728 x 90

ایجاد پردهٔ دود برای پوشاندن یک عقب‌نشینی

صحنه نمایشی سپاه پاسداران در بازپس گیری نفتکش
صحنه نمایشی سپاه پاسداران در بازپس گیری نفتکش

ایجاد پردهٔ دود برای پوشاندن یک عقب‌نشینی

امام جمعه‌های خامنه‌ای در نمایش ریایی جمعه ۱۴آبان۱۴۰۰ با دمیدن در خیمه‌شب‌بازی مضحک سپاه پاسداران تلاش کردند، برای نظام ولایت فقیه قدرت پوشالی بتراشند. آخوند محمدعلی آل‌هاشم آن را «یک تیر و هفت نشان»! نامید. آخوند حسن عاملی از عبارت «تحقیر استثنایی ارتش آمریکا و شکست هیبت آمریکا» استفاده کرد.

ایجاد پردهٔ دود

سخنرانی‌های مشابه و خط دیکته‌شده به امام جمعه‌های خامنه‌ای نشان می‌دهد که حاکمیت آخوندی با این پروپاگاندای لو رفته درصدد ایجاد پردهٔ دود است. «پردهٔ دود» یک اصطلاح نظامی است. وقتی در میدان جنگ یک تانک یا زرهپوش در زمین باز یا به‌طور غافلگیرانه در تیررس دشمن قرار می‌گیرد، برای کور کردن دید و تیر دشمن، اقدام به ایجاد یک پردهٔ دود برای استتار می‌کنند و سپس در پوشش این پرده دود به‌سرعت موضع خود را تغییر می‌دهد.

در بوق کردن خبر بیات یک نفتکش‌ربایی در آب‌های عمان، برای این بود تا یک پردهٔ دود ایجاد کند. ایجاد این پردهٔ دود چه هدفی داشت؟

 

همزمانی پروپاگاندای رسانه‌یی و خبر از سرگیری مذاکره

زیاد نیاز به کنکاش ندارد تا انگیزه و علت ایجاد این پردهٔ دود را بفهمیم. خبرگزاری سپاه پاسداران (فارس) یک روز بعد از این واقعه در یادداشتی با عنوان «عبور از ۲ گانه میدان و دیپلماسی/ چرا تجلیل رئیسی از قدرت‌نمایی سپاه مهم است؟» پشت پردهٔ این پروپاگاندا را لو داد:

«در دولت جدید، اولین اتفاق نظامی برخورد قایق‌های تندرو سپاه با دزدی دریایی آمریکایی‌ها بود. این اتفاق از این جهت حائز اهمیت است که چهارشنبه (۱۲آبان) علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه اعلام کرد مذاکرات وین از ۸ آذرماه سال جاری از سر گرفته می‌شود».

پس، این پردهٔ دود برای ایزگم‌کردن خبر اعلام تن‌دادن مذاکره از سوی دولت جوان حزب‌اللهی بود. در گذشته، خامنه‌ای هر جا قافیه کم می‌آورد برای جبران آن اقدام به پرتاب موشک به سمت پایگاهها و قرارگاههای مجاهدین در عراق می‌کرد. اکنون آن‌قدر قافیه را باخته است که به‌جای موشک زدن و عملیات تروریستی ادای آن را درمی‌آورد و از آن فیلم جیمزباندی تهیه می‌کند. برای ترساندن کی و کدام طرف؟

باز پاسخ را خبرگزاری فارس داده است:

«مذاکرات شاید مسیر پر پیچ و خمی داشته باشد ولی مادامی که این تصور در ذهن مذاکره‌کنندگان باشد که مذاکرات مرگ و زندگی نیست، امکان پیروزی دیپلماتیک وجود دارد. در جنگ کسی زودتر می‌بازد که بیشتر بترسد»...

«در جنگ کسی زودتر می‌بازد که بیشتر بترسد»! پس هدف از این دارامب و درومب تو خالی تبلیغاتی ترساندن طرف مقابل نیست، برای این است که به‌ترس‌خوردگان خودی دل و جرأت و روحیه بدهد. علاوه بر آن این تلقی را ایجاد کند که گویا دولت جوان حزب‌اللهی برخلاف سلف خود از موضع «قدرت»! و دست بالا برای مذاکره می‌رود.

 

یک یادآوری

یادآوری می‌شود که خامنه‌ای در آخرین دیدار خود با حسن روحانی و کابینه‌اش در تاریخ ۶ مرداد۱۴۰۰ به آنها سرکوفت زد و ضرورت عبرت‌گیری از شکست برجام را به آنها و آیندگان‌شان گوشزد کرد.

«دیگران باید از تجربه‌های شما استفاده کنند. خب حالا یک تجربه را من به‌خصوص یادداشت کرده‌ام، حرفی است که من مکرر با شماها و با مردم تکرار کرده‌ام، حالا هم همان حرف را تکرار می‌کنم؛ این تجربه عبارت است از بی‌اعتمادی به غرب؛ آیندگان باید از این تجربه استفاده کنند... مطلقاً نبایستی برنامه‌های داخلی را به همراهی غرب موکول کرد و منوط کرد، چون قطعاً شکست می‌خورد، قطعاً ضربه می‌خورد. شماها هم هر جایی که کارهایتان را منوط کردید به غرب، ناموفق ماندید».

 

«با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم»!‌

خامنه‌ای پیش‌تر از این، مذاکره با آمریکا را امتیاز دادن تعریف کرده بود و می‌گفت با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم.

«بنده سال‌ها است دائم تکرار می‌کنم که با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم... [اگر] یک قدم شما عقب رفتی، یک قدم جلو می‌آیند. این‌که ما مدام می‌گوییم مذاکره نمی‌کنیم، [ولی‌] بعضی‌ها می‌گویند آقا مذاکره که اشکالی ندارد، اشکال مذاکره این است: شما را از راه صحیح خودت منحرف می‌کند، امتیاز را از شما می‌گیرد - وقتی مذاکره کردید یعنی یک امتیازی بدهید، یک امتیاز بگیرید دیگر؛ معنای مذاکره این است دیگر؛ مذاکره، نشستن و گعده کردن و حرف زدن و گفت و شنود و خنده و شوخی که نیست، مذاکره یعنی یک چیزی بده، یک چیزی بگیر- و آنچه را باید بدهی از شما می‌گیرد، آنچه را باید بدهد، به شما نمی‌دهد؛ زورگویی می‌کند. ». (خامنه‌ای. ۱۱مرداد۹۵).

 

نرمش ذلیلانه!

مطابق اظهارات «مقام عظمای ولایت»! تن‌دادن دولت جوان حزب‌اللهی به از سرگیری مذاکره و نه مذاکره برای یک فرابرجام، از موضع ضعف و تجربه کردن تجربه‌شده‌ه‌ای مکرر است. امتیاز دادن و تسلیم زورگویی شدن است. قبل از روی کارآمدن رئیسی می‌گفت برجام انتخاب واقعی او نبوده و اطرافیان آقا شایع می‌کردند که «نرمش قهرمانانه» از روی پذیرش حرف دولتمردان وقت بوده و آقا اهل کوتاه‌آمدن در برابر آمریکا نیست. اکنون دیگر حنای این دجالگری رنگ باخته است. او اکنون به‌هزار زبان از جمله از زبان احمد خاتمی در نمایش جمعه ۱۴آبان ۱۴۰۰ برای «نرمش ذلیلانه» دم تکان می‌دهد؛ البته با نعل وارونه‌زدن!

«مدام آمریکایی‌ها بی‌تابی می‌کنند برای مذاکره با ایران، ما تصمیم خودمان را گرفته‌ایم، شما هنوز مردد هستید! اصلاً ما از برجام بیرون نرفتیم خود شما برجام را به هم زدید، حالا اگر می‌خواهید برگردید و مذاکره کنید مذاکره فرسایشی را ایران اسلامی نمی‌پذیرد». !

...

آیا پروپاگاندای رسانه‌یی و آن فیلم اکشن جز برای پوشاندن این عقب‌نشینی بود؟‌

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8cdcaf8b-9b2e-4223-9cd2-d4760ca3d685"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات