728 x 90

امید بستن به ”کمپوزه با خیار“ اروپایی!

گلایه‌مندی ولایتی از اتحادیه اروپا
گلایه‌مندی ولایتی از اتحادیه اروپا
تا چند روز دیگر دولت آمریکا در رابطه با برجام تصمیم‌گیری می‌کند، که در این رابطه حدس و گمانهایی از طرف رسانه‌ها و مهره‌های هر دو باند زده می‌شود، و نظرات مختلفی در مورد تصمیم آمریکا ابراز می‌شود.

اما به‌رغم نظرات مختلف، در یک زمینه اشتراک نظر دارند که درصورتی که آمریکا از برجام خارج شود و یا شروطی در زمینه پایبندی رژیم برای حفظ آن قاdل شود، مشکلات عدیده‌ای برای نظام آخوندی به‌وجود می‌آید.

دراین رابطه مهره‌های نظام و دولت روحانی را وحشت برداشته است، دولت روحانی چشم به موضع آینده اتحادیه اروپا دوخته، و دست به دامان اتحادیه اروپا شده است که در اختلاف بین رژیم و آمریکا جانب رژیم را بگیرد.

دراین رابطه خبرگزاری حکومتی ایسنا 20دی 96 می‌نویسد: ”آمریکا تلاش خواهد کرد محتوای برجام را از بین برده و با روش‌های دیگری مانند افزایش تحریم‌ها علیه ایران، فشارها بر کشورمان را گسترش دهد. اتحادیه اروپا و امضاکنندگان برجام باید جوابگوی تخلف آمریکا بوده و حقوق تضییع شده ایران را جبران کنند“.

ولایتی مشاور خامنه‌ای نیز ضمن ابراز وحشت از زیانی که رژیم در جریان خروج آمریکا از برجام می‌بیند، نسبت به اتحادیه اروپا گله‌مند است و می‌گوید: ”این درست نیست که برخی از متحدان آمریکا بر برجام تأکید کنند ولی خود آمریکا اقدام دیگری را انجام دهد و عملاً یک‌طرفه، طرف مقابل از برجام سود ببرد اما تنها ایران یک‌طرفه به مواردی که در برجام تعهد کرده است پایبند باشد“. (خبرگزاری فارس 20دی 96)

مهدی محمدی از باند خامنه‌ای نیز اقدام آمریکا در زمینه خروج از برجام و یا تغییر شروط پایبندی رژیم به آن توسط آمریکا را امری هماهنگ شده با اروپا می‌داند و با گفتن این‌که ”یعنی همان طرفی که دولت آقای روحانی تصور می‌کرد در غیاب آمریکا می‌تواند برجام را با آن ادامه بدهد! “، دست به دامان شدن روحانی و دولتش را به اروپا را بی‌نتیجه می‌داند، و اذعان می‌کند درصورتی که آمریکا در شروط پایبندی رژیم به برجام تغییری ایجاد کند، بیش‌از‌پیش به ضرر نظام است.

تخت روانچی معاون سیاسی دفتر آخوند روحانی ضمن ابراز سردرگمی در زمینه تصمیم آتی رئیس‌جمهور آمریکا در رابطه با برجام، به مشکلات رژیم در این رابطه اعتراف می‌کند: ”ما در این مدت با مشکلاتی مواجه بوده‌ایم که عمدتاً نشأت گرفته از بدعهدیهای آمریکایی‌هاست که باعث شده است توازن و نتیجه بده بستان به هم بخورد و ما نتوانیم از منافع برجام بهره‌مند شویم“.

این مهره دولت روحانی انتظار دارد ”اگر آمریکا از برجام بیرون برود“ و اگر ”اروپایی‌ها پای کار بایستند و ضررهای ناشی از تحریمهای مجدد“ را جبران کنند! در آن صورت نظام آخوندی وارد فضای جدیدی می‌شود“. (خبرگزاری ایرنا 19دی 96)

نگرانی رسانه‌ها و مهره‌های رژیم آنجا مضاعف می‌شود که تصمیم آمریکا در زمینه برجام مصادف با قیام ایران است و آمریکا موضوعات دیگری نظیر حقوق‌بشر را نیز وارد مذاکرات با رژیم کند.

دراین زمنیه روزنامه حکومتی آرمان 19دی 96 با عنوان ”ترامپ و سرنوشت برجام“ می‌نویسد: ”واشینگتن تلاش می‌کند که همه مشکلات و مسائل را با ایران به‌صورت یکجا مورد مذاکره یا حل و فصل قرار دهد. علاوه بر این، به‌رغم این‌که اعتراضات اخیر در ایران ربطی به برجام ندارد اما آمریکا قصد دارد که مسأله حقوق‌بشر را وارد مذاکرات کنند و به‌نحوی اعتراضات (قیام) را به مسأله برجام ربط دهد“.

واضح است که نظام آخوندی و دولت در گل مانده روحانی راههای انتخاب و اهرم های فشاری برای وادار کردن طرف مقابل به رعایت برجام ندارد.

به فرض این‌که اروپا هم از مواضع رژیم در مقابل آمریکا دفاع کند، این دفاع مشروط به شروطی نظیر عقب‌نشینی خفت‌بار از منطقه، عقب‌نشینی از برنامه موشکی و... است.

روزنامه وطن امروز 29مهر 96 امید دولت روحانی در زمینه ادامه برجام با اروپا را پس از خروج آمریکا از آن امیدی واهی می‌داند، زیرا ”سران تروئیکای اروپایی بیشتر تمایل دارند اشتراکات خود با ترامپ را دنبال و به نوعی برجام را مشروط به عقب‌نشینی ایران از منطقه و محدود کردن برنامه موشکی خود کنند!... “

این روزنامه موضع اروپا در رابطه با برجام را همخوان با موضع آمریکا می‌داند و در این زمنیه می‌نویسد: «اروپا نه تنها در قبال نقض تعهدات خود به بهانه تحریم‌های آمریکا مقصر است بلکه در حوزه معرفی ایران به‌عنوان ناقض روح برجام به بهانه توان موشکی و حضور منطقه‌یی جمهوری اسلامی نیز نقش شریک دزد و رفیق قافله را بازی کرده و مشارکت فعالی با رهبران کاخ سفید داشته‌ است».

واقعیت این است که امید بستن نظام و باند روحانی به ”کمپوزه با خیار“ اروپایی در حمایت آن از رژیم، امید و آرزویی بیش نیست و بسیار بعید است در صورت خروج آمریکا از برجام، اروپا منافعش در حفظ رابطه با آمریکا و معامله با آن را بیشتر از منافعش با رژیم در نظر بگیرد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/dfabb19f-3ccf-4605-85ed-e49954c932b6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات