728 x 90

آیا تورمی که رکورد زده است، تمام واقعیت است؟

رکورد تورمی
رکورد تورمی

یکی از مواردی که رژیم آخوندی در مورد آن گزارشهای غیرواقعی ارایه می‌کند موضوع تورم است.

به‌گفته کارشناسان اقتصادی رژیم ایران تنها در کشوری در جهان است که بیش از ۴دهه تورم دورقمی داشته است، هم‌چنین به‌نظر این کارشناسان تورم دو رقمی به‌معنای گسترش شتابان فقر در میان مردم و تخریب ساختارهای اقتصادی و اجتماعی است.

حسن همتی عضو مجلس ارتجاع گفت: «بخشی از مشکلات کشور تورم ۵۰۰ تا ۷۰۰درصدی است» (خبرگزاری ایلنا ۲۸اردیبهشت ۱۴۰۰).

آمار منتشر شده از سوی وزارت صمت نشان می‌دهد که قیمت برخی از اقلام مورد نیاز سفره‌های مردم مانند روغن، برنج حبوبات و... در سال۹۹ بیش از ۱۰۰درصد افزایش یافته، برخی از قیمتها نیز بین ۲تا ۴برابر شده است و ۴۱قلم کالا هم بیش از ۵۰درصد گران شده است.

 

روزنامه اعتماد وابسته به باند روحانی هم در مطلبی با عنوان «تورم و سفره‌های تهی» نوشت: «این روزها دیگر تورم ماهانه معنایی ندارد و تورم هفته‌یی و چه بسا روزانه ملموس‌تر است. تورمی که در حال زدن رکورد ۲۷ساله خود است خبر از حوادث ناگوار می‌دهد!

تورم اگر چه در ظاهر موضوعی اقتصادی به‌نظر می‌رسد اما پیامدهای اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی را در بازه زمانی طولانی‌تر به‌دنبال خواهد داشت. این‌که سازمان تأمین اجتماعی بیان می‌کند ۳۰میلیون نفر در فقر مطلق به سر می‌برند یعنی کار از نمودار و اعداد و حساب و کتاب گذشته است و کشور نیاز به تصمیماتی با سرعت بالا دارد وگرنه خسارت‌های حاصل از این تورم در حوزه‌های بسیاری اتفاق افتاده و غیرقابل جبران خواهد بود!» (اعتماد ۶تیر ۱۴۰۰).

 

روزنامه جهان صنعت نیز در مطلبی با عنوان «گرانی بی‌وقفه خوراکی‌ها و خدمات ادامه دارد» نوشت: «آمارها نشان می‌دهد افزایش قیمت خوراکی و خدمات بی‌وقفه ادامه دارد به‌طوری که روغن در خرداد ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱۲درصد گران شده است.

شاخص قیمت کالا و خدمات مصرفی خانوارهای کشور در خردادماه نشان می‌دهد روند ماهانه قیمت خوراکی‌ها و خدمات بر مدار گرانی هستند. بالاترین رکورد ثبت شده طبق آمارهای مرکز آمار ایران در خرداد ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل متعلق به روغن و چربی با ۱۱۲.۷درصد بعد از آن انواع آب میوه و نوشابه با ۷۹.۶ درصد و شیر و پنیر و تخم‌مرغ است که ۷۸.۲ درصد گران شد. ماهی با ۷۴، قند و شکر با ۶۹.۶ و گوشت ۶۹درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند» (جهان صنعت ۵تیر ۱۴۰۰).

 

با توجه به این‌که دولت ضدمردمی همواره آمار تورم را کوچک نمایی می‌کند با این وجود رسانه‌ها و کارشناسان اقتصادی حکومتی اذعان می‌کنند ایران تحت حاکمیت آخوندها رتبه ششم تورم در جهان را دارد و بعد از ونزولا، زیمبابوه، آرژانتین، سودان و سودان جنوبی دارای بالاترین تورم است.

ناگفته نماند که در این رابطه هم مشخص نیست رتبه رژیم بالاتر از بعضی از این کشورها نباشد چرا که در این زمینه هم دروغ می‌گوید.

کالاهای مورد نیاز به‌طور کلی بیش از حدود ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰قلم جنس است که می‌بایست برای محاسبه میانگین تورم و افزایش هزینه‌ها محاسبه شود، و در میان این اقلام هزینه اقلام پرمصرف‌تر نقش مهمتری دارد.

اما رژیم از میان ۳۶۰قلم کالا میانگین می‌گیرد و اقلام پرمصرفی مانند چای، لباس، کفش و... حذف کرده و اقلام کم اثر را در محاسبه وارد کرده است. مواردی نظیر تور مسافرتی هوایی و زمینی، تور تفریحی خارج از کشور، هزینه سند ازدواج و طلاق، هزینه برای سند خرید و فروش خودرو، چیپس، آدامس، آلات موسیقی، توپ والیبال و اقلامی از این قبیل را وارد و میانگین قیمت آنها را محاسبه و تورم را نیز بر این اساس محاسبه کرده است.

محمد قلی یوسفی از اقتصاددانان حکومتی گفت: «شاخصهایی که بانک مرکزی و مرکز آمار تحت عنوان شاخص قیمتها ارایه می‌دهد در واقع میانگین ۳۰۰ تا ۴۰۰قلم کالا است که مبنای علمی ندارد و نمی‌تواند نشان‌دهنده وضعیت تورمی یا تغییرات شاخص قیمتها در اقتصاد باشد» (روزنامه جهان صنعت ۲۰فروردین ۱۳۹۹).

 

در زمستان سال۱۳۹۹ سبد معیشت خانوار کارگری در جلسات رسمی شواری عالی کار رژیم ۶میلیون ۸۹۵هزار تومان نرخ‌گذاری شد.

بر اساس گزارشات رسانه‌های حکومتی در دو ماه اول سال۱۴۰۰هم یک میلیون و ۱۷۰هزار تومان به این سبد اضافه شده است و سبد معیشت خانوار به بیش از ۸میلیون تومان رسیده است.

یعنی با همین محاسبات رسمی رژیم کارگران و حداقل بگیران بیش از ۳برابر زیرخط قرار دارند اما خط فقر واقعی بیش از ۱۰میلیون تومان است و به‌طور واقعی کارگران و حداقل بگیران بیش از ۴برابر زیر خط فقر هستند.

افزایش قیمت مواد غذایی و مایحتاج اصلی خانوار در دو ماه اول سال۱۴۰۰ تمامی افزایش حقوقی کارگران و بسیاری از کارمندان را که رژیم در نظر گرفته بود زایل کرد و از بین برد.

 

بر اساس گزارش مرکز آمار رژیم نرخ تورم نقطه به نقطه در خرداد ۱۴۰۰ به۴۷.۶ درصد رسیده است که نسبت به اردیبهشت ماه ۰.۷ درصد افزایش‌یافته است. یعنی خانوارهای کشور به‌طور میانگین ۴۷.۶ درصد بیشتر از خرداد ١٣٩٩ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند (روزنامه ستاره صبح ۲تیر ۱۴۰۰).

تورم افسار گسیخته و فقر روزافزون در میان مردم در حالی است که به‌گفته مقامات و مهره‌های حکومتی ایران بین ۸تا ۱۰درصد منابع طبیعی ویک درصد جمعیت جهان را دارد، اما با این وجود حتی وضع عراق جنگ‌زده هم از ایران تحت حاکمیت آخوندها بهتر است.

در جهان بیش از ۱۷۰کشور هستند که نرخ تورم در آنها تک رقمی است و بیش از ۱۵۰کشور هستند که تورم در آنها زیر ۵درصد است، این در شرایطی است که در حاکمیت ولایت فقیه بر اساس آمارهای رسمی ششمین کشور جهان به‌لحاظ سطح بالای تورم است.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/cdee4c0b-170a-4b54-a6c7-cd1608449965"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات