728 x 90

بحران برق؛ آژیر خطر در خیابان ولی‌عصر

سخن روز
سخن روز

روز سه‌شنبه ۲۳مرداد، کسبه مجتمع تجاری نور در تهران، پس از تعطیلی مغازه‌هایشان، در اعتراض به قطع برق تظاهرات کردند و خیابان ولیعصر را بستند. تظاهر کنندگان در حالی که شعار می‌دادند «برق ما را وصل کنید» با مأموران سرکوبگر نیروی انتظامی درگیر شدند.

روز بعد (۲۴مرداد) روزنامهٔ حکومتی «آرمان ملی» با «نگاهی به مصیبت‌های کمبود انرژی و قطع برق برای شهروندان و اصناف» نسبت به آثار اجتماعی قطع برق هشدار داد.

چند روز پیش‌تر یک کارشناس حکومتی در مورد مشکل برق گفت: «این فاجعه است این یک بحران است یک زنگ خطر است این یک هشدار است که می‌تواند به فروپاشی اقتصاد کشور منتهی شود» (دیدار نیوز، ۱۹مرداد).

زنگهای خطر مدتهاست که در گوشه و کنار کشور در فریادهای اعتراض مردم به ستوه از قطعی برق بلند است. روزنامهٔ دنیای اقتصاد در شمارهٔ ۱۸مرداد در مطلبی با عنوان «بی‌برقی با نقاب گرما» ضمن ابراز نگرانی از آثار اجتماعی قطع برق به بهانهٔ گرما می‌نویسد: «این تعطیلی صنایع که در مرداد و شهریورماه نیز ادامه خواهد داشت، علاوه بر ضرر و زیان صاحبان صنایع، با تشدید افت تولید، به احتمال زیاد افزایش قیمت در بازار مصرف را به‌دنبال خواهد داشت و این تنها بخشی از تبعات ناترازی برقی است که طی چند سال اخیر به معضل جدی کشور تبدیل شده است».

در شرایط کنونی بسیاری از مردم استانهای سیستان و بلوچستان، بوشهر، هرمزگان و خوزستان توانایی خرید کولر و دیگر وسایل خنک‌کننده حتی پنکه را ندارند و آنها که در گرمای بالای ۵۰درجه مجبورند با پنکه یا کولر آبی سر کنند، برق ندارند.

به نوشتهٔ رسانه‌ها و کارشناسان حکومتی، میزان کسری برق از۱۰گیگا وات در سال۱۴۰۰ به ۱۸گیگا وات در سال ۱۴۰۳ رسیده است.

بحران برق، موجب تشدید بحران در کشاورزی و صنایع... شده و غیر از صنایع نظامی و اتمی و ارگانهای سرکوب، رکود و تعطیلی بسیاری از کارخانجات و کارگاههای تولیدی، فروشگاهها و... را به‌دنبال داشته است.

یکی از علتهای کاهش انرژی و کسری برق، فروش برق ارزان به سوریه و عراق با اهداف صدور ارتجاع و جنگ‌افروزی است. پیش از این اردکانیان وزیر نیرو در دولت روحانی اذعان کرده بود: «ایران پروژه‌های متعددی از جمله نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۴۰ مگاواتی لاذقیه، احداث پستهای برق در سوریه را برعهده دارد. از سویی دیگر یکی از برنامه‌های ما، صادرات برق به سوریه از طریق عراق است که چنین اقدامی نیازمند راه‌اندازی یک خط ۴۰۰ کیلو ولت انتقال است که بتوانیم با توانمندیهای عمرانی خود به بازسازی و توسعهٔ این کشور کمک کنیم» (خبرگزاری مهر، ۹آبان ۹۸).

اما مهم‌ترین عامل کسری ۱۸گیگا واتی برق را در شرایط کنونی باید در اشتهای سیری‌ناپذیر مافیای سپاه پاسداران جستجو کرد. دادستان دیوان محاسبات رژیم طی گفتگویی به صراحت گفت: «یک مزرعه ماینر (مختص تولید ارز دیجیتال) در شهر ری کشف شده که دیده‌اند از زیرزمین، یک کابل ضخیم مستقیماً از نیروگاه منتظر قائم به آنجا وصل بود و بعداً متوجه می‌شوند که کل نیروگاه داشت برای این واحد کار می‌کرد. وی در ادامه می‌افزاید: «این مزرعه به اندازه ده تا استان برق مصرف می‌کرده!» (صابرین نیوز، ۱۲مرداد ۱۴۰۳). روشن است که عواید حاصل از این مزارع صرف سرکوب و جنگ‌افروزی و صدور تروریسم می‌شود.

همین نمونه نشان می‌دهد که راه نفس نظام جنگ و جنایت و سپاه پاسدارانش با بستن مسیر حیات و زندگی مردم باز می‌شود. این مسیر ۴۵سالهٔ نظام ولایت فقیه است و تغییر ریل و مسیر اقتصاد، بدون اعتراض و قیام و سرنگونی نظام غارت و قتل‌عام ممکن نیست.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7a9f1312-98e2-40a7-8931-38ad8e2d6174"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات