728 x 90

بحران درونی در مورد تصویب لوایح FATF

بحران FATF
بحران FATF

شکافهای عمیق رژیم آخوندی بر سر تصمیم‌گیری مربوط به تصویب لوایح FATF هر روز عمیق‌تر می‌شود و جنگ و دعوای باندهای رژیم اوج تازه به خود گرفته است.

هر باند تلاش می‌کند سمت و سوی تصمیم‌گیری را به سمت منافع خود هدایت کند و در این راه از هر حربه‌ای علیه یکدیگر فروگذار نمی‌کنند.

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه آخوندها، در جلسه فراکسیون مستقلان ولایی در راستای ترساندن رقبا درباره کنوانسیونهای مربوط به FATF گفت: «اگر این کنوانسیون‌ها تصویب نشود، هیچ‌کدام از کشورهای همسایه ما حتی روسیه و چین که مخالف آمریکا هستند، مبادلات پولی با ما نخواهند داشت».(کیهان ۸اسفند ۹۷)

 

FATF، درخواست روسیه و چین یا الزام آمریکا

سایت مشرق وابسته به باند خامنه‌ای به این گفته عراقچی پاسخ داده و از وی سؤال می‌کند که FATF، درخواست روسیه و چین یا الزام آمریکا و اروپا است؟

این روزنامه تهدیدات صریح اروپا در راستای تصویب این لوایح مورد ادعای عراقچی را رد کرده و می‌نویسد: «عراقچی ادعا می‌کند چین و روسیه بدون FATF، با ایران مبادلات بانکی نخواهند داشت... تجربه گذشته روابط ایران با روسیه و چین نیز نشان می‌دهد از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۵ که ایران در لیست اقدام مقابله‌ای FATF قرار داشت، روابط بانکی این دو کشور با ایران برقرار بوده است، بنابراین FATF در این حد برای چین و روسیه اهمیت ندارد که روابط خود را با ایران قطع کنند».(مشرق ۹اسفند ۹۷)

 

تراکنش‌های مالی در اختیار دشمن

در حالی‌که عراقچی تلاش می‌کند با ابراز وحشت از انزوای رژیم حتی در بین به‌اصطلاح دوستانش، رقبا را مجاب به تصویب این لوایح کند، پاسدار حسین شریعتمداری در سخنرانی روز ۸اسفند ۹۷ در مصلای دامغان گفت: «لوایح استعماری مانند FATF به این معناست که ما تمام تراکنش‌های مالی خود را در اختیار دشمن قرار دهیم! آیا کشوری حاضر است در جنگ نظامی، اطلاعات نظامی و دفاعی خود را در اختیار دشمن قرار دهد؟».(خبرگزاری تسنیم ۸اسفند ۹۷)

 

مقصر در وضعیت اقتصاد

دبیران اتحادیه‌های دانشجویی در میزگرد «جنبش دانشجویی و نه به FATF » تبعات پذیرش این لوایح را بررسی کرده و ضمن هشدار نسبت به عواقب خطرناک تصویب این لوایح می‌گویند: «گفته می‌شود مشکلات اقتصادی به‌دلیل نپذیرفتن این لوایح است ولی اگر این‌طور است پس خسارت ۴۰میلیارد دلاری آقای آخوندی در ماجرای بوئینگ در وضعیت اقتصادی کشور چه نقشی داشت؟ نقش خسارتی که طرح تحول سلامت داشته چیست؟ نقش مافیای ارز، سکه و طلا در داخل کشور چیست و به کجا وصل هستند؟ اگر قرار است به‌دنبال مقصر در وضعیت اقتصاد بگردیم باید نقش همه اینها مشخص شود».(خبرگزاری فارس ۸اسفند ۹۷)

 

اوضاع بدتر خواهد شد

بن‌بست رژیم را طرفداران تصویب لوایح FATF نیز نمی‌توانند کتمان کنند. اسماعیل گرامی مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی، می‌گوید: «هر چند نمی‌توان گفت که با تصویب این لوایح یک گشایش بزرگ در حوزه اقتصاد پیش می‌آید بلکه واقعیت این است که اگر تصویب نشود، اوضاع حتماً بدتر خواهد شد و پیش‌بینی بدتر شدن اوضاع هم کار دشواری نیست».

خبرگزاری نیروی تروریستی قدس در گفتگو با آخوند غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت آخوندی، از قول او می‌نویسد: «مخالفان تصویب پالرمو در مجمع تشخیص بیشتر شدند».

 

وضعیت بلاتکلیفی و سیاست کش‌دادن هم بیانگر سیاست بی‌راه‌حلی رژیم است. این وضعیت اضافه بر این‌که به نفع آن نیست علامت ضعف و سردرگمی آن نیز می‌باشد. سیاست بلاتکلیفی و سردرگمی به بحران و تضادهای درونی آن دامن می‌زند و تضادها را بیش از این تشدید می‌کند. موقعیت رژیم را هم در خارج و هم در داخل کشور ضعیف‌تر می‌کند.

 

عواقب منفی تصویب یا عدم تصویب FATF

به‌رغم جنگ‌وجدال درونی رژیم، حاکمیت آخوندی نمی‌تواند از عواقب منفی تصویب و یا عدم تصویب لوایح FATF گریزی داشته باشد.

هیچ‌یک از گزینه‌های تصویب و یا عدم تصویب به نفع رژیم نیست. گروه اقدام مالی ۲گزینه پیش روی رژیم می‌گذارد، یا به شروط آن تمکین کند که به مفهوم دست کشیدن از بسیاری از مطامعش می‌باشد و جام‌زهر دیگری است.

و یا تمکین نکند که در آن صورت با فشارهای مالی و بانکی بیشتر مواجه می‌شود. تعلیق یا عدم تعلیق هیچ تفاوتی ندارد.

باند خامنه‌ای چون به نتایج جام‌زهری پذیرش و تمکین به لوایح واقف است، عدم تصویب لوایح را کم‌ضررتر می‌داند.

نقوی حسینی، عضو کمیسیون امنیت مجلس ارتجاع، گفت: «تعلیق یا عدم تعلیق ایران از لیست سیاه FATF برای غربی‌ها هیچ تفاوتی ندارد چون تحریم‌های ثانویه آمریکا فراتر از CFT و FATF است. این‌که اروپایی‌ها با ایران همکاری ندارند به‌دلیل عدم تصویب لوایح نیست بلکه عدم همکاری آنها به این خاطر است که در صورت برقراری روابط اقتصادی با ما، آمریکا تحریم‌های ثانویه را علیه این کشورها اعمال می‌کند».(سایت خبری استان تهران ۵اسفند ۹۷)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e6c8dfc1-96ad-40a5-be30-77c200641150"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات