728 x 90

آتش دشمنی رژیم با جنگل‌های زاگرس

آتش سوزی در زاگرس
آتش سوزی در زاگرس

رژیم آخوندی علاوه بر سرکوب مردم و گسترش فقر، منابع طبیعی ایران را هم نابود کرده و در این راستا با تبدیل جنگل‌های ایران به خاکستر، مشکلات بسیاری برای مردم در مناطق جنگلی به‌ویژه در منطقه زاگرس نشین به‌وجود آورده است.

در جریان آتش‌سوزی در مناطق جنگلی زاگرس این رژیم و نهادهای ذیربط آن کاری برای خاموش کردن آتش نکردند و مردم منطقه را در مقابل آتش بی‌دفاع گذاشتند.

یکی از اهالی خوزستان در مصاحبه با تلویزیون رژیم موسوم به شبکه خوزستان می‌گوید‌: «اینجا منطقه تنگ علمدار یکشنبه ۱۱خرداد. کوه‌ها دارند همینطوری می‌سوزند. هیچ مسئولی هم اینجا نیست. مردم عزیز به یاری بشتابید. آب بیارید. اینجا نیروهای مردمی [که برای اطفا حریق آمده‌اند] آب برای خوردن هم ندارند».(تلویزیون شبکه خوزستان ۱۲خرداد ۹۹)

یکی از مردم خوزستان در مصاحبه با تلویزیون حکومتی گفت: «آخه این دمنده که ۳میلیون و ۵۰۰ قیمتش هست، که میتونه فرمانداری ده تاش رو برای ما تهیه کنه. یکساله که داریم خواهش می‌کنیم. چرا این کار را نمی‌کنند؟ ده تای آن می‌شود ۲۰۰۰دلار. ما الآن بیش از ۳میلیارد تومان درخت بلوط اینجا آتش گرفته. فقط یک هلیکوپتر اینجا دارد پرواز می‌کند و این همه آدم با دست خالی اینجا منتظر مانده به‌خاطر نبود امکانات خواهش می‌کنیم مقداری وسیله برای مردم فراهم کنید. مردمی که با دل و جان داخل این آتش می‌روند».(همان منبع)

یکی از آتش‌نشانان گفت: «با نیروهای مردمی وارد منطقه شدیم. . . گستردگی آتش خیلی زیاد بود. اول دامنه‌ها را خاموش کردیم تا ۱۱شب. سپس به اتفاق دوستان کوه نورد راهی کوه شدیم که با شاخ و برگ درختان و چوب شروع کردیم به خاموش کردن اما چون حجم آتش خیلی زیاد است نیاز به بالگرد است در منطقه که نیروها را ببرد بالا آنجا را خاموش کنند.(همان منبع)

ملاحظه می‌شود که نهادهایی مانند ارتش و سپاه که هلیکوپترهای آتش‌نشانی در اختیار داشتند هیچ اقدامی برای خاموش کردن آتش نکردند تا جایی که رسانه‌های حکومتی هم مجبور به اعتراف شدند.

روزنامه ابتکار ۱۹خرداد ۹۹ در این رابطه نوشت: «مناطق حفاظت‌شده خائیز جنگل‌های زاگرس از ظهر روز جمعه در آتش می‌سوزد، اما جز محیط‌بانان که با دست خالی از بلوط‌های زاگرس دفاع می‌کنند، بالگردی برای نجات نیامده یا اگر آمده کار را نیمه‌تمام گذاشته است. مسئولان عدم تخصیص بودجه لازم برای هزینه کرد بنزین بالگرد‌ها را دلیل بر این ماجرا می‌دانند».

در کشوری که روی دریای نفت شناور است، بالاترین سرمایه و ثروتهای ملی به بهانه چند لیتر سوخت بالگردها در آتش می‌سوزد...

۹۹درصد آتش سوزیها عمدی است!

روزنامه حکومتی جهان صنعت روز ۱۸خرداد ۹۹ نوشت:

«۹۹ درصد این نوع آتش‌سوزی‌ها عمدی بوده و به‌گفته منابع محلی بارها برخی افراد به‌قصد تصرف زمین برای احداث واحدهای صنعتی و شهرک‌های توریستی اقدام به آتش زدن جنگل‌ها و مراتع کردند»

این روزنامه ننوشت غیر از سپاه پاسداران که سابقه بستن مسیل‌ها و تخریب جنگلها و تراشیدن کوه‌ها را در پرونده‌اش دارد چه کسی توان، پشتیبانی و امکانات احداث واحدهای صنعتی و شهرکهای توریستی را دارد. کدام ارگانی تا این اندازه وحشی، غارتگر و ضد مردم و محیط‌زیست و ضدایران و ایرانی است؟

از ۱۳خرداد جنگلهای دالاهو می‌سوزد و پاسدارانی که بالگردهاشان سریع برای سرکوب تظاهرات بلند می‌شود به بهانه صعب‌العبور بودن منطقه وارد نشدند.

طبیعت زاگرس سوخت و درختان بلوطی که سرمایه و ثروت ملی محسوب می‌شود دود شد. مزارع و جنگها را در منتهای بی‌رحمی سوزاندند و جنایت ادامه دارد.

نیمی از بلوطهای منطقه حفاظت‌شده خائیز در آتش سوخت. این در حالی است هر هکتار بلوط ۶۸تن گرد و غبار هوا را رسوب گیری و پاک می‌کند و ارزش اکولوژیکی درخت بلوط ۲۰۰هزار دلار است

اتفاق خاصی نیافتاده طبیعت خودش کنترل می‌کند

پاسخ عامل جنایتکار حکومتی عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در واکنش به‌وقوع آتش‌سوزی سقف دیگری از شقاوت و رذالت آخوندی است. وی به‌جای اظهار شرم و پوزش از مردمی که شغل و هستی و آینده‌شان را باختند با کمال وقاحت گفت: اتفاق خاصی هم نیفتاده، آتش جزیی از طبیعت است و طبیعت خودش آتش جنگل‌ها را کنترل می‌کند.

اکنون مشخص می‌شود چه کسی دشمن واقعی ایران و ایرانی است و چه کسی بیش از هر دشمن دیگری به ایران و مردمش ضرر و زیان رسانده است.

این در شرایطی است که جنگل‌ها یکی از عناصر زیست‌محیطی هر کشوری هستند، که با تولید اکسیژن نه تنها نقش مادر چشمه‌ها و رودخانه‌ها را دارند، بلکه دمای محیط طبیعی را کنترل می‌کنند و آب و هوا را تعدیل می‌کنند.

ضمنا جنگل‌ها مهمترین عواملی هستند که در بارندگی‌های شدید مانع جاری شدن سیل به شهرها می‌شوند، ریزگردها را جذب می‌کنند و انبوه کارآیی‌های دیگر زیست‌محیطی دارند.

سابقهٔ نابودی جنگلها

به اعتراف رسانه‌های حکومتی در دهه‌های اخیر یک ششم مساحت جنگل‌های زاگرس از بین رفته است، همین رسانه‌ها در مورد نابود شدن جنگل‌های زاگرس و بی‌عملی حاکمیت آخوندی اعترافات مهمی کرده‌اند.

روزنامه خراسان از قول یکی از مهره‌های حکومتی به نام قاسم سبزعلی سرکرده پیشین یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع نوشت: «سالانه ۲۲۵۰میلیارد تومان از آتش‌سوزی در زاگرس خسارت به کشور وارد می‌شود».(خراسان ۱۲خرداد ۹۹)

روزنامه وطن امروز ۱۲خرداد ۹۹ به‌عنوان خبر روز نوشت: «آتش‌سوزی خسارات بی‌سابقه‌ای بر جای گذاشته و هر ثانیه ۳۶۰متر مربع از جنگل‌ها و اراضی و عرصه‌های طبیعی کشور ویران و به تلی از خاکستر تبدیل می‌شود».

سپاه پاسداران که تمامی تجهیزات ضروری برای خاموش کردن جنگل‌ها را در اختیار دارد طبق معمول صرفاً دست به‌یک سری اقدامات نمایشی زد.

در این رابطه روزنامه ابتکار از قول علی عباس‌نژاد سرکرده یکان حفاظت سازمان جنگل‌ها می‌نویسد: «قانون این را تصریح کرده است که وزارت دفاع و نیروهای مسلح در بحث آتش‌سوزی باید به کمک سازمان جنگلها و مراتع بیایند، به همین منظور سال۱۳۹۵ توافقنامه سه جانبه‌ای بین وزارت جهاد، وزارت دفاع، وزارت کشور و سازمان مدیریت بحران تنظیم شده است که بر اساس آن ۱۶ پایگاه برای این امر تجهیز شود. در جلسه‌یی برای تهیه تجهیزات آتش‌سوزی ۳۰میلیارد برآورد شده اما پرداخت نشده است».

حاکمیت آخوندی که حاضر نیست هزینه حفظ جنگل‌های زاگرس را که بر زندگی بسیاری از مردم کشور تاثیر دارد بپردازد، اما ۱۷هزار برابر این پول را برای ادامه جنگ‌افروزی خود و ادامه بقای بشار اسد در سوریه خرج می‌کند.

البته برای پاسداران بی‌وطنی نظیر معاون آخوند حسن روحانی سوختن جنگلهای ایران باید امری طبیعی باشد، چرا که این رژیم قبل از این‌که آتش به جان جنگلها بیندازند در جنگ ضدمیهنی خمینی آتش به جان بیش از یک میلیون نفر از جوانان و مردم ایران انداخته بود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/063faf00-03fa-4503-979e-44732bbcc5cc"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات