728 x 90

بن‌بست مذاکره؛ تصاعد بحرانها

سخن روز
سخن روز

خامنه‌ای با عجله پاسدار قالیباف را روانهٔ قم کرد تا با مراجع حکومتی دیدار کند. کیهان خامنه‌ای پس از این دیدار، خبر و حرف‌های آخوند صافی گلپایگانی را که از مراجع قم است سانسور کرد! اما چرا؟

آخوند صافی گلپایگانی دربارهٔ بحران بین‌المللی رژیم به پاسدار قالیباف گفت: «توصیه من این است که باید با تمام کشورهای دنیا رابطه داشته باشیم... این‌که با بسیاری از کشورها قهر باشیم صحیح نیست و به ضرر (نظام) است»؛ آنگاه با نیش و طعنه به خامنه‌ای، ادامه داد: «باید با عقلانیت» در پی «تعامل سازنده» باشید و اگر «با جهان در ارتباط باشیم خیلی از مشکلات نظام برطرف خواهد شد». آخوند فاضل میبدی، یکی از دانه‌درشت‌های حوزه هم در حمایت از حرفهای آخوند صافی گفت: «اگر تحریم‌های موجود باقی بماند باید منتظر خطراتی بود که شاید برای حکمرانان قابل پیش‌بینی نباشد».

 

از این مواضع می‌توان دریافت که لااقل یکی از محورهای گفتگوی قالیباف با مراجع، بحران مذاکرات و برجام بوده است؛ هم‌چنین معلوم می‌شود این بحران اکنون درون نظام را هم دچار تنشهای جدی کرده تا جایی که نق زدنها و اعتراضها از کانونی‌ترین مراکز رژیم، مانند حوزهٔ قم و در میان بالاترین مراجع حکومتی هم در حال افزایش است. برای همین هم خامنه‌ای که می‌داند اگر پای پذیرش شروط طرفهای مقابل در مذاکرات برود، اول از همه هژمونی خودش بر باد می‌رود (و این هم مرز سرخ اصلی اوست)، با شتاب قالیباف را به قم فرستاده تا این شکاف را هم بیاورد. به‌ویژه خامنه‌ای می‌خواسته در جلسه‌یی که با مزدوران برون‌مرزی رژیم، تحت نام «کنفرانس وحدت اسلامی» روز ۲آبان داشته، بر خط رویارویی با جامعهٔ جهانی تأکید کند؛ کما‌این‌که در همین نشست به سران رژیم گفت: «بایستی پایداری کنید، مقاومت کنید، فشارها را تحمل کنید، مشکلات را تحمل کنید».

اما انتشار حرفهای آخوند صافی نشان می‌دهد تنشها و لرزش‌ها درون رژیم بیش از آن است که خامنه‌ای بتواند حتی با فرستادن یکی از سران سه‌قوه نظام، به‌طور موقت هم که شده آن را هم بیاورد؛ برای همین هم کیهان حرفهای آخوند صافی را سانسور کرده است.

 

موضع یک مرجع حکومتی رودرروی خط خامنه‌ای، زبانهای دیگری را حتی در رسانه‌های حکومتی هم باز کرده است؛ تا جایی که با طعنه می‌نویسند: «اکنون که حاکمیت به‌لطف مهندسی انتخابات یکدست شده... جا دارد راهی پیدا کرده و نظام را از انزوای بین‌المللی نجات دهد»؛ سپس با وحشت از پیآمد این وضعیت رژیم هشدار می‌دهد: با این انزوا «بیش از این نظام را در معرض نارضایتی‌های در آستانهٔ انفجار داخلی» قرار ندهیم! (کانال حکومتی چند ثانیه-۱ آبان).

این وضعیت نشان می‌دهد جدی‌تر شدن بحران بی‌راه‌حلی خامنه‌ای، به‌ویژه در زمینهٔ بین‌المللی، باعث شده از آنجا که رژیم توان و ظرفیت استراتژیک حل این بحران را ندارد، تنشها و تضادها درون خود رژیم سرریز شده و از زبان و قلم مهره‌ها و بالاترین مراجع رژیم بازتاب پیدا کند. تا جاییکه هشدار می‌دهند: «ما با نوعی از هم‌پاشیدگی و تشتت رو در رو هستیم!» (کنعانی مقدم، از مهره‌های باند خامنه‌ای-۳ آبان)

در هفته‌ها و ماه‌های بعد که باز هم بحران بین‌المللی رژیم وارد مراحل جدی‌تری خواهد شد، باز هم باید شاهد افزایش تنشهای جدی بیشتر، از درون ساختار پوسیدهٔ حاکمیت آخوندی و تصاعد بیشتر بحرانهای گریبانگیر آن باشیم.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/425ad3b1-e63f-4e25-a286-2d2d272b62c5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات