728 x 90

«دروغ‌درمانی» برای فرار از بحران اقتصادی

بحران اقتصادی
بحران اقتصادی

این جملهٔ گوبلز بسیار معروف شده است که: باید دروغ را هر چه بزرگتر گفت تا باورش راحت‌تر باشد!

جهانگیری در روز ۱۲دی طی همایشی در برج میلاد گفت: «با وجود تحریم در طی ۹ماه گذشته حجم مبادلات کشور با دنیا بیش از ۷۰میلیارد دلار بوده که تا پایان سال به ۱۰۰میلیارد دلار خواهد رسید».

این‌که رژیم توانسته باشد با وجود شدت گرفتن تحریم‌ها در سال ۹۸ میزان مبادلات تجاری خود را نسبت به سال ۹۷ افزایش دهد، نشان از یک دستاورد مهم اقتصادی برای دولت روحانی دارد؛ اما نقطهٔ ابهام‌آمیز چنین سخنرانی این است که آیا اعلام چنین دستاورد بزرگ اقتصادی ـ که به‌معنای بی‌اثر شدن فشار حداکثری و تحریم‌ها است ـ احتیاج به یک کنفرانس مطبوعاتی همراه با شرکت وزرای ذی‌ربط نداشت؟ و چرا جهانگیری شتاب‌زده در همایشی که مربوط به پرستاران و پزشکان است به‌سادگی به ابراز چنین نکته‌ای بسنده می‌کند و می‌گذرد؟ در حالی که او به‌خوبی می‌داند که اظهارات او به عنوان معاون روحانی از جانب تمامی محافل اقتصادی رصد می‌شود.

 

آمارسازی جهانگیری در کنار ساخته‌های دیگران!

چهرهٔ بحران‌زدهٔ اقتصاد ایران بر کسی پوشیده نیست و شاخصهای بسیاری در تأیید این نکته می‌توان پیدا کرد اما شاید هیچ شاخصی برای نشان‌ دادن یک تصویر درست و دقیق از آن، به اندازه نگاه کردن به انبوهی از آمارهای متناقضی که از یک موضوع معین اقتصادی در یک محدودهٔ زمانی مشخص داده می‌شود کمک‌کننده‌تر نباشد.

«گمرک ایران، انتشار آمارهای تفصیلی ماهانه را از ابتدای سال جاری خورشیدی متوقف کرده، اما گزارشهای کلی گمرک و وزارت صنعت، هم‌چنین اتاق بازرگانی حاکی از افت بالای ۱۱درصدی صادرات غیرنفتی ایران و رسیدن آن به ۲۴.۴میلیارد دلار است».(سایت ۲۴ ساعت ۴ آذر ۱۳۹۸ )

از این هم بگذریم که رژیم فروش بسیاری از محصولات خام نفتی، مانند میعانات گازی را به‌عنوان صادرات غیرنفتی معرفی می‌کند در بقیه کشورها غیرمرسوم است و تنها برای بالا بردن آمار صادرات می‌باشد و صرفاً جنبه تبلیغاتی آن بارز است.

«بر اساس داده‌های آماری گمرک ایران، میزان صادرات غیرنفتی کشور در پایان ۸ماهه سال جاری... از لحاظ ارزش نیز به ۲۷میلیارد دلار رسیده است.

در حوزه واردات نیز، در ۸ماههٔ امسال ۲۲هزار تن کالا به ارزش ۲۸.۳میلیارد دلار وارد کشور شده که این میزان در مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۲۱.۷هزار تن و ۲۹.۸میلیارد دلار بوده است».(فارس ۱۹ آذر ۹۸ )

مجموع این ارقام به ۵۶.۸میلیارد دلار می‌رسد.

حمید زادبوم، رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران هم گفت: «در ۹ماه ابتدایی سال جاری ۳۱.۹میلیارد دلار صادرات و ۳۱.۸میلیارد دلار واردات داشتیم؛ به‌طوری که در ماه نهم به‌نحوی تراز تجاری ما برقرار شد و حدود ۱۰۰میلیون دلار هم مازاد تجاری داشتیم».(اقتصادآنلاین۱۲ دی ۱۳۹۸ )

مجموع این مبادلات نیز به ۶۳.۷میلیارد دلار بالغ می‌شود.

صندوق بین‌المللی پول هم بر اساس تازه‌ترین ارزیابی از وضعیت صادرات ایران ـ که ماه گذشته منتشر شد ـ اعلام کرد که کل صادرات نفتی و غیرنفتی این کشور در سال ۲۰۱۸ با ۶درصد کاهش نسبت به سال قبل آن به حدود ۱۰۳میلیارد دلار رسید، اما انتظار می‌رود این رقم در سال جاری میلادی به ۶۰.۳میلیارد دلار و در سال ۲۰۲۰ به ۵۵میلیارد و ۵۰۰میلیون دلار سقوط کند.(تی نیوز ۴ آذر ۱۳۹۸ )

 

۱۰۰

ارزیابی صندوق بین‌المللی پول از وضعیت از وضعیت کل صادرات نفتی و غیرنفتی در ۳سال اخیر میلادی

 

«قابل ذکر است در سال جاری کاهش ۵/۱۰درصدی صادرات غیرنفتی ایران در حالی رخ داده که میزان صادرات از لحاظ وزنی ۲۲.۵درصد رشد داشته است...».(نود اقتصادی ۱۴مهر ۱۳۹۸ )

 

نگاهی به میزان مبادلات رژیم با معدود کشورهای دیگر

از ابتدای امسال تا انتهای آبان، بیشترین صادرات کشور به مقصد کشورهای چین با رقمی بالغ بر ۶.۸۰۱میلیارد دلار و سهم بیش از ۲۵٪ از کل ارزش صادرات، عراق با ۵.۷۱۰میلیارد دلار و سهم بیش از ۲۱٪، امارات با ۲.۹۳۲میلیارد دلار و سهم نزدیک به ۱۱٪،  ترکیه با ۲.۸۰۰میلیارد دلار و سهم بیش از ۱۰٪ و افغانستان با۱.۴۹۷میلیارد دلار و سهم بیش از ۵/۵٪ از کل ارزش، صورت گرفته است.(پایگاه خبری ربیع ۴مهر ۱۳۹۸ )

 

۲۰۰

میزان سهم کشورها از صادرات در دوره ۹ماهه ۱۳۹۸

 

سقوط چشمگیر تجارت خارجی رژیم

اگر به آمار میزان مبادلات رژیم با همین کشورهای محدودی که در نمودار بالا از آنها نام برده شده است نگاهی بیاندازیم، شاهد افت و کاهش مبادلات هم در عرصه واردات و هم در صادرات خواهیم بود و بیشتر روشن خواهد شد که چرا جهانگیری تمایل داشته است که در طی سخنرانی خود رقمی را بگوید و برود و تن به مصاحبه با خبرنگاران در این رابطه ندهد.

 

مبادلات با چین

«چین بزرگترین شریک تجاری ایران است و قبل از تحریم‌ها، روزانه حدود ۶۵۰هزار بشکه نفت از ایران دریافت می‌کرد، اما آمارهای رسمی گمرکی و شرکتهای ردیابی نفتکش‌ها، از جمله کِپلر، نشان می‌دهد که ایران در ماه‌های گذشته حدود ۱۴۰هزار بشکه نفت به چین تحویل داده است.

آمارهای گمرک چین نشان می‌دهد که کل واردات کالاهای نفتی و غیرنفتی از ایران طی ۹ماه سال جاری با ۳۷درصد کاهش نسبت به دور مشابه پارسال به ۱۰میلیارد و ۹۴۰میلیون دلار رسیده و صادرات چین به ایران نیز با ۳۸درصد کاهش به ۷.۲۳میلیارد دلار فروکش کرده است».(خبربان ۴آذر ۱۳۹۸)

 

مبادلات با ترکیه

«مرکز آمار ترکیه نیز می‌گوید کل واردات نفتی و غیرنفتی از ایران طی ۹ماه ابتدایی سال با افتی ۴۷درصدی به ۳میلیارد دلار سقوط کرده و صادرات ترکیه به ایران نیز با کاهشی ۴.۵درصدی به ۱.۷۴میلیارد دلار رسیده است».(همان منبع)

 

مبادلات با عراق

«با توجه به آمارهای کلی که گمرگ رژیم اعلام کرده است صادرات ایران به عراق در طی ۷ماه سال جاری ۵.۱۷میلیارد بوده است که نسبت به دور مشابه پارسال ۱۰درصد کاهش را نشان می‌دهد».(همان منبع)

در واقع با اوج گرفتن قیام عراق که چشم‌انداز خلع ‌ید ایران را از عراق هم در زمینهٔ سیاسی و هم اقتصادی خواهد داشت ضربه جبران‌ناپذیر دیگری بر اقتصاد درهم‌شکستهٔ رژیم وارد خواهد آمد.

(رجوع به مقاله «قیام عراق بسته شدن راه نفس اقتصادی رژیم» ۲۴آذر ۱۳۹۸)

 

مبادلات با امارات

«صادرات ایران به امارات در ۷ماه سال جاری ۲.۷۸میلیارد دلار بوده است که نسبت به دور مشابه سال قبل ۵۰٪ کاهش نشان می‌دهد میزان واردات ایران از امارت بالغ بر ۴.۶میلیارد دلار شده است که نسبت به ۷ماه سال گذشته ۱۸٪ افزایش نشان می‌دهد».(خبربان ۴آذر ۱۳۹۸ )

کاهش میزان مبادلات به‌خصوص در زمینهٔ صادرات به کشورهای روسیه، کره جنوبی، ژاپن و آلمان نیز تأکید بر این دارد که بعد از تحریم‌ها، رژیم نتوانسته است حتی با توجه به تخصیص ارز ۴۲۰۰تومانی از افت میزان مبادلات تجاری با کشورهای مختلف جلوگیری کند و این شیب منفی هم‌چنان به سمت پایین در حرکت است.

 

علت اصلی کاهش صادرات رژیم

دلایل زیادی در رابطه با عدم رشد صادرات در رژیم آخوندی وجود دارد؛ اما با اطمینان می‌توان گفت که فشار ناشی از تحریم‌ها عامل اصلی ورشکستگی اقتصادی کشور نیست و عوامل دیگری هم وجود دارد که اصلی‌ترین آن وجود رانت‌ و چپاول گسترده در کل نظام آخوندی از جمله در ساختار مدیریت اقتصادی آن است که نمونه‌ای از آن را می‌توان در زمینهٔ تولید و فروش گندم مشاهده کرد.

وارد کردن گندم از خارج در حالی که گندم‌های کشاورزان بر روی دستانشان باقی‌مانده است از موضوعاتی است که در این ایام مجدداً در محافل اقتصادی مطرح شد و معلوم شد که در عرصهٔ وارد کردن محصولات کشاورزی هم میدان وسیعی از رانت‌خواری وجود دارد که کارگزاران نظام نمی‌توانند به‌سادگی از آن بگذرند.

جدیداً هم کارگزاران رژیم در حال وارد کردن گندم خارجی با قیمت کیلویی ۲۹۰۰تومان به کشور می‌باشند اما حاضر نیستند که همین مبلغ و حتی پایین‌تر از آن، یعنی مبلغ ۲۵۰۰تومان را به کشاورزان بابت خرید گندم بپردازند.

نظر افضلی، نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی، گفت‌: «قرار است به‌زودی گندم وارد کشور شود زیرا قیمت تضمینی گندم در بازار پایین بود و کشاورزان حاضر به فروش گندم خود نشدند و این امر موجب شد تا ۳میلیون تن گندم کمتر وارد سیلوها شود». او ادامه داد: «بنابراین با این میزان کسری در سیلو، چاره‌ای جز واردات نیست، البته که هزینه واردات... مبلغی حدود ۲۹۰۰تومان تمام می‌شود که این مبلغ بیشتر از مبلغ پیشنهاد شده به کشاورزان است». وی افزود: «مبلغ خرید تضمینی دولت برای خرید گندم کشاورزان ۱۷۰۰تومان بود و کشاورزان گندم خود را به این قیمت به فروش نرساندند و عده‌ای از آنان‌ هم با مبلغ ۲۰۰۰تومان در بازار آزاد، گندم خود را فروختند».(رسالت ۸دی ۹۸ )

 

دست‌آوردهای رژیم آخوندی برای مردمی که ۴۰سال به‌ گروگان‌گرفته‌ شده‌اند!

دست‌آوردهای رژیم برای نابودی زندگی ۸۰میلیون ایرانی بسیار زیاد و گوناگون است یکی از این دست‌آوردها! صعود ایران به رتبهٔ چهارم شاخص فلاکت از میان ۹۵کشور بین‌المللی می‌باشد.

« مؤسسه "کاتو" در گزارشی به قلم استیو هان به رتبه‌بندی کشورها بر اساس شاخص فلاکت تا پایان سال ۲۰۱۸ پرداخت. این شاخص که در برگیرنده معیارهای رشد اقتصادی، نرخ بیکاری، نرخ تورم و نرخ بهره است برای ۹۵کشور اندازه‌گیری شده است.

ابراهیم مساوات، جامعه‌شناس، در این خصوص گفت: «در سال ۲۰۱۸ در نتایج به دست آمده از یک پژوهش، ایران در بین ۹۵کشور انتخاب شده در دنیا رتبه‌ٔ چهارم را از نظر شاخص فلاکت(با رقم ۷۵.۷ واحد) به دست آورد».(فرات ۷دی ۹۸ )

رژیم آخوندی بعد از ۴۰ سال که تمامی امکانات و ثروت کشوری مانند ایران را در دستان خود داشت نتوانست حداقل امکانات رفاهی را برای مردم ایران فراهم کند. اقتصاد ایران به نابودی کشیده شد و سرنوشت میلیونها انسان و به‌خصوص جوانان این کشور را سیاه و سرد نمود، اما نکتهٔ اصلی این است که به‌دلیل ماهیت این رژیم قرون‌وسطایی اگر از آسمان هم بر کشور طلا و دلار هم ریخته شود، کارگزاران این رژیم قادر به سرو سامان دادن به اوضاع اقتصادی به‌وجود آمده نخواهند بود. بنابراین یگانه راهی که در مقابل مردم ایران باقی می‌ماند کنار زدن این حاکمیت از صحنه تاریخی ـ اجتماعی میهنمان می‌باشد. قیام آبانماه را می‌توان حرکتی عظیم برای شروع یک تغییر و انقلاب در صحنهٔ سیاسی ـ اقتصادی ایران نامید.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/af9a60b6-81c3-42d2-a93d-f7888cc5caac"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات