728 x 90

تنگتر شدن حلقهٔ انزوای بین‌المللی و منطقه‌یی بر گردن رژیم

تنگتر شدن حلقهٔ انزوای بین‌المللی و منطقه‌یی
تنگتر شدن حلقهٔ انزوای بین‌المللی و منطقه‌یی

به‌رغم دود و دم رسانه‌های حکومتی مبنی بر شکسته شدن حلقهٔ تحریم‌ها در پی سفر آخوند روحانی به عراق، مهره‌ها و رسانه‌های وابسته به روحانی به‌خاطر هر چه تنگتر شدن حلقهٔ انزوای بین‌المللی و منطقه‌یی بر گردن رژیم ابراز نگرانی می‌کنند.

سایت فرارو وابسته به باند روحانی گزارش داد: «معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا سه‌شنبه در جلسه کمیته امکانات مالی مجلس نمایندگان این کشور، از ایجاد یک نهاد جدید تحت نظارت وی با موضوع ایران خبر داد».

این سایت به‌ نقل از سایت اطلاع‌رسانی مجلس آمریکا افزود: «سیگال مندلکر» معاون مبارزه با تروریسم و اطلاعات مالی وزیر خزانه‌داری آمریکا، هدف از تشکیل این نهاد موسوم به «واحد ادغامی امور مالی ایران» را «یافتن راههای جدید برای اقدام علیه ایران و بازیگران تحت حمایت این کشور» دانست».(فرارو۲۲اسنفد ۹۷)

 

غافلگیری روحانی در سفر به عراق

سایت دیپلماسی ایرانی هم نوشت برهم صالح رئیس جمهور عراق در یک نشست خبری گفت: «نمی‌خواهیم که عراق میدانی برای نزاع‌های منطقه‌یی و بین‌المللی شود».(سایت دیپلماسی ایرانی ۲۲اسفند ۹۷)

روزنامهٔ عکاظ چاپ عربستان هم نوشت: «آنچه که ناظران سیاسی آنرا غافلگیری روحانی قلمداد کردند رئیس‌جمهور عراق برهم صالح بر بیطرفی کشورش در رابطه با درگیریهای منطقه‌یی و بین‌المللی تأکید کرد و گفت:‌ نمی‌خواهیم که عراق میدان درگیری منطقه‌یی یا بین‌المللی باشد» (عکاظ ۱۲مارس ۲۰۱۹)

 

محدودیت عراق در رابطه با نظام

در مورد دود و دم باند روحانی در خصوص اخذ غرامت جنگ از عراق صباح زنگنه یک کارشناس حکومتی اذعان کرد: «اگر چه در قطعنامه ۵۹۸ بر پرداخت غرامت تأکید شده است، اما بر این‌که چه دولتی آن را پرداخت کند تصریحی وجود ندارد. به‌دلیل این‌که هیچ دولت و بازیگر مهمی از شورای امنیت سازمان ملل حمایت لازم را از این گزارشات و قطعنامه انجام نداد ایران نتوانست از آن به‌عنوان یک پرونده حقوقی برای مطالبات خود استفاده کند».(سایت دیپلماسی ایرانی ۲۱ اسفند ۹۷)

آخوند محمد شریعتی دهاقان سفیر سابق رژیم در سازمان همکاری اسلامی هم با اشاره به تنگنای روابط حکومت آخوندی با عراق گفت: «ما باید وضعیت دولت عراق را که گاهی اوقات صحبت‌های خاصی می‌کند و محدودیتهایی که در ارتباط با معاملات اقتصادی ایران دارد را درک کنیم». (روزنامه آرمان ۲۲اسفند ۹۷)

 

وضعیت ناروشن بین عراق و رژیم

صباح زنگنه هم لیست مطولی از مسائل لاینحل بین نظام و دولت عراق اشاره کرد و از جمله گفت: «مسائل بسیار مهم و گسترده‌یی در مرزهای میان دو کشور وجود دارد که باید به آن توجه شود. روابط امنیتی نیز در برابر تهدیدهایی که در منطقه وجود داشته و دارد باید به یک جمع‌بندی حقوقی و توافق سیاسی منجر شود». وی افزود: «مبادلات پولی و مالی نیز باید به یک وضعیت روشن و قابل‌قبول میان دو کشور برسد. همچنین باید برای موضوع مربوط به ریزگردها که از کشور عراق به طرف ایران کشیده شده، راه‌حلی عملی پیدا کنند». (سایت جماران ۲۱اسفند ۹۷)

 

عراق تمایلی به نقض تحریم‌ها ندارد

ملاحظه می‌شود که عادل عبدالمهدی و برهم صالح در دیدار با روحانی نه تنها قولی در زمینه دور زدن تحریم‌ها به او نداده بلکه به‌نوشته سایت فرارو درصدد هستند «عراق چگونه می‌تواند این توافقات را بدون نقض کردن تحریم‌های آمریکا اجرا کند، هنوز معلوم نیست. پس از سفر روحانی به عراق، عبدالمهدی ممکن است مجبور شود موضعش در خصوص تحریم‌های ایران را شفاف‌تر بگوید. عبدالمهدی هر چند که علناً از پایبندی به تحریم‌های آمریکا سخن نمی‌گوید، اما تمایلی به نقض این تحریم‌ها هم ندارد» (فرارو ۲۲اسفند ۹۷)

در شرایطی که این سایت وابسته به باند روحانی به‌وضوح نگران این است که عادل عبدالمهدی مجبور شود موضعش در خصوص تحریم‌های رژیم و همراهی با تحریم‌های آمریکا را اعلام کند، که پیش از این مقامات عراقی خاطرنشان کرده‌اند که تحریم‌های آمریکا را نقض نخواهند کرد.

 

موضع آمریکا در مورد سفر روحانی

این نگرانیها در زمینه موضوع عراق و موضع آتی عبدالمهدی در رابطه با حاکمیت آخوندی و تحریم‌های گریبانگیر آن بیانگر این است که سفر روحانی به عراق نتوانسته‌ است دست آورد چندانی داشته باشد خصوصاً این‌که مقامات عراقی در زمینه تحریم‌های آمریکا با این کشور همکاری می‌کنند و آنرا نقض نمی‌کنند.

آن‌چنانکه برهم صالح هم به صراحت گفته است که این کشور نمی‌خواهد میدان نزاع نظام آخوندی با کشورهای دیگر باشد و فاصله عراق با آنرا در زمینه منازعات منطقه‌یی و بین‌المللی آن حفظ کرده است.

این وضعیت در شرایطی است که حلقه تحریم‌های آمریکا علیه حاکمیت آخوندی تنگ‌تر می‌شود و فشار سیاسی این کشور علیه آن در رابطه با عراق هم بیشتر می‌شود.

در زمینه دخالت‌های حکومت آخوندی در عراق و از جمله سفر روحانی به این کشور برایان هوک، نماینده ویژه وزارت‌خارجه آمریکا در امور ایران، ۲۰اسفند ۹۷ این سفر را در راستای منافع مردم عراق ندانست و گفت دولت او (روحانی) برای مطالبات مردم کشورش اولویتی قائل نیست، چطور ممکن است که بهبود وضعیت مردم عراق را در نظر داشته باشد.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/bed3f1d0-776b-452e-9f14-73930a859a7c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات