728 x 90

توسعه به سبک نظام آخوندی در فساد و سرکوب و غارت - مروری بر روزنامه‌های حکومتی

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

روزنامه‌های حکومتی روز یکشنبه ۱۸مهر، صفحات اول خود را با دود و دمهای وزیر خارجهٔ دولت رئیسی در سفر به لبنان و سوریه و مسکو پر کرده‌اند.

 

توسعه به سبک نظام آخوندی در فساد و سرکوب و غارت

بحرانهای مورد اشاره روزنامه‌های امروز، توسعهٔ منفی در همهٔ زمینه‌ها را به نمایش گذاشته. یعنی بن‌بست همه‌جانبه نظام را.

همدلی زیر عنوان «رشد ۱۵برابری آمار زندانیان» نوشته: «ایران با داشتن ۲۴۰هزار زندانی رتبه نهم دنیا به‌لحاظ تعداد کل زندانیان را به خود اختصاص داده است». در ادامه هم با مقایسه جمعیت زندانی در قبل از انقلاب ضدسلطنتی نوشته: «اگر بنا باشد آمار رشد زندانیان را بر اساس جمعیت محاسبه کنیم، اکنون که جمعیت ایران مرز ۸۰میلیون نفر را رد کرده است، باید قاعدتاً میزان زندانیان کشور به عدد ۳۰هزار نفر هم نمی‌رسید، اما اکنون تعداد زندانیان ۸برابر این رقم است».

«این جا زرند کرمان است» عنوان گزارشی است در فرهیختگان که ضمن یادآوری این‌که وضع کارگران معدن طی سال‌ها تفاوتی نکرده نوشته است: «این روزها و در مهرماه ۱۴۰۰ در پی اعتراضات سراسری کارگران و پس از تجمعات و وعده‌ و وعیدهای مسئولان مربوط در سال‌های اخیر هم‌چنان کارگران به‌دنبال تحقق مطالبات‌شان، دست به اعتراض و اعتصاب گسترده زده‌اند. صبح دوشنبه ۱۲ مهرماه، کارگران معادن زغال‌سنگ بخش خصوصی کرمان که با همسران و فرزندان‌شان برای اعتراض آمده بودند در سه‌راهی دشت خاک زرند توسط ماشین آبپاش مأموران انتظامی متفرق می‌شوند».

«پیآمد گرانی بر سلامت مردم» عنوان مطلبی در ستاره صبح است که نوشته: «افزایش ناامنی غذایی که به‌ویژه در مناطق محروم کشور مشاهده‌شده است، منجر به افزایش شیوع سوءتغذیه کودکان زیر پنج سال و دیگر گروه‌های آسیب‌پذیر تغذیه‌ای مانند مادران باردار و نوجوانان، کمبود ریزمغذی‌ها مانند کمبود آهن، روی، ویتامین آ و کمبود دریافت مواد پروتئینی که شواهد کمبود آن همیشه در کشور وجود داشته است، خواهد شد». در ادامه هم افزوده وضع استانهای محروم نگران‌کننده‌تر است.

در کنار این محرومیتها سرکوبها تیتر روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «دو ماشین چاپ پول تورمی» به‌سرعت غارت و چپاول مردم از طریق چاپ پول بدون پشتوانه از یک‌سو و خلق پول توسط بانکها از سوی دیگر اشاره کرده و نوشته: «رشد پایه پولی در مرداد ماه به سطح ۴۲درصد رسیده است که این رقم طی یک‌دهه اخیر بیشترین میزان محسوب می‌شود». ضمنا تمام روزنامه‌های امروز گزارش بانک مرکزی را که که میزان نقدینگی به ۴هزار هزار میلیارد نزدیک می‌شود.

 

فیگور گسترش روابط در اوج انزوا

روزنامه‌ها به کسادی بازار روابط خارجی رژیم اذعان کرده و نکات قابل توجهی را مطرح کرده‌اند.

شرق با عنوان «دولت در سیاست خارجی هنوز در حال آزمون و خطاست» نوشته: «موضوع محدودیت‌هایی است که برای (نظام) در حال حاضر وجود دارد و این‌که وزیر خارجه در شرایط فعلی به کدام کشورها می‌تواند سفر کند. سیاست خارجی (نظام) کلا در محدودیتها و مضایق به سر می‌برد. کلاً چند جا هست که در منطقه سوریه و لبنان در میان آنها هستند. عراق را هم باید منتظر نتیجه انتخاباتش بود که حاصلش چه می‌شود. ممکن است در عراق هم مثل افغانستان شرایط تغییر کند. رابطه ما با روسیه همیشه یک‌طرفه بوده است. ظریف شاید بیش از ۳۰ دفعه به روسیه سفر کرد ولی در مقابل تعداد سفرهای آنها به ایران در این مدت به تعداد انگشتهای یک دست هم نمی‌رسد».

روزنامهٔ آفتاب یزد هم در گزارشی با عنوان «بررسی «گراف» معنادار سفرهای وزیر امورخارجه» از چنتهٔ خالی امیر عبداللهیان خبر داده و نوشته: «امیر عبداللهیان، هفتم مهرماه راهی سوریه شد تا با مقامات سوری دیدارهایی داشته باشد. اقدام به سفر از بغداد به سوریه در سایه‌ٔ تحرکات و تحریکات منطقه‌یی که روسیه و آنکارا در آن نقش داشتند این سؤالات را به‌وجود آورد که ادامه حضور (ما) در سوریه، دیپلماسی پس از بحرانِ دمشق و جایگاه (نظام) در سوریه‌ٔ پساجنگ از منظر سیاسی و اقتصادی چگونه و بر چه اساسی بنیان نهاده خواهد شد». . در ادامه هم نوشته «. . این سفر در کنارِ دو اظهارنظر از سوی مقامات کرملین: - اسراییل اولویت روسیه است - اجازه نمی‌دهیم از خاک سوریه علیه اسراییل اقدام نظامی شود؛ تبدیل به یک چالش در میان موافقان و مخالفان حضور (نظام) در کنار روسیه به‌منظور نجات «اسد» از مخمصه‌ٔ جنگ داخلی شد».

«آیا سفرهای استانی مفید است» عنوان مطلب اعتماد است که با اشاره به تظاهراتهای مردمی علیه رئیسی به او گوشزد کرده «حاشیه‌هایی که در این سفرها دیده می‌شود، تمامی هم نخواهد داشت و در صورت ادامه سفرها، بیشتر هم خواهد شد».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4cb19adf-329b-41a3-9ec3-6d2d938812e2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات