728 x 90

جنگ قبیله‌ها پشت ردیف‌های بودجه

لایحه بودجه ۹۸
لایحه بودجه ۹۸

از روز ۴دی ۹۷ که آخوند حسن روحانی لایحه بودجه سال ۹۸ را به مجلس ارتجاع ارایه داد تاکنون، سردمداران و مهره‌های رژیم برای سهم‌خواهی از «گوشت قربانی بودجه» با هم درگیر و سرشاخ شده‌اند.

این دعوا به قدری رو و علنی است که حسام‌الدین آشنا، مشاور آخوند روحانی، در یک سخنرانی عمومی گفت: «پشت هر ردیف بودجه یک قبیله و یک پدر و مادر قرار دارد».

از زمانی که آشنا به وجود قبلیه‌های گرسنه برای بلعیدن بودجه اعتراف کرده‌ است تاکنون جنگ بر سر سهم بیشتر چپاول از بودجه چنان مغلوبه شده که هر باند با رو کردن دست باند رقیب درصدد گرفتن باج بیشتر برای خودش است.

 

یک‌سوم بودجه به باد فنا می‌رود 

روز یکشنه ۱۹دی ۹۷ مجلس ارتجاع یکی از عرصه‌های بروز جنگ قبیله‌ها بر سر سهم‌خواهی بودجه بود.

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: «امسال و همچنین در بودجه سال آینده دولت برای یک‌سال ۱۴میلیارد دلار منابع ارزی با نرخ ترجیحی در نظر گرفته که قیمت کالاها بر اساس قیمتهای پایان سال ۹۶ در اختیار مردم قرار بگیرد. متأسفانه وضعیتی که ما بر اساس گزارشهایی که در کمیسیون اقتصادی در طول همین چند هفته اخیر که موضوع بررسی تنظیم بازار را در دستورکار قرار داده بودیم گزارشهای اخذشده بیانگر آن است که قیمت کالاهای اساسی به‌رغم ارز ارزان اما گران به‌دست مردم می‌رسد و این به هیچ عنوان برای ما قابل‌قبول نیست عددی که تقریباً برآورد ما هست این است که حدود ۱۰۰هزار میلیارد تومان در سال معادل تقریباً یک‌سوم بودجه عمومی کشور امروز داره به باد فنا می‌رود».

یک‌هزار میلیارد تومان و یک‌سوم بودجه عمومی «به باد فنا می‌رود» یعنی در دزدبازار حاکمیت آخوندی و دزدبازار دولت آخوند حسن روحانی به چپاول می‌رود، با این حال دل‌سوزاندن برای معیشت سخت مردم ورد زبان بالا تا پایین این حاکمیت است.

 

چپاول تحت عنوان «هدفمندی یارانه‌ها» 

هدفمندی یارانه‌ها هم یکی دیگر از ردیف‌هایی است که هر سال قبایل بودجه‌خوار نظام از سهم محروم‌ترین اقشار مردم در پیچ و خم ردیف‌های بودجه بالا کشیده‌اند.

حاجی بابایی، یک عضو دیگر مجلس ارتجاع، فاش کرد که دولت که مدعی بود سالانه ۳۱هزار میلیارد می‌گیرد، ۱۴۲هزار میلیارد دریافت می‌کرده(دریافت از جیب مردم بابت پرداخت چندرغاز یارانه به خودشان) و در خزانه هم نمی‌ریخته. او سپس رانت دیگری را رو کرد که در طول عمر حکومت آخوندی همه دولتها آن‌ را بالا کشیده‌اند: «به من بگویید در طول دهه‌های گذشته چهارده و نیم درصد فروش نفت به دلار در اختیار شرکت ملی نفت قرار گرفته کی تا حالا محاسبه‌اش کرده؟ مجلس کی بررسی کرده؟ با دلار ۸تومان در سال آینده در تحریم ۶ممیز ۶میلیارد دلار در اختیار سهم شرکت نفت است که میشه ۵۳هزار میلیارد تومان ۵۳هزار میلیارد تومان با دلار ۸تومان نه از آن ۱۴میلیارد دلار ۴۲۰۰ این را باید محاسبه کرد».

روزنامه جوان ارگان بسیج سپاه پاسداران ۱۹دی ۹۷ ضمن دفاع از سهم‌خواهی دستجات باند خامنه‌ای در نهادهای به‌اصطلاح مذهبی یک فقره دیگر از رانت‌خواری باندهای وابسته به دولت را رو کرد و نوشت: «به‌گفته رئیس دیوان محاسبات درآمـدهـای اختصاصی برخی از دستگاههای دولتی در سال جاری ۵۷هزار میلیارد تومان و در لایحه بودجه ۹۸ بیش از ۷۰هزار میلیارد تومان می‌باشد که نظارتی روی این درآمد‌ها وجود ندارد... چرا به‌رغم هزینه جاری ماهانه بیش از ۲۱هزار میلیارد تومانی دولت، برخی از دستگاهها برای ارائه خدمات به منابع چند ده‌هزار میلیارد تومانی دست پیدا می‌کنند».

 

بودجه نهادی نظامی

باند رقیب هم ردیف‌هایی را که در آنها بودجه‌های نجومی از مردم محروم و گرسنه دریغ می‌شود و به چاه ویل صدور ارتجاع و تروریسم به کشوهای منطقه سرازیر می‌گردد، برملا می‌کند.

روزنانه ابتکار وابسته به باند روحانی ۱۹دی ۹۷ با اشاره به بودجه نهادهای نظامی تحت‌امر خامنه‌ای نسبت به افزایش آمار فقرا هشدار داد و نوشت: «در بحث بودجه دفاعی ۲رویکرد وجود دارد؛ محور نخست این‌که جمهوری اسلامی ایران متولی دفاع از مستضعفان جهان به‌ویژه سرزمینهای اسلامی است... رویکرد دیگر این است که جمهوری اسلامی باید واقع‌بینانه نگاه کند، به استناد آمارهای رسمی تعداد فقرای ما هر سال بیشتر و خط فقر ما پایین‌تر می‌آید. در چنین شرایطی نمی‌شود هزینه‌های هنگفتی را در جاهای دیگر انجام دهیم».

ملاحظه می‌شود که در غوغای جنگ بودجه‌خواران و بلعندگان بودجه بر سر چپاول بودجه میان سردمداران و مهره‌های حکومتی آن طرفی که در عین‌حال غارت می‌شود و از بودجه هم نصیبی نمی‌برد مردم ایران است.

مردمی که این بودجه به‌طور مستقیم از طریق گرفتن مالیات از آنها، از طریق به فروش رساندن منابع‌شان و از طریق بالا بردن نرخ خدمات آنها و از طریق خالی کردن سفره‌هایشان و... تأمین می‌شود.

اما در سر بزنگاه سردمداران و مهره‌های رژیم کرکس‌وار بر سر لاشه بودجه می‌نشینند و بودجه گوشت قربانی می‌ شود که هر یک از کرکس‌ها سهمی از آن‌ را می‌ربایند.

عناصر و نهادهایی بودجه را از مردم می‌ربایند که هیچ نقشی در تولید و عمران کشور ندارند و یا مانند نیروهای سرکوب مردم را سرکوب می‌کنند و یا نهادهایی که وابسته به آخوندها و نهادهای آخوندی هستند که هدفشان پیش‌برد فرهنگ ارتجاعی آخوندی یعنی پیش‌برد فرهنگ سرکوب در جامعه است.

این وضعیت در شرایطی است که سال به سال مردم ایران بیش از گذشته دچار فقر و گرسنگی می‌شوند و آن رسانه وابسته به باند روحانی(روزنامه ابتکار) هم نسبت به آن عتراف می‌کند: «به استناد آمارهای رسمی تعداد فقرای ما هر سال بیشتر و خط فقر ما پایین‌تر می‌آید».

به جای این‌که بودجه در راستای محرومیت‌زدایی مردم و عمران کشور هزینه شود، هزینه نهادهای غارت و سرکوب مردم و هزینه نهادهایی می‌شود که وابسته به نهاد ولایت فقیه و بیت آن است.

دولت ضدمردمی نیز برای تأمین این بودجه سال به سال مردم را در مضیقه و فشار بیشتری قرار می‌دهد تا بتواند پاسخگوی چپاول نهادها و مهره‌های وابسته به خود و نهادهای وابسته به خامنه‌ای و آخوندها شود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c27bb95f-e620-4393-a547-d8174114162f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات