728 x 90

بودجهٔ ۱۴۰۰ زیر ذره‌بین (۱)

بودجه ۱۴۰۰ زیر ذره‌بین
بودجه ۱۴۰۰ زیر ذره‌بین

لایحه بودجه سال۱۴۰۰ رژیم روز چهارشنبه ۱۲آذر ۹۹ به مجلس ارتجاع تحویل شد.

نکات پیدا و نهان بودجه ۱۴۰۰ در بررسی آن، هدف مجموعه مقالاتی است که خواهد آمد.

طبعا نگاهی به برخی عدد و رقم‌های این بودجه برای درک وضعیت بودجه‌نویسی آخوندی و هم‌چنین برای درک علت فقر افزایش‌یابنده مردم ایران ضروری است.

این لایحه در یک کتاب با ۳۲۲صفحه تنظیم شده و دارای یک ماده واحده و تعداد زیادی تبصره و جدول می‌باشد.

کتاب بودجه ۱۴۰۰ رژیم برخلاف کتاب بودجه سال‌های قبل فصل‌بندی مشخصی ندارد و تماماً زیر عنوان ماده واحده تنظیم و منتشر شده است.

 

مبلغ بودجه ۱۴۰۰

مهم‌ترین اعداد بودجه ۱۴۰۰ به این شرح است:

رقم بودجه کل کشور (بودجه عمومی و بودجه شرکت‌ها) = ۲۴۳۵هزار میلیارد تومان.

بودجه عمومی کشور= ۹۲۹هزار میلیارد تومان است که اگر ۸۸هزار میلیارد تومان منابع اختصاصی آن را (مانند درآمدهای دانشگاهها یا پست و تلگراف و ... که در همان نهادهای تولید کننده، هزینه خواهند شد) کنار بگذاریم، بودجه عمومی خالص برابر خواهد بود با ۸۴۱هزار میلیارد تومان.

در حالی‌که بودجه شرکت‌های دولتی و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت (از بانک ملی گرفته تا بنیادهای متعلق به خامنه‌ای و سپاه و آستان‌قدس) ۱۵۶۱میلیارد تومان است که در واقع نزدیک به دو برابر بودجه عمومی کشور می‌شود.

 

منابع تأمین بودجه

نفت

مالیات

درآمدهای گمرکی

واگذاری دارایی‌های مالی دولت

درآمد حاصله از فروش اوراق بهادار

فروش و واگذاری شرکت‌های دولتی

فروش اوال مالی نفت

برداشت از صندوق توسعه ملی

فروش اموال دولتی

سایر درآمدهای دولتی

منبعی که اسمی از آن در محورهای بودجه برده نشده!

 

نگاهی از نزدیک به منابع بودجه ۱۴۰۰

یکم نفت: یکی از مهم‌ترین منابع این بودجه، قرار است فروش روزانه ۳میلیون و ۲۰۰هزار بشکه نفت باشد. (منبع: روزنامه جام جم ۱۷آذر ۹۹)

نفتی که هم‌اکنون صادرات آن نزدیک به صفر است و با توجه به اشباع جهانی بازارهای نفتی و کاهش سطح مصرف نفت در جهان به‌علت کرونا، چشم‌انداز مثبتی ندارد، چرا که نفت رژیم حتی اگر از تحریم هم خارج شود یا مشمول برخی معافیتها (برای کشورهای خاصی مانند عراق و ترکیه و کره) برای فروش شود، باز هم بازارهای چندانی در مقابلش باز نیست که رژیم بتواند ۱۹۲هزار میلیارد تومان از فروش نفت در بیاورد (این عددی است که روحانی در متن بودجه پیش‌بینی کرده از فروش نفت به‌دست خواهد آورد یعنی با فروش ۲.۳ میلیون بشکه نفت از قرار هر بشکه ۴۰دلار!)، علت هم قبل از هر عامل دیگری همان‌گونه که گفته شد، اشباع بازار جهانی نفت و کاهش مصرف جهانی آن در شرایط گسترش کرونا و پایین آمدن سطح تولید و کاهش تردد‌هاست.

برخی منابع دیگر (مانند یورونیوز) مبلغ ۲۲۵هزار میلیارد تومان را برای درآمدهای نفتی ذکر کرده‌اند که نشان می‌دهد امید‌های رژیم به درآمدهای نفتی تا چه حد بالاست، فارغ از این‌که آن امید‌ها امکان محقق شدن دارند یا نه!

بی‌سبب نبود که قالیباف رئیس مجلس ارتجاع در مورد رشد ۲۵۰درصدی درآمد نفت در آخرین بودجه دولت روحانی گفت: تکیه (این بودجه) بر باد است!

 

دوم مالیات: در بودجه ۱۴۰۰پیش‌بینی شده مبلغ ۲۲۵هزار میلیارد تومان از مالیاتها تأمین شود. اما هنگامی‌که به مجموعه مالیات‌های محسوس و نامحسوسی که در لایحه بودجه نهفته، دقت می‌شود روشن می‌گردد که چیزی در حدود ۳۸درصد بودجه سال آینده قرار است از مالیات‌ها، و عوارض گمرگی تأمین شود! (منبع یورو نیوز) امری که خود می‌تواند هنگام جمع‌آوری مالیاتها مبنای قیامهای جدیدی باشد.

در ادامه بحث البته خواهیم دید که این مالیات کمرشکن اساساً از توده‌های مردم گرفته خواهد شد و نه از قشر حاکم. قشر حاکمی که به‌گفته زاکانی (سایت خانه ملت ۲۳آذر ۹۹) فقط ۴درصد جامعه است اما ۹۰درصد سپرده‌های بانکی را در اختیار خود دارد! و در یک محاسبه دیگر به‌گفته همان زاکانی ۷۰درصد سپرده‌های بانکی کشور تنها متعلق به یک‌درصد افراد جامعه است! سپرده‌هایی که نه‌تنها مالیاتی به آنها تعلق نمی‌گیرد بلکه پیوسته سود پس‌اندازشان هم به آنها اضافه می‌شود!

کیهان خامنه‌ای ۱۴آذر ۹۹ درباره مالیاتهایی که دولت روی آنها برای تأمین بودجه ۱۴۰۰ حساب باز کرده، نوشته است:

«عوارض مالیات ارزش افزوده فرآورده­‌های نفتی و فروش داخلی ۹۰۰۰میلیارد تومان،

عوارض گاز، ۲۷۰۰میلیارد تومان،

هزینه حمل فرآورده‌ها ۱۴هزار میلیارد تومان،

سهم ۱۴.۵ درصد شرکت نفت از خوراک پالایشگاهها حدود ۲۰هزار میلیارد تومان،

سهم ۱۴.۵ درصد شرکت نفت از خوراک پتروشیمی‌­ها ۴۶۰۰میلیارد تومان

و مجموع ارقام ۱۰ ردیف اول ۷۹هزار میلیارد تومان لحاظ شده است»

سایت مشرق نیوز۱۲ آذر ۹۹ هم در مورد منابع بودجه ۱۴۰۰نوشته است: «حدود ۷۸درصد از درآمدها را در آمدهای مالیاتی و ۲۲درصد را سایر درآمدها تشکیل می‌دهد».

روزنامه حکومتی جوان در شماره نیمه آذرماه ۹۹ خود نوشته بود: «دولت در لایحه بودجه سال آتی درآمد‌های مالیاتی را بیش از ۲۴۷‌هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده است، این در حالی است که در سال۹۹ رقم درآمد‌های مالیاتی در لایحه، ۱۹۵هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود».

از سوی دیگر روزنامه حکومتی آرمان ملی ۱۵آذر ۹۹ هم در همین مورد نوشته اشت: «درآمد ۹۰۰میلیارد تومانی بودجه۱۴۰۰ از مالیات خانه‌های خالی»!

آرمان ملی در همان شماره اضافه کرده بود: «بیمه اجباری ۳۰میلیون واحد مسکونی کشور»!

حالا حساب کنید حق‌بیمه این ۳۰میلیون واحد مسکونی چقدر می‌شود؟! این مورد یکی از همان مالیات‌های نامحسوسی است که در بودجه اسمی از آن برده نشده اما در محاسبات دولت آخوند روحانی برای آن کیسه دوخته شده است!

باز هم همان روزنامه آرمان‌ملی در همان شماره‌اش نوشته است: «رشد درآمد زایی از بازار سهام در بودجه ۱۴۰۰».

به این ترتیب روشن می‌شود که حساب و کتاب‌های دولت آخوندها برای خالی‌کردن جیب و سفره مردم به اسم مالیات در سال آینده، شامل هر چیزی می‌تواند باشد و یک حساب‌جاری یک‌طرفه به سود آخوندهاست!

در قسمت بعدی این مقاله به دیگر منابع بودجه سال آینده رژیم پرداخته خواهد شد.

ادامه دارد...

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9bc60708-7202-4a5f-bec6-9341d8492104"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات