728 x 90

بحران کسادی انتخابات و «خطر بزرگ» برای نظام

نه به انتخابات نمایشی
نه به انتخابات نمایشی

در ادامه گسترش شکاف و غارت و جنگ در میان باندهای رژیم بر سر انتخابات قلابی، شورای نگهبان خامنه‌ای خیز حذف کاندیداهای باند رقیب را برداشته است.

در دفاع از آنها آِخوند احمد جنتی دبیر شورای نگهبان گفت: «شرایط هم شرایط بسیار سنگینی است، خوب باید مدیر باشد، باید مدبر باشد و باید با تقوا باشد. من تأکید می‌کنم روی این کلمه با تقوا» (تلویزیون شبکه دو ۲۷اردیبهشت ۱۴۰۰).

با این‌که همه کاندیداها و بازیگران نمایش انتخاباتی تماماً مدافع نظام و مشتی دزد، قاتل و شیاد هستند، با این شرط تقوا که آخوند جنتی برای آنها مشخص کرد مهندسی انتخابات شروع شد که شورای نگهبان قصد دارد فرد مطلوب خامنه‌ای را از صندوق‌های خالی رأی بیرون بیاورد.

پیش از این خامنه‌ای از شورای نگهبان و حذف کاندیداهای انتخابات نمایشی توسط آن دفاع و ازکسانی که شورای نگهبان را به مهندسی انتخابات متهم می‌کنند انتقاد کرد: «برگزار کنندگان را متهم می‌کنند انتخابات مهندسی شده چی شده برگزار کنندگان انتخابات را دارند متهم می‌کنند. یا شورای محترم نگهبان را متهم می‌کنند» (تلویزیون شبکه خبر ۱فروردین ۱۴۰۰).

در زمینه مهندسی انتخابات توسط شورای نگهبان روزنامه جهان صنعت نوشت: «طی سه دهه گذشته هر چه زمان می‌گذرد متأسفانه شورای نگهبان نشان می‌دهد که رویکردش نسبت به انتخابات محدود کننده‌تر و بسته‌تر شده است. یعنی روزبه‌روز از اختیارات مردم و احزاب و همین‌طور نهادهای مدنی کاسته شده و در عوض شورای نگهبان با قرائتی که از اختیارات خود داشته و آنچه به‌عنوان نظارت استصوابی از آن یاد می‌کند انتخابات را به یک انتخابات دو مرحله‌ای تبدیل کرده است. یعنی در مرحله اول دیدگاهها و نظرات خودش را اعمال می‌کند و در مرحله دوم کاندیداها را در معرض انتخاب مردم قرار می‌دهد» (جهان صنعت ۳۰اردیبهشت ۱۴۰۰).

اما این هم برای خامنه‌ای بی‌هزینه نیست و حتی پاسدار احمدی‌نژاد هم ضمن تهدید به تحریم نمایش گفت: «اگر این بارهم بخواهند رد بکنند دیگر من قطعاً شرکت نخواهم کرد تأیید نمی‌کنم. هرگز و هرگز اگر رد کردند من شرکت نمی‌کنم».

روزنامه جوان رسانه پاسداران برای همراه کردن مسیر مهندسی انتخابات پیشاپیش به کمک جنتی و سایر اعضای شورای نگهبان آمد و نوشت: «درصورتی که فرد یا افرادی را فاقد این توان دیدند و تشخیص دادند که شانه‌های او توان این بار سنگین را ندارد بدون ملاحظه و تعارف با اعلام عدم احراز صلاحیت او به انتخاب نهایی مردم کمک کنند» (جوان ۲۷اردیبهشت ۱۴۰۰).

روزنامه رسالت از باند خامنه‌ای رد صلاحیت شدگان را دعوت به تمکین از تصمیم شورای نگهبان کرد و نوشت: «کسانی که با احراز صلاحیت از سوی شورای نگهبان پا به این عرصه می‌گذارند، در رفتار و گفتار سیاسی این عقلانیت و آن اخلاق سیاسی را به نمایش بگذارند. آنها هم که با عدم احراز نتوانستند به این میدان بیایند حداقل نشان دهند در پاسداشت «جمهوریت» نظام سهمی دارند و سرمایه اجتماعی خود را در اضلاع این رقابت اخلاقی حاضرند به نفع امنیت ملی هزینه کنند» (رسالت ۳۰اردیبهشت ۱۴۰۰).

سؤال این است با این تمهیدات آیا خامنه‌ای توان مهندسی از طریق شورای نگهبان را دارد؟

تا آنجا که به حذف اکثر نفرات شرکت‌کننده و تأیید کاندیداهای مطلوب خامنه‌ای است شورای نگهبان چنین توانی را دارد.

اما تا آنجا که به مردم ایران برمی‌گردد شواری نگهبان توان مهندسی در رابطه با آنان را ندارد که به پای صندوق‌های رأی بروند و به کاندید مطلوب شورای نگهبان و خامنه‌ای رأی بدهند، چرا که مردم ایران اساس انتخابات را تحریم کرده‌اند ورای آنها سرنگونی است.

بنابراین مردم ایران به انتخابات نه قاطع می‌گویند و کسی را هم که از فیلتر شورای نگهبان عبور کرده و از خم صندوق بیرون می‌آید مطلقاً فاقد مشروعیت و ضدمردمی می‌دانند.

چرا که او در جهت نفی حق حاکمیت مردم و تثبیت میخ ولایت خامنه‌ای از صندوق بیرون آمده است.

این واقعیت بسیاری از رسانه‌ها و مهره‌های حکومتی را دچار نگرانی برای امنیت نظام کرده است.

در روزنامه حکومتی اعتماد از قول محمد صدر عضو مجمع تشخیص آخوندی نوشت: «اینجاست که بحث امنیت نظام مطرح می‌شود. اگر خدای ناکرده مشارکت پایین باشد، به‌عنوان اقدامات ضدامنیتی تلقی می‌شود. شما می‌بینید که براندازان خارج از کشور و برخی براندازان داخل اطلاعیه می‌دهند و می‌گویند ما نباید در انتخابات شرکت کنیم؛ برای این‌که مشروعیت نظام زیر سؤال برود. اگر انتخابات پرشور نباشد و درصد بالای شهروندان شرکت نکنند، در راستای خواسته آنان حرکت شده و این مسأله ربطی به مباحث حقوقی و مشروعیت قانونی ندارد. در نتیجه این نظارت را برای جمهوری اسلامی خطرناک می‌دانم و در صورت اجرایی شدن و غلبه این‌گونه نظرات، ضربات بسیار جدی به جمهوری اسلامی ایران وارد می‌شود» (اعتماد ۳۰اردیبهشت ۱۴۰۰).

در زمینه نه قاطع مردم به انتخابات روزنامه حکومتی شرق نوشت: «به گواهی نظرسنجی‌های موثق و هم بنا بر تجربه انتخابات مجلس، جامعه تا اینجای کار میل دوره‌های قبل را برای استفاده از حق رأی خود ندارد و این معضلی اساسی است... فضای سیاسی در اوج چند پارگی و چنددستگی است و جامعه نیز حیران و بلاتکلیف! خطری بزرگ که اگر فکری برای آن نشود و بر این آتش تفرقه و دشمنی دمیده شود‌، کار سخت خواهد بود. مردم خسته‌اند از این جدال‌های هر روزه سیاسی و منفعت‌طلبیهای حقیر اقتصادی و تنگ و تنگ‌تر شدن عرصه اجتماعی و زوال فرهنگی» (شرق ۳۰اردیبهشت ۱۴۰۰).

از آنجایی که عدم شرکت مردم در این نمایش اظهر من‌الشمس است، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان ارتجاع ضمن اعتراف به این واقعیت تلاش کرد آنرا کمرنگ کند و گفت: «مشارکت احتمالی پایین در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ هیچ مشکل حقوقی ایجاد نخواهد کرد و اعتبار و مشروعیت آن هم‌چنان پابرجاست» (سایت اعتماد آنلاین ۲۹اردیبهشت ۱۴۰۰).

این در حالیست که شخص خامنه‌ای گفته بود که پشت کردن مردم به صندوقهای رأی مصیبت است و مقامات دیگر رژیم هم یک در میان بر خطرناک بودن این مسأله برای امنیت نظام تأکید کرده و می‌کنند.

واقعیت این است که مردم ایران با هزار زبان گفته‌اند که پای صندوق‌های رأی خامنه‌ای نمی‌روند، مردمی که بیش از ۹دهک آنها در حاکمیت آخوندها زیر فقر رفته و زندگی‌شان به تلاشی برای زنده ماندن تبدیل شده است.

مردمی که وقتی به شرایط طاقت‌فرسای زندگی خود اعتراض می‌کنند، جوابشان سرکوب و گلوله نیروهای سرکوبگر است.

مردمی که... . .

بنابراین مردم در انتخاباتی شرکت نمی‌کنند که کاندیداهای آن دست پرورده نظام و در سرکوب و چپاول مردم دستشان در یک کاسه است و همه سر و ته یک کرباسند.

با این وجود خامنه‌ای و شورای نگهبان قصد دارند با مهندسی انتخابات گماشته‌ترین و سر سپارترین و جلادترین آنها را از خم انتخابات قلابی بیرون بیاورند، به این گمان باطل که بتوانند با انقباض بیشتر از خیزش و قیام مردم جلوگیری کنند اما زهی خیال باطل از این‌که حکومت آخوندی بتواند مانع قیام و خیزش مردم شود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/871ae2cd-5922-4c48-9a6e-ca79bb73fdc1"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات