز سه‌شنبه 21آذر ماه مربوط به هر دو باند، لایحهٴ بودجه سال 97 آخوند روحانی را به چالش کشیده‌اند؛ برخی عناوین صفحات اول را از نظر می‌گذرانیم:

کیهان: چشم‌انداز بودجه 97 کوچک‌تر شدن سفره مردم
 
روزان: گم شدن ۲درصدی سهم فرهنگیان از بودجه عمومی دولت؛ کاهش بودجه آموزش و پرورش در عصر تدبیر

اقتصاد پویا: عضو اتاق بازرگانی تهران: لایحه بودجه 97 تورم 30درصدی به بار می‌آورد

اقتصاد پویا: دبیرکل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی: نرخ ارز در بودجه 97 منشاء فساد است

اقتصاد پویا: رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: تراز منفی 110هزار میلیارد تومانی دارایی‌ها و هزینه‌های دولت در بودجه سال 97

ابتکار: عوارض یا جریمه خروج!
 
جهان صنعت: مهار مسافرت از کشور با اهرم عوارض خروج؛ گرفتن پول زور از مردم

جامعه فردا: 12هزار میلیارد تومان به بودجه شرکتهای دولتی اضافه می‌شود؛ واگذار نشده‌ها هم‌چنان بودجه را می‌بلعند

فرصت امروز: بودجه ۸بانک دولتی و یک بانک بورسی برای سال 97مشخص شد؛ جزییات در آمد 85هزار میلیاردی بانکها

یک روزنامه باند ولی‌فقیه ارتجاع، ناخواسته به اعتراضهای اجتماعی و وجه سرکوبگرانه بودجه اذعان کرده است:
 
سیاست روز: برخی افراد با نوشتن مطالبی سعی دارند به جای پز دادن دستاوردهای دفاعی و امنیتی، و به جای پرسیدن از دولتها درباره عملکرد و قصورشان نیروهای امنیتی را برای پیشرفت! تقبیح می‌کنند. همه از این‌که توانایی ما برای ساخت موشک قاره‌پیما و نقطه‌زن به‌شدت بالاست ولی هنوز توان ساخت خودرو و بهبود اوضاع معیشت مردم را نداریم ناراحت هستند اما واقعاً باید پرسید که چرا موشک قاره‌پیما داریم؛ اما توان مقابله با فقر را نداریم؟! و چه کسی مسئول این عدم تعادل است؟!

روزنامه‌ ارگان ولی‌فقیه موضوع بودجه را دستاویز حملات معمول خود به باند روحانی کرده است:
 
کیهان: نفوذ در نقشه راه اقتصاد
بودجه عملیاتی، رونق تولید و اشتغال، و حمایت از بخش خصوصی و اقتصاد ملی، با تناقضات عجیب همراه شده و برخی کارشناسان حامی دولت را نیز به هشدار واداشته است. بیم آن می‌رود که آمیزه‌ای از سوءمدیریت، فقدان کارنامه، بی‌برنامگی و نفوذزدگی درباره نقشه راه اقتصادی، به خسارت‌های بزرگ منتهی شود.

شعار شفافیت با نقیض‌های فراوان در دولت محرمانه‌ها همراه است. هنوز رئیس‌ دولت توضیح نداده که چرا با فشار برادرش، مدیر متخلف بانک ملی با وجود پرونده سنگین تخلفات، به مدیریت بانک رفاه کارگران گماشته شد و حقوق و پاداش 734میلیون تومانی می‌گرفت؟ یا آن یکی مدیر برکنار شده بانک ملت با حقوق 30میلیونی که تصادفا همشهری حضرات بود؟ یا قصه فساد 11هزار میلیاردی موتلفان دولت در صندوق ذخیره فرهنگیان از کجا آب خورد؟ همین روزها سخن از سخت‌گیری بر مردم در لایحه بودجه 97، حذف یارانه 30میلیون نفر و نیمی از یارانه نان و افزایش نرخ حامل‌های انرژی می‌رود اما هم‌چنان نورچشمی‌های دولت با دست‌و‌دل‌بازی روبه‌رو هستند. رئیس دیوان محاسبات آبان‌ماه گفت: «محرمانه اعلام کردن بدهی‌های دولت از گرفتاریهای ماست. هیچ جای دنیا بدهی‌های دولت محرمانه نیست».

بودجه سال آینده عملیاتی (بر مبنای کارکرد دستگاهها و صرفه‌جویی) است یا تکرار برنامه به بن‌بست رسیده تعدیل اقتصادی؟ روزنامه هفت صبح از نشریات حامی دولت دیروز تیتر زد «پیام‌های پنهان در لایحه بودجه 97 و تاثیرش بر زندگی ما؛ طبقه متوسط کمربندها را محکم ببندد». آنچه از این تیتر حذف شده، تکلیف طبقات ضعیف است. دولت درباره وعده‌ها پشت‌هم‌اندازی می‌کند و مدام به آینده حوالت می‌دهد. هزینه‌های جاری (نه عمرانی) دولت ظرف 4سال، بیش از 3برابر شده و رشد 340درصدی داشته است. با وجود کاهش شدید خدمات عمرانی، بدهی‌های دولت از 200هزار میلیارد به 700هزار میلیارد تومان رسیده است. فرشاد مومنی دیگر کارشناس حامی دولت اسفند 95 به روزنامه اطلاعات گفت: «آمار رشد اقتصادی اعلامی از سوی دولت، نه معتبر است و نه با کیفیت... آنچه مسأله آینده‌فروشی را در دولت خطرناک‌تر می‌کند، این است که گوشه چشمی هم به بدهی خارجی دارند. بدهی خارجی بسیار خطرناک و پرهزینه خواهد بود. کشور ما تجربه‌های خطرناک و تلخی در قرن 19 و 20داشته است. دولت در سال 96 مجوز ایجاد 50میلیارد دلار بدهی را مطالبه کرده؛ ما در معرض چشم‌انداز بسیار نگران‌کننده‌ای هستیم».

یک روزنامه همسو با باند روحانی هم توخالی بودن ادعاهای نوبخت در خصوص افزایش بودجه بهداشت و درمان را برملا کرده است:
 
ابتکار: اگر ‌چه بودجه وزارت بهداشت و سازمان تأمین اجتماعی رشد حداقلی داشته‏اند اما این میزان رشد به‌طور قطع پاسخگوی بحران مالی موجود در اقتصاد سلامت کشور نیست. به‏طوری که سازمان تأمین اجتماعی با کسری بودجه ۱۹هزار میلیاردی و سازمان بیمه سلامت با کسری بودجه هشت هزار میلیاردی از جمله مهم‌ترین خطرات طرح تحول نظام سلامت هستند... در کشور ما به‌خاطر بالا بودن هزینه‏های درمانی که مردم پرداخت می‏کنند، 5/3تا چهار درصد مردم و خانواده‏ها وقتی یکی از اعضای خانواده بیمار می‏شود به‌علت مخارج سلامتی متحمل هزینه‌های کمرشکن می‏شوند تا جایی که مجبور به فروش لوازم منزل می‏شوند اما این در حالی است که شاهد کاهش سه درصدی تخصیص اعتبارات در بودجه سال 97 در حوزه بیمه سلامت هستیم. در حوزه سلامت، نابرابری بین اقشار و گروه‏های متفاوت مردم قابل‌توجه است.

حالا در این زمینه یک مسأله قطعی به نظر می‌رسد و آن این‌که طرح تحول نظام سلامت به واسطه بار مالی بالایی که برای دولت دارد، در آستانه‌ بازنگری قرار گرفته است. اما باید به این نکته هم توجه داشت که به‌دلیل هزینه‌های بالای خدمات در بخش سلامت، بی‌توجهی به روش حمایتی از افراد تحت پوشش جامعه باعث خواهد شد که در بسیاری از موارد بحرانی، کانون اقتصادی خانواده تحت یک فشار مالی به سمت فقر پیش برود.

روزنامه ارگان دولت روحانی به سابقه دیرینه بودجه‌های خاص اذعان کرده است. این بودجه برای نهادهای تحت‌امر ولی‌فقیه ارتجاع یا ارگانهای خاص امنیتی و جاسوسی با پوشهای مختلف تحت‌امر نیروی تروریستی قدس یا وزارت بدنام اطلاعات آخوندی اختصاص دارد و حسن روحانی هم به آن تمکین کرده است:
 
ایران: جدول 17. جدولی برای بودجه مؤسسات غیردولتی در حوزه فرهنگی که البته نظارتی هم توسط نهادهایی چون دیوان محاسبات بر عملکرد مالی آن انجام نمی‌شود.

این‌که چه مؤسساتی و بنا بر چه سازوکاری می‌توانند در میان ردیف‌های این جدول جا بگیرند، مشخص نیست و از آن نامشخص‌تر این است که این مؤسسات و نهادها در قبال دریافت این بودجه‌ها، موظف به انجام چه‌ کاری هستند و چه مرجع نظارتی‌ای، بر نحوه هزینه‌کردن این بودجه‌ها نظارت می‌کند. بودجه‌یی که برای سال 96 حدود 276میلیارد تومان بود.

مجموعاً ۶۰نهاد، مشمول این جدول بحث برانگیز در لایحه بودجه می‌شوند. موضوع پرداختها «کمک به اشخاص حقوقی غیردولتی» است. کسی نمی‌داند که انتخاب این نهادها توسط چه کسانی صورت گرفته و معیار این انتخاب چه بوده است. مهم‌تر آن که کسی نمی‌داند این «کمک‌ها» صرف چه کاری می‌شوند و از کجا سر در می‌آورند. بر اساس قانون بودجه سال‌جاری، سازمان تبلیغات اسلامی با 8ردیف در این جدول مجموعاً 45میلیارد تومان «کمک» دریافت می‌کند. هم‌چنین برای دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نیز در سه ردیف بودجه‌یی بیش از 4میلیارد تومان در قالب این «کمک» ها لحاظ شده. در موارد دیگر قرار بوده شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه برای کمک به تجهیز و تکمیل مصلا‌های کشور بیش از 27میلیارد تومان، مؤسسه انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نزدیک به 2میلیارد تومان، جشنواره عمار 2میلیارد و 200میلیون تومان، بسیج دانش‌آموزی یک میلیارد و 600میلیون تومان و دانشگاه امام صادق 10میلیارد و 600میلیون تومان بودجه دریافت کنند. در این جدول البته مجموعه بزرگ‌تری از مؤسسات غیردولتی نظیر هیأت رزمندگان اسلام با مدیریت جمعی از مداحان که در رأس آنها منصور ارضی قرار دارد، مؤسسه کتاب‌شناسی شیعه با مدیریت حجت‌الاسلام رضا مختاری از نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی با مدیریت سید حمید روحانی، دانشگاه عدالت با ریاست آیت‌الله هاشمی شاهرودی و بنیاد حکمت اسلامی صدرا به ریاست آیت‌الله سید محمد خامنه‌ای نیز دیده می‌شود.

روزنامه‌های باند خامنه‌ای خالی بودن ادعاهای روحانی در مورد لایحه بودجه مبنی بر فقرزدایی و اشتغالزایی را حلاجی کرده و ضمن رو کردن یک فقره از چپاولهای دولت از درآمد مربوط به یارانه‌ها، نسبت به پیامدهای امنیتی بودجه هشدار داده‌اند:
 
سیاست روز: ارتباط لایحه بودجه ۹۷ با برجام تقریباً هیچ

برآیند لایحه بودجه ۹۷ آن چیزی نیست که گفته می‌شود، آیا قرار است همه هزینه‌های اداره دولت و کشور را مردم پرداخت کنند؟!

در حالی که هم‌اکنون مردم بار هزینه‌هایی که باید دولت تقبل کند، می‌پردازند، دولت باید هزینه‌های خود را بکاهد، از بَرج‌های اضافی بزند، کشوری که با مشکلات اقتصادی روبه‌رو است، آیا اولویت اقتصادی کشور باید رونق اقتصادی، تولید و ایجاد اشتغال باشد یا این‌که هزینه‌های جاری خود را افزایش دهد و از بودجه عمرانی نیز بکاهد؟!

هم‌اکنون شرایط اقتصادی به‌گونه‌یی است که بسیاری از مراکز تولیدی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند، پرداخت نشدن حقوق کارگران این بخش باعث بروز نارضایتی‌های زیادی شده است که اخبار آن منتشر می‌شود، با لایحه بودجه ۹۷، این شرایط برای سال آینده وخیم‌تر خواهد شد و بر دامنه اعتراضات خواهد افزود، آیا دولت به این موضوع اعتقاد دارد؟. اگر تنها به موضوع هدفمندی یارانه‌ها پرداخته شود به این نتیجه خواهیم رسید که درآمد حاصل از حذف یارانه حامل‌های انرژی از مبلغی که از سوی دولت اعلام شده بسیار فراتر است.

مرکز پژوهش‌های مجلس درآمد حذف یارانه‌ها در سال ۹۳را ۵۹هزار میلیارد تومان اعلام کرده و این درآمد را در سال ۹۴ بیش از ۶۹هزار میلیارد تومان و قطعاً این درآمد در سال‌های ۹۵ و ۹۶ افزایش هم یافته است. در حالی که دولت درآمد حاصل از حذف یارانه‌ها را ۳۶هزار و ۴۰۰میلیارد تومان اعلام کرده است. این موضوع را هم باید توجه داشت که یارانه‌ها مستقیم به مردم همان ۴۵هزار‌و‌پانصد تومان ۷سال پیش است.

ما‌به‌التفاوت این رقم کجاست؟ چرا هیچ مسئولی درباره آن شفاف‌سازی نمی‌کند و صریح نمی‌گوید که درآمد حاصل از حذف یارانه حامل‌های انرژی و برخی دیگر از کالاها و اقلام چه میزان است؟ و کجا خرج می‌شود؟

آیا ممکن است پس از گذشت ۷سال از اجرای هدفمندی یارانه‌ها هم‌چنان همان مبلغ ۴۵هزار تومان به مردم پرداخت شود، در حالی که طی سال‌های گذشته بارها شاهد افزایش قیمت بسیاری از کالاها و محصولاتی بودیم که یارانه آنها سال‌ها است حذف شده است؟!

اقتصاد پویا: گویی به این دولت امیدی نیست

بودجه ۹۷ کشور همانند بمبی عمل نشده پس از ارائه به مجلس شورای اسلامی پر سر و صدا شد پیش‌بینیها و ردیفهای درآمدی و مخارج کشور این بار به‌گونه‌یی پیش‌بینی شده است که گویی بودجه نویسان دولت از کره خاکی دیگری آمده و آن را تنظیم کرده‌اند.

پس از فشارهای نابرابر مالیاتی و اخذ مالیاتهای بیشتر از مردم که هیچ مبنا و پایه علمی اقتصادی ندارد و فقط با توجه به سیاست کلان مالیات جایگزین نفت پایه‌گذاری شده است چشم ما به اخذ انواع عوارض و گرانیهای حامل انرژی و امثالهم در بودجه ۹۷ روشن شد.

مالیات دهندگانی که امروز زیر فشارهای مالیاتی استخوان خرد کرده‌اند در سال آینده باز هم باید بیشتر بپردازند، پیش‌بینی درآمد مالیاتی در بودجه نه از شناسایی بخش بزرگ کسانی که از مالیات فرار می‌کنند، بلکه از همین وضعیت موجودی است که در این رکود نفس گیر اقتصادی مجبور به تن‌دادن به مطالبات مالیاتی دولت هستند باید تأمین گردد.

نه اعتدال در فشار به مردم وجود دارد و نه توسعه‌ای در کشور صورت گرفته است. اندک رمق فعالان اقتصادی و تولید نیز در حال تمام شدن است و پس از فرار نخبگان علمی امروز فرار نخبگان اقتصادی را شاهد هستیم، با نگاهی به تقاضای ۵/۱میلون نفر جهت مهاجرت از ایران در خواهیم یافت که این آمار بیشتر از فعالان و نخبگان اقتصادی که تقریباً از دولت اعتدال و توسعه ناامید شده‌اند شکل گرفته است.

آیا شرایط حاکم و وضعیت بسیار بیمار اقتصاد کشور نباید اول اصلاح گردد؟ دولت تدبیر و امید و اعتدال و توسعه که فراوان شعارهای امیدوار کننده داده است امروز به نابود کننده کشور تبدیل شده است، وقتی اقتصاد ضربه‌پذیر شود و بنیان آن به لرزش بیافتد دیگر نباید به دیگر بخش‌ها امیدوار بود. امروز کار از موعظه و نقد و انتقاد و غیره گذشته است، اگر مسئولان نظام نتوانند جلوی دولت را بگیرند و یا برنامه‌یی برای رونق اقتصادی نداشته باشند فاجعه‌ای عظیم را در کشور شاهد خواهیم بود.

در روزنامه‌های همسو با باند روحانی به یک فقره از بر باد منابع و منافع مردم ایران اذعان شده است:
 
شرق: عبدالله رمضان‌زاده استاد علوم سیاسی دانشگاه و سخنگوی دولت اصلاحات به‌تازگی با توییتی نگرانی خود را از مذاکره درباره رژیم حقوقی دریای خزر مطرح کرد. او نوشت «در مورد رژیم حقوقی دریای خزر مردم را در جریان بگذارید. سهم ایران چه مقدار است؟». وی گفت: اخباری که منابع خارجی منتشر کردند، این بود که سهم ایران از رژیم حقوقی دریای خزر کم شده است. خبرگزاریهای داخلی هم این را مسکوت گذاشتند. من احساس نگرانی کردم و درخواستم این بود که مقامات وزارت‌خارجه توافقی را که انجام شده، به اطلاع مردم برسانند یا بگویند مذاکرات در چه سطحی در جریان است تا ما هم در جریان باشیم.

روزنامه‌های باند روحانی نگرانی خود از پایان یافتن مهلت دوماهه‌یی که ترامپ به کنگره آمریکا داده بود را به‌رغم دود و دمهای معمول بروز داده‌اند:
 
مردم‌سالاری: عراقچی: آن‌قدر هوشمند بودیم که در زمین ترامپ بازی نکردیم

معاون وزیر امور خارجه با بیان این‌که منطق اروپا این است که برجام جایگزینی ندارد، گفت:‌از حدود یک ماه و نیم پیش اروپایی‌ها بعد امنیتی را به ادبیات خود اضافه کرده‌اند و می‌گویند برجام را حمایت می‌کنند... بعد از دو ماه اگر کنگره کاری نکند، باید ببینیم رئیس‌جمهور آمریکا چه می‌کند ولی قطعاً سیاستهای عقل و منطق اقتضا می‌کند سیاست صحیحی را در پیش بگیرد هر چند که این عنصر کمتر در هیأت حاکمه جدید مشاهده می‌شود.

مردم‌سالاری: امروز مهلت کنگره آمریکا برای تصمیم‌گیری در مورد برجام به پایان می‌رسد

موعد و مهلت 60روزه کنگره برای تصمیم‌گیری، امروز 12دسامبر؛ 21آذر به‌سر می‌آید. کنگره آمریکا چه تصمیمی خواهد گرفت و کاخ سفید پس از تصمیم کنگره در چه وضعیتی قرار خواهد گرفت؟

تا 21آذر و با پایان یافتن مهلت 60روزه، احتمالاً کنگره دوباره توپ را به زمین دولت ترامپ پرتاب خواهد کرد. احتمالاً کنگره هیچ تصمیمی نخواهد گرفت: نه در مورد بازگشت یا عدم بازگشت تحریم‌های ایران تصمیم خواهد گرفت و نه الحاقیه‌یی در مورد قانون «بازنگری توافق هسته‌یی ایران» تصویب خواهد کرد. با این اقدام دوباره ترامپ باید در مورد توافق هسته‌یی تصمیم بگیرد و مسئولیت تصمیم اخذ شده را نیز خودش متقبل شود.

روزنامه‌های هر دو باند حاکم هم‌چنان به موضوع سفر وزیر خارجه انگلستان پرداخته اند:
 
همدلی: داده‌ها و ستانده‌های ایران و انگلیس در سفر جانسون به ایران

«قرار شد مذاکرات در این زمینه (طلب 450میلیون پوندی ایران از انگلیس) ادامه پیدا کند و طرف انگلیسی نیز وعده و قول داد که پس از بازگشت به کشورش این موضوع را در شرایط بهتر و با جدیت بیشتری دنبال کند و ما نیز به‌عنوان کشوری که طلبکار این بدهی هستیم موضوع را با جدیت دنبال می‌کنیم» این را بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت‌خارجه دیروز در کنفرانس خبری هفتگی خود بیان کرد. چنین بیانی البته به این معناست که جانسون در سفر به ایران، برخلاف انتظار بسیاری ناظران، با چمدانی پر از پول به تهران نیامده بود. لابد این دو ناکامی طرف ایرانی و بریتانیایی بود که پس دیدار ظریف و جانسون، برخلاف معمولِ چنین دیدارهایی، هیچ کنفرانس خبری‌ای برگزار نشد تا جزئیات دیدار دو وزیر مشخص نشود.

رسالت: چرا جانسون به دیپلوماسی پنهان علاقه دارد؟! نکاتی در خصوص سفر وزیر خارجه انگلیس به تهران

جانسون در سفر به تهران نیز تأکید کرده است که کشورش از توافق هسته‌یی حمایت می‌کند. با این حال باید این نکته را مدنظر قرار داد که لندن طی دو سال اخیر خود نسبت به نقض توافق هسته‌یی متهم بوده است. تحلیلگران مسائل هسته‌یی تأکید دارند که پس از ایالات متحده، انگلیس کارشکن‌ترین عضو 5+1در مسیر اجرایی شدن برجام محسوب می‌شود... آنچه مسلم است این‌که امروز جانسون و دیگر مقامات انگلیسی صرفاً باید در جایگاه و مقام 'پاسخگویی' به ملت ایران حاضر شوند و جایی برای ' مطالبه و سخنگویی' از سوی آنها وجود ندارد. تجربه دهه‌ها و سال‌های گذشته نشان می‌دهد یکی از خطوط قرمز انگلیس در دورانی که با بحران در حوزه سیاست خارجی خود دست و پنجه نرم می‌کند، کشاندن بازی از حوزه دیپلوماسی رسمی و عمومی به سوی 'دیپلماسی پنهان' است. مقامات انگلیسی در صددند با تغییر بازی و کشاندن آن به حوزه دیپلوماسی پنهان، مانع از تمرکز افکار عمومی بر نقاط ضعف و پاشنه آشیل‌های خود در حوزه سیاست خارجی شوند. از این‌رو دستگاه دیپلوماسی و سیاست خارجی کشورمان نباید اجازه اجرای این سیاست را به مقامات انگلیسی بدهد.

کیهان: نقوی حسینی با اشاره به سفر اخیر جانسون به تهران: انگلیس در عمل به برجام متعهد باشد نه در شعار

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تأکید بر این‌که کشور انگلیس باید به سهم خود زمینه بهره‌برداری ایران از منافع برجام را فراهم کند و به تعهداتش پایبند باشد، گفت: انتظار این است که طرف‌های مقابل از جمله انگلستان به‌طور واقعی و نه شعاری، به تعهداتشان عمل کنند.

این‌که انگلستان از یک‌سو در حوزه‌های اطلاعاتی با گروه‌های تروریستی در منطقه همکاری کند و از سوی دیگر ادعای مبارزه با تروریسم را داشته باشد، یا به سیاستهای مداخله‌گرانه در امور داخلی ایران ادامه دهد و اسم این رفتارها را «مناسبات سیاسی و دیپلوماتیک» بگذارد، این رفتارها برای ما قابل‌قبول نیست.

کیهان: قاسمی خبر داد: وزارت‌خارجه پرونده جاسوس ۲تابعیتی را از منظر انسان‌دوستانه پیگیری می‌کند!

در شرایطی که وزیر خارجه انگلیس و رسانه‌های این کشور با تبلیغات دامنه‌دار و سنگین علیه کشورمان به‌دنبال تغییر جای مدعی و متهم در پرونده جاسوس دو تابعیتی و تقلیل خیانت‌های وی به موضوعات حقوق‌بشری هستند، سخنگوی وزارت‌خارجه از پیگیری پرونده وی از منظر انسان دوستانه خبر داد.

روزنامه‌های باند خامنه‌ای از مواضع رئیس‌جمهور فرانسه ابراز نگرانی کرده و بی‌عملی باند روحانی را مورد حمله قرار داده‌اند:
 
وطن امروز: ماکرون بدهکار است نه طلبکار!
امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در مصاحبه اخیر خود با شبکه «فرانس 24» بار دیگر خواستار «تکمیل برجام» با مذاکره بر سر توان موشکی جمهوری اسلامی ایران شده است. وی در عین‌حال اظهار کرده است مذاکره بر سر توان موشکی ایران، نباید خللی به متن توافق هسته‌یی وارد کند!

بر اساس آنچه منابع آگاه خبر می‌دهند، مکرون به ترامپ تعهد داده است موانع حقوقی موجود درباره احتمال تداخل برجام با فعالیت‌های موشکی ایران را از بین ببرد! با این حال اظهارات مکرون نشان می‌دهد او خود نیز نتوانسته است مرزبندی مشخصی میان برجام و توان موشکی ایران داشته باشد. رئیس‌جمهور فرانسه از یک‌سو بر غیرقابل تغییر بودن توافق هسته‌یی تأکید می‌کند و از سوی دیگر، توافق برجام بدون مهار موشکی ایران را توافقی بی‌فایده قلمداد می‌کند! دستگاه دیپلوماسی کشورمان هم‌چنان نسبت به مکرون و کاخ الیزه در قالب یک «واسطه» میان تهران و واشینگتن می‌نگرد‌. این در حالی است که پاریس نقش مکمل ایالات متحده آمریکا را در تقابل موشکی، هسته‌یی و منطقه‌یی با ایران ایفا می‌کند. سؤال اصلی اینجاست: چرا دستگاه دیپلوماسی کشورمان از ملاقات ماه سپتامبر مکرون و ترامپ در نیویورک بسادگی گذشته و پس از آن نیز هم‌چنان رویکرد ایجابی خود را نسبت به دولت فرانسه حفظ کرده است؟ هم‌اکنون کار به جایی رسیده است که تحلیلگران فرانسوی از سفر مکرون به ایران، به‌عنوان سفری مهم برای اتمام‌حجت با کشورمان یاد می‌کنند! آیا زمان آن نرسیده است که دستگاه دیپلوماسی کشورمان این معادله را تغییر دهد؟ آیا انداختن فرش قرمز برای سیاستمداری که خواستار تحریم موشکی ایران و تحدید منطقه‌یی کشورمان است صحیح است؟ رئیس‌جمهور جوان فرانسه که به واسطه گاف‌های سیاسی خود به بازمانده‌ای ناشی برای ژنرال دو گل تبدیل شده است، نسبت به سفر سال آینده میلادی (2018) خود به ایران به‌عنوان فرصتی برای «تهدید مستقیم» کشورمان و اثبات وفاداری خود به ترامپ می‌نگرد.

روزنامه‌های حکومتی هشدار مهره‌های اقتصادی نظام را که تماماً علیه سیاستهای دولت روحانی و رویکردهای کلی نظام است انعکاس داده‌اند:
 
ایران: رئیس اتاق بازرگانی در همایش مبارزه با فساد مطرح کرد

هشدار درباره بحران خطرناک فساد
21آبان ماه بود که رئیس اتاق بازرگانی ایران در نشست صبحانه کاری روبه‌روی ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور این جملات را عنوان کرد: «قبح فساد ریخته است و فساد در کشورمان سازمان‌یافته است

در مراسم سومین همایش مبارزه با فساد غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: رفتارهای فرصت‌طلبانه و رانتی در کشور ما طی دهه اخیر با رشد درآمدهای نفتی به حدی افزایش یافته که بر اساس شاخصهای جهانی، در سال گذشته از لحاظ گستردگی فساد ما در یک چهارم پایانی فساد قرار گرفته‌ایم. بنابراین باید این معضل اساسی حل شود زیرا فساد پیامدهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دارد و مسیر رشد اقتصادی را می‌تواند منحرف کند.

مطالعات نشان می‌دهد که فساد اداری می‌تواند رشد سرانه تولید ناخالص یک کشور را بین یک تا 7درصد کاهش دهد.

رانت و فساد در کشور ما سیستمی شده و نیازمند کار اساسی است

با کمال تأسف ما در برابر یک بحران خطرناک قرار گرفته‌ایم که حتی از مشکلات اقتصادی ما فراتر است و ما متأسفانه در برابر سقوط اخلاقی قرار گرفته‌ایم و این مشکل بسیار بزرگی است که کسی به آن توجه ندارد.

مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: مهم‌ترین چالش فساد، موضوع بیکاری است که در حال حاضر حدود 3میلیون نفر بیکار که اغلب تحصیلکرده هستند در کشور وجود دارد. چالش بعدی اقتصاد کشور رشد منفی سرمایه‌گذاری است. از سال 90رشد سرمایه‌گذاری در کشور منفی شده است و چالش سوم عدم جذب سرمایه‌گذاری خارجی است.

آخرین چالش هم بحث سرمایه اجتماعی است که روز به روز کمتر می‌شود و بحران بی‌اعتمادی در کشور مثل خوره‌ای است که در تمام ارکان کشور نفوذ می‌کند و اگر این چالشها را به‌عنوان چالشهای اساسی نظام کشور بدانیم زیرساخت همه اینها به نظرم فساد است

دبیرکل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی با بیان این‌که امواج فساد، دولتها را در خود غرق خواهد کرد، گفت: ارز ۳۵۰۰تومانی در لایحه بودجه ۹۷، فسادزا است و رانت را توزیع می‌کند.

سایر بحرانهای اجتماعی موضوع عنوانهای مهم روزنامه‌های هر دو باند حاکم است:
 
آفتاب یزد: بهارستان هم گویا حضور بانوان در استادیوم را منتفی می‌داند؛ نمایندگان زن مجلس در دسترس نیستند

ابرار: رئیس اتاق بازرگانی تهران مطرح کرد؛ وضعیت فساد بدتر شده است، 5/1میلیون نفر در تدارک خروج از کشور

اقتصاد پویا: محمد آقا طاهر رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران:‌برنج هندی 10درصد گران شد

جوان: هر روز خبر یک گرانی، مسئولان با لباس مبدل که جیب یک کارمند را دارد به بازار سری بزنند

جوان:‌دولت به وعده نصب کانکس زلزله‌زدگان عمل نکرد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5f4a254e-99e8-422f-8688-1d245a56b507"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات