728 x 90

بررسی بودجه سال ۹۷

بودجه 97 رژیم
بودجه 97 رژیم
بودجه سال 97 به گواه بسیاری از کارشناسان و رسانه‌های داخلی و خارجی، ریسمانی‌ست بر گلوی محرومان، گلوله‌یی بر قلب بیماران و بیکاران و شلاقی‌ست مستمر بر پیکر زنان و مردان و کودکان میهن.

اگر تا دیروز یک قرص نان بخور و نمیر در سفره‌ها پیدا می‌شد، با افزایش قیمت نان و دارو و بنزین و... امروز تهیهٴ همان هم چالشی‌ست برای خیلی از خانواده‌ها و این همه محصول تقویت سپاه و سپاهی و تبدیل جامعه به دو قطب فقیر فقیر و غنی غنی است. ۹۹درصد فقیر و یک درصد نیروهای مزدور و وابسته و... غنی.

البته این میزان از سیاهی و خرابی و فساد حکومتی، نشان از طلوعی روشن دارد و ناقوس مرگ ظالمان را به صدا درمی‌آورد چرا که کاسه صبر مردم لبریز شده و خرابی چو از حد بگذرد آباد می‌گردد...

حال ببینیم این بودجه که با عنوان مالیات و افزایش قیمت بنزین و دارو حذف یارانه و با زدن از بودجه‌های عمرانی و خدماتی و آموزش و... از گلوی مردم درآمده، چگونه و کجا رفته است.

بررسی بودجه سال 97 ـ بودجه‌ سپاه
بررسی بودجه سال 97 ـ سرکوب از نان شب واجب‌تر
 
در همین دو تصویر که یکی مربوط به فروردین 95 و دیگری 12آبان 96 رسانه‌های حکومتی‌ است معلوم می‌شود که «نان شب» شیخ یعنی بقای نظام آخوندی ـ نه از امروز که از مدتها قبل ـ مشروط به بالابردن توان سرکوب و تروریسم و دخالت در یمن و سوریه و عراق و لبنان بوده است.

یعنی شرط بقای نظام ولایت که از «نان شب» برایش واجب تر است بریدن نان مردم است. نان مردم را از سفره‌ها دزدیدند؛ تبدیل به چوب و چماق و گلوله‌ کردند و بر زن و مرد و پیر و جوان و بیمار و بیکار و بینوا باریدند.

خبرگزاری حکومتی ایلنا 19آذر نوشت:
«دولت دوازدهم امسال هم به میزان چشم‌گیری بودجه پیشنهادی سپاه پاسداران را افزایش داده است.»

افزایش ۴۲درصدی بودجه سپاه پاسدران و افزایش ۳۳درصدی بودجه دفاعی و کاهش واقعی بودجه عمرانی و عمومی کشور بهترین گواه همان تئوری موشکی و سرکوب واجب تر از نان شب است.


بررسی بودجه سال 97 ـ جدول بودجه دفاعی (سایت حکومتی تابناک)

بررسی بودجه سال 97 ـ افزایش بودجه حوزه علمیه
در حالی‌که در بودجه سال 97 یکصد میلیارد تومان از ردیف پیشنهادی دولت برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی کم شده شاهد شاهکار دیگری در افزایش بودجه حوزه‌های علمیه هستیم.

بررسی بودجه سال 97 ـ افزایش بودجه خدمات حوزه علمیه

علاوه بر افزایش بودجه خدمات حوزه علمیه برای بالابردن روحیه و رفاه و معیشت و حق بیمه آخوندهای بیکار، بودجه سازمان تبلیغات اسلامی هم با افزایش 4میلیاردی به 47میلیارد و 722میلیون تومان رسید. این نهاد ولایتی که یازده زیرمجموعه دارد وظیفة اصلی‌اش تقویت بنیة صنفی و سیاسی نمایش جمعه‌ها و تبلیغات حوزه‌های ولایی (زیرنظر خامنه‌ای) است.

بررسی بودجه سال 97 ـ افزایش بودجه تبلیغات جمعه‌ها و تبلیغات خامنه‌ای

بررسی بودجه سال 97 ـ تربیت پاسداران برون مرزی
در حالی که به بهانه‌های مختلف بودجه‌های عمرانی و آموزشی و تربیتی و... کم شده و با انواع ترفندها و تزویر و شعبده دست در جیب مردم کرده و قوت لایموت آنان هم ـ با عنوان مالیات ـ به سرقت‌ می‌برند. می‌بینیم که بودجه‌ سپاه و عیش و رفاه آخوند نه تنها قطع نشده که افزایش یافته است. حتی نهادهایی مانند «جامعه المصطفی العالمیه» که با هدف تربیت مجتهد و شیخ و پاسدار در خارج کشور تشکیل شد با آرامش به کار خود ادامه می‌دهد. این کار، هم‌زمان با ارسال سلاح و سرباز و پیک‌های دوستی و تروریستی به لبنان و سوریه و یمن و اروپا و آفریقا و... در جهت تقویت نظام برای خروج از بحران سرنگونی ضروری است.

سازمان مرکزی این نهاد ارتجاعی ـ تروریستی در قم قرار دارد اما حدود ۱۷۰واحد آموزشی و پژوهشی وابسته و پیوسته آن در ایران و بیش از ۶۰کشور جهان (از جمله آفریقای جنوبی، آلمان، اندونزی، انگلستان، اوگاندا، برزیل، بلغارستان، بورکینافاسو، تانزانیا، تایلند، دانمارک، ژاپن، سوئد، سنگال، فیلیپین، قرقیزستان، قزاقستان، کامرون، گامبیا، نروژ، نیجریه و هند) مستقر است.


بررسی بودجه سال 97 ـ افزایش بودجه آموزشی برون مرزی

بودجه مصوب این مرکز در سال ۱۳۹۶ حدود ۲۷۴و نیم میلیارد تومان بود و در لایحه پیشنهادی دولت برای سال آینده این رقم ۳۰۳ و نیم میلیارد تومان اعلام شده است.

افزایش بودجه حوزه‌های علمیه و صرف بودجه‌ کلان برای رسیدگی به دفاتر و خشت و خانه و قبر خمینی و مؤسسات نشر و تبلیغ و... در حالی‌ است که هنوز مردم بم از آثار زلزلهٴ 14سال قبل بیرون نیامده و مردم بی‌پناه کرمانشاه در سرما می‌میرند و بودجه هزینه عمرانی کاهش 10میلیارد تومانی دارد. بله! آموزش و پرورش زنان فیلیپینی و کودکان تاجیک و تانزانیایی و مردان لبنانی و یمنی و سوری و... در شرایطی است که بسیاری از مدارس کشور فرسوده و معلمان در زیر خط فقر زندگی می‌کنند و با کاهش چهار هزارمیلیارد تومانی بودجه آموزش و پرورش وضع دانش‌آموزان و معلمان و مدارس سرد و بی‌سرپناه و... صدبار خرابتر شده است.

کم شدن بودجه آموزش و پرورش در شرایطی است که به اعتراف رسانه‌های حکومتی بیش از 42درصد مدارس ایران وسایل گرمایشی ایمن ندارند و در بسیاری از مناطق کشور نظیر استانهای لرستان، کرمان، سیستان و بلوچستان و... مدارس کپری و گلی هستند.

بررسی بودجه سال 97 ـ شاهکار بودجه
یکی از دلایل این‌که طیف وسیعی از مردم با قطع یارانه روبه‌رو می‌شوند و قرار است با افزایش نرخ نان و دارو شاهد مرگ تدریجی محرومان باشیم این است که می‌خواهند بوی بد اطراف فرودگاه خمینی دجال برای مسافران و زائران و مزدوران برطرف شود.

به گزارش روزنامه حکومتی مشرق، یکصد میلیارد تومان از بودجه سال 97 برای رفع بوی نامساعد اطراف فرودگاه خمینی اختصاص یافته است.

بررسی بودجه سال 97 ـ بودجه صدمیلیاردی برای هیچ!
با این پول روزانه حدود 275میلیون تومان خرج ضدبو برای محیط و پیرامون فرودگاه خمینی می‌شود و می‌توان روزانه یارانهٴ شش هزار نفر را تأمین کرد.

کار به جایی رسید که صدای پاسدار رضایی هم در آمد و سایت تابناک در مطلبی با عنوان ساعتی ۱۱.۵میلیون تومان برای رفع بوی اطراف فرودگاه امام! نوشت:

بررسی بودجه سال 97 ـ اعتراف سایتهای حکومتی
 
«100میلیارد تومان بودجه برای رفع بوی نامساعد [؟!] اطراف فرودگاه، آن هم در شرایطی که هنوز منشأء این بو مشخص نشده و به همین قرینه، نسخه رفع بو نامشخص و هزینه‌های مترتب بر آن نامعلوم است.»

بررسی بودجه سال 97 ـ کسری بودجه
بررسی بودجه سال 97 ـ پیش‌بینی خوشبینانهٴ کسری ۷۷هزار میلیاردی

با وجود رقم سازی و پیش‌بینی درآمدهای غیرواقعی و... رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ارتجاع در گزارشی که 22آذر 96 در سایت حکومتی آنا منتشر شد خبر از عدم دخل و خرج دولت و کسری 100هزار میلیارد تومانی در بودجه 97 کرد.

بر اساس اسناد علنی و منتشر شده، میزان بدهی بخش دولتی به بانکها 246هزار میلیارد تومان است و بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی در مهرماه 96 معادل ۱۷.۵درصد کل حجم نقدینگی اقتصاد ایران بوده است!


بررسی بودجه سال 97 ـ روند پیشرفت بدهی‌های بخش دولتی به سیستم بانکی

پاسدار انبارلویی در مطلبی با عنوان «نگاهی به بدهیهای دولت عقلا» در رسانهٴ حکومتی رسالت ـ دوم دی 96 ـ‌ ضمن افشای لیستی از انواع بدهی‌های ناگفته و نانوشته دولت نوشت:
«دولت با این بدهی‌ها چه می‌خواهد بکند؟ در حالی که بودجه عمومی دولت در سال 97 کمی بیش از 400هزار میلیارد تومان است. با بدهی 700هزار میلیارد تومانی چطور می‌خواهد چرخ اقتصاد کشور را بچرخاند. آیا با این بدهی می‌توان امیدوار بود اصلاً چرخی خواهد چرخید. دولت در اولین گام باید تکلیف رقم دقیق این بدهیها را مشخص کند. چون هر نهادی یک رقمی را می‌گوید که با ارقام دیگر تفاوت زیادی دارد سازمان حسابرسی باید دقیقاً مشخص کند رقم دقیق بدهی دولت چقدر است و تقویم درست آن بر اساس اسناد مثبته چیست؟»

بررسی بودجه سال 97 ـ انعکاس رسانه‌های حکومتی
کیهان حکومتی: دوم دیماه 96
«بر اساس گزارش سازمان برنامه و بودجه، برنامه اقتصادی دولت شکاف میان فقیر و غنی را افزایش داده است»


بررسی بودجه سال 97 ـ کیهان آخوندی
 
آخوند نورالله افشار ـ خبرگزاری حکومتی فارس (نمایش جمعه چرام اول دی)

«تا قبل از برجام می‌گفتند به‌خاطر هر روز تأخیر در اجرای برجام روزانه 170میلیون دلار ضرر می‌کنیم... پس چرا امروز گفته می‌شود حتی برای پرداخت حقوق کارمندان دولت نیز مشکل وجود دارد، این پول‌ها کجا رفته است؟. حال که دستتان خالی است می‌خواهید با گران کردن حامل‌های انرژی فشار بر مردم بیاورید به‌جای فشار بر مردم جلوی اختلاس‌ها را بگیرید و این پول را صرف اشتغال کنید، حدود 15هزار میلیارد تومان از صندوق فرهنگیان اختلاس شد، چرا مردم باید فشار آن را تحمل کنند...»

یادداشت روز کیهان آخوندی ـ دوم دی 96
«دولت در پی آن است که نقداً قیمت بنزین را 50درصد گران کند و مدعی است اثر تورمی آن تنها یک درصد خواهد بود! یارانه بیش از 30میلیون نفر نیز قطع می‌شود. وعده‌های نسیه برای قطع این امتیازات نقد، اشتغال‌زایی برای جوانان در سال آینده است. شاید داستان فرجام وعده‌های دولت در عرصه‌های مختلف را بتوان در این بیت خاقانی خلاصه کرد؛

کجا یک وعده‌ام دادی که در پی هزار امروز را فردا نکردی»

خبرگزاری تسنیم ـ غلامرضا نوبخت (24آذر 1396)
«قبول دارم بیماری مزمن اقتصادی در کشور وجود دارد که نمی‌توان آن را با دارو درمان کرد بلکه باید دست به جراحی بزرگی زد ولی راه‌حل دیگری وجود دارد که می‌توانیم دست بر روی دست بگذاریم و دو سه سال آینده را نیز بگذرانیم و همین بیماری مزمن را با رعایت امانت به دولت بعد بسپاریم... هر خانه ۳بیکار دارد؛ برای ایجاد شغل باید سوخت را گران کنیم»


بررسی بودجه سال 97 ـ افزایش سوخت برای ایجاد فرصت شغلی

پاسدار فرشاد مومنی ـ خبرگزاری ایلنا ـ دوم دیماه 96
کارشناسان معتقدند افزایش قیمتها فروپاشی بسیاری از مشاغل را به‌دنبال دارد و بین ٣٨٠ تا ٤٠٠ هزار فرصت شغلی با افزایش قیمت سوخت از بین خواهد رفت.

هادی قوامی در مجلس ارتجاع ـ‌ 19آذر
70درصد یک میلیون و 100هزار میلیارد تومان بودجه دولت در سال 97 مربوط به شرکتهای دولتی، بانکها و مؤسسه‌های وابسته به دولت است که همه سراب درآمدی دارند.

بررسی بودجه سال 97 ـ بودجه استیصال رژیم
با توجه به دود و دم‌های رژیم در فاز پایانی علیه عربستان و منطقه و شاخ و شانه‌های تدافعی و ذلیلانه به سمت آمریکا (با هدف سرپوش گذاشتن بر ناتوانیها و حفظ سپاهیان و مزدورانش) خوب است با نگاهی به وضعیت بودجه این سه کشور کمی تأمل کنیم:
پاسدار علی لاریجانی گفت: «در حال حاضر ما در وضعیتی قرار داریم که باید شرایط منطقه‌یی و بین‌المللی را در محاسباتمان در نظر بگیریم که رفتار آمریکا و برخی کشورهای منطقه‌یی به نوعی است که دنبال ضربه زدن به منافع ملی ما هستند و هر ازگاهی در مجلس ملی‌شان و با تمهیدات بین‌المللی، مشکلاتی را برای ملت ایران ایجاد می‌کنند که این مشکلات گاهی سیاسی، گاهی اقدامات ایذایی منطقه‌یی و گاهی هم مشکلات اقتصادی است... یکی از مشکلات عمده کشور مسأله بودجه است. تمام منابع و درآمدهایی که کشور از طریق نفت یا مالیات و روشهای دیگر تهیه می‌کند، به‌زور به ۳۰۰هزار میلیارد تومان می‌رسد، بودجه جاری کشور هم همین قدر است؛ بنابراین بیش از این نمی‌توانیم به هزینه‌ها اختصاص دهیم.» (سایت حکومتی فرارو ـ 27آذر 96)


بررسی بودجه سال 97 ـ درآمد کشور...
 
بررسی بودجه سال 97 ـ نتیجه و راه‌کارها
دیدیم که حتی به اعتراف رسانه‌ها و کارشناسان اقتصادی رژیم، در این بودجه طبقه فقیر به سرعت به فقر مطلق می‌رسند و همهٴ دارایی و درآمد و مالیات و... خرج «نان شب» ولایت فقیه یعنی جنگ و ویرانگری و سرکوب می‌شود. این جنگ‌افروزی برای یاران و مزدوران ولایت علاوه بر «نان شب» و «رخصت بقا»، بسیار درآمدزا و سودآور است و تنها راه نجات مردم شکستن همان «رخصت» و فروریختن دیواری است که با پتک مقاومت ایران ترک برداشته و در آستانهٴ ریزش است.

رژیم به‌علت بحرانهای فزایندهٴ ناشی از تحریم و انزوا و بن‌بست سرکوب در داخل، بیش از هر زمان شکننده و آسیب پذیر است و به همین علت با اولین تهاجم، تظاهرات و شعار ملی علیه دولت ـ فعلاً ـ از حذف یارانه‌ها عقب نشست و همین که جوانان در فضای مجازی تهدید کردند پمپ بنزین‌هایی را که بیش از هزار تومان سوخت عرضه کند به آتش می‌کشیم، غلامرضا نوبخت و سخنگوی بدبخت دولت زبانش بند آمد.

البته باز هم مجبورند مالیاتها را چند برابر کند یارانه‌ها را حذف، قیمت نان و دارو و تحصیل رایگان و... را تساعدی بالا ببرد اما آن چه بیش از همه تعادلش را بر هم می‌زند و کابوسش را می‌بیند تظاهرات و «قیام» است. قیامی که می‌دانند در صورت سرکوب شعله‌ور می‌شود و به قول یکی از پاسدارانش در مجلس ارتجاع با سناریو نهم دی بسته نمی‌شود چون دیگر بازیگری برای آن نمایش ندارد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a000442b-137c-4005-83e0-eadf68494649"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات