728 x 90

اعتصاب معلمان و فرهنگیان برگی درخشان در امتداد اعتصاب‌ها

اعتصاب معلمان و فرهنگیان
اعتصاب معلمان و فرهنگیان

بر اساس آمارهای رسیده، اعتصاب معلمان و فرهنگیان طی روزهای یکشنبه و دوشنبه ۲۲ و ۲۳مهر ۹۷، ۲۰۰مدرسه در ۱۰۳شهر از ۲۹استان را دربرگرفت. مطابق آنچه که در اطلاعیهٔ شورای ملی مقاومت ایران آمده بود «معلمان متحصن از جمله به پایین بودن حقوق و مزایای خود و زندگی در زیر خط فقر، تورم و گرانی افسارگسیخته و کاهش قدرت خرید، زندانی کردن معلمان، محرومیت از تشکلهای مستقل، برخوردار نبودن از بیمه کارآمد و فراگیر، چپاول موجودی صندوق ذخیره فرهنگیان، اجرا نشدن قانون مدیریت خدمات کشوری از سال ۸۵، اجرا نشدن طرح رتبه‌بندی طی ۳سال گذشته و اجرا نشدن طرح معلم تمام‌وقت معترضند و خواستار تأمین امنیت فعالان صنفی، آزادی معلمان در بند، لغو احکام درون سازمانی در خصوص فعالان صنفی و بازگشت به کار فعالان صنفی و فرهنگی هستند.

متحصنان همچنین به نقض حق تحصیل رایگان برای همه، غیراستاندارد و ناایمن بودن مدارس، افت فاحش آموزش کشور و پایین بودن محتوای کتب آموزشی، فشردگی و شمار بالای دانش‌آموزان کلاسها و نبود بودجه مورد نیاز آموزش و پرورش کشور اعتراض دارند».

در یک‌کلام معلمان نیز از دردی رنج می‌برند که رانندگان و بازاریان.

دردی عظیم و جانکاه و مشترک.

 

صدا یکی است، پرندگان بسیار

اعتصاب رانندگان زحمتکش کامیون و بالغ شدن آن به اعتصاب بازاریان و اینک معلمان، نشان می‌دهد که قیام مردم ایران علیه دیکتاتوری مذهبی، نه تنها خاموش نشده، نه تنها از شدت و حدت آن کاسته نشده، بلکه به‌صورتی ملتهب و سوزان ادامه دارد و در این اشکال خودش را بروز می‌دهد. خصلت مشترک در این سلسله از اعتصاب‌ها سراسری بودن آن است. در عین‌حال نباید فراموش کرد که این اعتصاب‌ها سازمان‌یافته است و همزمان به‌وقوع می‌پیوندد. پیام این برای نظام ولایت فقیه باید نگران‌کننده و همراه با غافلگیری باشد.

 

عنصر جدید در اعتصاب معلمان و فرهنگیان

علاوه بر نکاتی که در مورد ویژگی اعتصاب معلمان گفته شد، باید افزود که همزمان با اعتصاب معلمان ما شاهد حمایت دیگر اقشار از آنها بودیم. حضور گسترده دانش‌آموزان در کنار معلمان نوید‌بخش گام‌های شتابان و رو به جلو در راستای اعتلای قیام مردم ایران است. در عین‌حال حمایت دانشجویان و حمایت جمعی از کارکنان مخابرات و ارتباطات

سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه از اعتصاب معلمان، از عناصر قابل‌توجه در این اعتصاب است.

وقتی یک قشر اعتصاب می‌کند و اقشار دیگر به حمایت از آن برمی‌خیزند، روحیه همیاری و همبستگی در بین مردم تقویت می‌شود. نظام آخوندی فراوان کوشیده است این روحیه را در بین مردم از بین برده و با ایجاد بی‌اعتمادی مانع از شکل‌گیری همبستگی شود اما خوشبختانه به یمن خیزش‌ها و فداکاری‌ها این روحیه ـ که یادآور روزهای سرنگونی نظام ضدسلطنتی است ـ در مداری نوین به مردم ایران بازمی‌گردد.

 

معلمان راه‌آموز دانش‌آموزان

همان‌طور که گفته شد در تعدادی از تصویرهای مخابره شده از اعتصاب معلمان، دیده می‌شود که دانش‌آموزان آموزگاران خود را در اعتصاب همراهی کرده‌اند. ناگفته نماند که دانش‌آموزان در تظاهرات و اعتراضات خود به نظام شاه، توانستند قیام ضدسلطنتی را یاری رسانند. تعطیلی مدارس در آن زمان، توانست سهم مهمی در بالا گرفتن شعله‌های قیام ایفا نماید.

وقتی دانش‌آموزان می‌بینند آموزگاران آنها از وضعیت موجود ناراضی هستند، آنان نیز ساکت نمی‌نشینند. شایان ذکر است که جمعیت فرهنگیان در حال حاضر ۱۵میلیون نفر از جمعیت کل کشور را تشکیل می‌دهد.

***

یک نتیجه‌گیری مهم

تا همین‌جا اعتصاب‌های سراسری برگزار شده توانسته‌اند از سد دیکتاتوری گذشته و موانعی مانند تهدید، سانسور، ارعاب، سانسور خبری، قطع ارتباطات و دستگیری را پشت سر بگذارند. اقشار مختلف مردم ایران نشان دادند می‌توانند اعتصاب را حتی در شرایط سرکوب و اختناق برگزار کنند. باید ایمان آورد که دیکتاتوری آخوندی در مواجهه با اعتصاب سراسری اقشار مختلف ایران ناتوان است و قادر به مقابله با آن نیست. صحبتهای اخیر حسن روحانی مؤید آن است که این رژیم رو به احتضار با «امید درمانی» و در واقع با «دروغ‌درمانی» خودش را به زحمت سرپا نگه می‌دارد و از این ستون به آن ستون دنبال فرج می‌گردد. اکنون زمان آن است که اقشار مختلف دست به دست هم دهند و سرنوشت خود را در اتحاد و همبستگی هر چه بیشتر به هم گره بزنند. گام بالاتر پیوند اعتصاب‌ها به یکدیگر برای یک خیز بلند در راستای قیام سراسری است.

***

آری، به‌قول انقلابی شهید، خسرو گلسرخی «همیشه یک نفر باید بپاخیزد...». اینک این معلمان میهنمان هستند که به‌پاخاسته‌اند و فریاد می‌زنند:

بچه‌ها در جزوه‌های خویش بنویسید:

«یک با یک برابر نیست».

 

مطالب مرتبط:

مریم رجوی: اعتصاب معلمان در ادامه رانندگان و بازاریان، مبین خشم و نفرت عموم مردم از دیکتاتوری دینی است

اعتصاب و تحصن معلمان به بیش از ۵۰شهر کشیده شد - ۲۲مهر۹۷

اعتصاب و تحصن سراسری معلمان و فرهنگیان - دوشنبه ۲۳مهر۹۷

مریم رجوی به معلمان اعتصابی در سراسر کشور درود فرستاد

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d691ee11-fc6c-425d-8471-950cbdedb514"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات