728 x 90

اعتصاب سراسری؛ نمایشی از قدرت، اتحاد و همبستگی اقشار مردم

تجمع سراسری بازنشستگان
تجمع سراسری بازنشستگان

«اعتصاب سراسری»

در شرایطی که گرانی و تورم افسارگسیخته قدرت خرید اکثریت جامعه را پایین کشیده و سفره مردم روزبه‌روز خالی‌تر می‌شود، در یک گام چشمگیر و فرازی بالاتر شاهد ۳اعتصاب بزرگ و سازمان‌یافته در طی چند هفته اخیر بودیم. رانندگان، بازاریان و معلمان که با قدرت و اتحاد، همبستگی خود را در یک صف‌آرایی سراسری به نمایش گذاشتند.

 

سلسله اعتصابات و وحشت رژیم از گسترش آن

در کمتر از یک‌ماه شاهد ۳اعتصاب گسترده بودیم. رانندگان کامیون اعتصاب خود را در ۱مهر ۹۷ آغاز کرده که به ‌مدت ۲۰روز ادامه داشت و در بیش از ۳۲۰شهر گسترش یافت. در پایان اعتصاب موفقیت‌آمیز زحمتکشان جاده در ۲۱مهرماه، منجر به عقب‌نشینی رژیم در بخشی از خواسته‌های آنان شد.

دومین اعتصاب در ۱۶مهر ۹۷ توسط بازاریان و کسبه طی ۳روز در چندین شهر از جمله تهران، تبریز، اصفهان، قزوین، شیراز، و... صورت گرفت اعتصاب آنها علیه گرانی و تورم بود همچنین خواهان ثبات قیمت دلار شدند.

سومین اعتصاب با فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، به‌نمایندگی از بخش عظیمی از نیروی کار بخش آموزشی بازنشسته و شاغل)، طبق فراخوان قبلی از حضور در کلاس درس خودداری نموده و در روز ۲۲ و ۲۳مهر دست به تحصن زدند و در ادامه آن، روز سه‌شنبه ۲۴مهرماه گروه زیادی از بازنشستگان از استانهای مختلف به تهران آمده و در مقابل سازمان برنامه و بودجه رژیم در تهران دست به اعتراض زدند.

نظام آخوندی در ترس و وحشت از گسترش اعتصاب و برای جلوگیری از سرایت آن به سایر اقشار جامعه، این بار با شدت بیشتری با شروع اعتصاب رانندگان وارد صحنه شد و با دستگیری بیش از ۲۶۰نفر از رانندگان و حتی با تهدید به اعدام آنها با تبلیغات دروغین دنبال شکستن اعتصاب رانندگان شد که با همبستگی یکپارچه رانندگان مواجه و در نهایت عقب‌نشینی نمود. این سلسله از اعتراضات نشان‌دهنده یک صف‌آرایی جدید و چند پله بالاتر از خواست‌های صنفی، از ویژگی سراسری، اتحاد، همبستگی گسترش‌یابنده و سیاسی برخوردار است. هم‌چنان‌که در قطعنامه پایانی تحصن ۲روزه معلمان آمده است: «این آغاز دور جدید اعتراضات ماست و اگر سریعاً تغییر مثبت و قابل‌توجه در فیشهای حقوقی بازنشستگان، شاغلان و سرانه‌ٔ دانش‌آموزان مشاهده نگردد اعتراض سراسری خود را در ابعاد گسترده‌تری در آبانماه ادامه خواهیم داد».

 

اعتصاب معلمان، درخواستها و مشکلات آن‌ها

اعتصاب معلمان در ۲۲مهرماه، اولین اعتراضشان نبود. فرهنگیان ایران سال‌هاست که به «گرانی و تورم، پایین آمدن قدرت خرید معلمان، کیفیت‌زدایی از آموزش و ادامه بازداشت فعالان صنفی» اعتراض می‌کنند. این تحصن د۲روزه نمایشی از صبر لبریز جامعه‌یی در توفان و قیام است. در سال جاری(۹۷) جامعه فرهنگیان و معلمان به موارد متعددی از اعتصاب و اعتراض دست زدند:

ـ اعتصاب و اعتراض در۲۰اردیبهشت: فرهنگیان شاغل و بازنشسته دست‌کم در ۳۴شهر از نقاط مختلف کشور در اعتراض به حقوقهای بسیار پایین و وضعیت معیشتی دشوار دست به تجمع زدند. همزمان در تهران این تجمع در مقابل مجلس و سازمان برنامه و بودجه رژیم برگزار شد.

ـ تجمع اعتراضی اول تیرماه ۹۷: جمعی از معلمان و فعالان صنفی در پارک لاله در تهران در اعتراض به ادامه زندانی بودن معلمان زندانی دست به تجمع زدند.

ـ ۲۸خرداد ۹۷، معلمانی که سال گذشته بازنشسته شده‌ و هنوز پاداش پایان‌خدمت خود را دریافت نکرده بودند در مقابل وزارت آموزش و پرورش تجمع کردند.

ـ در ۲۷تیر ۹۷، کارزار به آتش کشیدن و پاره کردن فیشهای حقوقی معلمان در سراسر کشور صورت گرفت.

 

اما حکومت آخوندی ناتوان از حل تضاد حتی یکی از مشکلات این قشر شریف و زحمتکش جامعه، به‌جای برخورد با دزدان و فاسدان، معلمان مطالبه‌گر و عدالت‌خواه را تهدید، تبعید، انفصال، اخراج و زندانی می‌کند. به‌عنوان نمونه در حال حاضر، اسماعیل عبدی، محمود بهشتی لنگرودی، محسن عمرانی و مختار اسدی به اتهام‌های واهی امنیتی در زندان هستند و رسول بداقی و علی‌اکبر باغانی هم دوره تبعید خود را در شهر زابل می‌گذرانند. لذا در حالی‌که کمتر از یک ماه از آغاز سال تحصیلی جدید نگذشته بود که معلمان و فرهنگیان در ۲۲مهر به‌دلیل عدم‌رسیدگی به خواسته‌هایشان دست به تحصن ۲روزه زدند. خواسته معلمان عبارتند از:

ـ حق تشکل‌یابی مستقل

ـ آزادی معلمان و فرهنگیان دربند و اعتراض به بازداشت، احضار و دستگیری فعالان صنفی، فرهنگی

ـ اعتراض به گرانی و تورم، پایین آمدن قدرت خرید فرهنگیان و بازنشستگان

ـ اعترض به اجرا نشدن طرح رتبه‌بندی طی ۳سال گذشته

ـ اعتراض به چپاول موجودی صندوق ذخیره فرهنگیان؛ اجرا نشدن قانون مدیریت خدمات کشوری از سال ۸۵

ـ اختصاص بودجه و حقوق بر اساس نرخ تورم برای معلمان و بازنشستگان

ـ اختصاص بودجه عادلانه برای تحقق یک بیمه درمانی و تکمیلی کارآمد و جامع

ـ اختصاص بودجه برای افزایش سرانه دانش‌آموزان در راستای تأمین آموزش رایگان، باکیفیت و عادلانه برای تمام کودکان به‌خصوص دانش‌آموزان مناطق محروم و بازمانده از تحصیل

ـ مخالفت با خصوصی‌سازی

ـ تأمین فضاهای آموزش استاندارد و ایمن و برچیده‌شدن مدارس کپری و کاهش تراکم دانش‌آموزان در کلاس‌ها

 

معلمان ایران در زیر خط فقر، مقیاس دستمزد سالانه حقوق معلمان در ایران و سایر کشورها

در شرایط کنونی قدرت خرید معلمان روزانه کمتر شده و معلمان در بطن زندگی واقعی خود هر روز با ناتوانی معیشتی بیشتری دست به گریبانند. در سال ۹۰ نرخ دلار از هزار تومان به حدود ۲هزار تومان رسید و دستمزد متوسط معلمان ۹۰۰دلار بود؛ اما امسال حتی اگر معلمی حدود ۳میلیون تومان دریافتی داشته باشد و نرخ دلار را میانگین متوسط ۱۳۰۰۰تومان حساب کنیم، این حقوق در ماه معادل ۲۳۰دلار است. حال اگر میانگین حقوق معلمان را ۲میلیون تومان حساب کنیم زندگی اکثر معلمان در زیر خط فقر است.

در رابطه با حقوق معلمان، حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس کمسیون تلفیق مجلس، به روزنامه جهان صنعت در ۷مهر ۹۷ گفت: «میانگین حقوق معلمان حدود ۲میلیون و ۳۵۰هزار تومان است و میانگین دریافتی آنها یک میلیون و ۹۵۰هزار تومان می‌شود. حقوق معلمان را اگر دو و نیم برابر کنند، تازه می‌رسد به خط فقر».

 

معلمان ترکیه ۴برابر و معلمان قطر ۷برابر معلمان ایران در سال حقوق دریافت می‌کنند

معلمان ترکیه ۴برابر و معلمان قطر ۷برابر معلمان ایران در سال حقوق دریافت می‌کنند

 

معلمان در بسیاری از کشورها حقوق بالایی دریافت می‌کنند. در برخی از کشورها هم که معلمان حقوق نسبتاً پا‌یینی دارند، حقوقشان چند برابر معلمان کشور ماست. در نمودار زیر حقوق معلمان چند کشور و از جمله کشورهای همسایه ایران آمده است.

 

هزینه‌های گزاف از جیب مردم برای بقای حکومتی غرق در فساد و اختلاس

هزینه‌های گزاف از جیب مردم برای بقای حکومتی غرق در فساد و اختلاس

 

در شرایطی که در زندگی فرودستان، فقر و بیچارگی بیداد می‌کند، در شرایطی که به‌گفته هموطن آبادانی به‌دلیل نداشتن فقط ۱۰۰هزار تومان پول دارو و دکتر، همسرش را از دست می‌دهد، در شرایطی که کامیون‌دارن و معلمان زحمتکش از حداقل امکانات زندگی به دورند و با بیش از ۲۰میلیون بیکار زیر ۳۰سال مواجهیم، رژیم مبالغ گزافی را برای حفظ قدرت خود خرج دستگاههای سرکوب نظامی و انتظامی می‌کند. و از سوی دیگر شاهد احتکار و اختلاس‌های نجومی هستیم و پولهای غارت‌شده خرج ولخرجی‌ها و زندگی‌های اشرافی و طاغوتی آخوندها و آقازاده‌ها می‌شود. براستی این پول‌ها از کجا تأمین می‌شوند؟

سعید رستگاری، مدیرکل دفتر بودجه وزارت علوم، به خبرگزاری حکومتی ایلنا ۲۰مهر ۹۷ در مورد اختصاص بودجه به خارج از آموزش و پژوهش دانشگاهها گفت: «۲۵۰۰میلیارد تومان بودجه وزارت علوم، خارج از حوزه دانشگاهها خرج می‌شود».

اکبر اعلمی نماینده سابق مجلس رژیم از تبریز در ۲۳مهر ۹۷ به خبرگزاری حکومتی ایلنا گفت: «بخشی از اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان کبوتران حرم قدرت هستند. رابطه فحشا، اعتیاد، رشوه و اختلاس با اشرافی‌گری و مسابقه برای به‌دست آوردن مال حرام است».

در اوجگیری درگیری و بحرانهای باندی تلویزیون رژیم در یک فرافکنی در ۱۷مهر ۹۷ از چند اختلاس به‌گفته خودش کهکشانی در دولت روحانی از رابطه‌ٔ رشوه و اشرافی‌گری پرده برداشت.

تلویزیون رژیم: «...یک مدیر۱۲میلیارد تومان در چند ماه پیش حق مأموریت گرفته(به فرموده قاضی سراج) یک دقیقه مأموریت نرفته، همین آدم ۵۰۰میلیون تومان فقط فاکتور غذا داده(چی خورده بزرگوار) ۵۰۰میلیون تومان. در همان استان که این اتفاق افتاده یک فرد دیگری ۷۰میلیارد تومان حقوق عوارضی دولت را پرداخت نکرده و حدس زدند که به ۱۰۰میلیارد تومان این بدهی برسد. حالا دیروز به فرمایش دادستان محترم(آخوند منتظری) یک مدیر در یک شرکت ۸۸۰۰میلیارد تومان پول از مردم گرفته به اسم تجارت، فرار کرده. اموالی که از او توقیف شده کلاً ۲۶۰میلیارد تومان است. ۸۸۰۰میلیارد تومان، این عددها دیگر از نجومی و اینها رد شده و اصلاً ماشین‌حساب صفرهایش را نمی‌توانند بنویسند و دیگر از چندین کهکشان هم رد شده است».

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر آخوندی روز پنجشنبه ۱۹مهر ۹۷ در تلویزیون کانال ۲ رژیم اعلام کرد که برای مراسم اربعین در عراق ۲۰۰تن دارو در ۴۰۰نوع مختلف به «عتبات عالیات» ارسال می‌کنند. تلویزیون صدای آمریکا در ۱۳مهر ۹۷ گزارشی از هزینه‌های رژیم و بذل بخشش‌ها به مزدورانش پخش کرده که در بخشی از آن آمده است: «...رژیم ایران سالی ۶میلیارد دلار در سوریه خرج می‌کند. جمهوری اسلامی سالی ۷۰۰میلیون تا یک میلیارد دلار به حزب‌الله لبنان می‌دهد. به گزارش رویتر از ویکی‌لیکس رژیم ماهی ۲۵۰میلیون دلار به حماس می‌دهد... در نظر بگیرید یک رقم ۵۵۰میلیارد تومان جمهوری اسلامی برای جاده‌سازی مسیر اربعین در عراق هزینه می‌کند...».

 

مدرسه روستای تاچل علیشیر(از توابع منطقه شاهزاده عبدالله شهر اندیکای شهرستان مسجد سلیمان) در سرزمین طلای سیاه

مدرسه روستای تاچل علیشیر(از توابع منطقه شاهزاده عبدالله شهر اندیکای شهرستان مسجد سلیمان) در سرزمین طلای سیاه

 

نتیجه این‌که با گسترش اعتصابات در کمتر از یک‌ماه نشان داد که آخوندهای فاسد چقدر از اتحاد و همبستگی مردم وحشت دارند و به‌رغم این‌که خامنه‌ای می‌گوید در بن‌بست نیستیم، نشان می‌دهد که رژیم توان حل هیچ‌یک از بحرانهای اجتماعی، اقتصادی را ندارد و در بن‌بست مطلق می‌باشد و دستگیری و زندان هم، جواب و چاره فروپاشی نخواهد شد.

همان‌طوری‌که خانم مریم رجوی رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت ایران گفتند: «اعتصاب معلمان و فرهنگیان در ادامه اعتصاب رانندگان زحمتکش کامیون و اعتصاب بازاریان در هفته گذشته نشان از شعله‌ورتر شدن خشم و نفرت عموم مردم از رژیمی است که تنها شکنجه و اعدام، جنگ و تروریسم، فقر و بیکاری، فساد و چپاول برای مردم ایران به ارمغان آورده است. وضعیت معلمان شاغل و بازنشسته محصول سیاست‌های چپاولگرانه و سرکوبگرانه رژیم ضدفرهنگی آخوندهاست. و تا این رژیم بر سر کار است، وخیم‌تر هم می‌شود».

آری، به‌دست آوردن یک نظام آموزشی پیشرفته فقط با سرنگونی آخوندهای دزد و غارتگر امکان‌پذیر است. دانش‌آموزان، دانشجویان، معلمان، کارگران، بازاریان و رانندگان زحمتکش، نیروی تغییر در دستان ماست. متحد و یکپارچه‌تر از پیش با شرکت در اعتصاب سراسری بپاخیزید تا این نظام پوسیده و غده چرکین را از وطن عزیزمان ایران پاک کنیم.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/11d8aadc-e055-4cfb-ae34-afad9ca57f79"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات