728 x 90

ریزگردهای خوزستان ـ مدفون در غبار

ریزگردهای خوزستان ـ مدفون در غبار
ریزگردهای خوزستان ـ مدفون در غبار

ریزگردهای خوزستان - چکیده:

ریزگرد یا به انگلیسی (haze) در اصطلاح به ذراتی در اندازه چند میکرون تا چند ده میکرون گفته می‌شود که در هوا معلق است و با ترکیب ذرات آلایندهٴ شهری اثرات مخربی بر سلامت مردم و محیط‌زیست می‌گذارد. میزان مجاز غلظت ریزگردها طبق نظر وزارت بهداشت حد سلامت نام دارد که 150میکروگرم بر مترمکعب می‌باشد. هجوم ریزگردها بیماریهای مختلفی از جمله بیماریهای تنفسی به بار می‌آورد و زندگی و کار را مختل می‌کند. (1)

در هنگام استنشاق دود ناشی از احتراق ماشینها یا سوختهای پاک ذرات کمتر از ۲.۵میکرومتر به ریه وارد می‌شود. این ذرات زیانی به انسان وارد نمی‌کنند. اما ذرات بالاتر از ۲.۵تا 10میکرومتر و چند ده میکرومتر با سایر آلاینده‌ها ترکیب شده و مشکل تنفس، و آسم و مرگ زودرس، به‌ویژه در کودکان و سالمندان ایجاد می‌کنند. (2)

نماینده مجلس رژیم از اهواز گفت:
پدیدهٴ ریزگردها در چندین استان کشور به وجود آمده است. اما ریزگردهای خوزستان ارتباط تنگاتنگی با انتقال آب از سرشاخه‌های کارون و سایر رودخانه‌های خوزستان دارد. به‌علت سدسازیهای پی‌درپی و انجام طرح‌های انتقال آب، خاک استان رطوبت خود را از دست داده و بروز ریزگرد شده است. (3)

ریزگردهای خوزستان- از فراز یکی از پلهای اهواز
 
این فیلم 27آذر 96 توسط یکی از هموطنان ارسال شده است:

ریزگردهای خوزستان- فیلم ارسالی هموطنان از فراز پل اهواز

ریزگردهای خوزستان ـ‌ سایر شهرهای استان زیر پوشش ریزگردها

ریزگردها آسمان را فرا گرفته‌اند، به‌طوری‌که هیچ چیز قابل تشخیص نیست. همه جا پر از گرد و غبار است، خیابانها، کوچه‌ها، ماشین‌هایی غبار روی آنها رو پوشانده. صدای گنجشکان دیگر به گوش نمی‌رسد، گویی آنان نیز خود را به دست غبار سپرده‌اند. گویی درختان نقاب خاکی بر چهره خود زده‌اند و از رنج مردم ستم دیده خاک بر سر و صورت ریخته‌اند. هجوم ریزگردها، زندگی را در این منطقه مختل نموده است.



روز پنجشنبه 16آذر مدیر اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست رژیم در خوزستان اعلام کرد که میزان غلظت ریزگردها در هوای اهواز و آبادان در ساعت 12 ظهر به بیش از 14برابر حد مجاز رسیده است.

ریزگردهای خوزستان ـ‌ شکایتهای مردم

 
 
 ریزگردهای خوزستان- گزارشی از شهر (5)
 
- خسته کننده است دیگه واقعاً از تحمل مردم خارجه
- واقعاً ذرات سنگین داره پایین میاد این گرد و خاک داخلین داخلی جاده‌های ماهشهرن رسیدگی نمی‌کنند.
- مریضیها رو هم زیاد کرده
- هیچ فکری هم نکرده‌اند. هیچ کارشناسی ندارن.
 

ریزگردهای خوزستان ـ‌ تأثیر ریزگردها در زندگی مردم

آلودگی ناشی از ریزگردها، نه تنها در زندگی عادی مردم اخلال ایجاد کرده، بلکه بسیاری را راهی بیمارستان کرده است. راهروها و اتاق انتظار بیمارستانها مملو از افرادیست که به‌خاطر استنشاق ریزگردها دچار مشکلاتی جدی شده‌اند و برخی نیز به ناچار از کپسول اکسیژن استفاده می‌کنند. ریزگرد همانند مرگی خاموش همه جا را فراگرفته و در این بین مسئولان مشغول غارت کشور و داراییهای مردم هستند. و آش آن‌قدر شور شده است که مجری تلویزیون نیز مجبور به اعتراف به گوشه‌یی از حقایق می‌شود:


ریزگردهای خوزستان ـ‌ اذعان بی‌عملی در رسانه‌های رژیم

-شما دو سه به مردم شش ساله به مردم می‌گید آقا ما داریم اینقد پول میاریم اعتبار میاریم بعد شما دو ساله به یک بخش جدی و مهمی از حوزه‌ی ریزگردها که تشخیصش و پیش‌بینی فعال شدن کانونهای ریزگردیه یک ریال ندادین؟.
- واقعاً اگه این اتفاق توی شهر دیگه و استان دیگه هم افتاده بود اینجوری باهاش برخورد می‌کردین؟ خوزستانی که یه چاه یه دکلش فوران میکنه سیصد هزار بشکه نفت در روز ازش هدر میره شما حساب کنین این تعداد بشکه در روز این تعداد تولید نفت در طول خوزستان باید مردمش ازش برخوردار باشند شما می‌گین تغییر کرده من عرضم اینه مگه شما شیر توزیع کردین توی شهر مگه شما ماسک توزیع کردین... .. شما مدارس و بانکها و ادارات رو تعطیل کردینَ

ریزگردهای خوزستان ـ‌ علت!

علی ساری، نماینده مجلس ارتجاع از اهواز در مجلس گفت: (6)


ریزگردهای خوزستان ـ‌ اعتراف نماینده رژیم
 
«پدیده ریزگردها در خوزستان ارتباط تنگاتنگی با انتقال آب از سرشاخه‌های کارون و سایر رودخانه‌های خوزستان دارد. اجرای طرح‌های انتقال آب از کارون و سایر رودخانه‌های کارون گرد و غبار را نه تنها به‌شدت تشدید کرده است. به‌علت سدسازیهای پی‌درپی و انجام طرح‌های انتقال آب، خاک استان رطوبت خود را از دست داده و دچار فرسایش شده است و این وضعیت موجب بروز پدیده گرد و غبار شده است.»
قاسم ساعدی، عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان و نماینده مجلس ارتجاع گفت:
«ما به دولت گفتیم که این معضل باعث می‌شود خوزستان را از دست بدهید. به هر حال خوزستان ۸۰درصد انرژی کشور را تأمین می‌کند و اگر این پدیده ادامه یابد اقتصاد کشور به چالش کشیده خواهد شد. متأسفانه دارند آب را منتقل می‌کنند و خوزستان را به جایی مثل صحرای آفریقا تبدیل می‌کنند. اصلاً جایز نیست که طبیعت و اکولوژی این استان را به هم بزنیم، چرا که قطعاً ایجاد مشکل می‌کند. خوزستان استان کوچکی نیست بلکه ۵میلیون جمعیت دارد و بی‌تفاوتی به آن، خیانت به مردم است» (7)

ریزگردهای خوزستان ـ‌ اعتراف نماینده رژیم
 
هم‌چنین مدیر کل حراست سازمان حفاظت محیط‌زیست رژیم گفت:
«عامل بروز ریزگرد، خشک کردن 2تالاب هورالعظیم و شادمان به بهانه فعالیتهای اقتصادی و چاه نفت است». (8)

ریزگردهای خوزستان ـ‌ اعتراف رضا جزینی‌زاده درباره علت ریزگردهای خوزستان

می بینیم که مهم‌ترین دلیل ظهور ریزگرد خوزستان خشک کردن هورالعظیم توسط سپاه پاسداران است. ارگانی که در پوشش نظامی به غارت و ویرانی منابع کشور می‌پردازد و کوچکترین ارزشی برای درد و رنج مردم قائل نیست و در صورت هرگونه اعتراض، صدای مردم ستم دیده در گلو خفه می‌شود و به بدترین شکنجه‌ها مجازات می‌شوند.
بله! در این شرایط که «هوا» هم در خوزستان به کالایی لوکس و نادر تبدیل شده و نفس‌ها در سینه‌ها مجروح گشته است، پاسدار معصومه ابتکار رئیس به‌اصطلاح سازمان حفاظت محیط‌زیست در فروردین 96 با وقاحت گفت: هفتاد درصد تالاب هورالعظیم احیاء شده و یکی از کانونهای گرد و غبار که عامل بحران ریزگرد در جنوب غرب ایران بود، حذف شده است. (9)


ریزگردهای خوزستان ـ‌ آخوند روحانی و معصومه ابتکار در بازدید از ریزگردهای خوزستان

و آخوند روحانی از رهاسازی فاضلاب در هورالعظیم به‌عنوان حل مشکل ریزگردهای خوزستان گفت.

ریزگردهای خوزستان ـ‌ واقعیت!

به اعتراف رسانه‌های حکومتی واقعیت این است که هورالعظیم بیمار است و نفس‌های آخر را می‌کشد.

ریزگردهای خوزستان ـ‌ هورالعظیم بیمار است
 
رسانهٴ حکومتی «انرژی امروز» در مطلبی با عنوان هورالعظیم بیمار است می‌نویسد:
«خشکی از یک سو و آلودگی ناشی از رهاسازی فاضلاب از سوی دیگر ادامه حیات را برای گیاهان و جانوران تالاب غیرممکن ساخته. این‌که در روز روشن مرگ را رنگ کنیم و در قالب احیا به جامعه بفروشیم یک فاجعه جبران‌ناپذیر است. شرکت نفت، هورالعظیم را خشک کرد نه احیا.»

در قسمت دیگری از همین مطلب که کلاهبرداری بزرگ روحانی و شرکا را با عبارت «فاجعه جبران ناپذیر» مطرح کرد آمده است:
«هورالعظیم نابود شده و نفس‌های آخر را می‌زند و آنچه موجود است معجونی از پساب کشاورزی، زهاب نیشکر و فاضلاب شهری است.» (10)

و واقعیت بزرگتر این است که رژیم آخوندی نه فقط شهرهای خوزستان که خیز نابودی همه شهرها و مناطق و طبیعت زیبای ایران را برداشته است و تا زمانی که هیولا نفس می‌کشد نفس کشیدن سخت و خون چکان است. اما امروز می‌بینیم که نه هورالعظیم که این نظام آخوندی است که نفس‌های آخر را می‌زند؛ همان نظامی که معجونی از عفونت و پلیدی آخوندی است و در دستان توانای زنان و مردان و ارتشی از بیکاران به‌زودی نابود خواهد شد.
-------------------------------------------------------------------
1-ریزگردها چیست؟ https://goo.gl/ADVVgM
2-ریزگرد چیست و از کجا می‌آید https://goo.gl/JVw184
3-علی ساری نماینده اهواز در مجلس جمهوری اسلامی خبرگزاری حکومتی (ایسنا-19بهمن 95)
4-تلویزیون رژیم آخوندی 30آبان 96 گزارش در مورد ریزگردهای خوزستان
5-تلویزیون رژیم آخوندی کانال خبر irinn گزارش شکایات مردم در مورد ریزگردهای خوزستان
6-خبرگزاری حکومتی ایسنا-19بهمن 95
7- خبرگزاری حکومتی ایسنا-27بهمن 95
8-سایت حکومتی محیط بان دماوند ـ 30دی 95
9- https://goo.gl/fcTHgL
10-سایت حکومتی انرژی امروز «https://goo.gl/aXAZUb».
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/34c0f97b-c449-4454-bdd2-20f660568475"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات