728 x 90

انفجار خشم مردم، بحران اصلی نظام - مروری بر رسانه ها

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

در روزنامه‌های حکومتی روز سه‌شنبه ۲۸اردیبهشت، عمده مطالب و تیترها به جنگ قدرت بین دو باند حاکم بر سر کرسی ریاست‌جمهوری نظام بر می‌گردد. روزنامه‌های هر باند فاجعه‌های اقتصادی – اجتماعی و بحرانهای گریبانگیر نظام را به حساب عملکرد باند رقیب گذاشته است. سایر بحرانهای رژیم هم در عرصه‌های مختلف در کنار موضوع شعبدهٔ انتخابات دیده می‌شود.

انفجار خشم مردم، بحران اصلی نظام

مضمون مشترک سایر بحرانها در روزنامه‌ها، اعتراف به بحران اصلی نظام، یعنی وحشت از قیام محتوم مردم است. از موضوع واکسن کرونا تا وضعیت کارگران و یا شایعهٔ گرانی بنزین و حتی شعبدهٔ انتخابات ریاست‌جمهوری اولین چیزی که بیرون می‌زنه ترس از قیام و سرنگونی است.

«آرامش اجتماعی با واکسیناسیون» عنوان مطلبی در روزنامه ایران ارگان دولت روحانی است که ضمن اشاره بی‌عملیهای حاکمیت در مواجهه با کرونا نوشته است این وضعیت: «خشم را به‌طور محسوسی افزایش داده است». و در ادامه اذعان کرده «مردم از این وضعیت تحت فشارهای بهداشتی، اقتصادی، اجتماعی خسته شده‌اند».

روزنامهٔ جوان وابسته به سپاه پاسداران هم در مطلبی با عنوان «پیامد‌های خسارت‌بار بداخلاقی در عرصه رقابتهای سیاسی» نسبت به پیامدهای جنگ باندها بر سر کرسی ریاست‌جمهوری هشدار داده و نوشته است: «پیآمد هایی، چون: ۱- لطمه‌زدن به سرمایه اجتماعی جریانهای سیاسی و حتی کل نظام سیاسی و سلب اطمینان مردم از آنان».

روزنامهٔ آرمان هم نتیجه جنگ قدرت بین باندها را «تباهی نظام» ارزیابی کرده و در حالی که «نظام» را «کشور» نامیده نوشته است: «پرسش اینجاست که با این اوصاف نتیجه در آینده کشور چه خواهد بود؟ آیا این چیزی جز تباهی نیست؟»

«دنیای اقتصاد» در یک بررسی از «تفاوتهای ۱۳طبقه کارگری» اسم «نظام» را «جامعه» گذاشته و با اشاره به شکاف شدید طبقاتی در جامعه نوشته است: «شکاف‌های بزرگی از نظر ثروت و درآمد بین افراد ایجاد کرده و موجب بروز نارضایتی‌های شدید در بین اقشار مختلف مردم شده است که می‌تواند ثبات و آرامش جامعه را با چالشهای جدی مواجه سازد».

نمایش انتخابات، نفرت مردم

تحریم مردمی نمایش انتخابات در اثر بیکاری و فشارهای معیشتی، مضمون مشترک اغلب مطالب روزنامه‌های حکومتی است. «افسردگی سیاسی» عنوان مطلب جهان صنعت است که از جمله اذعان کرده: «مرکز افکارسنجی ایسپا نتایج تازه‌ترین نظرسنجی در اردیبهشت ماه را منتشر کرده که بیش از ۳۸درصد شهروندان حتی از ماه برگزاری انتخابات هم اطلاع ندارند. در حال حاضر بر اساس گفته‌های کارشناسان اجتماعی نوعی قهر سیاسی در کشور به‌وجود آمده است».

«چند نکته از نامزدی ریاست جمهوری» عنوان مطلب روزنامه مستقل است که به تحریم مردمی انتخابات اذعان کرده و نوشته است: «تا اینجای کار آنچه بیش از همه برجسته است، طبق نظرسنجی و آمارهای خود متولیان امر، عدم اقبال و شور مردم برای مشارکت است».

عنوان تفسیر روز روزنامهٔ ستاره صبح «رفتار رای‌دهندگان ایرانی» است که به مرزبندی مردم با شعبدهٔ انتخابات رژیم اذعان کرده و نوشته: «بسیاری از ایرانیان تاکنون به هیچ‌یک از گزینه‌ها روی خوش نشان نداده‌اند و مهمتر از همه، تحمل نیروهایی که تبلیغات راه می‌اندازند را ندارند».

«دوقطبی‌های زود هنگام در انتخابات ۱۴۰۰» عنوان مطلب روزنامهٔ شرق است به قلم یک عضو بازنشستهٔ وزارت‌خارجه رژیم از باند مغلوب که اذعان کرده است: «بیانیه‌ها و خطابه کاندیداهای انتخابات پیش‌رو در ۲۸خرداد، نمایانگر عمق سیاست‌ورزی سطحی‌نگرانه است که نتیجه‌یی جز سردادن شعارهای بی‌محتوا، وعده‌های اجرانشدنی ندارد».

«فرصتی ناب برای مفاهمه» عنوان مطلب دیگری در شرق است که به تحریم انتخابات توسط مردم اشاره کرده و خطر آنرا به نظام گوشزد کرده و نوشته است: «آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد حتی در شهرهای کوچک و روستاها هم میل به مشارکت در انتخابات، مثل گذشته نیست. برخی ناظران معتقدند حتی اگر به فرض محال احمدی‌نژاد و تاج‌زاده هم تأیید صلاحیت شوند، باز شوری در نخواهد گرفت و فضا داغ نخواهد شد». در ادامه هم در حالی که «سرنوشت نظام» را «سرنوشت کشور» نامیده، خطاب به دلسوزان نظام افزوده: «دلسوزان نظام تبعات مهم فقدان مشارکت بر سرنوشت کشور را در نظر بگیرند».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1667080c-1ec3-48c8-ad74-627fd6d37e88"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات