728 x 90

باز هم زلزله، زخم روی زخم کرمانشاه

سرپل ذهاب
سرپل ذهاب

در حالی که یک سال بیشتر از زلزلهٔ فاجعه‌بار کرمانشاه نگذشته و در حالی که ویرانه‌های زلزله پارسال هم‌چنان برجاست و اکثر قاطع مردم زلزله‌زده در چادر، کپر یا کانکس روزگار می‌گذرانند و از کمترین امکانات زندگی محرومند، متأسفانه یک زلزلهٔ ۶ و ۴دهم ریشتری یکشنبه‌شب استان کرمانشاه را لرزاند و زخمی بر زخم سال گذشته که هنوز خون‌چکان است، وارد آمد.

هنوز از وضعیت زلزله‌زدگان روز ۴آذر اطلاعات کافی نداریم؛ اما وضعیت زلزله‌زدگان سال گذشته را تا حدودی از روی آنچه که در رسانه‌های خود رژیم و شبکه‌های اجتماعی منعکس شده، کم و بیش می‌دانیم.

تا آنجا که به ادعاهای روحانی و مقامهای دولت او برمی‌گردد، آنها ادعا می‌کنند که همهٔ زلزله‌زدگان نه تنها در شهرها بلکه در روستاها هم دارای خانه و زندگی هستند و کاری که صورت گرفته در تمام دنیا بی‌نظیر است. اینها عین حرفهای روحانی در تاریخ ۲۰آبانماه گذشته یعنی حدود د۲هفتهٔ پیش در جلسهٔ هیأت دولت است. توجه کنید: «خوشبختانه گزارشی که امشب در هیأت وزیران داده شد، بسیار دلگرم‌کننده بود. یعنی در طول این مدت، از آبان پارسال تا پایان شهریور امسال و اوایل مهر، در مناطق روستایی، تقریباً همه به خانه‌هایشان بازگشته‌اند و خانه‌ها بازسازی و مرمت شده است. این کار بسیار ارزشمندی بوده که انجام گرفته است... ما لازم است این یک سال تلاشهایی که شده، این تلاش برای مردم توضیح داده شود و ما این را حتی با کشورهای دیگر مقایسه کنیم و ببینیم وقتی در مناطقی از کشورهای پیشرفته زلزله می‌آید، وقتی این همه ساختمان، حدود ۱۰۰هزار ساختمان یا تخریب شده یا آسیب دیده یا نیاز به مرمت داشته که رقم بسیار بزرگی است و از این ۱۰۰هزار ساختمان، کار بازسازی بیش از ۷۰هزار ساختمان به اتمام رسیده است که این کار بسیار عظیم و بزرگی است».

اما واقعیت چیست؟ گوشه‌هایی از واقعیت را که چند روز پیش در تلویزیون رژیم پخش شده را بخوانید:

«بدون تعارف با مسئولان بازسازی و زلزله‌زدگان کرمانشاه

خبرنگار: شما چقدر خسارت دیدین تو این زلزله؟...

لوازم خونه‌تون کامل از بین رفته؟ آره هیچی نمونده.

یک مرد: «می‌آن اینجا از یک خونه‌ای که درست شده احداث شده، فیلم می‌گیرن اون یکی رو پخش می‌کنند».

واقعا نمی‌دانیم چه کار کنیم.

خبرنگار: «خانم؟؟ من سال پیش که اومدم...

«۵۰تومنو خدا شاهده ما فقط آهن خریدیم

یک زن: «همه کار خوابیده...

خب خودتون نگاه کنین نظاره‌گر باشین خب ما چه کار کنیم؟».

 

البته روشن است که واقعیت بسی دهشتناک‌تر از تصویری است که تلویزیون حکومتی نشان می‌دهد؛ بخش دیگری از این واقعیت هولناک را سایت حکومتی عصر ایران در جنگ باندی این‌چنین منعکس کرده است:

«باز هم زلزله؛ مثل مقتولی هستیم که منتظریم کار‌ آجین‌مان کنند

بعد از زلزله دیشب احتمالاً چند شماره حساب هم اعلام می‌شود و بعد همان شماره حساب‌ها جنجالی می‌شود».

این رسانهٔ حکومتی سپس می‌افزاید:‌ «ما فقط نگاه می‌کنیم، غصه می‌خوریم و فراموش می‌کنیم. بعد از زلزله سال گذشته کرمانشاه، چند روستا و شهر در برابر زلزله ایمن شد؟ چند خانه در برابر زلزله بازسازی شد؟

چند زلزله دیگر باید بیاید تا ما به فکر ایمن‌سازی شهرها و روستاهای خود باشیم؟ چند نفر باید زیر آوار بمیرند تا ما یادمان بیفتد که باید خانه‌هایی بسازیم که در برابر زلزله مقاوم باشد؟».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e52a7c34-f7aa-47ae-92eb-4f862cada683"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات