728 x 90

تاراج گاز ایران توسط خامنه‌ای

گاز
گاز

سرنگونی رژیم آخوندی اساساً به دست مردم و مقاومت سازمان‌یافته آنها صورت می‌گیرد. اما در کنار این اصل پایه‌یی و خدشه‌ناپذیر، فشارهای سیاسی و تحریم‌های اقتصادی نیز می‌تواند دستگاه مالی و عملیاتی دشمن ضدبشر را دچار اختلال و کندی کند.

محاصره کردن مالی خامنه‌ای و پاسداران جنایت‌کارش در همین دستگاه معنی و جایگاه واقعی و درست خود را می‌یابند، امری که مقاومت ایران از دیرباز دست‌اندرکار آن است.

پس از قرار گرفتن نفت و نیمی از پتروشیمی صادراتی خامنه‌ای در لیست تحریم‌ها اکنون خامنه‌ای چشم به باقی‌مانده صادرات پتروشیمی و صادرات گاز کشور دوخته است.

در کنار این دو، صادرات غیرنفتی رژیم ایران هم قرار دارد که در صدر آنها باید از صادرات مواد مخدر اسم برد، تجارتی که نیاز به یک پژوهش جداگانه و مفصل دارد.

اینها در واقع امکانات مالی فاشیسم مذهبی حاکم بر ایران در شرایط فعلی است، امکاناتی که خامنه‌ای با تکیه بر آنها می‌تواند بخشی از مقاصد تروریستی خود را پیش ببرد.

در این میان پتروشیمی با تحریم شدن ۵۰درصدی‌اش کماکان کاندیدای اول تکمیل تحریم در شرایط کنونی است و پس از آن یا همزمان با آن دو مقوله صادرات دیگر یعنی صادرات گاز و صادرات غیرنفتی رژیم قرار دارند که از اهمیت بالایی در تأمین مالی رژیم و عملیات تروریستی‌اش قرار دارند. امری که تحقق آنها (در بستن دست رژیم در به‌ باد دادن ثروتهای ملی مردم ایران) در دستور کار فعالیت‌های سیاسی مقاومت ایران قرار دارد.

این نوشته بر روی صادرات گاز خامنه‌ای متمرکز است.

ایران سومین تولیدکننده گاز جهان است ۱

ایران سومین تولیدکننده گاز جهان است

 

میزان ذخایر گازی ایران

به‌نوشته سایت ایران آنلاین سایت رسمی دولت در تاریخ ۱۳اسفند ۹۷ایران اکنون حدود ۱.۵صدر بازار جهانی صادرات گاز را در اختیار دارد.

بریتیش پترولیوم (BP)در گزارش آماری سالانه خود در پایان سال ۲۰۱۷حجم ذخایر گازی ایران را معادل ۳۳.۲۰۰تریلیون متر‌مکعب برآورد کرده است.

بر این اساس ایران پس از روسیه دومین منابع گازی جهان را داراست. حجم برآورد شده ذخایر گازی کشور بنا‌ به آخرین داده‌های منتشر شده داخلی هم همین عدد را نشان می‌دهد و حدود ۳۳.۲۰۰تریلیون متر‌مکعب است.(پایگاه اطلاع‌رسانی پدافند غیرعامل رژیم. ۱۷فروردین ۹۸).

البته آماری که یک عضو کمیسیون انرژی مجلس ارتجاع به اسم سیدعلی ادیانی در ۲۱بهمن ۹۷اعلام کرد حجم ذخایر گازی کشور را حدود ۷.۳۲تریلیون متر‌مکعب اعلام کرد! که با ۳۳تریلیون متر‌مکعب قبلی تفاوت فاحش دارد.(بورس نیوز).

میزان صادرات گاز خامنه‌ای

اما در مقام فروشنده، منابع گازی ایران پس از منابع گازی آمریکا، روسیه و چین بزرگ‌ترین بازار گازی جهان به‌شمار می‌روند.

بر مبنای آمار دیگری ایران حداقل تا سال ۹۷سومین کشور تولیدکننده گاز در جهان بوده و آمریکا و روسیه با فاصله‌یی نجومی در مقام اول و دوم تولید کنندگان گاز جهان قرار دارند (۷۶۶و ۶۳۵میلیارد متر مکعب) و ایران با تولید سالانه ۱۷۴میلیارد و ۵۰۰میلیون متر‌مکعب و در رقابتی شانه به شانه با قطر، کانادا و چین در سکوی سوم بود. به‌نوشته مشرق نیوز ۲۱(خرداد ۹۷).

 

آمار مغشوش صادرات گاز توسط خامنه‌ای

اما آمار منتشر شده در سال بعد (که نفت رژیم کاملا تحریم شد) نشان می‌دهند خامنه‌ای صدور گاز خود را به‌شدت افزایش داده است. همان پایگاه اطلاع‌رسانی پدافند غیرعامل آخوندها تولید سالانه گاز کشور را در ۱۷فروردین ۹۸سالانه ۲۲۳میلیارد و ۹۰۰میلیون متر‌مکعب اعلام کرده است.

با این‌همه میزان دقیق صادرات گاز خامنه‌ای در هاله‌ای از ابهام وجود دارد چرا که به‌عنوان مثال و به‌رغم اعدادی که همینجا ذکر شد، سایت اقتصاد آنلاین به تاریخ ۲۸مرداد ۹۷از قول خبرگزاری حکومتی ایسنا نوشت: «مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران از صادرات روزانه ۵۷میلیون متر‌مکعب گاز ایران به سایر کشورها خبر داد» این میزان معادل سالانه ۲۰میلیارد و ۸۰۵میلیون مترمکعب گاز صادارتی است که با هیچ‌کدام از اعداد فوق همخوانی ندارد

روز ۵شهریور ۹۷حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد در حال حاضر روزانه ۴۷میلیون متر مکب (سالانه معادل ۱۷میلیارد و ۱۵۵میلیون متر مکعب) گاز ایران صادر می‌شود. (خبرگزاری فارس و مشرق).

سایت حکومتی «خبر اقتصادی» روز ۴اردیبهشت ۹۸اعلام کرد روزانه حدود ۷میلیون متر‌مکعب گاز به عراق صادر می‌شود در حالی‌که بخش اعظم گاز صادارتی ایران به ترکیه می‌رود و متوسط صادرات گاز طبیعی در سال ۹۶بالغ بر ۲۵میلیون و ۱۹۸هزار متر‌مکعب در روز بوده است…. (یعنی ۹میلیارد متر‌مکعب در سال).

درآمدهای گازی خامنه‌ای

بر اساس گزارش فوق (خبر اقتصادی)، متوسط قیمت گاز طبیعی صادراتی کشور در سال ۹۶برابر ۲۰.۵سنت به ازای هر متر‌مکعب بوده و ارزش دلاری صادرات گاز طبیعی کشور از مرز یک میلیارد و ۸۸۵میلیون دلار گذشته است (این میزان، بهای تنها ۹۱میلیون و ۹۵۱هزار و ۲۱۹متر‌مکعب گاز صادراتی است و نمی‌تواند درست باشد آنهم در جایی که آمار گاز صادراتی در سال حداقل ۹میلیارد متر‌مکعب و حداکثر ۲۰میلیادر متر‌مکعب است!) در حالی‌که خامنه‌ای وجهی نیز بابت فروش داخلی گاز از مردم ایران می‌گیرد که مبلغ آن نامشخص است.

خریداران گاز صادراتی ایران

همان‌طور که گفته شد بیش از نیمی از گاز تولیدی ایران مصرف داخلی کشور است و نیم دیگر امکان صادرات دارد.

(منظور از مصرف داخلی صرفاً مصرف شهروندان نیست بلکه عمدتاً تزریق سالانه ۹۰میلیارد متر‌مکعب گاز به میادین نفتی فرسوده کشور است که اینک در نیمه دوم عمر خود قرار داشته و با پمپاز گاز می‌توان به باقی‌مانده نفت آنها دست یافت). همان منبع در همان گزارش اضافه کرده بود حمیدرضا عراقی معاون وزیر نفت گفته است: «انتظار می‌رود کل حجم صادرت گاز ایران در پایان برنامه توسعه شش‌ ساله به ۸۰میلیارد متر‌مکعب در سال برسد که ۵۰میلیارد متر‌مکعب آن به کشورهای همسایه اختصاص خواهد یافت».(با مقایسه گاز صادراتی و گاز تزریقی به چاه‌های نفت داخلی می‌توان به تصویر دقیق‌تری از میزان مصرف داخلی رسید).

اولین و مهم‌ترین خریدار گاز ایران ترکیه است که روزانه حدود ۳۰میلیون متر‌مکعب گاز در روز از ایران وارد می‌کند.

دومین خریدار گاز ایران، عراق است. این کشور از سال ۲۰۱۷واردات گاز ایران را از طریق نفت‌شهر آغاز کرد (روزانه حدود ۱۴میلیون متر مکعب).

بقیه گاز صادراتی ایران صادرات خرده فروشی است که در بازارهای ارمنستان، آذربایجان و نخجوان به فروش می‌رسد. (سایت پایداری ملی ۱۷فرودین ۹۸).

تلاش آخوندها برای صدور گاز به بصره از طریق شلمچه نیز یکی از طرح‌های رژیم برای افزایش صادرات گاز بوده که ظاهراً پشت مسایل امنیتی و سیاسی مانده است.

اما مهم، یادآوری این نکته است که ایران به‌رغم داشتن منابع عظیم گازی، در صادرات آن رتبه پانزدهم را دارد (حداقل تا خرداد سال ۹۷). علت هم دو چیز است:

  • یکی مصرف داخلی
  • و دیگری رغبت نداشتن خریداران به گاز ایران که در معرض تهدید‌های سیاسی و تحریمی قرار دارند.

تا پیش از تحریم‌های اخیر، پاکستان، عمان، هند، امارات، کویت و بحرین نیز در شمار کاندیداهای خریدار گاز از رژیم قرار داشتند اما با تشدید تخاصم‌های بین‌المللی رژیم، این امکانات منتفی شدند.

ایران پانزدهمین صادر‌کننده گاز جهان است ۲-

ایران پانزدهمین صادر‌کننده گاز جهان است

 

گروگان‌گیری اقتصادی با سیاست‌های تجاری

توسعه مخازن گازی در سال‌های اخیر در حالی صورت می‌گرفت که کارشناسان رژیم رسماً اعلام کرده بودند رژیم به هر میزان که بتواند بیشتر خودش را در تجارت جهانی گاز درگیر کند به همان میزان توانسته است از نظر توان سیاسی و اقتصادی وضعیت بین‌المللی‌اش را تثبیت کند! (سایت پایداری ملی ۱۷فروردین ۹۸).

بی سبب نیست که رژیم در تلاش برای ایجاد دومین خط لوله انتقال گاز صادراتی‌اش به عراق از طریق بصره است.

به همین علت است که خامنه‌ای برای وابسته کردن صنایع و دیگر مصرف‌کنندگان همسایگان ایران به گاز خود، دست به صادرات مجانی گاز کشور زده است!

خامنه‌ای تا زمستان سال ۹۶گاز مجانی به ترکیه صادر می‌کرد که علت آن البته امضای یک قرارداد احمقانه در دوران خمینی با ترکیه بود، قراردادی که با نجم‌الدین اربکان رهبر وقت ترکیه بسته شده بود و بعداً باعث پرداخت غرامت سنگین ایران به ترکیه گردید.

عراق نیز یکی دیگر از دریافت کنندگان اصلی گاز ایران (دومین پس از ترکیه) است که در سال ۹۷به‌علت تحریم رژیم آخوندها، از پرداخت بهای گاز وارداتی‌اش از ایران سر باز زد و هم‌اینک نیز رژیم به عراق گاز صادر می‌کند بدون این‌که بتواند بهای آن را دریافت کند!

روز ۱۶بهمن سال ۱۳۹۷بود که زنگنه وزیر نفت خامنه‌ای در یک نشست خبری گفت: « ایران هر ماه بیش از ۲۰۰میلیون دلار گاز به عراق صادر می‌کند...(اما) دولت عراق از پرداخت پول گاز به ایران خودداری می‌کند... ایران ۲میلیارد دلار هم بابت صادرات گاز و برق از این کشور طلب دارد».

زنگنه اضافه کرد:‌«هیچ کشوری برای ما فداکاری نمی‌کند و ما هم توقعی نداریم. عراق راههای خیلی سهل‌الوصولی برای کمک به ایران دارد و همه را به عراقی‌ها پیشنهاد دادم ولی آنها نپذیرفتند».

لازم به یادآوری است که عراق روزانه هزار و ۳۰۰مگاوات برق و ۲۸میلیون متر‌مکعب گاز برای تولید برق از ایران وارد می‌کند. عراق پس از تشدید تحریم‌ها تلاش کرد با نفت و برق عربستان مسایل و مشکلات خود را فارغ از مطامع خامنه‌ای و روحانی حل کند.

 

چشم‌اندازها

اکنون خامنه‌ای در وضعیتی قرار دارد که منابع مالی‌اش یکی یکی در حال قطع شدن هستند:

نفت تقریباً به‌طور اساسی تحریم شده و شیرفلکه‌های نفت عمدتاً بسته شده‌اند.

پتروشیمی نیز تا حد ۵۰درصد تحریم شده و روند تحریم مابقی آن نیز ادامه دارد.

صادرات معدنی، فلزات و... تقریباً انجام شده است.

صادرات گاز کشور البته تاکنون دست نخورده باقی مانده است.

صادرات مواد مخدر آخوندها هم تقریباً دست نخورده باقی مانده‌اند.

بی‌تردید در گام‌های بعد شتر تحریم پشت در خانه این مقولات نیز خواهد خوابید و آنگاه آنچه که باقی می‌ماند مقابله رو در روی مردم ایران با آخرین منبع مالی در دسترس خامنه‌ای یعنی مالیات‌هاست که خامنه‌ای مستمراً با افزودن به بهای نان و آب و گوشت و اجاره خانه و کرایه و مالیات‌های مستقیم و حتی افزایش جرایم رانندگی و جیب‌بری مستقیماً از مردم تلاش می‌کند مشکلات مالی تروریست‌هایش را حل کند، امری که بی‌تردید با یک حرکت اعتراضی قوی مردم به تعویق خواهد افتاد.

واقعیت آن که تمامی این راه‌کارهای سیاسی و اقتصادی تنها هنگامی کارآیی دارند که مردم و مقاومت قدرتمند مردم ایران در داخل شهرها راه هر گونه تحرک را بر خامنه‌ای و پاسداران وحشت‌زده‌اش ببندد یعنی همان‌کاری که شوراهای مردمی و کانون‌های شورشی اینک دست‌اندرکار آن هستند.

 

 

 

 

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/25b41a77-12d0-446d-80ff-facdb8b2e7da"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات