728 x 90

خط قرمزهای در معرض تهدید!

سیاست منطقه‌یی و موشکی رژیم
سیاست منطقه‌یی و موشکی رژیم
پس از برجام مهره‌های مختلف نظام از جمله مقاماتی از وزارت‌خارجه دولت آخوند حسن روحانی چنین وانمود می‌کردند که برنامه موشکی و سیاست مداخله‌گرایانه تجاوزکارانه آن در منطقه جزو خط قرمزها است، و از این خط قرمزها کوتاه نمی‌آید.
اکنون که فشار جامعه جهانی برای کوتاه‌ آمدن از این خط قرمزها به گونه‌یی فزاینده بیشتر می‌شود و به گفته مقامات و رسانه‌های حکومتی، اروپا در این زمینه با آمریکا در یک جبهه قرار گرفته‌اند، آن‌چنان رعشه بر پیکره نظام افتاده است که رسانه‌ها و مهره‌های آن به‌طور روزمره آن را در خلال گفته‌ها و نوشته‌هایشان به ناگزیر برملامی کنند.

به‌عنوان نمونه خبرگزاری رادیو تلویزیون آخوندی در زمینه موضع رئیس مجلس نمایندگان آمریکا درباره سیاست منطقه‌یی و موشکی رژیم می‌نویسد:
”رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با این ادعا که توانایی ایران برای منطقه خطر‌آفرین است گفت باید از گسترش نفوذ ایران در منطقه جلوگیری کنیم. برای مقابله با ایران باید اقدامات بیشتری صورت گیرد.
پل رایان روز پنجشنبه در «آکادمی دیپلوماتیک امارات عربی متحده» ادعا کرد آمریکا می‌خواهد با توانایی ایران برای تهدید منطقه با موشکهای بالستیک‌اش مقابله و از گسترش نفوذ این کشور در منطقه خاورمیانه جلوگیری کند“.. (خبرگزاری صدا و سیما ۵بهمن ۹۶)

خبرگزاری نیروی تروریستی قدس نیز در خبری از پیشنهادات کشورهای اروپایی و نمایندگان کنگره آمریکا در رابطه با اصلاح برجام خبر می‌دهد و در این رابطه می‌نویسد: ”موضوعی که بر تمام تلاش‌ها سایه افکنده این است که رئیس‌جمهور دمدمی ‌مزاج و غیرقابل پیش‌بینی آمریکا ممکن است با پیشنهاداتی که کشورهای اروپایی و نمایندگان کنگره برای اصلاح برجام پیشنهاد می‌کنند موافقت نکند. (خبرگزاری تسنیم ۵بهمن ۹۶)

روزنامه دنیای اقتصاد ۵بهمن ۹۶ نیز به تحریم برنامه موشکی در آینده اشاره می‌کند و در این رابطه می‌نویسد:
”در آینده دیپلوماسی و روابط بین‌الملل ایران، روزهای پرپیچ و خمی در راه است. از این رو که حالا در سالگرد توافق هسته‌یی بار دیگر نگاهها به تصمیمات نهایی طرفهای غربی درباره برجام و اصلاحاتی که مد نظر ترامپ است دوخته شده است. حالا از گوشه و کنار اخباری درباره احتمال وضع تحریمهای جدید درباره برنامه موشکی ایران از سوی غربیها به گوش می‌رسد“.

نقوی حسینی عضو مجلس ارتجاع وحشتش را از مورد مذاکره قرار گرفتن خط قرمز‌ها (برنامه موشکی و سیاست منطقه‌ای) چنین ابراز میدارد: ”
بنده به‌عنوان سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خطاب به وزیر فرانسه می‌گویم اگر قرار است برای مذاکره درباره خط قرمزها به کشور ما سفر کند؛ به ایران تشریف نیاورند“. (سایت حکومتی دانشجو ۵بهمن ۹۶)

پاسدار جزایری سخنگوی نیروهای مسلح نیز خطاب به فرانسه و سایر کشورهای اروپایی هشدار توخالی می‌دهد:
نه فرانسه و نه هیچ کشور دیگری حق دخالت در امور داخلی کشورمان را ندارد.
مذاکره در خصوص امور دفاعی و موشکی و مقاومت منطقه با رژیم‌هایی که به دفعات خودکامگی و سلطه‌گری آنها به اثبات رسیده جز هذیان‌گویی چیز دیگری نیست“.
اما واقعیت سرسخت‌تر از این هشدارهای میان تهی است، زیرا هم‌چنان که از فحوای خبرهایی که به آنها اشاره شد برمی‌آید، هم‌اکنون حفظ و بقای برجام در گرو عقب‌ نشینی رژیم از خط قرمزهایش است. خط قرمزهایی که سردمداران حاکمیت آخوندی و از جمله علی خامنه‌ای قبلاً اذعان می‌کردند که بند ناف بقای نظام بر آنها استوار است.
بنابراین پوشال‌گویی در زمینه هشدار به وزیرخارجه فرانسه و هشدار به مقامات فرانسوی و اروپایی، نمی‌تواندحکومت آخوندی را از مخمصه‌ای که در آن گرفتار شده نجات دهد.
دنیای بیرون از ذهن سرمداران و مهره‌های آن بسیار سرسخت‌تر از چیزهایی است که در ذهن آنها است و یا حتی در قالب اخطارهای میان تهی مطرح می‌کنند. هم‌چنان که این سرسختی خودش را در زمینه برجام نیز نشان داد.
در جریان آن مذاکرات نیز تا مدت‌ها به کرات گفته می‌شد که حفظ برنامه اتمی خط قرمز است و در این زمینه عقب‌نشینی نمی‌شود، اما وقتی سمبه فشار جهانی پر زور شد، جام‌زهر سر کشیده شد.
وانگهی به فرض این‌که رژیم بخواهد بر سیاست برنامه موشکی و دخالت در کشورهای منطقه اصرار کند، با چه اهرمی می‌تواند این مقابله را ادامه بدهد. ؟
رژیمی که هم‌اکنون در داخل کشور با بحران قیام و خیزش مردم روبه‌رو است، رژیمی که اقتصاد آن در بن‌بست مطلق است و توان مقابله نظامی با اقدامات مفروض از طرف قدرتهای بزرگ جهانی را ندارد و... چگونه می‌تواند با فشار جامعه جهانی مقابله کند؟
صرف نظر از ادعاهای پوشالی واقعیت این است که حکومت آخوندی هم‌اکنون در یک دوراهی که انتهای هر یک از آنها بن‌بست است، قرار گرفته است.
دوراهی که این تهدیدات توخالی نمی‌تواند آن را از مخمصه گرفتاری در آن بیرون بیاورد.
بنابراین این تهدیدات هیچ‌گونه تاثیری در واقعیتهای عینی که همگی علیه این حاکمیت عمل می‌کنند ندارد و حاکمیت ولایت فقیه یا باید جام‌ زهر را بخورد و یا این‌که با بحرانی خطرناکتر از بحران اتمی مواجه شود.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d2446bcc-c5d9-44a4-8cc2-6709e6cb3c04"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات