728 x 90

بودجهٔ «انقباضی برای مردم» و «انبساطی برای نهادها»ی سرکوب و غارت

بودجه ۱۴۰۱
بودجه ۱۴۰۱

دولت جلادان پس از مدتها زمینه‌سازی در زمینه حذف ارز ۴۲۰۰تومانی برای واردات کالاهای اساسی، این ارز را در بودجه سال۱۴۰۱ حذف کرد. که این تنگنای معیشتی بیشتری را برای مردم به‌دنبال خواهد داشت

در زمینه آثار تورم‌زای حذف این ارز روزنامه حکومتی مستقل ۲۲آذر۱۴۰۰ نوشت: « آثار تورم حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر روی قشر ضعیف جامعه خواهد بود و اقشار ضعیف جامعه بیشترین آسیب را خواهند دید. حذف ارز ۴۲۰۰تومانی تورم و شوک اولیه خواهد داشت که این شوک اولیه تمام اقشار را تحت فشار قرار می‌دهد».

در حالی ارز ۴۲۰۰تومانی در بودجه حذف شده که بودجه صدا و سیمای دروغ‌پراکنی آخوندی به ۵هزار و ۲۸۹میلیارد تومان افزایش پیدا کرده، بنابراین بودجه آن‌که در سال جاری ۳هزار و ۳۸۴میلیارد تومان بود برای سال آینده رشد ۵۶درصدی دارد.

دولت آخوند رئیسی جلاد تنها بودجه صدا و سیمای آخوندی را افزایش نداده، بلکه بودجه سرکوب و به‌اصطلاح «تقویت بنیه دفاعی و تحقیقات راهبردی» را مانند سالهای قبل افزایش داده است.

 

بودجه سپاه پاسداران ضدمردمی در سال۱۴۰۰، ۳۸هزار و ۵۶۴میلیارد تومان بوده، برای سال آینده به ۹۳هزار میلیارد تومان بالغ شده که این افزایش نزدیک به ۲.۵ برابری را نشان می‌دهد.

در زمینه خاصه‌خرجی دولت رئیسی برای نیروهای سرکوب تحت عنوان تقویت بودجه دفاعی خبرگزاری فرانسه به‌نقل از خبرگزاری تسنیم نوشت: «در بودجه سالهای ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ حدود ۵میلیارد دلار برای تقویت «ظرفیتهای دفاعی و تحقیقات استراتژیک» اختصاص داده شده است که نسبت به سال گذشته ۴میلیارد دلار افزایش یافته است» (خبرگزاری فرانسه ۲۱آذر ۱۴۰۰)

دولت ضدمردمی برای تأمین بودجه «صدا و سیمای میلی» خامنه‌ای و نیروهای سرکوبگر به‌ویژه سپاه پاسداران، در نظر دارد مثل همیشه به جیب مردم دستبرد بزند، و به‌خاطر آن درآمدهای مالیاتی را ۷۳درصد افزایش داده و به حدود ۵۶۲هزار میلیارد رسانده است.

در مقابل این تلگه‌گیری بزرگ از مردم و تحمیل بار گران مالیاتی بر آنها، حقوق کارمندان به‌طور متوسط ۱۰درصد و بیشترین درصد افزایش حقوق آنها ۱۵درصد است، که با توجه به نرخ تورم سفره‌های آنها بیش از پیش کوچکتر می‌شود.

 

ضمنا دولت در نظر دارد درآمد‌های بالای ۵میلیون تومان را مشمول مالیات کند، که این هم فشار زیادی را بر زندگی مردم زیر خط فقر رفته تحمیل می‌کند. چرا که بر اساس آمارهای رسمی درمهرماه خط فقر یک خانواده چهار نفره به ۱۱میلیون تومان رسید، که با این حساب بیش از نیمی از مردم که در فقر مطلق به سرمی‌برند، گرفتن مالیات بیشتر از آنها بیش از پیش آنان را در فشار معیشتی قرار می‌دهد.

هم‌چنین در بودجه ۱۴۰۰نرخ خدمات از جمله آب افزایش پیدا می‌کند و به بهانه مصرف بیش از سطح تعیین شده، ۱۵درصد افزایش پیدا کرده است. در حالی که حداقل سطح تعیین شده برای مصرف آب، به‌نحوی است که عمده مردم گرفتار افزایش نرخ آب می‌شوند.

در زمینه بودجه روزنامه حکومتی همدلی ۲۲آذر ۱۴۰۰ آنرا «انقباضی برای مردم، انبساطی برای نهادها» خواند و در این رابطه نوشت: «لایحه بودجه؛ از افزایش ۱۰درصدی حقوق‌ها تا ۵۶درصدی صدا و سیما آنچه بیشتر از همه در خلاصه درآمدها و هزینه‌های دولت در سال آینده نگاهها را به خود برگردانده، افزایش ۵۶درصدی بودجه صدا و سیما آن‌هم در وخیم‌ترین شرایط مالی است. میزان بودجه تخصیص‌یافته به سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، ۵هزار و۲۸۹میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. این در حالی است که میزان بودجه این سازمان در سال۱۴۰۰، برابر با ۳هزار و۳۸۴ میلیارد تومان بوده که نشان‌دهنده رشدی ۵۶درصدی است».

 

البته این روزنامه وابسته به باند مغلوب جرأت نکرد نیم نگاهی به افزایش حدود ۲.۵ برابری بودجه سپاه پاسداران، و هم‌چنین افزایش بودجه سایر نیروهای سرکوبگر به بهانه «تقویت بنیه دفاعی و تحقیقات راهبردی» داشته باشد و این بودجه انبساطی برای نیروهای سرکوب را توضیح بدهد.

از طرف دیگر به‌نوشته روزنامه حکومتی آرمان ۲۲آذر۱۴۰۰ «بودجه ۱۴۰۱خیلی تفاوتی با بودجه‌های سال‌های قبل ندارد. اسکلت و به‌قول مهندسان عمران فونداسیون آن یکی است و بخش عمده‌یی از بودجه، دولتی است. یعنی صرف نهادها، شرکتها و سازمانهای بزرگ دولتی می‌شود. معمولاً بیش از نیمی از بودجه همواره به سمت سازمانها، صنایع، شرکتها و مؤسساتی بوده است که در اختیار دولت است... . بخش دیگری از بودجه ظرف سال‌های گذشته صرف نهادها و سازمانهایی می‌شود که «کار فرهنگی» انجام می‌دادند».

 

رئیسی جلاد هنگام ارایه بودجه ادعا کرد کسری بودجه حرام است، اما به این اشاره نکرد که جبران کسری بودجه از طریق گرسنگی دادن به مردم محروم و دستبرد به جیب و سفره‌های آنان تأمین شده است.

روزنامه حکومتی ایران وابسته به دولت رئیسی در مورد بودجه سال۱۴۰۱ نوشت: «فشار معیشتی در سال آینده بیشتر خواهد شد (و) افزایش ۷۳درصدی مالیاتها رکود را افزایش خواهد داد» (ایران ۲۲آذر۱۴۰۰).

صرف‌نظر از این واقعیتها در شرایطی که اقتصاد کشور به بن رسیده و رکود بر آن حاکم است، منابع بودجه نمی‌تواند به‌طور کامل تحقق پیدا کند.

به‌عنوان مثال یکی از منابع بودجه وصول مالیات است، در صورتی که با توجه به ورشکستگی گسترده مؤسسات تولیدی وهم‌چنین گسترش فقر در میان مردم، امکان حصول این حجم از مالیات وجود ندارد، بنابراین بودجه صرفاً در روی کاغذ تراز است.

روزنامه جهان صنعت در مورد تراز نبودن درآمدها و هزینه‌های بودجه سال۱۴۰۱ نوشت: «در بخش درآمدها و هزینه‌ها دولت پیش‌بینی کرده که۴ .۶۶۴ هزار میلیارد تومان درآمدزایی داشته باشد که در مقایسه با رقم ۹۶۵هزار میلیارد تومانی هزینه‌ها معادل ۳۰۰هزار میلیارد تومان کسری است» (جهان صنعت ۲۲آذر۱۴۰۰). و هیچ پاسخی در بودجه سال آینده به این ناترازی داده نشده است و عملا باز تنها راه‌حل دولت رئیسی هم چاپ اسکناس بدون پشتوانه و ایجاد نقدینگی و تورم بیشتر خواهد بود

بنابراین واقعیت این است همان‌طور که روزنامه حکومتی همدلی اعتراف کرد این بودجه برای مردم انقباضی و برای نهادهای سرکوب و چپاول انبساطی است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a68873fe-c99e-4d9d-a5d1-fc5484eb9c9f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات