728 x 90

آخر و عاقبت سیاست نگاه به شرق علی خامنه‌ای!

سخنرانی خامنه‌ای در ۴اسفند ۹۶
سخنرانی خامنه‌ای در ۴اسفند ۹۶

در دوران افول و پدیدار شدن ورشکستگی تمام‌عیار اجتماعی، اقتصادی و سیاسی رژیم هر روز شاهد بسته‌شدن درهای جدید به روی خود می‌باشد.

این در حالی است که ولی‌فقیه ارتجاع با خوش‌خیالی می‌پنداشت که می‌تواند با مانور کردن بین شرق و غرب تحت عنوان سیاست نگاه به شرق و با دخیل بستن به شرق بحرانهای گریبان‌گیر خود را دور زده و از آنها خلاص شود.

در ۴اسفند ۹۶ خامنه‌ای در صحبتی که در آذربایجان شرقی در جمع نیروهای رژیم کرد، سیاست خارجی مورد نظرش را این‌طور بیان کرد: «در سیاست خارجی، ترجیح شرق بر غرب، ترجیح همسایه بر دور، ترجیح ملّتها و کشورهایی که با ما وجه مشترکی دارند بر دیگران، یکی از اولویت‌های امروز ما است».

در پی این اظهارات علی خامنه‌ای مهره‌های ریزودرشت رژیم به صحنه آمده و فریاد یافتم – یافتم سردادند. خبرگزاری سپاه پاسداران در خرداد ۹۷ طی گزارشی با حمله به باند رقیب این سیاست خامنه‌ای را حلوا حلوا کرد و نوشت: «مطابق این بیانات، یکی از مسیرهای مهم در تعاملات خارجی، ترجیح شرق بر غرب است. در حال حاضر هم‌گرایی سیاسی ایران و روسیه، باعث افزایش تمایل روسیه برای هم‌گرایی اقتصادی دو کشور شده است. جریان غرب‌گرا در کشور از یک‌سو به بزک اروپا می‌پردازد و از ادامه برجام با اروپا حتی بدون ارائه تضمین لازم از سوی آن، حمایت می‌کند و از سوی دیگر دست به انتشار اخبار جعلی درباره مواضع روسیه در قبال ایران می‌زند تا یکی از مسیرهای جایگزین تعامل غرب(یعنی گسترش روابط با شرق) را از بین ببرد».(خبرگزاری فارس ۱۰خرداد ۹۷)

اما اکنون پس از گذشت چند ماه شاهد علائم کاملا متضادی از روسیه در رویکردش نسبت رژیم هستیم و در دوران انزوای روزافزون، حاکمیت آخوندی کسانی که هم‌پیمان خود می‌پنداشت را نیز از دست می‌دهد.

 

روسیه متحد رژیم نیست!

سرگیی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، در گفتگو با شبکه تلویزیون آمریکایی سی.ان.ان گفته است که امنیت اسراییل از "جمله عالی‌ترین اولویت‌های" روسیه است و دولت ایران متحد روسیه در سوریه نیست و نمی‌توان روسیه و ایران را متحد یکدیگر توصیف کرد و دو کشور تنها در سوریه با یکدیگر همکاری می‌کنند. او گفته است که به‌رغم کمکهای جمهوری اسلامی ایران برای انجام مذاکرات صلح سوریه و "برگزاری کنگرۀ ملی مردم سوریه در سوچی"، مسکو و تهران تلقی واحدی دربارۀ رویدادهای سوریه ندارند.

ریابکوف این سخنان را با فاصله کمی پس از حملات سنگین نیروهای هوایی اسراییل علیه تأسیسات نظامی و اطلاعاتی نیروی قدس سپاه پاسدران در سوریه ایراد کرده است.

 

• قطعاً هر چه که حاکمیت آخوندی در باتلاق بحران اجتماعی در داخل کشور و در انزوای بیشتر منطقه‌ای و جهانی قرار می‌گیرد، کشورهایی نظیر روسیه و... هم به ناگزیر از آن فاصله بیشتری می‌گیرند.

 

نقد جدی به روسیه!

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس رژیم، روسیه را به‌دلیل استفاده نکردن از موشک‌های "اس ٣۰۰" در جریان حملات اخیر اسراییل علیه سپاه پاسداران در سوریه مورد حمله قرار داد و گفت: «سامانه‌های پدافند هوایی اس ۳۰۰ روسیه که در سوریه مستقر هستند در زمان حمله صهیونیست‌ها به این کشور غیرفعال می‌شوند. در این بین نقدی جدی به روسیه وجود دارد که در زمان حملات رژیم صهیونیستی سامانه پدافند هوایی اس ۳۰۰ خود را غیرفعال می‌کند. به‌نظر می‌رسد نوعی هماهنگی بین حملات رژیم صهیونیستی و پدافند هوایی روسیه که در سوریه مستقر است، وجود داشته باشد».(سایت عصر ایران ۴بهمن ۹۷)

 

تضاد منافع روسیه با رژیم

اظهارات صریح معاون وزیر خارجه روسیه و همچنین اظهارات نمایندگان مجلس ارتجاع در ارتباط با روسیه و منافع به خطر افتاده نظام در سوریه، پوشالی بودن سیاست نگاه به شرق ولی‌فقیه ارتجاع که گمان می‌کرد می‌تواند نظامش را از بن‌بست انزوای جهانی و بحران حاد داخلی برهاند، بیش از هر زمان دیگری مشخص می‌شود.

به عبارت دیگر روسیه که تماماً به‌دنبال منافع خودش می‌باشد حاضر نیست که رابطه با کشورهای خاورمیانه و غربی که منافع بالاتری برایش دارد را فدای رابطه با رژیم آخوندی کند؛ واقعیتی که طی ۴۰سال گذشته در رفتار روسیه به‌روشنی دیده شده است.

مصطفی فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت مجلس ارتجاع، پس از دیدارش از سوریه نگرانی‌اش را نسبت به تبعیض بین رژیم و روسیه توسط رژیم اسد و بی‌اعتنایی نظام بشار اسد به حاکمیت آخوندی را این‌چنین بیان و ابراز داشت: «جمهوری اسلامی ایران و روسیه در دفاع از سوریه متحد هستند، با این‌همه دولت سوریه باید در حوزه اقتصادی نیز فرصتها را به‌گونه‌ای در اختیار دو کشور بگذارد که احساس اختلاف و تبعیض پیش نیاید».

فلاحت‌پیشه یکی از تبعیض‌های مطرح‌شده را این‌طور بیان می‌کند: «متأسفانه اکنون کشتیهای ایرانی برای پهلوگیری طرطوس با مانع مواجه هستند که این مانع باید از طرف دولت سوریه برطرف شود».(خبرگزاری ایرنا ۲۸دی ۹۷)

 

روسیه دوستی نامطمئن!

پیش از این نیز یک نماینده مجلس ارتجاع به نام بهروز بنیادی در جلسه علنی مجلس با بیان این‌که روسیه برای ما دوستی مطمئن نخواهد بود گفت: «امروز شاهد این هستیم که بشار اسد با تمام وقاحت وزنه همنوایی خود با ولادیمیر پوتین را سنگین‌تر کرده و حتی حضور شهیدان مدافع حرم را در سوریه کمرنگ و بعضاً کتمان می‌کند. دور نیست که اسد و پوتین، ما را در راه منافع خود و نتانیاهو و دونالد ترامپ قربانی کنند».(سایت جماران ۷تیر ۹۷)

قطعا هر چه که حاکمیت آخوندی در باتلاق بحران اجتماعی در داخل کشور و در انزوای بیشتر منطقه‌ای و جهانی قرار می‌گیرد، کشورهایی نظیر روسیه و... هم به ناگزیر از آن فاصله بیشتری می‌گیرند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d655c83d-c1a4-4bbd-a7ef-8d703e530173"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات