728 x 90

ارتباط صلح و آرامش جهانی با دموکراسی در ایران

ارتباط صلح و آرامش جهانی با دموکراسی در ایران
ارتباط صلح و آرامش جهانی با دموکراسی در ایران

در اجلاس گروه‌های پارلمانی احزاب مردم و اتحاد احزاب دموکرات و لیبرال، مریم رجوی بار دیگر تصریح کرد:

«به‌رسمیت شناختن آلترناتیو و جمهوری دموکراتیک در ایران، لازمهٔ صلح و امنیت در منطقه و جهان است».

تأکید مکرر رئیس‌جمهور برگزیدهٔ مقاومت ایران بر این واقعیت متقن از یک‌سو به ماهیت فاشیسم دینی حاکم بر ایران و از دیگر سو به مقاومتی برمی‌گردد که از هر حیث آنتی‌تز و هماورد آن محسوب می‌شود. اگر جهان کنونی ما در دستیابی به صلح و امنیت جهانی به بن‌بست برخورده است، اگر منطقهٔ خاورمیانه در آتش جنگهای نیابتی می‌سوزد، ریشه در حاکمیتی دارد که فلسفهٔ وجودی‌اش ناقض صلح، آزادی و امنیت جهانی است. به عبارت دیگر صلح در منطقه و جهان برقرار نخواهد شد مگر عامل جنگ‌افروزی از بین برود.

امانوئل کانت، فیلسوف عصر روشنگری، در یکی از کتاب‌های خود به نام «صلح ماندگار» شش پیش‌شرط برای صلح جهانی عنوان می‌کند که به ترتیب عبارتند از:

۱- برای حفاظت از صلح واقعی، هیچ پیمان صلحی که در آن دستاویزی برای جنگ در آینده باشد، اعتبار نخواهد داشت.

۲- هیچ کشوری نباید تحت مالکیت کشور دیگر درآید و استقلال هیچ کشوری نباید از بین برود.

۳- ارتشهای ثابت و نیروهای مسلح باید به تدریج و به‌طور کامل برچیده شوند. به‌عبارت گویاتر میلیتاریسم و انباشت تسلیحات ممنوع است.

۴- مقروض کردن یک کشور به‌خاطر ثروتمند کردن دولتهای دیگر ممنوع است.

۵- هیچ کشوری حق مداخلهٔ خشونت‌آمیز در امور دیگر کشورها را ندارد.

۶- هنگام جنگ، پیمان‌شکنی یا اقدامات تحریک‌آمیز و ناقض صلح ممنوع است.

علاوه بر محورهای فوق، تحقق چنین صلحی در گرو آن است که مناسبات دولتها با یکدیگر بر اساس احترام متقابل و همزیستی مسالمت‌آمیز باشد و درصدد اعمال سلطه بر یکدیگر برنیایند؛ مهم‌تر از آن قانون اساسی شهروندی در هر کشور باید جمهوری باشد. حقوق ملتها با فدرالیسمی از دولتهای آزاد تأمین شود و حق جهان‌شهری به‌رسمیت شناخته شود.

جمهوری مورد نظر کانت حکومتی است که در آن قانون، محور زندگی و روابط بین انسان‌ها را تعیین می‌کند و به‌عنوان یک قرارداد اجتماعی همه آن را پذیرفته‌اند. چنین نظامی تبلور ارادهٔ عمومی است.

جمهوری بر سه بنیاد استوار است:

آزادی، قانون عمومی، تساوی در برابر قانون. با توجه به این بنیادها، رعایت حقوق‌بشر رکن اساسی جمهوری است.

آنچه مریم رجوی در اجلاس گروه‌های پارلمانی احزاب مردم و اتحاد احزاب دموکرات و لیبرال بر آن تأکید می‌کند بر اساس گزاره‌های قابل‌قبول جهانی است که به شمه‌یی از آن در دیدگاههای کانت اشاره کردیم.

صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز و همکاریهای بین‌المللی و منطقه‌یی برای مقاومت ایران چندان واجد اهمیت است که مادهٔ دهم برنامهٔ ۱۰ماده‌یی مریم رجوی به آن اختصاص داده شده است.

فاشیسم دینی حاکم بر ایران با جنگ‌افروزی و دخالت‌های تروریستی در امور کشورهای منطقه و تولید سلاحهای کشتار جمعی اصلی‌ترین تهدید صلح جهانی به‌شمار می‌رود. تنها راه‌کار غلبه بر آن به‌رسمیت شناختن مبارزه جوانان و کانون‌های شورشی علیه سپاه پاسداران در ایران است.

همان‌طور که خانم رجوی تأکید کرد امروز بیش از هر زمان دیگر روشن شده است که «سرنگونی رژیم ملاها لازمه صلح و ثبات در خاورمیانه است».

برای برداشتن گام‌های عملی، موارد زیر باید در دستور کار قرار گیرد:

«- حمایت از کارزار نه به اعدام مقاومت ایران و مشروط کردن رابطه دیپلماتیک و تجاری به توقف اعدام، تروریسم و گروگان‌گیری توسط دیکتاتوری حاکم بر ایران،

- حسابرسی از سران رژیم، به‌خاطر ارتکاب به نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت،

- نامگذاری تروریستی پاسداران و وزارت اطلاعات و تعطیل مراکز رسمی و غیررسمی رژیم و اخراج مزدوران آن‌ها».

آری، «دموکراسی در ایران» و «صلح و آرامش جهانی» دو روی یک سکه هستند. تحقق دومی بدون اولی یک سراب فریبنده بیش نیست.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/10eb8f5b-0557-4b51-be49-33bdbdb01cfb"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات