728 x 90

بمب ساعتی تورم زیر پای خامنه‌ای و روی دست رئیسی

بمب ساعتی تورم ...
بمب ساعتی تورم ...

در حالی که اساتید منتقد نظام ولایت فقیه از دانشگاهها اخراج می‌شوند و جایشان را ابوجهل‌ها و شعبان بی‌مخ‌های فاشیسم مذهبی می‌گیرند، خامنه‌ای هزار جور بحران و چالشهای کمرشکن دیگر هم دارد که مجال تنفس برایش باقی نگذاشته است. در اقتصاد ورشکسته این رژیم تورم بالای ۵۰درصد چنان لاعلاج شده است که «آقا» مرتب به گماشته‌اش تذکر می‌دهد که یک فکری بکن! آخر دست‌آوردهایت زیر غبار تورم و اجاره مسکن و گرانی قیمت اجناس خوراکی گم شده است!

خوب، منصوب بیت، جز پنهان کردن آمار و ارقام دیگر چکار باید بکند. به‌قول کارشناس حکومتی مهدی پازوکی، وقتی قیمت روغن و برنج در دولت رئیسی ۵برابر شده یعنی تورم بالای کالا‌های اساسی؛ این را نمی‌توان در آمار‌ها پنهان کرد.

همین کارشناس اقتصادی می‌گوید: «مصاحبه‌یی از همین آقایی که رئیس مرکز آمار شده دیدم که اصلاً نمی‌داند خط فقر چیست؛ ایشان از دانشگاه امام صادق آمده و صفر کیلومتر رئیس مرکز آمار شده!» (انتخاب۱۱شهریور۱۴۰۲)

 

مقایسه تورم با بمب ساعتی

اما موضوع صرفاً به پنهان‌سازی آمارها برنمی گردد. بانک‌های کشور که زیربار پول چاپ کنی و پول پخش کنی کمرشکن شده‌اند و به نام «ناترازی» ورشکستگی هایشان را مخفی می‌کنند، نمودی از ناترازی کل اقتصاد هستند که تورم دو رقمی تنها یکی از پیامدهایش می‌باشد. فرهاد نیلی، نماینده اسبق ایران در بانک جهانی، ضمن هشدار به این ناترازی عمده می‌گوید: «قدرت تورم‌زایی پول در کشور بالا رفته است و سیاست‌گذار توان رفع ناترازی‌های بانکی را از دست داده است. او «با هشدار دادن در رابطه نسبت بالای پول به شبه‌پول در ایران آن‌را به یک بمب ساعتی تشبیه کرد» (اقتصادآنلاین۱۱شهریور۱۴۰۲).

 

سیل ابرچالشها در راه است

گفته شد که خامنه‌ای برای نگهداری خیمه نظامش چالشهای دیگری دارد. وحید شقاقی کارشناس اقتصادی رژیم چند تا از این چالش‌ها را برشمرده است. وی درباره تورم می‌گوید، ما در بی‌سابقه‌ترین دوره تورمی تاریخ ایران به سر می‌بریم. هیچ دوره‌ای در تاریخ ایران به اندازه امروز تورم بالای پیوسته و پایدار نداشته‌ایم. معنایش این است که در ششمین سال متوالی تورم بالای ۴۰درصدی تجربه شده است بدون این‌که فرصت تنفسی به مردم داده شده باشد ولی اگر «تورم تجمیعی» را محاسبه کنیم (وقتی که مردم همه پس اندازها و داراییهای با ارزش خود را فروخته اند) تورم معادل ۱۰۰درصد است. غیر از این تورم کمرشکن شاهد: «ابر چالش صندوق‌های بازنشستگی، ابر چالش فرو نشست زمین، ابر چالش آب، ابر چالش فرسودگی زیرساخت‌ها، ابر چالش ناترازی انرژی و سایر ناترازی‌ها، ابر چالش پیرشدن جمعیت و... هستیم که من اینها را مانند سیلی سهمگین می‌بینم که الآن از ما فاصله دارد اما به‌سرعت فرامی‌رسد» (انصاف نیوز ـ۲۰مرداد۱۴۰۲).

 

دولتها نمی‌توانند کشور را به درستی مدیریت کنند

سخن از چنین واقعیت‌های مهیب و سهمگین که تمامی ندارد. کامران ندری اقتصاددان در مورد تورم بالا، دولتهای حاکم را مقصر می‌داند. و این‌که نمی‌توانند کشور را به درستی اداره کنند. او هم مصیبتهای جاری در ایران را این‌گونه ردیف می‌کند: «وعده‌های دولت با واقعیت‌های جامعه همخوانی ندارد و به سمت روش‌ها و سیاست‌هایی می‌روند که منجر به تورم می‌شود... این تورم ناشی از حکمرانی بد است... تصمیم‌گیری آنها در بخش اقتصادی غلط است. ». (تجارت نیوز۳۰مرداد۱۴۰۲).

دست آخر این‌که همزمان با اخراج اساتید و دانشجویان منتقد و معترض دانشگاه‌ها، این کارشناس اقتصادی هم اذعان می‌کند که دولتهای حاکم علم‌ستیز هم بوده‌اند. یعنی با دست‌آوردهای علمی اقتصاد، موافق نبوده‌اند. مجموع این ویژگی‌ها سبب شده‌اند که ما با وضعیت فعلی مواجه شویم.

 

ریشه تباهی و بیداد را درآوریم

در آستانه سالگرد جنبش سراسری جوانان آگاه و دلیر میهن در برابر همه تباهیها و شناعتهای یک حکومت ارتجاعی، باید ایستادگی و مقاومت و استمرار خیزش را تداوم بخشید. فاشیسم مذهبی قصد بی‌آینده کردن ایران و ایرانی را در سر می‌پروراند. تورم و فلاکت و هزار زخم ناسور در پیکر میهن، تنها و تنها با قیام آینده‌سازان رخت بر می‌بندد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/62b450f2-57b7-4c26-9f02-552e8c13812e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات