728 x 90

بحران کرونا و اقتصاد در هم‌شکسته رژیم آخوندی

اقتصاد کرونا زده
اقتصاد کرونا زده

تاثیر مخرب بحران کرونا در اقتصاد کشورهای جهان یک امر واضح است، اما ضربه آن بر اقتصاد بحران‌زده و مورد تحریم حاکمیت آخوندی بسیار بیشتر و مخرب‌تر است.

یکی از تاثیرات کرونا بر اقتصاد کشور بسته شدن مرزهای زمینی با کشورهای همسایه عراق، ترکیه، ترکمنستان، افغانستان و پاکستان است، که این کشورها برای محدود کردن رفت و آمد اتباع خود به ایران و بالعکس مرزها را بستند.

بسته شدن مرزها ضربه بزرگی به اقتصاد کشور وارد می‌کند خصوصاً بسته شدن مرزهای ترکیه و عراق که نسبت به سایر کشورهای همسایه مرودات تجاری بیشتری با ایران دارند.

چرا که با توجه به تحریم صادرات نفتی، دولت روحانی به صادرات غیرنفتی هر چقدر هم که باشد بسیار هم نیازمند است و عمده کالاهای غیر‌نقتی به کشورهای همسایه صادر می‌شود.

بحران کرونا در زمینه‌های دیگر نیز اقتصاد بحران‌زده نظام ولایت را تحت فشار قرار داده است.

 

به گفته احمد انارکی، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ارتجاع، شیوع ویروس کرونا در کشور آسیب بسیاری به اقتصاد و مراکز تولید وارد کرده است.

روزنامه آرمان وابسته به باند روحانی در این باره نوشت: «تاکنون بیش از یک میلیون نفر از نیروی کار جامعه از فعالیت‌های اقتصادی و تجاری اخراج گردیده‌اند این تازه شروع ماجراست چرا که تبعات اجتماعی بیماری کرونا و نحوه مدیریت این بیماری در کشور در دو ماه آینده یعنی در ماه‌های فروردین و اردیبهشت ۹۹ به‌صورت ورود خیل عظیم نیروی کار اخراج شده از مشاغل خرد و خدماتی نمایان خواهد شد..افزایش قیمت اقلام اساسی مورد نیاز جامعه حداقل دو برابر گزارش‌شده است و اکنون اقتصاد کشور با رقم غیررسمی تورم تا بالای ۴۰درصد مواجه شده است».

این رونامه حکومتی نسبت به پیامدهای پیامدهای اجتماعی این وضعیت هشدار می‌دهد و می‌افزاید: «وضعیت اقتصادی و اجتماعی در آینده نزدیک دشوارتر خواهد بود و این مسأله می‌تواند موجب برخی نارضایتی‌ها باشد».(آرمان ۲۹اسفند ۹۸)

خبرگزاری ایسنا در گزارشی با عنوان «شوک کرونا بر اقتصاد ایران» می‌نویسد: «انتشار ویروس کرونا در بهمن و اسفندماه ۱۳۹۸در شهرهای بزرگ و تلاش برای جلوگیری از انتشار آن باعث شد تا بسیاری از واحدهای اقتصادی و کسب و کارها به کاهش ساعت‌کاری و در برخی مواقع تعطیلی کامل روی آورند که خسارت‌های مالی زیادی را برای این بنگاهها به همراه داشته است که این آسیب‌ها در بخش‌های خدماتی، توریسم، خرده فروشی، حمل و نقل، پوشاک، آموزشی و مانند آن به‌مراتب بیشتر از سایر بخش‌ها است.

بخش حمل‌ ونقل نیز از دیگر بخش‌هایی است که در معرض بیشترین آسیب ناشی از شیوع ویروس کرونا واقع شده و ضرر مالی زیادی را متوجه این بخش کرده است،

کسب و کارها و مشاغل خرد که عموماً آسیب پذیرترین طبقات اجتماع را شامل می‌شوند و سطح تاب آوری کمتری نسبت به سایر بنگاههای اقتصادی دارند، نیز از انتشار این ویروس به میزان زیادی ضرر مالی دیده‌اند، بنابراین در صورتی که در مورد جبران زیانهای اقتصادی کرونا چاره‌ای اندیشیده و راه‌کاری به‌طور عملی در پیش گرفته نشود، آسیب‌های وارده، تصاعدی خواهد شد و بسیاری از فعالان اقتصادی با چالشهای زیادی روبه‌رو شده که حتی ممکن است بسیاری از آنها از چرخه اقتصادی حذف شوند».(ایسنا ۲۸اسفند ۹۸)

خبرگزاری بلومبرگ در تحلیلی نوشت شیوع سریع ویروس جدید کرونا در ایران، می‌تواند ضربه‌ای بر پیکر اقتصاد آن وارد آورد.

 

با این وجود دولت ورشکسته آخوند حسن روحانی در زمینه آثار زیانبار بیماری کرونا بر اقتصاد کشور و معیشت مردم تاکنون آماری منتشر نکرده و تلاش دارد تا آنجا که می‌تواند این امر را از مردم مخفی کند.

آن‌چنانکه پس از شیوع بیماری کرونا در کشور سردمداران رژیم مردم را نسبت به شیوع این بیماری حدود یک ماه بی‌اطلاع نگاه داشتند.

آنچه که رژیم را وادار به پنهان‌کاری تاثیرات منفی بحران کرونا بر وضعیت اقتصادی کشور و معیشت مردم کرده است چیزی نیست جز ترس از قیام و خیزش مردم.

تمامی تمهیدات نظام در زمینه گسیل نیروهای سرکوب به خیابان‌ها در تهران و سایر مناطق کشور به بهانه مبارزه با بیماری کرونا نیز ناشی از این هراس است.

سردمداران این حاکمیت می‌دانند که که طاقت مردم از این همه فساد و تباهی و بیکاری و فقر و محرومیت طاق شده است و در هر زمان احتمال زبانه کشیدن آتش خشم مردم وجود دارد.

 

آنها به‌خوبی می‌دانند که در شرایط کنونی حلقه بحران‌هایی که نظام را احاطه کرده هرآن تنگ‌تر می‌شود و بحران کرونا نیز وضعیت را به‌لحاظ اقتصادی و اجتماعی بغرنج‌تر می‌کند. لذا تلاش می‌کنند تا آنجا که می‌توانند در زمینه تاثیرات منفی اجتماعی و اقتصادی این بیماری پنهان‌کاری کنند تا شاید به‌زعم خودشان از این ستون تا آن ستون فرجی برای نظام حاصل شود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/044b6220-9da2-4945-a054-b0fee8bf3dc1"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات