728 x 90

آغاز چهارمین اعتصاب سراسری رانندگان کامیون

اعتصاب سراسری رانندگان کامیون
اعتصاب سراسری رانندگان کامیون

روز پنجشنبه ۱۰آبان ۱۳۹۷ چهارمین دور اعتصاب رانندگان کامیون ایران آغاز شد.

اولین خبرها از استان اصفهان، شهرهای نجف‌آباد و مورچه‌خورت و آزادشهر مخابره شد.

تا ظهر پنجشنبه خبرهای مشابهی از عسلویه و شادگان و جاده ملایر به نهاوند و قزوین نیز منتشر شده و شمار شهرها و مناطق اعتصابی به‌سرعت رو به گسترش است.

فیلم‌های خبری‌ که بر روی شبکه‌های اجتماعی گذاشته شده حاکی از خلوت بودن جاده‌ها و خالی بودن مسیر‌های بین‌شهری از تردد کامیون‌هاست.

اولین و مهم‌ترین خواسته رانندگان اعتصابی، آزادی همکاران بازداشت‌ٰشده آنان است که در جریان دور قبلی اعتصاب سراسری کامیون‌داران، توسط نیروهای سرکوبگر آخوندی دستگیر شده‌اند.

 

تلاش آخوندی برای ترساندن رانندگان

روز جمعه ۶مهر ۱۳۹۷ خبرگزاری حکومتی ایسنا به‌نقل از یک مقام قضایی آخوندی به اسم «علی القاصی‌مهر» که عنوان رئیس‌کل دادگستری استان فارس را یدک می‌کشد، گفت: رانندگان بازداشتی با سلاح سرد و گرم و با اقداماتی مانند تخریب شیشه کامیون‌ها و ضرب‌وشتم رانندگان، از تردد کامیون‌ها جلوگیری کرده‌ و مانع خدمات‌رسانی از طریق حمل‌ونقل شده‌اند!

بی‌شک اتهامات آخوندی برای زهرچشم گرفتن از رانندگان اعتصابی است کما این‌که همین مقام جنایتکار آخوندی در همان مصاحبه خود با به‌کاربردن اصطلاحاتی از قبیل «افساد فی‌الارض» و «قطاع‌الطریق» تلاش کرده تا فضای رعب و وحشت را تا نهایت درجه در میان رانندگان معترض، اشاعه دهد. عبارتهایی که به‌نوعی تهدید به‌قتل رانندگان است.

 

دست‌بستگی آخوندها در سرکوب و تهدید‌های بی‌حساب و کتاب!

طبعا و با توجه به وضعیت کنونی رژیم که در محاصره بحرانهای متعدد قرار گرفته است، همگان می‌دانند رژیم اساساً توان اقدام به چنین کارهایی را ندارد و به‌شدت مواظب است که خود را با واکنش تند و حساب‌نشده رانندگان کامیون و دیگر اقشار به‌جان آمده ایران مواجه نکند، چرا که این رژیم مطلقاً همان رژیم یک‌سال پیش از این نیست و به‌مراتب ضعیف و درهم‌شکسته شده و تنها کاری که می‌تواند بکند، ایجاد فضای وحشت و تهدید‌های این‌چنینی است کما این‌که در مورد کارگران کارخانه هپکوی اراک نیز با صدور احکامی مانند زندان و شلاق تعلیقی، تلاش کرده آنها را با تهدید به زندان و شلاق، گروگان گرفته و از ادامه پیگیریهای حقوق قانونی خود بازدارد!(نگاه کنید به مقاله گروگان‌گیری کارگران هپکوی اراک در سایت مجاهد)

 

شگرد‌های آخوندی برای مهار اعتراضهای مردمی

آخوندها برای استفاده از وحشت و ارعاب، فرهنگ خاص خود را دارند، آنها می‌گویند: «النصر و بالرعب»! یعنی پیروزی در وحشت و ایجاد وحشت است!

به همین علت، آخوندها با صدور چنین احکامی تلاش می‌کنند، رانندگان و کارگران اعتصابی را از پی‌گیری درخواست‌های قانونی خود پشیمان کرده و در بدترین شق، با صدور حکم زندان و شلاق آن هم به‌صورت تعلیقی، چوب لای چرخ حرکت‌های اعتراضی آنان بگذارند. کاری که در محتوای خود، نوعی گروگان‌گیری است و هنگامی که با ایجاد ترس و وحشت همراه باشد، بنا‌ به همان شرع آخوندی، مجازات مرگ برای آخوندی که چنین فضایی ایجاد کرده، دارد! و این شمشیر دو دمی است که در لحظه مناسب می‌تواند بهسوی خود آخوندها برگردد. به همین علت آخوندها حقیقتاً از «سپر‌به‌سپر» شدن با رانندگان اعتصابی بیش‌تر از هر کس دیگری وحشت دارند و همین تهدیدهایشان نشان‌دهنده عمق و شدت وحشت‌شان است.

 

دیگر خواسته‌های رانندگان اعتصابی

رانندگان اعتصابی در کنار خواسته اصلی این دور از اعتصابشان که همان آزادی همکاران اسیرشان می‌باشد، خواسته‌های دیگری هم دارند! از جمله:

افزایش کرایه‌ها متناسب با افزایش قیمت لوازم یدکی و لاستیک که هنوز هم هیچ بهبودی در این زمینه حاصل نشده است ضمن این‌که با گران شدن ارز و سقوط قیمت «تومان» هیچ گشایشی در چشم‌انداز قرار ندارد. مشکل بیمه و... هم از دیگر خواسته‌های رانندگان اعتصابی است.

 

پیشینه اعتصاب رانندگان کامیون در یکساله اخیر

- اولین اعتصاب سراسری رانندگان کامیون در سال‌جاری در اول خرداد ۱۳۹۷ آغاز شد.

- دومین دور اعتصاب سراسری رانندگان کامیون، در اول مردادماه ۹۷ شکل گرفت.

- سومین دور اعتصاب سراسری رانندگان کامیون از روز ۳۱شهریور ۹۷ آغاز شد و تا غروب روز ۲۱مهر ۹۷ ادامه پیدا کرد.

این اعتصاب‌ها عموماً تا حدود ۳۰۰شهر کشور را دربرگرفت و انعکاس جهانی گسترده‌ای داشت.

 

حمایت‌های جهانی از اعتصاب رانندگان کامیون ایران

در جریان اعتصاب‌های اخیر رانندگان کامیون، بسیاری از همکاران آنها در سراسر جهان به حمایت از برادران ایرانی خود برخاستند.

روز ۱۲اکتبر ۲۰۱۸ کنگره سراسری فدراسیون بین‌المللی کارگران حمل‌ونقل آی‌تی‌اف (ITF) از حقوق کامیون‌داران و اعتصاب سراسری آنها در ایران حمایت کرد.

اتحادیه‌های کارگری کانادا و آمریکا و اتحادیه کارگران حمل‌ونقل و رانندگان سوئدی نیز در شمار حمایت‌کنندگان رانندگان کامیون ایرانی بودند.

در شرایط فعلی به‌ویژه با فعالیت‌های گسترده ایرانیان آزاده و هواداران مقاومت در خارج‌ کشور، انتظار می‌رود که حمایت‌های بسا بیشتری از حرکت‌های اعتراضی رانندگان را شاهد باشیم. امری که با پیگیریهای مستمر ایرانیان آزاده در خارج کشور می‌تواند به‌عنوان یک کمربند ایمنی برای رانندگان اعتصابی عمل کند و دست آخوندها را در سرکوب رانندگان معترض ببندد.

 

حمایت‌های داخلی از رانندگان اعتصابی

از سوی دیگر، اعتصاب و اعتراضهای همزمان دیگر اقشار و واحد‌های صنفی معترض در همین روزهای اخیر می‌تواند هم کمکی باشد به اعتصاب رانندگان قهرمان کامیون و هم تضمینی باشد بر همبستگی تمامی اقشار معترضی که به‌دنبال کسب حقوق حقه خود، به اعتراض و تحصن روی آورده‌اند. بی‌شک هوشیاری صنفی ـ طبقاتی و مبارزاتی تمامی زحمت‌کشان و ستمدیدگان از بازاریان گرفته تا معلمان و کارگران و دانشجویان می‌تواند عاملی باشد در کسب برتری مردم معترض ما نسبت به آخوندهای حاکم. امری که سابقه و دستاوردهای آن را در قیام تابستان اخیر در منطقه شاپور اصفهان و همراهی بسیاری از اقشار و طبقات میهن به‌روشنی می‌توان دید.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d457c66e-46f8-49b0-a9ab-788221e8e0db"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات