728 x 90

هر تبهکاری با دروغ آغاز می‌شود

بحران اقتصادی دامن‌گیر آخوندها
بحران اقتصادی دامن‌گیر آخوندها

خامنه‌ای، در روز اول فروردین گفت: «همین حالا به‌نظر اقتصاددانان معروف و درجه یک دنیا که در بانک جهانی، کارشناس این بانک هستند، آنها می‌گویند که اقتصاد ایران در میان اقتصادهای برتر دنیا در رتبه هجدهم است».

خوب، این ادعا چند مجهول بزرگ دارد که نمی‌توان آنها را یافت. آن «اقتصاددانان معروف و درجه یک دنیا» چه کسانی هستند؟ آیا اسم هم دارند؟ یا شاید از سربازان گمنام‌اند؟ آنها در کدام بانک جهانی مستقر هستند؟ کی و کجا رتبه هجدهم را به رژیم آخوندی اعطا کرده‌اند؟ وقتی می‌گویند «همین الان» منظورشان همین اقتصادی است با که رکود و تورم سالیان دست به گریبان است و جز از راه دور زدن تحریم‌ها نمی‌تواند چند بشکه نفت رد و بدل کند؟ اگر حکومتی سرمایه‌های زیر زمینی و داراییهای یک ملت و نسل‌های آینده را به ثمن بخس فروخت و خرج بمب و موشک‌سازی و گروه‌های نیابتی کرد دارای «اقتصادبرتر» است؟ معیار اقتصاد برتر، یک دهه منفی بودن سرمایه‌گذاری، تورم ۵۰درصد، بیکاری دو رقمی و رشد زیر صفر اقتصادی است؟

 

نگاهی به شاخصهای اقتصادی ایران به روایت مراکز معتبر جهانی

خوب است موضوع را از سال قبل آغاز کنیم و مقدمات ساخته شدن یک «اقتصاد برتر» را ببینیم. مطلب را از یک سایت (سایت حکومتی الف. ۹دی ۱۳۹۸) سینه چاک «آقا» مرور می‌کنیم: «در آستانه آغاز سال۲۰۲۰میلادی شاخصهای روشن اقتصادی ایران به روایت مراکز معتبر جهانی بررسی شده است، اعدادی که ممکن است خواننده بعد از خواندن هر کدام از آنها پوزخندی بزند! اما واقعاً چرا؟ وضعیت ۱۰ شاخص اقتصادی مهم در کشور را بررسی کرده‌ایم. در این گزارش سعی شده همه آمارها مستند به مراکز معتبر بین‌المللی باشد...

رتبه ۱۲۶؛ خط فقر مطلق بانک جهانی (درآمد روزی کمتر از ۱.۹ دلار) (توضیح رسانه: البته ممکن است این آمار با توجه به وضعیت معیشتی مردم ایران مورد تردید قرار بگیرد (!) و ارزیابی دقیق‌تر نیازمند شاخصهای فقر چند بعدی است که آماری در این زمینه قابل دسترس نیست.

رتبه ۶۵؛ شاخص توسعه انسانی؛ زندگی طولانی توأم با سلامتی

رتبه ۳۱؛ شاخص گرسنگی جهانی: بلاروس، بوسنی‌وهرزگوین، بلغارستان، شیلی، کاستاریکا، کرواسی، کوبا، استونی، کویت و لتونی در رتبه‌های اول تا دهم قرار دارند.

رتبه ۷۳؛ حوزه قدرت خرید: اگر شهروندان کشورهای مختلف به‌ترتیب ثروتمندترین در یک صف حراج یک کالا بایستند، ایرانی‌ها هفتادوسومین نفر به‌لحاظ توانایی خرید خواهند بود.

رتبه ۵۰؛ محصولات ساخت ایران: آمار سال۲۰۱۷ که مربوط به ۴۹کشور به اضافه اتحادیه اروپاست، جایگاه کالاهای ساخت ایران را رتبه پنجاهم ارزیابی کرده است.

رتبه ۱۲۷؛ سهولت کسب‌وکار: گزارش ۲۰۲۰ بانک جهانی رتبه ایران در سهولت کسب‌وکار بین ۱۹۰کشور ۱۲۷ بوده است.

رتبه ۵۰؛ سرانه مصرف غذا

رتبه ۳۶؛ نرخ بیکاری: نرخ بیکاری ۱۰.۵ درصدی

رتبه ۵۰؛ ضریب جینی (نابرابری درآمدی): ایران با شاخص ضریب جینی ۰.۴۰۹۳، یعنی پنجاهمین کشور با بیشترین نابرابری درآمدی

رتبه ۵؛ نرخ تورم: نرخ تورم ۴۰درصدی ایران در حالی است که در اغلب کشورهای جهان نرخ تورم یک‌رقمی بوده و حتی در برخی کشورها هم‌چون قطر، عربستان‌سعودی و امارات متحده عربی نرخ تورم منفی است. ایران در رتبه پنجم جهان پس از کشورهای ونزوئلا، زیمبابوه، آرژانتین و سودان قرار دارد.

رتبه ۷۰؛ شاخص کیفیت زندگی: کشورهای شاخص همسایه ایران یعنی عربستان سعودی در رتبه ۳۲ و ترکیه در رتبه ۴۴ قرار دارند».

رتبه‌ها و جایگاه به‌دست آورده شده رژیم آخوندی، تازه مربوط به سال پیش است. بنابراین قطعاً در حال حاضر اعداد و ارقام فاجعه بسا عمیق‌تری را نشان می‌دهند.

 

اقتصاد رژیم ایران در ۲۰۱۹

بانک جهانی هر ساله در ابتدای ماه ژوئیه اقدام به انتشار فهرست جدید طبقه‌بندی اقتصادهای جهان بر اساس سطح درآمدی آنها می‌کند. طبق اطلاعات بانک جهانی، که چند روزی است مورد توجه خامنه‌ای قرار گرفته است: «در سال۲۰۱۹کشور ایران از لحاظ سرانه درآمد ناخالص ملی با رقم ۵۴۲۰دلار، رتبه ۱۰۳ ام و از حیث برابری قدرت خرید با رقم ۱۴۵۶۰دلار، رتبه ۹۳ را در بین کشورهای جهان به خود اختصاص داده است» (برنا. ۲۵ آبان۱۳۹۹).

 

خامنه‌ای رتبه هجدهم را از کجا آورد؟

پس از بررسی مختصری از تاریخچه وضعیت بحران‌زده اقتصاد حاکم بر ایران که به‌دست خامنه‌ای رقم زده شده است. بیاییم ادعای امسال او را راستی‌آزمایی کنیم که چرا و با چه ترفندی دست به این کار زد.

برای سنجش اندازه و ابعاد اقتصاد کشورهای مختلف جهان در نهادهای اقتصادی بین‌المللی هم‌چون بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول که در گزارشهای سالانه و دوره‌ای آنها نیز مبنای مقایسه و رتبه‌بندی قرار می‌گیرد از مفهوم تولید ناخالص داخلی یا (GDP) استفاده می‌شود.

در ظاهر امر اساس همه این رتبه‌سازی‌ها، گزارشی است که شرکت خدمات مشاوره‌ای و سرمایه‌گذاری پرایس‌واترهاوس کوپرز، PWC در سال۲۰۱۷میلادی از گزارش مقدماتی صندوق بین‌المللی پول مربوط به سال۲۰۱۶ استخراج کرده است و در آن به جایگاه ۱۸‌ام تولید ناخالص داخلی ایران بر حسب برابری قدرت خرید اشاره می‌کند. اما آمار و نمودارهای مندرج در وب‌سایت به روز شده صندوق بین‌المللی پول این رتبه را تأیید نمی‌کند. هم‌چنین بر اساس اعلام صندوق بین‌المللی پول، در سال۲۰۱۹میلادی، رتبه رژیم ایران ۲۳ ام بود. بانک جهانی در همین سال رژیم ایران را در جایگاه ۲۶‌ام فهرستش اعلام کرده بود.

 

با نرخ ارز آزاد، رژیم ایران به رتبه ۶۴ تنزل می‌کند

همه این رتبه بازیهای رژیم آخوندی در حالی است که این محاسبات با نرخ ارز ۴۲۰۰تومانی برآورد شده است اما اگر نرخ واقعی ارز در بازار آزاد محاسبه شود، رتبه رژیم آخوندی باز هم تنزل‌های بیشتری خواهد کرد.

مقایسه اعداد و ارقام مندرج در این رتبه‌بندی صندوق بین‌المللی پول با مقایسه اعداد و ارقام مربوط به تولید ناخالص داخلی که در گزارشهای بانک مرکزی ایران و مرکز آمار ایران منتشر شده است، نشان می‌دهد که مبنای محاسبه نرخ برابری ریال با دلار آمریکا نرخ رسمی ۴۲۰۰تومان است.

به‌عنوان نمونه بانک مرکزی ایران ارزش جاری تولید ناخالص داخلی ایران از سال۱۳۹۸ به بعد را با نرخ هر دلار ۴۲۰۰تومان انجام داده است. اما چنان‌چه عدد اعلام شده بانک مرکزی را با نرخ دلار ۲۵هزار تومان محاسبه کنیم، جایگاه ایران در رتبه‌بندی صندوق بین‌المللی پول از نظر ارزش GDP به‌شدت تنزل می‌یابد و به حدود ۹۵.۵ میلیارد دلار می‌رسد و در جایگاه ۶۴ ام در کنار کشور کنیا قرار می‌گیرد!

نقل است که از کوروش بزرگ پرسیدند از سه عفریت بیگانگان متجاوز، خشکسالی و دروغ کدامین بدترین است. پاسخ داد: دروغ، زیرا هر تبهکاری با دروغ آغاز می‌شود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d5af7314-19dd-4bbe-8ebd-b763462ae500"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات