728 x 90

ترکیدن بادکنک انتصابی قبل از سه ماه -مروری بر روزنامه‌های حکومتی

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

در روزنامه‌های حکومتی بیست و هشتم مهرماه، تیتر مشترک اوجگیری مجدد قربانیان کرونا در شهرهای مختلف و هشدار نسبت به نزدیک شدن صدای پای پیک ششم. تیترهایی مثل «موج ششم در راه است» یا «بیم پیک ششم کرونا در کشور» و «انتقاد از لغو دورکاری و احتمال پیک ششم» از جمله تیترهای مربوط به کرونا هستند. «موج ششم کرونا در آبان قطعی است» تیتر عام دیگری است که از گفته عین الهی وزیر بهداشت گرفته‌اند. روزنامه‌های حکومتی در خبرهای مربوط به کرونا طبق معمول مردم را مقصر اوجگیری پیک ششم معرفی کرده‌اند و تلویحا اذعان کرده‌اند که حتی کسانی که دو دوز واکسن زده‌اند ایمن نیستند. بحرانهای اقتصادی اجتماعی و بالاخره بن‌بست مذاکرات رژیم از دیگر مضامین روزنامه‌های امروز هستند. قابل توجه این‌که این بحرانها اغلب به‌صورت دعوای باندی مطرح شده‌اند

ترکیدن بادکنک انتصابی قبل از سه ماه

اغلب روزنامه‌ها با اشاره به مصاحبه تلویزیونی اخیر آخوند رئیسی ضمن حمله به او با اشاره به همین بحرانها را رئیسی را فاقد راه‌حل معرفی کرده‌اند. نکته قابل توجه این است که روزنامه‌های هر دو باند در این حمله به رئیسی مشترکند.

«آیا کسی هست که از جایگاه محیط‌زیست دفاع کند؟» عنوان مطلبی است در فرهیختگان از باند خامنه‌ای که با اشاره به رویکردهای دولت رئیسی در مورد محیط‌زیست نوشته است: «کنشگران محیط‌زیست و فعالان حوزه توسعه پایدار بدانند که رویکرد دولت سیزدهم هم به مسائل آبی کشور همانند دولتهای قبلی خواهد بود. در هم‌چنان بر همان پاشنه خواهد چرخید و روزهای سختی پیش‌روی محیط‌زیست کشور خواهد بود».

روزنامهٔ جهان صنعت دو مطلب در مورد گفتگوی تلویزیونی آخوند رئیسی داره. یک مطلب به اسم «رئیسی تکرار وعده‌ها» و مطلب دوم با عنوان «سیاست نخ نما» هست که در آن به‌نقل از کوشکی مهرهٔ باند خامنه‌ای ضمن حمله به رئیسی نوشته است: «او هنوز به مرحله‌ای نرسیده که تصمیم‌گیرنده جدی باشد. مشکل بعدی هم آن است که نیروشناس نیست. الآن دولت به‌صورت جدی با مشکل بلاتکلیفی دستگاهها مواجه است... وضعیت رو هوا است. این نشان می‌دهد که دولت و رئیسی متوجه نیستند که رها بودن اینها چه زیانهایی به کشور می‌زند و چه مشکلاتی درست می‌کند».

«توپ را به زمین دولت قبل نیندازید» عنوان سرمقاله آرمان است که با اشاره به اظهارات آخوندرئیسی نوشته است «در شرایط فعلی این خیلی قابل پذیرش نیست که بگوییم تاوان دولت گذشته را می‌دهیم. این نوعی فرافکنی است تا افراد و مسئولانی که ناتوان هستند و نمی‌توانند مسائل را حل کنند یا توپ را به میدان آمریکا می‌اندازند یا ناکارآمدی را معلول تحریم می‌دانند یا این‌که توپ را به میدان دولت و مسئول گذشته می‌اندازند. به‌نظر می‌رسد این چند ماهی که دولت روی کار آمده تا حدی در حال گفتاردرمانی است و با مردم از طریق صحبت، تبلیغ و... حرف می‌زند. در حالی که هر چه بیشتر صحبت کنند مردم مطالبه گرا تر می‌شوند چون دنبال کارَآمدی و عملگرایی هستند و به سفره خود نگاه می‌کنند».

بن‌بست از همه سو

هم در عرصه مذاکرات وین، هم در زمینه تقلاهای وزارت‌خارجه از طریق قرارداد با ونزوئلا و هم در عرصه داخلی این بن‌بست را به‌وضوح نشان داده‌اند. «دو روی سکه مذاکرات وین» عنوان سرمقاله ابتکار است که نوشته: «با توجه به این تحولات اخیر به‌نظر می‌رسد بن‌بست در مذاکرات هسته‌یی که در طول سه سال گذشته ابعاد پیچیده‌تری به خود گرفته، به مرور تبدیل به وضعیتی شده که دورنمای خروج از آن برای هر دو طرف در هاله‌ای از ابهام قرار دارد».

«منطقی وجود ندارد» عنوان سرمقاله آفتاب یزد است که نوشته: «حقیقت آن است ونزوئلا هیچ نیازی به ایران ندارد و ایران نیز نمی‌تواند روی کمک ونزوئلا حساب کند. هر دو کشور تحت تحریم‌های شدید آمریکا و اروپا قرار دارند، ونزوئلا دچار بحران سیاسی شدید است و هر لحظه ممکن است سیستم سیاسی آن ساقط شود و سیستمی به‌شدت طرفدار غرب روی کار بیاید و این به‌معنی‌کان لم یکن تلقی شدن این قرارداد خواهد بود».

«برنامه‌های اقتصادی دولت بی‌اعتنا به تورم» عنوان مطلب همدلی است که او هم بن‌بست در عرصه داخلی را به این شکل نشان داده که نوشته: رئیسی «در میان اظهارات خود در زمینه‌های چالشهای مختلف، گذری هم به تورم کرد و خیلی صریح گفت که در جریان افزایش قیمت کالاهای اساسی قرار دارد. ابراهیم رئیسی همان است که در فضای رقابتهای انتخاباتی به صراحت گفته بود برای حل بحران معیشت کارشناسان را به صف خواهد کرد. اما حالا با گذشت حدود دو ماه از ورود رئیسی به پاستور، اوضاع قیمتی کالاهای اساسی بهتر که نشده، بدتر هم شده است راه‌کارهای کارشناسی برای حل بحران تورم به سایه رفته».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0218b2ed-0d57-4b66-995b-6fa596d5362f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات