728 x 90

وحشت از بحران مهندسی انتخابات

مهندسی انتخابات
مهندسی انتخابات

یکی از معضلات نظام آخوندی برای ژست مشروعیت نداشته‌اش برگزاری نمایش انتخابات است، اما در همین نمایش هم ناتوان و عاجز است.

این ناتوانی به حدی است که شورای نگهبان حتی خودی‌هایی از قبیل علی لاریجانی، اسحاق جهانگیری و احمدی‌نژاد که سال‌ها و حتی دهه‌ها در پست‌های دولتی و در مناصب عالی حکومتی بوده‌اند را حذف کرد، تا این‌که نظر خامنه‌ای در زمینه تشکیل دولت جوان حزب‌اللهی و انقباض کامل و یکدست کردن حاکمیت از عناصر جلادی مانند آخوند جلاد ابراهیم رئیسی تأمین شود.

واضح است که این یکدست کردن راستای انقباض کامل و سرکوب بیشتر مردم با هدف حفظ نظام است.

بنابراین انتخابات نمایشی مضحک و برای تکرار نظر و رأی ولی‌فقیه است که حتی در آن مزدوران و خودی‌ها هم در پوش» وحدت ملی» فیلتر می‌شوند.

نمایشی که خامنه‌ای در مورد آن گفت: «انتخابات را نماد وحدت ملی قرار گیرد، نماد دودستگی نماد تفرقه نماد دوقطبی قرارندهند» (تلویزیون شبکه خبر ۱فروردین ۱۴۰۰).

انتخابات آن‌قدر مضحک است که عناصر وابسته به باندهای درونی نیز همواره آنرا انتخاباتی مهندسی شده می‌نامند، طوری که خامنه‌ای مجبور به اذعان به این امر شد: «انتخابات مهندسی شده، چی شده، برگزار کنندگان انتخابات را دارند متهم می‌کنند یا شورای محترم نگهبان را متهم می‌کنند» (همان منبع).

» شورای محترم نگهبان» ابزار اعمال هژمونی خامنه‌ای است که خواست او را مهندسی می‌کند و در رابطه با صلاحیت کاندیداها آخوند جنتی گفت: «خوب باید مدیر باشد مدبر باشد باید با تقوا باشد من تأکید می‌کنم روی این کلمه باتقوا» (تلویزیون شبکه دو ۲۷اردیبهشت ۱۴۰۰).

کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان هم با اشاره به بی‌ارزش بودن و بی‌اعتبار بودن رأی مردم گفت از منظر حقوقی و قانونی مشارکت پایین برای اعتبار و مشروعیت انتخابات هچ مشکل حقوقی ایجاد نمی‌کند.

قلع و قمع کاندیداها باعث موضع‌گیریهای زیادی علیه شورای نگهبان شد و حتی عناصر و رسانه‌های شاخصی از باند خامنه‌ای نسبت به آن ابراز نگرانی کردند.

آخوند صادق لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو شورای نگهبان در رشته توئیتهایی نوشت: «در سال‌هایی که در قوه قضاییه بودم؛ اما هیچ‌گاه تصمیمات شورا را تا این حد غیرقابل دفاع نیافته‌ام؛ چه در تأیید صلاحیتها و چه در عدم احراز صلاحیت‌ها. ‏سبب این نابسامانی‌ها تا حد زیادی، دخالت‌های فزاینده دستگاههای امنیتی از طریق گزارشهای خلاف واقع، در تصمیم‌سازی برای شورای نگهبان است» (تلگرام خبر فوری ۴خرداد ۱۴۰۰).

سردبیر خبرگزاری نیروی تروریستی قدس (تسنیم) هم نوشت: «آقایان شورای نگهبان!

۱- انتخابات مطلوب یعنی سلایق مختلف داخل نظام در رقابت باشند و مردم انتخاب کنند.

۲- تصمیماتتان باید به‌لحاظ عمومی قابل توجیه باشد نه این‌که بخش مهمی از بدنه حزب‌اللهی هم قانع نشوند.

اولی برگرفته از تأکید آقا در سال۸۴ است و دومی به‌لحاظ عقلی بدیهی است. حالا خود دانید». . (تلگرام چند ثانیه ۴خرداد ۱۴۰۰).

 

عناصر حکومتی نیز در تلویزیون شبکه آرا ۴خرداد ۱۴۰۰ مهندسی انتخابات و کار شورای نگهبان را دست انداختند: «یک جورهایی شبیه شوخی می‌ماند دیگه اون آدمها حالا آمدند واقعاً نماینده نیستند... حالا برای قشنگ شدن این ویترین دو نفر هم گذاشتیم... همه‌شان به غیر از اون دو نفر که حساب نیستند همه‌شان از یک جناح هستند. این‌که بگوییم از سلایق مختلف کاندیدا داریم و اینها اتفاق شبیه به شوخی است. یک کسی مثل آقای زاکانی چه طوری احراز صلاحیت شده برای ریاست جمهوری؟ شما تصور بکنید که ما مناظراتمان می‌خواهد به چه شکل باشد. آقای رئیسی اگر وارد سالن مناظرات بشوند بقیه شعار می‌دهند صل علی محمد رئیس‌جمهور خوش آمد. به‌قول یکی می‌گفت تنوع شورای نگهبان از تنوع این لیستی که منتشر کردند خیلی بیشتر هست و باز هم به شوخی یک نفر می‌گفت که اصلاً انتخابات را برگزار نکنند پولش را بدهند به یک خیریه در فهرست فعلی به هیچ عنوان دوقطبی شکل نخواهد گرفت».

عناصر وابسته به کاندیداهای تأیید صلاحیت شده از باند خامنه‌ای توسط شورای نگهبان هم بسیج شده‌اند و از تصمیم شورای نگهبان و مهندسی انتخابات توسط آن و خامنه‌ای حمایت می‌کنند.

در این رابطه آخوند نیک بین عضو مجلس ارتجاع گفت: «کاندیداهای محترم وقتی رد می‌شوند می‌گویند ما قانون را قبول نداریم. به تعبیر امام تو غلط می‌کنی قانون را قبول نداری قانون تورا قبول ندارد» (خبرگزاری مجلس ۴خرداد ۱۴۰۰).

اعضای مجلس ارتجاع هم با انتشار بیانیه‌یی از اقدام شورای نگهبان حمایت کردند در این در این رابطه خبرگزاری مهر نوشت: «نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی با امضا بیانیه‌یی از اقدام شورای نگهبان در بررسی دقیق صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی حمایت کردند» (خبرگزاری مهر ۵خرداد ۱۴۰۰).

 

پاسخ مردم به این وضعیت چیست؟

پاسخ مردم را باید از زبان مهره‌ها و نوشته‌های رسانه‌های وابسته به هر دو باند باید شنید که همه نگران عدم مشارکت مردم در انتخابات و نه قاطع آنان هستند.

یک مهره حکومتی در گفتگو با شبکه آرا گفت: «خوب مشخص است مردم می‌گویند اینها آمده‌اند ما را بیارند وارد فضای انتخابات کنند ما هم دیگر رأی نمی‌دهیم همان بازی همیشگی تکراری» (شبکه آرا ۲خراد ۱۴۰۰).

روزنامه آرمان با اشاره به گسترش نفرت عمومی این هشدار داد «جامعه تاب و تحملی برای این وضعیت ندارد و آستانه صبر مردم به شکننده‌ترین حالت خود رسیده است» (روزنامه آرمان ۲خرداد ۱۴۰۰).

البته موارد نگرانی از شرکت نکردن مردم و نه آنها به انتخابات قلابی منحصر به این دو مورد نیست، بلکه رسانه‌هایی از خامنه‌ای هم، این نگرانی را بازتاب می‌دهند.

 

روزنامه فرهیختگان نسبت به عدم مشارکت مردم و حتی حتی عدم مشارکت عناصری از باند خامنه‌ای در انتخابات نوشت: «بدیهی است بخشی از بدنه رأی اصول‌گرایی در صورت رقابتی نبودن انتخابات انگیزه کافی برای شرکت نداشته باشند» (فرهیختگان ۵خرداد ۱۴۰۰).

روزنامه جوان وابسته به سپاه هم نگران «مشارکت حداقلی با هدف مشروعیت زدایی ازجمهوری اسلامی» است، هدفی که در صورت تحقق می‌تواند آنرا «تضعیف کند و حتی قدرت چانه‌زنی را در عرصه‌های بین‌المللی و منطقه‌یی به‌صورت ویژه کاهش دهد» (جوان ۵خرداد ۱۴۰۰).

همین رسانه وابسته به سپاه در مطلب دیگری ضمن ابراز نگرانی نسبت به مشارکت نکردن کردن مردم و در مورد چرایی آن نوشت: «در جریان افکار سنجی‌های ماه‌های اخیر در مورد چرایی عدم مشارکت، مهم‌ترین دلیلی که مطرح می‌شود، احساس بی‌نتیجه بودن انتخاب گذشته و عدم تحقق وعده‌های انتخاباتی و ناامیدی در حل مشکلات کشور است. عدم مشارکت نه‌تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه چه‌بسا به مشکلات دیگری نظیر تشدید مشکلات امنیتی دامن می‌زند» (همان منبع).

روزنامه اعتماد وابسته به باند روحانی هم نوشت: «خیلی‌ها اظهار پشیمانی می‌کنند نه لزوماً یا فقط از انتخاب روحانی، بلکه از شرکت در انتخابات، زیرا احساس کردند که با این روش راهی به دهی نخواهند برد» (اعتماد ۵خرداد ۱۴۰۰).

 

یک سؤال مهم

اکنون سؤال این است سرانجام این انقباض و عدم شرکت مردم و حتی عدم مشارکت بخشی از نیروهای رژیم در انتخابات به کجا می‌انجامد؟

 

بسیار روشن است که این امر بحران درونی رژیم بسیار تشدید می‌کند، خصوصاً این‌که با حذف بسیاری از کاندیداها بخش زیادی هم از نیروهای رژیم ریزش می‌کند و نیروی سرکوب آن هم بیش از گذشته تضعیف می‌شود، و این امر باعث تقویت بیشتر مردم و حضور آنها در صحنه‌های اعتراضی و قیام با سمت و سوی سرنگونی می‌شود.

این همان وضعیتی است که خامنه‌ای از آن با عبارت «مصیبت» یاد کرد: «‌مصیبت آن روزی است که مردم پشت کنند به صندوق رأی‌. این مصیبت است و دشمن این را می‌خواهد» (سایت خامنه‌ای ۱۷خرداد ۹۶).

اکنون خامنه‌ای با مهندسی انتخابات توسط شورای نگهبانی وقوع این مصیبت را تسریع کرده است، و قطعاً مردمی که در انتخابات شرکت نمی‌کنند و به آن نه می‌گویند از پس جلادی مانند ابراهیم رئیسی و سایر مهره‌های جلاد و سرکوبگری که در این خیمه‌شب‌بازی خامنه‌ای سرکار می‌آیند برمی‌آیند، و در قیامی دیگر دولت جلادان را همراه با تمامیت حاکمیت جور و فساد آخوندی روانه گورستان خواهند کرد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/33536533-fa87-4125-9896-a4c8ba0f287a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات