728 x 90

جامعهٔ ایران و «ذهنیت ناآرام اعتراضی»

مقاله
مقاله

یک کوه آتشفشانی، قبل از فوران نشانه‌هایی از خود به اطراف ساطع می‌کند. طبق داده‌های «ولکانولوژی» یا علم «آتشفشان‌شناسی»، بارزترین آنها عبارت است از: «زمین‌لرزه‌های ناشی از حرکت ماگما (سنگ مذاب) به سمت بالا و فشارآوردن به سنگ‌های جامد و سخت اتاق ماگمایی، به‌مشام رسیدن بوی گازهای دی‌اکسید کربن و سولفید هیدورژن، پیدا شدن چشمه‌های آب گرم در اطراف آتشفشان، لغزش زمین در نزدیکی قلهٔ آتشفشان، انفجار سنگ‌های آتشفشانی به نام آذرآوار و پرتاب‌ شدن آنها به هوا در اثر فشار گازها و...

این نشانگان را علم آتشفشان‌شناسی به‌خوبی می‌تواند پیش‌بینی کند و اندازه بگیرد. در «جامعه‌شناسی سیاسی» نیز می‌توان وضعیت جامعهٔ ایران و مناسبات قدرت را مورد بررسی قرار داد و بسیاری از رویدادها را پیش‌بینی کرد.

 

ایران در آستانهٔ انقلاب و سرنگونی

مقاومت ایران به‌دلیل چنگ در چنگ بودن با استبداد ساختاری ولایت فقیه، شناخت جامعی از این الیگارشی دارد و آن را در تحلیل‌های سرفصلی، بیانیه‌های شورای ملی مقاومت و مواضع سیاسی گوناگون خود به اطلاع مردم ایران رسانده است. یکی از این تحلیل‌ها، قائل شدن وضعیت انفجاری برای جامعهٔ ایران در دوران استیلای استبداد دینی است.

سردمداران رژیم و رسانه‌های آن نیز گاه به‌صورت قطره‌چکانی به این پدیده از منظرهای متفاوت اشاره کرده‌اند. در دوران رئیسی، این پدیده چنان شتاب گرفته است که نشانه‌های آن دیگر قابل انکار و توجیه نیست. به‌قول مریم رجوی رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت: «آوردن رئیسی که قرار بود پروژه بقای رژیم باشد، دکل سرنگونی حکومت ولایت فقیه را ظاهر کرد».

بیشتر بخوانید

مریم رجوی: ایران در آستانه انقلاب و سرنگونی رژیم

 

افزایش ضریب پذیرش «اخبار منفی»!

یکی از نشانه‌های قابل درنگ، عیان شدن «دکل سرنگونی» و قرار داشتن میهنمان در آستانهٔ انقلاب، اعتراف یکی از جلادان کهنه‌کار به وضعیت انفجاری در جامعهٔ ایران است. علی ربیعی، معروف به «عباد شکنجه‌گر» در این باره می‌نویسد:

«نتایج چندین سنجش معتبر علمی نشان می‌دهد، خوانش منفی جامعه از پدیده‌های مختلف به‌شدت رو به افزایش است. آمارها حاکی از آن است که منحنی ضریب پذیرش اخبار منفی، نسبت به اخبار مثبت هر روز افزایشی است. مطالعات من حاکی از آن است که افراد، حتی در صورت تردید نسبت به یک خبر منفی و دریافت اخبار معتبر و مستند مبنی بر رد اخبار آن، باز هم تمایل به باور کردن و پذیرش خبر منفی دارند» (اعتماد. ۲۳شهریور ۱۴۰۱).

او نمی‌گوید منظورش از «اخبار منفی» چیست؟ خوانندهٔ عاقل به‌فراست درمی‌یابد که اخبار منفی، خبرهایی هستند که از سوی قطب مقابل حکومت یا مردم به ستوه آمده از استبداد و اختناق در فضای مجازی یا در سطح جامعه منتشر می‌شود؛ اخباری که طینت آنها رودرویی با سلطهٔ فقیهان ریایی و برانداختن آن است.

اخبار منفی، نارضایتی‌های انفجاری را منعکس می‌کند، اخبار منفی در برگیرندهٔ افشاگری دزدی‌ها و جنایت‌های آخوندها و پاسداران است.

 

ذهنیت اعتراضی به وضع موجود

علی ربیعی که خود مدتها در دستگاههای امنیتی و شکنجه و سرکوب عضویت داشته، با نگرانی اضافه می‌کند:

«ناامیدی از داشتن یک زندگی مطلوب متصور، همراه با محدودیت‌های وسیع اجتماعی، زمینه‌ساز ذهنیت اعتراضی به وضع موجود خواهد بود. بنابراین، ما شاهد شکل‌گیری این ذهنیت اعتراضی به شکل جمعی در آینده‌ای متصور خواهیم بود» (همان منبع).

او با تأکید بر «مهم، قابل توجه و چشم ناپوشیدنی» بودن این موضوع، بر اساس تجربه‌های امنیتی خود، نشانه‌های فوران آتشفشانی جامعه را به‌صورت قیامهای مستمر و سراسری در ناصیهٔ موقعیت انقلابی ایران می‌بیند و در چند کلمه فرموله یزه می‌کند:

«نوعی بی‌قراری و احساس زندگی در محیط ناملایم و متلاطم قابل مشاهده است» (همان).

 

فقط یک روز آزادی!

به‌نظر می‌رسد حرکت ماگمای خشم آتشفشانی مردم از عمق به سطح، آژیرهای خطر را به صدا درآورده است. آنچه این مهرهٔ امنیتی ـ اطلاعاتی در لفافهٔ الفاظ می‌پیچد و به‌شکل اتو کشیده تحویل می‌دهد، در اظهارات هراس‌آلود و پر از اضطراب و استرس آخوند رسول منتجب‌نیا عریان و بی‌پرده بیان شده است:

«مردم در فشار هستند مردم بدبین هستند مردم یک حرف زشت به شما می‌زنند، ده تا به اسلام می‌زنند، ده تا به رهبری و امام می‌زنند. شما کاری کردید که مردم نسبت به امام و انقلاب و نظام به‌شدت بدبین که هیچ عصبانی شدند. خشم‌شان را دارند در گفتارشان، در عمل‌شان نشان می‌دهند. می‌خواهید ـ باورتان نیست ـ یک روز آزادی بدهید به مردم ببینید چه می‌کنند» (سایت خبر فوری رژیم. ۲۱شهریور ۱۴۰۱).

***

آری، فقط یک روز آزادی، می‌تواند این رژیم را جارو کند. آن یک روز را مردم و مقاومت ایران می‌دانند چگونه به دست بیاورند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/141b3479-09d4-4cd4-8859-22445ccf5748"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات