728 x 90

ایران آزاد؛ برنامهٔ ۱۰ماده‌یی مریم رجوی

سخن روز
سخن روز

در سخنرانیهایی که در کهکشان ایران آزاد ۱۴۰۲ ایراد شد، یک نقطهٔ مشترک، حمایت از برنامهٔ ۱۰ماده‌یی خانم مریم رجوی رئیس‌جمهور برگزیدهٔ مقاومت ایران بود و هر یک از وجهی به آن پرداختند.

از جمله، سناتور لیبرمن گفت: «سازمان مجاهدین و شورای ملی مقاومت ساختار و برنامهٔ آماده دارند. هیچ گروه دیگری نتوانسته است برنامه‌یی این‌چنین کامل ارائه کند. آنها برای مجلس مؤسسان و انتخابات برنامه دارند».

یا خانم تیموشنکو نخست‌وزیر اوکراین (۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰) گفت: «من می‌دانم که شکست رژیم مهم است، اما مهم‌تر از آن این است که شما راه رسیدن به‌آینده‌یی روشن، زیبا و شاد را به‌مردم خود نشان بدهید و شما از آن برخوردارید. شما یک برنامهٔ ۱۰ماده‌یی برای آینده ایران دارید که بسیار قدرتمند است و ایران را از اساس تغییر خواهد داد».

اما یکی از جامع‌ترین توصیفها در مورد این برنامه را از پتر آلتمایر رئیس دفتر صدراعظم آنگلا مرکل (۲۰۱۸) شنیدیم که گفت: «برنامه ۱۰ماده‌یی خانم مریم رجوی، تنها یک بیانیه ساده نیست. این یک سند تاریخی است. این خلاصه ارزشهای جهانشمول بشریت است. من به‌عنوان یک حقوقدان با سابقه باید بگویم از زمان انقلاب کبیر فرانسه تاکنون هرگز برنامه‌یی دقیق‌تر و جامع‌تر از آنچه که خانم مریم رجوی ارائه داده‌اند، ندیده‌ام. پس بیایید همه بر مبنای این برنامه با هم متحد شویم. مسأله این نیست که ما بخواهیم در کنار یک سازمان قرار بگیریم، بلکه موضوع مهم این است که ما برنامه‌یی داریم که می‌تواند همه را متحد کند».

پتر آلتمایر در یک سخنرانی دیگر افزود: «برنامهٔ ۱۰ماده‌یی... یک اعلامیهٔ جهانی ارزش پایه‌یی آزادی فردی و دموکراسی است و به‌همین دلیل، من متقاعد هستم که این برنامهٔ ۱۰ماده‌یی باید نقشی کلیدی در تلاش‌هایی ایفا کند که باید اکنون توسعه یابد».

چه در سخنان آقای التمایر به‌عنوان یک حقوقدان آشنا به تاریخ و چه در اظهارات سیاستمداران با تجربه در اداره دولت یا مجالس قانونگذاری، سه نکته در مورد برنامه مقاومت ایران جلب نظر می‌کند.

نخست این‌که این برنامه مبتنی بر ارزشهای جهانشمول حقوق‌بشر و ارزشهای پایه‌یی دموکراسی و آزادی است. نکته دیگر این‌که اعضای مقاومت ایران چند دهه برای آزادی با دو دیکتاتوری جنگیده و قیمت داده‌اند که تضمین کنندهٔ استحکام تشکیلاتی آنهاست. سومین نکته اما پرداختن برنامهٔ مقاومت ایران به‌طور روشن و شفاف به مسایل مبرم سیاسی و اجتماعی ایران مانند مشی مبارزاتی برای تغییر، دوران انتقال حاکمیت به مردم ایران، جدایی دین و دولت، برابری و حقوق زنان، ملیتها و مذاهب و... است.

از همین روست که در بیانیهٔ ۱۲۳تن از رهبران پیشین جهان، آنها خطاب به رئیس‌جمهور آمریکا، نخست وزیران انگلستان وکانادا و رهبران اتحادیه اروپا آمده است: «طرح ۱۰ماده‌یی ارائه شده توسط خانم مریم رجوی پرزیدنت شورای ملی مقاومت ایران، شامل انتخابات آزاد، آزادی اجتماعات و بیان، لغو مجازات اعدام، برابری جنسیتی، جدایی دین از دولت، خودمختاری ملیتهای ایران و یک ایران غیراتمی، برنامه‌یی همخوان با ارزشهای دموکراتیک و شایان حمایت است».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/78996289-29b6-4faa-be0f-e209d4717635"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات