728 x 90

باز هم درد بی‌درمان «فضای مجازی»

درد فضای مجازی...
درد فضای مجازی...

روز ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ که جلسهٔ مجلس ارتجاع برای بررسی صلاحیت وزرای پزشکیان تشکیل شده بود و قرار بود دربارهٔ وزارت ارتباطات گفتگو شود، دوباره در لابلای صحبت‌های وزیر پیشنهادی و نمایندگان، ابعاد وحشت رژیم و خامنه‌ای از فضای مجازی و اینترنت بیرون زد.

ستار هاشمی که قرار است وزیر ارتباطات شود برای همه روشن کرد که برای رفع «دغدغه‌های» خامنه به صحنه آمده است: «ما نتوانسته‌ایم با ابزارهای موجود دغدغه‌های رهبر انقلاب را پاسخ دهیم... بنا بر تأکیدات رهبر انقلاب و وعده‌های رئیس‌جمهور باید با ارزیابی روندهای گذشته برای تحقق اهداف و رفع دغدغه‌های مشترک تلاش کنیم» (تسنیم، ۲۷ مرداد).

یکی از نمایندگان به اسم مسلم صالحی هم روی همین «دغدغه» خامنه‌ای تأکید کرد و از هاشمی خواست که تمرکز کارش را روی «مدیریت فضای مجازی» یعنی پیش بردن سانسور و فیلترینگ و کنترل ارتباطات مردم بگذارد: «تشکیل شورای عالی فضای مجازی به دستور مقام معظم رهبری نشان از اهمیت و دغدغه‌مندی معظم له در مدیریت فضای مجازی است ایشان بارها بر ضرورت داشتن برنامه و تبدیل تهدیدها به فرصت و رها ننمودن این حوزه تأکید داشته‌اند» (ایسنا، ۲۷ مرداد).

سپس آخوند ذوالنوری قدری واضح‌تر، عملکرد «بسیار مهیب‌» فضای مجازی را در هموار کردن راه «قیام» تشریح کرد و گفت: «امروز حاکمیت ملی کشورها حاکمیت اقتصادی پولی و بانکی حاکمیت نظامی و امنیتی اجتماعی و سیاسی و فرهنگی متأثر از فضای مجازی و اینترنت است، در آینده نزدیک این مصاف بسیار مهیب‌تر خواهد شد با اجرایی شدن پروژه بسیار گسترده استارلینک و فعال شدن دهها هزار ماهواره در مدار... و ماهواره‌های مختلف پژوهشی، مخابراتی، تجاری، جاسوسی در بالای سر ما شرایط بسیار پیچیده‌ای خواهیم داشت... دیده‌اید که در همه آشوب‌ها [قیام] آن چیزی که امنیت ملی رو تهدید می‌کنه، استفاده از فضای مجازی توسط دشمن است» (تلویزیون شبکه خبر، ۲۷ مرداد).

محمدقسیم عثمانی دیگر نماینده مجلس ارتجاع هم که از بی‌نتیجه بودن سهم‌خواهی‌اش به بهانهٔ اهل سنت و هموطنان کرد، آه و ناله می‌کرد، به گوشه‌هایی از تأثیر فضای مجازی در افشاگریها اعتراف کرد و گفت: «الان در فضای مجازی مانند توپ فوتبال ما را لگدمال می‌کنند و کک شما هم نمی‌گزد». اما جالب‌تر، اذعان او به پتک سنگین تحریم انتخابات از سوی کردستان قهرمان بود: «شما حتی حاضر نشدید به ما توضیح دهید چرا در بین نخبگان اهل سنت به هیچ‌کدام میدان ندادی و در جواب بنده فرمودید در کردستان که رأی نداده‌اند»! (مهر آخوندی، ۲۷ مرداد)

آخوند حمید رسایی هم از این‌که تیر رژیم در همه بگیر و ببند و فیلترینگ به سنگ خورده به فغان آمده و اقرار کرد که همه ممنوعیتها و محدودیتها نتوانسته است جلوی نقش آگاه‌گرانهٔ اینترنت را بگیرد و تنها «فحش» و کینهٔ مردم به رژیم را بیشتر کرده است: «این شکل فیلترینگ نه فیلتر هست نه فیلتر نیست ما فقط داریم فحشش را می‌خوریم. من مخالف فضای یل و رها هستم ولی این‌که شما فقط دارید فحشش را می‌خورید باز هم این فضای یل و رها است بنابراین... شما برنامه‌ها و راه‌کارهای عملیاتی خودتان را در این حوزه بگویید» (شبکهٔ خبر، ۲۷ مهر).

به این ترتیب مشخص شد همهٔ جاسوسی‌ها، محدودیت‌ها، فیلترینگ، کند کردن و قطع عمدی اینترنت و گران کردن تعرفه‌ها دردی از دردها و «دغدغه‌های» خامنه‌ای را حل نکرده است و وحشت نظام از فضای مجازی کماکان برقرار است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0e82e692-ea36-4d11-bf63-44ec76e4ce32"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات