728 x 90

جراحی زیبایی برای یک اقتصاد سرطانی!

وضعیت پول ملی بعد از حذف ۴ صفر
وضعیت پول ملی بعد از حذف ۴ صفر

رژیم آخوندی پس از شکل‌گیری ابرچالشهای پی‌درپی اقتصادی و ریزش آنها به حوزه سیاست و فرهنگ دچار سرطان شده است. این سرطان در نظام بهداشتی و درمانی معیوب و بیمار که ناتوانی‌اش را در مقابله با ورود ویروس کرونا نشان داد بیش‌از‌پیش آشکار شده است.

سرطان گفته‌شده محصول ۴۰سال سیاست‌گذاریهای غلط و برنامه‌ریزیهای ضدعلمی برخاسته از غارت و چپاول ذخایر و داراییهای مردم ایران است. حالا هم که به ناگزیر به فکر درمان افتاده‌اند می‌خواهند به اعتراف خودشان با یک جراحی زیبایی که همانا حذف صفرهای روی کاغذهای اسکناس است به خیال خودشان سرطان را درمان کنند. کارگزاران رژیم آخوندی می‌خواهند با برداشتن صفرهایی که معلول ۴۰سال به کج‌راهه بردن اقتصاد کشور است، اعتماد عمومی را به پیکر فرتوت یک اقتصاد درهم شکسته به‌دست آورند، ولی زهی خیال باطل!

همتی رئیس بانک مرکزی، مبتکر و جراح این عمل اقتصادی در توجیه راه‌کارش برای درمان بیماریهای نظام در مجلس رژیم می‌گوید: «کاهش کارآیی پول ملی در نتیجه تورم مزمن و انباشته پنج دهه اخیر اتفاق افتاده و باعث شده پول ملی که به‌عنوان ریال و پیش از آن دینار نامیده می‌شد در جامعه کاربرد نداشته باشد و البته دینار مدت‌هاست که وجود خارجی ندارد. هم‌اکنون عرف اصلی استفاده از پول رایج در جامعه تومان است کما این‌که مردم برای استفاده از چک پول ۵۹هزار تومانی از آن به‌عنوان ۵۰تومان و اسکناس ۱۰هزار تومانی را ده تومان یاد کرده چرا که چهار صفر آن را حذف می‌کنند بنابراین ما با قانونمند کردن این مهم به‌دنبال این هستیم که پول ملی را با عرف جامعه هماهنگ کنیم (اقتصادنیوز. ۱۵ اردیبهشت۹۹)

حیثیت از دست رفته پول ملی

همتی در یک اعتراف ناگزیر می‌گوید حیثیت پول ملی ایرانیان کاهش یافته است و به‌طور وحشتناکی با ارزهای دیگر اختلاف دارد: «وی با تأکید بر اهمیت افت حیثیت ملی پول ایران خاطرنشان کرد: در حال حاضر رابطه پول ما با یورو رقم وحشتناکی اختلاف دارد و معادل ۰.۰۰۰۰۰۶ است. هم‌چنین سرانه اسکناس در کشور ما ۱۰۲ است که بالاترین بین کشورها بود و در مقابل سرانه مسکوکات در کشور ۲۶ است در حالی که در کشورهای اروپایی این رقم ۲۰۰ تا ۳۰۰ است». (همان منبع)

او اذعان دارد که این سقوط ارزش پول ایران ناشی از تورمی چهل‌ساله است که سیاست‌گذران رژیم آخوندی مسبب آن هستند ولی به‌جای اعتراف صریح به آن با یک جهش خنده‌دار سراغ راه علاج می‌رود و هم‌چنان از اذعان به مسیری که باعث این حجم عظیم نقدینگی و تورم و رکود و رشد منفی اقتصادی گردید، سر باز می‌زند.

اعتراف به جراحی زیبایی یک بیمار سرطانی

فعالان اقتصادی و صاحب‌نظران حکومتی با طرح حذف ۴صفر از پول ملی مخالفت کرده‌اند و این کارهای روبنایی و فرمالیستی را حتی به‌عنوان یک داروی مسکن تاثیر‌گذار نمی‌دانند و بلکه موجب عوارض بیشتر برای اقتصاد سرطانی ایران ارزیابی می‌کنند.

حسین سلاح ورزی نایب‌رئیس اتاق بازرگانی رژیم ایران می‌گوید: «گفتگو و کار در مورد حذف چهار صفر از پول ملی در شرایط حاضر چیزی شبیه تجویز جراحی زیبایی برای بیمار مبتلا به سرطان است... این اقدام، با توجه به لزوم اصلاح ارقام آمارها و صورتهای مالی سالهای گذشته، برای مقایسه پذیر شدن، هزینه زاست و شانس خطا هم در دوران تغییر، در محاسبات مالی بالا می‌رود.[هم‌چنین] در کوتاه مدت هم، اثر حذف چهار صفر از پول ملی، با گرد شدن قیمتها به سمت بالا، اثر تورمی خواهد بود.اما به‌طور کلی، در مقیاس ناکارآمدیهای نظام اقتصادی ایران، این اعداد و ارقام خنده آور است... اما در مجموع این فعالیت یک کار غیرضروری و نمایشی است که هیچ اثر و ارزش واقعی در اقتصاد کشور ندارد و امیدواریم مسئولان به جای ادامه این مسیر مخرب بازی با اعداد، به فکر حل مشکلات واقعی اقتصاد ایران باشند». (دارایان. ۱۵اردیبهشت۹۹)

حذف صفر موجب افزایش قیمت ها خواهد شد

مهرداد لاهوتی یک عضو مجلس رژیم هم با این اقدام مخالفت کرد که نه تنها باعث کاهش تورم نخواهد شد بلکه آن را افزایش می‌دهد: «بررسی این لایحه باید در شرایط اقتصادی با ثبات تری صورت بگیرد، چرا که اقتصاد فعلی نگران‌کننده است و اصلاح این واحد پولی نه تنها تغییری در کاهش تورم ایجاد نمی‌کند، بلکه موجب افزایش قیمت ها نیز خواهد شد... حذف ۴صفر و تغییر واحد پولی، تغییر محسوسی در زندگی مردم و حفظ ارزش پول ملی ایجاد نمی‌کند» (آفتاب یزد. ۱۶ اردیبهشت۹۹)

‏نادر قاضی‌پور یک عضو دیگر مجلس رژیم گفت: «اصلاح واحد پولی کشور در شرایط فعلی تنها یک نمایش برای حفظ ارزش پولی است، اما در واقعیت هیچ اتفاق مثبتی نخواهد افتاد. سیل کاهش ارزش پول ملی به راه افتاده که وضعیت اقتصادی مستضعفین را روزبه‌روز بدتر می‌کند». (همان منبع)

‏ در حال حاضر پرداختن به عوارض فرعی هزینه بالای انهدام اسکناس‌ها و مسکوکات قدیم و چاپ و تکثیر اسکناس‌ها و مسکوکات جدید، مسأله‌ای را حل نمی‌کند و این‌که چه میزان بر امر حسابداری ملی اخلال ایجاد می‌کند و تهیه آمار و ارقام های به روز شده، چه حفره‌هایی برای فساد و تبهکاریهای باندهای رژیم فراهم می‌سازد هم گره‌ای از اصل موضوع که انهدام یا اقتصاد بیمار و سرطانی است باز نمی‌کند. آنچه که راهگشای اساسی است و می‌تواند بیماری اصلی جامعه مصیبت‌زده ایران را علاج کند به زیر کشیدن مسبب اول و آخر همه این پریشانیها و غمها و تباهی هاست.

آری؛ به‌عنوان راه‌حل واقعی باید اصل نظام ولایت فقیه را جراحی کرد و این سلول سرطانی را از پیکر این مرز و بوم خارج ساخت.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3025b75a-eae5-431e-a1b2-598801181e16"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات